Τις τοπικές εξελίξεις σχολίασε στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 ο πρώην περιφερειάρχης Θεόδωρος Γαλιατσάτος.
Αναφερόμενος στην εξέλιξη της πανδημίας και στον τρόπο αντιμετώπισης της από την περιφέρεια Ιονίων Νήσων, είπε ότι από την αρχή της πανδημίας εκφράσαμε την ανάγκη να υπάρχει μία πιο εμφανής στους πολίτες προσπάθεια από την πλευρά της περιφερειακής αρχής ώστε να συμπληρώνει όπου χρειάζεται τις αδυναμίες του κεντρικού μηχανισμού και ταυτόχρονα να φροντίζει, ώστε διαδικασίες, γεγονότα και περιστατικά που επισημαίνονται ως προβληματικά στα νησιά μας να αντιμετωπίζονται εγκαίρως και δραστικά.
“Δεν μπορώ να πω ότι είχαμε ανταπόκριση, καθώς αυτό που συνήθως βρίσκουμε απέναντί μας είναι μία αυταρέσκεια, η οποία όταν τα πράγματα πηγαίνουν καλά εμφανίζεται με δελτία τύπου σχεδόν πανηγυρικά ότι όλα πάνε καλά και τα νησιά μας είναι πράσινα και διαφημίζονται ως covid-free και όταν ζορίζουν οι καταστάσεις τότε φταίνε κάποιοι άλλοι όπως ο ΕΟΔΥ, η αστυνομία που δεν κάνει ελέγχους οι πολίτες που δεν τηρούν τα μέτρα.
Εμείς έχουμε επιμείνει και στο θέμα του δημόσιου συστήματος υγείας, γιατί η περιφέρεια θα μπορούσε να συμβάλει ουσιαστικά σε εκείνο το κομμάτι που ενδεχομένως σπάσει ακόμα όλη αυτή την περίοδο στα Ιόνια νησιά και δεν έχει διορθωθεί και είναι το θέμα των γιατρών στο νοσοκομείο.
Δεν είναι μυστικό πως από τη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία πριν περίπου ένα χρόνο μέχρι και σήμερα, οι γιατροί στο σύνολο των νοσοκομείων της περιφέρειας, με κάποιες εξαιρέσεις κατά διαστήματα είναι λιγότεροι από όταν ξεκίνησε ή Πανδημία και αυτό επουδενί δεν θα έπρεπε να συμβαίνει.
Οι λόγοι που οι γιατροί δεν επιλέγουν τα δικά μας νοσοκομεία είναι πολλοί και μέσα σε αυτούς είναι και το υψηλό κόστος ζωής και είναι ανάγκη για τους επικουρικούς γιατρούς που έρχονται πιο εύκολο στα νησιά να καλύπτει η περιφέρεια κάποια κόστη.
Θυμίζω ότι εμείς ως περιφερειακή αρχή είχαμε καταφέρει σε συνεργασία με την τότε κυβέρνηση, να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ώστε να μπορεί η περιφέρεια να συμβάλει μηνιαίως στο κόστος ζωής με ένα οικονομικό βοήθημα που έφτασε μέχρι και 450 ευρώ το μήνα, ώστε οι γιατροί όταν βλέπουν μπροστά τους τους πίνακες το νοσοκομείο που μπορούν να πάνε, να βλέπουν ως πρόσθετο κίνητρο ότι αν επιλέξουν τα Ιόνια νησιά θα έχουν το συγκεκριμένο βοήθημα που θα τους κάνει να ζήσουν σχετικά άνετα, χωρίς να σκέφτονται ότι δεν τους βγαίνει ο μισθός.
Αυτό συνεχίζει να υπάρχει είχαμε πει όμως ότι στις ιδιαίτερες αυτές συνθήκες, είναι η στιγμή να πάρει η περιφέρεια πρωτοβουλία και να διπλασιάσει το κίνητρο, ώστε σε καμία στιγμή να μην κινδυνεύσει κανένα νοσοκομείο μας από έλλειψη γιατρών.
