Ο πρώην περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων και επικεφαλής της παράταξης ΑΝΑΣΑ Θεόδωρος Γαλιατσάτος σχολίασε τις εξελίξεις στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6.
Σχολιάζοντας τα έργα τα οποία ταλαιπωρούν το νησί από το σεισμό του 2015, των οποίων οι μελέτες ακυρώνονται, λόγω κακού συντονισμού των υπηρεσιών της περιφέρειας του δήμου, είπε ότι, ” το πλαίσιο το οποίο εξελίσσεται μέσα από μία συνεργασία των δύο βαθμών και το οποίο καλύπτεται συνήθως από τις προγραμματικές συμβάσεις, θέλει πολύ προσοχή γιατί και οι συμβάσεις πρέπει να γράφονται με ακρίβεια και με ένα ταυτόσημο τρόπο, τόσο το δημοτικό και περιφερειακό συμβούλιο πρέπει να ψηφίζουν τα ίδια πράγματα και να συγχρονίζονται και στην πράξη είχαμε περιπτώσεις που αυτό δεν έγινε, προφανώς από αμέλεια είτε κάτι δεν αξιοποιήθηκε σωστά ως πληροφορία.”
Στην ερώτηση του δημοσιογράφου Παναγιώτη Κουνιάκη, ότι κάτι αντίστοιχο συνέβη και με την χρηματοδότηση του γηροκομείου, όπου και εκεί υπήρχαν παραλείψεις , ανέφερε “και εκεί νιώθεις άσχημα όταν έχεις μιλήσει δημόσια, θεωρείς ότι τα πράγματα οδεύουν σε ένα θετικό αποτέλεσμα και ξαφνικά ένα πρωί πέφτεις από τα σύννεφα γιατί διαπιστώνεις ότι για ένα τυπικό θέμα, στην πράξη- όμως αν δεν το διορθώσεις δεν θα μπορούσε να προχωρήσει κάτι, εκτίθεσαι και εκεί ψάχνεις να δικαιολογηθείς και κυρίως να πείσει τους ανθρώπους ότι δεν λες ψέματα.
Επειδή οι συμπολίτες μας αντιλαμβάνονται πολλές φορές την πολιτική ως εκφώνηση λόγων και όχι η υλοποίηση έργων είναι πάντα δύσπιστοι, οπότε αν συμβεί κάτι τέτοιο θεωρούν ότι έγινε και σκόπιμα.
Υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις και τώρα τελευταία διάβασα ότι υπήρξαν κάποιες εκκρεμότητες που δεν είχαν διευθετηθεί εγκαίρως από τον Δήμο Λευκάδας και αυτό το είδα στην επιχειρηματολογία των υπηρεσιών της περιφέρειας, ωστόσο δεν έχω ερευνήσει το θέμα για να δω πώς είναι, σημασία έχει ότι για μία ακόμη φορά για κάποιους τέτοιους λόγους τα έργα που χρειαζόμαστε πάρα πολύ μένουν πίσω.
Από τη στιγμή που τα χρήματα υπάρχουν και δεν γίνονται έργα πρέπει να σκύψουμε πάνω τους με σοβαρότητα σε αυτές υποθέσεις και αφού έχουμε διαπιστώσει κι άλλη φορά ότι έχουμε πισωγυρίσματα, χρειάζεται να τα ξεσκονίζεις και να τα ξανά βλέπεις από την αρχή.”
Στο ερώτημα αν ένας πολιτικός προϊστάμενος μπορεί κάποια περιστατικά που δυσχεραίνουν την αλυσίδα των έργων να τα εντοπίσει και να επιβάλει μία διαφορετική γραμμή, απάντησε πώς “για παράδειγμα ο ίδιος η ο αντιπεριφερειάρχης εάν γνωρίζουν ότι υπάρχει μία υποχρέωση του δήμου, ή του δημοτικού συμβουλίου η οποία δεν υλοποιείται χρονικά και όπως πρέπει προκειμένου ένα έργο να πάρει το δρόμο του, θα σήκωνα το τηλέφωνο και θα ζητούσα από τον δήμαρχο να λύσει το θέμα, καθώς είναι κοινό το συμφέρον και πρέπει μαζί να προχωρήσουμε και φαντάζομαι σε κάθε τέτοια περίπτωση και ο δήμαρχος Λευκάδας αναλάμβανε τα μετρό ωστόσο ο πολιτικός προϊστάμενος θα πρέπει να το γνωρίζει και σε πολλές περιπτώσεις το μαθαίνει εκ των υστέρων.