Μάλιστα είχαμε υπολογίσει και το κόστος, τα χρήματα ήταν διαθέσιμα από τους ίδιους πόρους της περιφέρειας, παρόλαυτα η Περιφερειακή αρχή αρνήθηκε να προχωρήσει σε αυτή τη ρύθμιση με την δικαιολογία ότι αυτά είναι μπαλώματα, οι γιατροί αυτοί δεν είναι μόνιμοι και αυτοί από την πλευρά τους επιθυμούν μόνιμους θέσεις γιατρών.
Εμείς ανταπαντήσαμε ότι επιθυμούμε το ίδιο, όμως αν περιμένουμε κάτω από αυτές τις συνθήκες να έρθουν μόνιμοι γιατροί έχουμε χάσει το παιχνίδι και είπαμε να ενισχύσουμε τώρα που τους έχουμε ανάγκη.
Δυστυχώς η ζωή μας επαληθεύει, γιατί όντως έχουμε οριακές καταστάσεις, όπως για παράδειγμα το νοσοκομείο Κεφαλονιάς έχει τεράστια έλλειψη σε παθολόγους, οπότε το πρόβλημα της στήριξης του δημοσίου συστήματος υγείας είναι ορατό και σε αυτή την κατεύθυνση δεν βοήθησε η Περιφερειακή Αρχή.
Επίσης μεγάλο μερίδιο ευθύνης στο θέμα των μονάδων εντατικής θεραπείας έχει η κυβέρνηση οι οποίες δεν λειτούργησαν ποτέ και και πού θίγει και το νοσοκομείο της Λευκάδας και της Κεφαλλονιάς γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά ότι οι Μονάδες αυτές δεν λειτούργησαν ποτέ στα νοσοκομεία τους και μεταφέρθηκαν για να βοηθήσουν στην Πάτρα ένα μεγαλύτερο νοσοκομείο και η ζωή απέδειξε ότι ακόμα και αυτό ήταν ένα πολύ μεγάλο λάθος και εξακολουθεί να είναι, γιατί χρειάζεσαι κρεβάτια να υπάρχουν και στην Λευκάδα και στην Κεφαλλονιά και όχι όπως είχαμε ένα πρόσφατο παράδειγμα ασθενή να περιμένει τέσσερις ώρες στο αεροδρόμιο μέσα στο αεροπλάνο και να προσπαθούν να το βρουν μονάδα εντατικής θεραπείας ανά την Ελλάδα.
Συμβαίνουν αυτά τα περιστατικά και κανείς δεν κινήθηκε αυτή την περίοδο για να διορθώσει αυτή την εικόνα.
Από το 2017 σχεδόν τέσσερα χρόνια η 6η ΥΠΕ στην οποία ανήκουμε υγειονομικά έχει στα χέρια της 4,5 εκ.ευρώ, για να λειτουργήσει τις τοπικές μονάδες υγείας από 12 άτομα προσωπικό, γιατρούς, νοσηλευτές και δύο διοικητικούς που είναι απαραίτητοι για να μπορούν να παίζουν ένα ρόλο στην Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και να ανακουφίσουν τα νοσοκομεία από την εισροή ασθενών που θα μπορούσαν να νοσηλευτούν και να αποθεραπευτούν σε αυτές τις μονάδες.
Αντί να τρέχουν για να τη φτιάξουν, γιατί αυτές οι Μονάδες θα μπορούσαν σήμερα να κάνουν εμβολιασμούς, όπως για παράδειγμα στη Ζάκυνθο που ακόμα δεν έχουμε εμβολιαστικό για την astrazeneca έχουν τα χρήματα στην άκρη τέσσερα χρόνια ανεκμετάλλευτα και δεν τις φτιάχνουν, γιατί η λογική της Κυβέρνησης πως επειδή αυτό ήταν μία ιδέα και μία δομή που επινοήθηκε και φτιάχτηκε από την προηγούμενη δεν θα έπρεπε να το προχωρήσουμε και να κάνουμε κάτι άλλο.”