Φαντάζομαι αν οι κρίκοι δουλεύουν σωστά τα λάθη μπορεί να περιορίζονται στο ελάχιστο.”
Στην επισήμανση της Ρόδης Κράτσα ότι οι υπηρεσίες της περιφέρειας της είπαν να κάνει διάβημα στο δήμο, ο κύριος Γαλιατσάτος απάντησε ότι δεν είναι θέμα διαβήματος αλλά συνεννόησης.
“Η αλήθεια είναι ότι στη Βασιλική, εκτός από το γενικότερο ζήτημα του Αγκυροβολίου, έχουμε και το πρόβλημα του έργου της ράμπας για τα επιβατικά πλοία, και ενώ είχε βγει ο ανάδοχος και η διαδικασία πήγαινε προς υπογραφή της σύμβασης και εκτέλεσης ενός έργου που θα διαρκούσε δύο μήνες και φέτος το καλοκαίρι αν όλα πήγαιναν καλά να δουλεύει η γραμμή από τη Βασιλική για την Κεφαλονιά, μία γραμμή που είναι απαραίτητη για την τουριστική οικονομία και την συνοχή της περιφέρειας, είδαμε ότι πάλι από κάτι που η τεχνική υπηρεσία της περιφέρειας λέει ότι ο δήμος δεν προχώρησε σε απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, πάει πίσω πάει πίσω με επιπλέον χρονικές διαδικασίες και στη χειρότερη περίπτωση με επανάληψη του διαγωνισμού που ήταν έτοιμος προς υπογραφή.
Επειδή κάποια πράγματα δεν τα γνωρίζω δεν προχωρώ σε καταγγελία, ωστόσο χρειάζεται και η περιφέρεια και ο δήμος να σκύψουν πάνω στα προβλήματα από την ίδια οπτική γωνία.”
Μιλώντας για την δημιουργία ΦΟΣΔΑ Ιονίων Νήσων και τα επιχειρήματα που έχουν ακουστεί από την πλευρά της Κυβέρνησης και το βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας και για ποιο λόγο είναι κακό το άρθρο 93, ανέφερε ότι το πρώτο που πρέπει να επισημανθεί είναι πως “ένα τέτοιο νομοθέτημα που αλλάζει τελείως τον τρόπο διαχείρισης των στερεών αποβλήτων και αφαιρεί την αρμοδιότητα από την αυτοδιοίκηση, θα έπρεπε να έχει πρώτα συζητηθεί με τους φορείς που τους ενδιαφέρει.
Για αυτό εγώ δεν άκουσα καμία πειστική δικαιολογία όλο αυτό τον καιρό για ποιο λόγο ήρθε σε μία νύχτα το νομοσχέδιο στη Βουλή.
Εάν είχε προηγηθεί ένας καλόπιστος διάλογος, που να φανερώνει την πρόθεση της Κυβέρνησης, τι έρχεται να λύσει το νομοσχέδιο, να ακουστούν και τα επιχειρήματα της άλλης πλευράς σίγουρα θα είχαμε καταλήξει σε κάτι που δεν θα είχε τόσο αντιδράσεις, καθώς θα υπήρχε μία κατεύθυνση που θα είχε συμπεριλάβει μέσα όλους τους προβληματισμούς κι όλο αυτό που ακούστηκε ως αντίδραση.
Πίσω από όλη αυτή την ιστορία υπάρχουν μεγάλοι φόβοι σε όλους τους δημάρχους της περιφέρειας για το τι μέλλει γενέσθαι.