Ο κύριος Γαλιατσάτος έκανε κριτική και στην Περιφερειακή αρχή για τις πρόσφατες προσλήψεις προσωπικού λόγω πανδημίας, λέγοντας πως είχε δοθεί στους οργανισμούς αυτοδιοίκησης η δυνατότητα να κάνουν προσλήψεις μέχρι το τέλος του Φλεβάρη του 2021.
Ο σκοπός με αυτές τις σχετικά σύντομες διαδικασίες ήταν να μην μπουν στην οποία γραφειοκρατία υπάρχει για τον τρόπο πού γίνονται οι προσλήψεις στο Δημόσιο, να στηριχτούν οι οργανισμοί με προσωπικό το οποίο θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση του covid-19.
Εδώ ακριβώς επάνω στήθηκε ένα πανηγύρι πελατειακών σχέσεων, γιατί δεν μπορεί να δικαιολογήσει κανείς την απραξία της περιφερειακής αρχής και ενδεχομένως κάποιων δήμων, να περιμένουν να φτάσουμε στο τελευταίο τριήμερο του Φλεβάρη, για να βγάλουμε τις προσκλήσεις στον αέρα και να δώσουμε ασφυκτικές προθεσμίες με Σαββατοκύριακο μέσα, δηλαδή στην πραγματικότητα μία εργάσιμη μέρα, για να μπορέσει κάποιος να μάθει πως έγινε η πρόσκληση, να δει τι χρειάζεται για να το βάλει στο φάκελο και να ετοιμάσει την πρόσκληση.
Καταλαβαίνει κανείς ότι με αυτή τη λογική παρακάμπτεται η δυνατότητα της δημοσιότητας και της διαφάνειας σε μία τέτοια διαδικασία.
Το δεύτερο είναι ότι δεν υπήρχε κανενός είδους κριτήρια στις προσλήψεις, καθώς το μόνο κριτήριο ήταν το απολυτήριο λυκείου.
Έπρεπε στοιχειωδώς να υπάρχουν ορισμένα αντικειμενικά κριτήρια, βάσει εισοδήματος, αν είναι κάποιος πολύτεκνος και κάποιο άλλο αντικειμενικό κριτήριο που θα μπορούσε να συμβάλλει σε αυτή την κατεύθυνση.
Ενώ Υποτίθεται ότι αυτές οι προσλήψεις θα έπρεπε να στρέφονται σε ειδικότητες που θα ενισχύσουν τους οργανισμούς για την αντιμετώπιση της πανδημίας, για παράδειγμα στην περιφέρεια Ιονίων Νήσων στους 56 που είχαμε την τελευταία περίοδο, γιατί υπήρχαν κάποιοι μεμονωμένοι το προηγούμενο διάστημα μόνο το 10% αναλογούσαν σε ιδιότητες που αφορούν τη δημόσια υγεία, οι υπόλοιποι ήταν διοικητικού χαρακτήρα.
Έτσι αντί να ενισχυθεί η Δημόσια υγεία, όπως ομολόγησε η Περιφερειακή αρχή έγινε μία προσπάθεια να καλυφθούν ανάγκες σε προσωπικό που έχει περιφέρεια, αλλά όμως που δεν είναι έκτακτες και έπρεπε να ακολουθηθεί μία άλλη διαδικασία.
Επίσης σε 13 Θέσεις στη Λευκάδα είχαμε μόλις 13 αιτήσεις και μάλιστα με εσωτερική κατηγοριοποίηση και αυτό μοιάζει σαν να ήταν κάτι προδιαγεγραμμένο και κάποιοι να είχαν εκ των προτέρων τα ονόματα στη διάθεσή τους.
Αυτά τα πράγματα δυστυχώς αμαυρώνουν την εικόνα της αυτοδιοίκησης, εμείς δεν πάμε πιο κάτω στο να δούμε τα ονόματα των εργαζομένων γιατί εκεί θα ανακαλύψουμε και άλλα, όπως σχέσεις σε προσωπικό επίπεδο, αλλά και σε κομματικό η παραταξιακό και δεν το κάνουμε γιατί καταλαβαίνουμε ότι όλοι έχουν ανάγκη να δουλέψουν στην εποχή μας και δεν θέλουμε να δείξουμε ότι είναι το πρόβλημα είναι οι άνθρωποι που βρέθηκαν σε αυτή τη θέση αλλά η πρακτική.”