Το δεύτερο ζήτημα που πρέπει να έχουμε κατά νου, είναι ότι οι νησιωτικές περιοχές, ιστορικά στην Ελλάδα δεν είχαν ποτέ φορείς διαχείρισης στους οποίους να εμπλέκεται η περιφέρεια με ένα τέτοιο τρόπο, κάτι που ίσχυε στην Ηπειρωτική χώρα.
Αυτό είχε μία λογική ότι οι δήμοι λόγω της δυσκολίας της θαλάσσιας επικοινωνίας των νησιών, δεν είχε κάποιο τρόπο να στηρίξουν με τα ΧΥΤΑ τους το κάθε νησί το άλλο εύκολα, δηλαδή να υπάρξει διασύνδεση που θα λύσει προβλήματα και επομένως το κάθε νησί έχει την αυτονομία του στην επεξεργασία των στερεών αποβλήτων.
Όταν επιχειρείς να αλλάξεις αυτή τη λογική, καθώς δεν απαντήθηκε και το ερώτημα γιατί δεν συμβαίνει το ίδιο και στο βόρειο Αιγαίο, θέλω να πω ότι όλα συνηγορούν ότι όλη αυτή η διαδικασία δεν είναι καλά προετοιμασμένη.
Επίσης υπάρχουν φωνές που κάνουν λόγο για τις επιδιώξεις Οικονομικών συμφερόντων στερεών αποβλήτων στην Ελλάδα σήμερα, που δεν είναι μία αστεία υπόθεση, καθώς στην Ελλάδα με ελάχιστες εξαιρέσεις η υπόθεση των στερεών αποβλήτων είναι ακόμα στον αέρα, δεν έχουμε τα μεγάλα έργα για την διαχείριση τους είναι προς κατασκευή και είναι λογικό τα οικονομικά συμφέροντα των ιδιωτικών κεφαλαίων που ενδιαφέρονται πάρα πολύ να συμμετάσχουν σε αυτή τη διαδικασία και να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο του κέρδους από την διαχείρισή τους.
Οι φόβοι είναι κατανοητοί, αυτή είναι η μία πλευρά, καθώς με την εταιρεία που δημιουργείται, όταν αυτή δεν θα έχει προσωπικό και θα έχει στοιχειωδώς το προσωπικό που είχαν οι υπάρχοντες φορείς διαχείρισης, θα συνεχίσει ο φορέας για μεγάλο διάστημα να έχει τα προβλήματα μη στελέχωσης που έχουν και οι σημερινοί και αυτό που θα γίνει σε πρώτο χρόνο, πέραν της καχυποψίας που υπάρχει μεταξύ περιφέρειας και δήμων είναι και η συνέχιση μιας γραφειοκρατικής διαδικασίας, καθώς μέχρι να προχωρήσουμε στην καταγραφή της περιουσίας, καθώς και συναντίληψης για τον τρόπο λειτουργίας, για το πως τα τιμολόγια πρέπει να διαμορφωθούν από τον νέο φορέα για την διαχείρισή τους θα απαιτήσει χρόνο, ενώ παράλληλα και η Ζάκυνθος είναι μπροστά καθώς έχει γίνει διαγωνισμός και περιμένουμε την ανάδειξη του αναδόχου, στην Λευκάδα είμαστε στην ίδια φάση και εξελίσσεται ήδη η συμφωνία με τον ΧΥΤΑ απέναντι, στην Κέρκυρα το εργοστάσιο αναμένεται να δημοπρατηθεί, άρα σε μία τέτοια στιγμή που τα έργα είναι μπροστά μας, ο φορέας θα ασχολείται αναγκαστικά με τα δικά του, καθώς πρέπει πρώτα να λύσει τη γραφειοκρατία του για να λειτουργήσει.
Φοβάμαι ότι δεν είναι καλή η στιγμή και μάλιστα με τέτοιες συνθήκες και για αυτό βλέπετε ότι οι προβληματισμοί και οι αντιδράσεις υπάρχουν, καθώς γνωρίζω ότι και ο Δήμος Λευκάδας προβληματίζεται πάρα πολύ.
Το πρόβλημα με το άρθρο 93 είναι ότι αφήνουν τους δήμους να κρατήσουν την αποκομιδή, πού είναι μία διαδικασία που έχει κόστος και επιβαρύνει τους πολίτες και η εταιρεία θα έχει τη διαχείριση μέσα από μία διαδικασία στην οποία θα εισπράττει και θα κληθεί να πληρώνει ο Δήμος Λευκάδας για κάθε τι που θα μπαίνει στη διαχείριση και είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθεί ένα κόστος, μακριά από τις επιλογές ενός δημοτικού συμβουλίου, το οποίο σωστά επηρεάζεται από τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και τα κόστη θα αυξηθούν σε βάρος των πολιτών.”
Σχολιάζοντας την αντιπαράθεση που υπήρξε μέσω ανακοινώσεων με την περιφερειάρχη η Ρόδη Κράτσα, καθώς η παράταξη του κυρίου Γαλιατσάτου κάνει λόγο για πολιτικό παιχνίδι που παίζει με τα Ιόνια νησιά, προσπαθώντας να κάμψει τις τοπικές αντιδράσεις προσφέροντας στη Ζάκυνθο την έδρα της περιφερειακής μονάδας, ενώ στην Κεφαλονιά την έδρα του νέου διαβαθμιδικού ΦΟΣΔΑ.
Σχολιάζοντας την αναφορά της κυρίας Κράτσα, που μέσα από τον Prisma 91,6 έκανε λόγο για προσπάθεια του κυρίου Γαλιατσάτο να σταθεί πολιτικά διχάζοντας τα Ιόνια νησιά, είπε ότι αντιπαρέρχεται τον ισχυρισμό της καθώς η πολιτική του παρουσία είναι ορατή και δεν χρειάζεται να πει διάφορα λόγια.
“Ωστόσο αυτό που με κατηγορεί το έκανε η ίδια, καθώς αν ανατρέξετε σε συνέντευξη της στον ραδιοφωνικό σταθμό Stigma της Ζακύνθου, λίγες μέρες πριν ψηφιστεί το νομοσχέδιο, είπε πως με ευχές της περιφέρειας έρχεται η διαχείριση της περιφερειακής μονάδας που θα διαδεχθεί τη διάλυση των φορέων διαχείρισης που υπάρχουν σήμερα.
Την φράση αυτή είπε η ίδια ως επιχείρημα για τους Ζακυνθινούς συμπολίτες μας, ωστόσο δεν έπεισε γιατί στο δημοτικό συμβούλιο άκουσα τον πρόεδρο του φορέα διαχείρισης και τους εργαζόμενους να έχουν άλλη άποψη γιατί γνωρίζουν πολύ καλά ότι πρόκειται για διάλυση των φορέων και για δημιουργία ασθενικών οργανικών μονάδων υπηρεσιακών τύπου στα Ιόνια νησιά και αυτό που θα υπάρξει στη Ζάκυνθο και στην πραγματικότητα θα κάνουν διεκπεραιωτική δουλειά και δεν θα μπορούμε μέχρι τώρα να επηρεάζουν μέσα από το διοικητικό του συμβούλιο θέματα προστασίας των διαφόρων περιοχών, ούτε να συμμετέχει η τοπική κοινωνία δια των προσώπων των δήμων της περιφέρειας και αυτό είναι το βασικό ζήτημα.
Μάλιστα έγινε ολόκληρη μάχη για να πειστούν οι Κεφαλονίτες γιατί αντιδρούσαν πάρα πολύ για το ζήτημα της κατάργησης της εταιρείας που σήμερα διαχειρίζεται τα στερεά απόβλητα και τα μαζεύει γιατί της το έχουν αναθέσει οι δήμοι, ενώ παράλληλα τα επεξεργάζεται.
Έγινε μάχη για να πειστούν οι παράγοντες και μεταξύ αυτών αυτό που ειπώθηκε είναι ότι η Κεφαλονιά θα έχει το προτέρημα να έχει την έδρα του νέου φορέα.