Σχολιάζοντας το έργο της ανάπλασης του πεζόδρομου Νυδριού και στην επισήμανση κατοίκων για κακοτεχνίες, ο κύριος Γαλιατσάτος είπε πως είναι γεγονός πως υπάρχουν αλλαγές στις τεχνικές προδιαγραφές και αυτό δεν είναι κάτι που δεν μπορεί να συμβεί σε ένα δημόσιο έργο.
“Ενδεχομένως στη συγκεκριμένη περίπτωση το θέμα της αισθητικής που παρουσιάζεται στην τελική επιφάνεια των πεζοδρομίων θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.
Όμως το πιο σημαντικό θέμα που υπάρχει είναι ο φόβος των κατοίκων ο οποίος είναι δικαιολογημένος, ότι ενώ ξεκινάει μία νέα καλοκαιρινή περίοδος που όλοι περιμένουμε να έχουμε κόσμο και να κινηθεί η αγορά, ευελπιστώντας ότι σιγά-σιγά θα φύγουμε από τον βραχνά του κορωνιού, δεν μπορεί αυτή η περιοχή που συγκεντρώνει πάρα πολύ κόσμο, που έχει τις δικές της ομορφιές και δυνατότητες να βρεθεί με ανοιχτά πεζοδρόμια, μπάζα και μηχανήματα που δουλεύουν.
Τίθεται ένα ζήτημα του πόσο γρήγορα οι δουλειές θα τελειώσουν και αυτό το οποίο γίνεται Θα αποκατασταθεί για καλό σκοπό. Δεν μπορεί μία περιοχή να ταλαιπωρείται για σχεδόν δύο χρόνια, για ένα έργο που γίνεται για να βελτιώσει τις συνθήκες.
Σας θυμίζω ότι η σύμβαση του έργου αυτού έχει υπογραφεί πριν αποχωρήσουν από την περιφέρεια Ιονίων Νήσων, το αφήσαμε λόγω της θερινής περιόδου του 2019, όμως τώρα κοντεύουν δύο χρόνια και αυτό το έργο θα έπρεπε να είχε ταχύτερους ρυθμούς.”
Στην επισήμανση είναι δικαιολογημένες οι όποιες καθυστερήσεις έργων λόγω της πανδημίας, είπε ότι μπορεί να ισχύει στο γεγονός πως υπάρχει μειωμένη λειτουργία σε επίπεδο παρουσίασης προσώπων στην περιφέρεια όπως συμβαίνει με όλο το δημόσιο, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να λειτουργήσουν εκμεταλλευόμενη τις έκτακτες συνθήκες που δίνουν άλλα χρονικά περιθώρια.
Τώρα που μπροστά μας έχουμε προοπτική έργων και θα έπρεπε να τρέχουμε να τα ολοκληρώσουμε χρησιμοποιούμε ως δικαιολογία τις δύσκολες συνθήκες που έχει φέρει στη ζωή μας ο covid-19 και πρέπει επάνω σε αυτό να ισορροπήσουμε, καθώς μπορεί να μας δυσκολεύει όμως έχουμε ευκαιρίες που μπορούμε να εκμεταλλευτούμε για το κοινό συμφέρον.
Αναφορικά με τον ΦΟΣΔΑ Ιονίων Νήσων είπε ότι δεν προσθέτει τίποτα στην Λευκάδα, καθώς ήδη είχε δρομολογηθεί μία λύση, αλλά και στην περίπτωση των άλλων νησιών, όπως για παράδειγμα η Ζάκυνθος η οποία υπέγραψε πριν λίγες μέρες τη σύμβαση για την κατασκευή εργοστασίου με διαδικασίες που είχαν προηγηθεί με βάση τον προηγούμενο ΠΕΣΔΑ από το 2016 και με χρηματοδότηση από το υπουργείο που είχε πετύχει η περιφέρεια σε συνεργασία με το δήμο Ζακύνθου.
“Επομένως για την εξέλιξη της κατασκευής των εργοστασίων στα τέσσερα νησιά, η παρουσία του διαβαθμιδικού ΦΟΣΔΑ μόνο προβλήματα δημιούργησε σε αυτή τη χρονική φάση, γιατί καθυστέρησε και το εργοστάσιο της Κέρκυρας για πολλούς μήνες, καθώς ακόμα είναι στη φάση της διακήρυξης και του διαγωνισμού, αλλά και στην περίπτωση της Κεφαλονιάς όπου είχαμε την περίπτωση ο ΦΟΣΔΑ να παίρνει από τα χέρια του δήμου Κεφαλλονιάς τον διαγωνισμό, ενώ δεν υπήρχε κανένας απολύτως λόγος να το κάνει.
Την μελέτη για το εργοστάσιο την είχε κάνει ο δήμος Αργοστολίου, οι προδιαγραφές ήταν έτοιμες, η χρηματοδότηση είχε εξασφαλιστεί από τον Μάρτιο του 2020 και Όλα πήγαιναν προς δημοπράτηση.
Η παρουσία του ΦΟΣΔΑ στην Κεφαλονιά έγινε για να αυξήσει το κόστος και από 7 εκατομμύρια ευρώ να φτάσει τα 24 και να βάλει μέσα στο διαγωνισμό τα κόστη λειτουργίας για 12 χρόνια, τα οποία διπλασιάζουν το ετήσιο κόστος λειτουργίας του ΧΥΤΥ στην Κεφαλονιά και από ότι έμαθα ήδη ήρθαν οι πρώτες αυξήσεις που πρέπει να περάσουν τους δημότες.
Επίσης θέλω να πω ότι συμπάσχω μαζί σας για αυτά που είπε η κυρία Κράτσα για την διαχείριση των απορριμμάτων στην Λευκάδα, γιατί δεν είπε μόνο για την κατασκευή του εργοστασίου, αλλά οι σύμβουλοι της της είπαν ότι γενικά ο σχεδιασμός στη Λευκάδα είναι προβληματικός και θα προστεθούν και άλλα πράγματα στην πορεία και αυτά είναι που μας φοβίζουν, όπως και αυτά που πρόσθεσε στην Κεφαλλονιά που φουσκώνουν τους λογαριασμούς.
Σχετικά με τους δασικούς χάρτες, ο κύριος Γαλιατσάτος είπε ότι είναι απαραίτητοι για να γνωρίζουμε τις χρήσεις γης, γιατί μέχρι πρότινος θα έπρεπε ο πολίτης να απευθυνθεί στα δασαρχεία και να υποβληθεί σε μία γραφειοκρατική διαδικασία κι αν βρισκόταν στην ανάγκη έπρεπε να πηγαίνει σε δικαστήρια για να αποδείξει το δίκαιο που θεωρεί ότι έχει.
“Όμως είναι φανερό από όλα όσα έχουν συζητηθεί ότι έχουμε μία κακή εκδοχή αυτών των δασικών χαρτών που αυτή τη στιγμή ρίχνει όλες τις ευθύνες και τα βάρη που υπάρχουν της κατασκευής τους στους πολίτες και αυτό πρέπει να αποφευχθεί.
Και εμείς ως παράταξη αλλά και το περιφερειακό συμβούλιο έχει ζητήσει να υπάρξει απόσυρση των χαρτών για ένα διάστημα, γιατί τα λάθη τα οποία υπάρχουν είναι λάθη πού οφείλονται στην κακή χρήση της διαδικασίας που έκανε αφενός μεν ο μελετητής που είχε πληρώσει το ελληνικό κράτος, αλλά και οι υπηρεσίες που τους ανήρτησαν χωρίς να παρέμβουν στα σημεία που οι ίδιες ήξεραν ότι υπάρχουν λάθη.”