Σας θυμίζω ότι ο νόμος άλλαξε και ενώ στο αρχικό σχέδιο έλεγε ότι η έδρα του νέου φορέα θα καθορίζεται με απόφαση της γενικής συνέλευσης της εταιρείας τώρα λέει ότι θα καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, περιβάλλοντος και ενέργειας.
Σε αυτή την περίπτωση οι τοπικοί παράγοντες που είναι κοντά στην κυβέρνηση και η περιφερειάρχης διαφημίζουν λίγο χαμηλά θα έλεγα ότι αυτό έγινε για να δοθεί η έδρα στην Κεφαλλονιά.
Αυτά που είπα εγώ δεν είναι λόγια που προκαλώ να συμβούν, είναι λόγια που έχουν κάνει απέναντι στους πολίτες και με τον τρόπο αυτό και για να μειωθούν οι αντιδράσεις τα ζουν και τραυματίζουν και την συνοχή των νησιών.”
Σχολιάζοντας και την επιστολή που δόθηκε στη δημοσιότητα από τον βουλευτή Λευκάδας Θανάση Καββαδά πού για τις περιοχές Natura κάνει λόγο ότι η κυβέρνηση θέλει να θέσει κανόνες στην ανθρώπινη δραστηριότητα στις περιοχές αυτές που μέχρι τώρα ήταν ανεξέλεγκτες, ενώ στην επισήμανση του δημοσιογράφου ότι στην Λευκάδα μέσα σε περιοχή Natura θα φτιαχτεί το εργοστάσιο, απάντησε πως η επιχειρηματολογία που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση και όσους ακολουθούν αυτή την πολιτική πολλές φορές βάζουν τα πράγματα με το κεφάλι κάτω και τα πόδια ψηλά.
“Μέχρι τώρα οι περιοχές Natura προστατεύονται πλήρως και χρειάζεται ειδική διαδικασία προκειμένου να υπάρξει οποιαδήποτε ανθρώπινη δραστηριότητα, για παράδειγμα ενός οικοδομήματος, Καθώς ο ενδιαφερόμενος πρέπει να αποδείξει και να αποδεχτούν Υπηρεσίες προς ότι δημιούργησε αυτή την περιοχή δεν είναι σε βάρος της χλωρίδας και της πανίδας που προστατεύεται στα σημεία αυτά.
Αυτό το οποίο βαφτίζεται και από τον βουλευτή Λευκάδας ως κατηγοριοποίηση και ζώνες είναι το γεγονός πως με κυβερνητική απόφαση θα καθορίζονται, χωρίς να προσμετράται η αντίδραση της τοπικής κοινωνίας και των φορέων που προστατεύουν τις περιοχές αυτές.
Δηλαδή ο υπουργός με ένα όργανο που θα βρίσκεται στη Μεσογείων θα αποφασίζει για τις περιοχές αυτές σε όλη την Ελλάδα και ξέρουμε τι σημαίνει αυτό, σε σχέση με το πως τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα έχουν τρόπους να ξεπερνούν αυτά τα προβλήματα και να κάνουν αυτό που πρέπει να κάνουν.
Σχετικά με τη Λευκάδα, φαντάζομαι ότι δεν ρωτήθηκε πότε κάνεις για να κάνει τον σκουπιδότοπο εκεί που τον έκανε, απλώς υπήρχε μία ανοχή της κοινωνίας και εγώ που το παρακολουθούσα λίγο μακριά καταλάβαινα ότι αυτή η ανοχή που σε μένα έκανε εντύπωση, είχε να κάνει με το γεγονός της αναμονής μιας μόνιμης λύσης.
Όντως ήταν εξαιρετικά ενοχλητικό και αισθητικά και από άποψη υγιεινής, καθώς παραβίαζε στοιχειώδεις κανόνες περιβαλλοντικής προστασίας, υπάρχουν τέτοια περιστατικά δεν σημαίνει όμως ότι αυτά αλλάζουν τον κανόνα.