Ο Επικεφαλής της ΑΝΑΣΑ Θεόδωρος Γαλιατσάτος ήταν καλεσμένος το απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 σχολιάζοντας τις τοπικές εξελίξεις.
Απαντώντας στο ερώτημα εάν ο ίδιος θα είναι υποψήφιος στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, καθώς είχε εκφράσει την βούλησή του, απάντησε πως “αυτό που έχουμε πει σε μία προηγούμενη συνέντευξη τύπου που δόθηκε στην Κέρκυρα, μαζί με τους περιφερειακούς συμβούλους κύριο Γαβαλά και Μιχαλά, είναι ότι η παράταξή μας επειδή θεωρεί ότι όλα αυτά τα χρόνια έπραξε αυτά που μπορούσες στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της και ταυτόχρονα υπερασπίστηκε και όλα όσα είχε δρομολογήσει περιφερειακή αρχή το 2014-2019.
Ταυτόχρονα αυτά που θεωρούσε κρίσιμα ζητήματα για τις τοπικές κοινωνίες στα νησιά μας, ασκώντας το δικαίωμα της κριτικής και προωθώντας η ίδια θεματολογίες και λήψη αποφάσεων στο περιφερειακό συμβούλιο η εκτίμηση μας είναι ότι έχουμε όλο το δικαίωμα ως παράταξη να είμαστε παρόντες και επί μένους να διεκδικήσουμε και την διαχείριση των περιφερειακών υποθέσεων στις εκλογές του 2023.
Αυτό σημαίνει ότι εμείς συνεχίζουμε να έχουμε παρουσία και να εργαζόμαστε σε αυτή την κατεύθυνση.
Οι βουλευτικές εκλογές οι οποίες θα προηγηθούν των περιφερειακών και δημοτικών εκλογών παίζουν τον δικό τους ρόλο. Και το 2014 τα γενικότερα πολιτικά ζητήματα στη χώρα επηρέαζαν τα αποτελέσματα στις αυτοδιοικητικές εκλογές και περισσότερο στις περιφερειακές που έχουν πιο έντονο το πολιτικό στοιχείο.
Εκτιμώ πως και το 2023 το ίδιο θα συμβεί, όποιο σχήμα έχει κερδίσει τις εκλογές εάν θα είναι αυτό ένα συμμαχικό σχήμα ΣΥΡΙΖΑ με ΚΙΝΑΛ ή αν θα είναι μία άλλη εξέλιξη που θα κρατήσει τη Νέα Δημοκρατία στην χώρα αυτό θα επηρεάσει και τις αυτοδιοικητικές εκλογές στις ενδεχόμενες συμμαχίες που μπορούν να υπάρξουν.
Σχετικά με τις εξελίξεις στο τουριστικό περίπτερο στο κάστρο, εκτίμησε ότι η πιθανότητα να υπάρχει δικαστική διαμάχη είναι μπροστά μας και αυτό μπορεί να το καταλάβει κανένας.
Μία εταιρεία που θεωρεί ότι ήδη έχει αποκτήσει κάποιος προσβάσεις σε αυτή την επένδυση και κάποιες αρχικές εγκρίσεις θα προσπαθήσει να υπερασπιστεί τα θεωρούμενα από αυτήν κεκτημένα.
Δεν ξέρω τι έχει στο μυαλό της εταιρεία όμως είναι πιθανόν.
Έτσι όπως δρομολογήθηκαν τα πράγματα, θεωρώ πως κάπου το λιμενικό ταμείο έχασε τον έλεγχο της κατάστασης. Δεν θέλω να πω το γιατί, είμαι μακριά από αυτή τη διαδικασία για να γνωρίσω τη επηρέασε την μία ή την άλλη εξέλιξη, όμως εκ των υστέρων βλέπω την κατάσταση που δρομολογήθηκε πιστεύω ότι σε κάποιο σημείο έχασε τον έλεγχο και θεωρώ ότι στρεβλώθηκε και η αρχική πρόταση που είχε η δημοτική αρχή το 2016-2017 που έχει αρχίσει αυτή τη διαδικασία, προκειμένου να υπάρχει μία αξιοποίηση της περιοχής προς όφελος των κατοίκων της Λευκάδας, του τόπου και της οικονομίας.
Υπήρξαν φόβοι που διατυπώθηκαν από κατοίκους και φορείς της Λευκάδας που κατά τη γνώμη μου ήταν βάσιμη, καθώς όπως πήγαιναν τα πράγματα μπορούσαμε να οδηγηθούμε σε μία εξέλιξη που δεν θα ήταν ούτε το ζητούμενο της αρχικής κίνησης που έκανε τότε η παράταξη του Κώστα Δρακονταειδή και δεν θα ικανοποιούσε την πλειοψηφία της Λευκάδας.
Είναι αλήθεια και αυτό πρέπει να το δούμε ότι εάν η εξέλιξη των πραγμάτων οδηγήσει σε ένα μηδενισμό της διαδικασίας, θα πρέπει να τεθεί το ζήτημα εξαρχής αξιοποιώντας την εμπειρία από αυτό που προηγήθηκε, παίρνοντας υπόψιν τις σκέψεις που διατυπώθηκαν όλο αυτό τον καιρό, μέσω ενός διαλόγου δημόσιο που θα μπορούσε να δώσει νέες προτάσεις και να προχωρήσει σε μία αξιοποίηση της περιοχής η οποία θα έχει χαρακτηριστικά που θα είναι αποδεκτά και δεν θα δίνουν την αίσθηση τις αλλοιώσεις του περιβάλλοντος και της περιοχής κοινόχρηστου χαρακτήρα και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Εγώ άκουσα την εταιρεία στο περιφερειακό συμβούλιο που έλεγε ότι δεν είναι πρόθεση να εμποδίσουν οι εμπειρίες όμως του παρελθόντος αποδεικνύουν ότι οι προθέσεις που υπάρχουν εκεί αυτή τη στιγμή, στην πορεία μεταβάλλονται συνθήκες και δημιουργούνται εικόνες μη προσπελασιμότητας για τους κατοίκους.
Σχολιάζοντας την τοποθέτηση της περιφερειάρχη Ρόδης Κράτσα, όπου μέσα από συνέντευξη της στον Prisma 91,6 ανέφερε πως σε δύο χρόνια θητείας της έκαναν περισσότερες δημοπρατήσεις έργων από τα 5 χρόνια της ΑΝΑΣΑ ανέφερε:
Ο καθένας προσπαθεί να χρησιμοποιήσει εκείνα τα επιχειρήματα που ταιριάζουν με τη δική του λογική στα δημόσια πράγματα.
Ευτυχώς που υπάρχουν αυτές οι χρηματοδοτήσεις που προϋπήρχαν και οι οποίες σε κάποιο βαθμό υλοποιούνται, γιατί δεν υλοποιούνται στο σύνολό τους και αυτό είναι το ευτύχημα της ιστορίας.
Το να μετράει κάνεις τις δημοπρατήσεις ή όχι αυτό δεν είναι κριτήριο, σημασία έχει πως τους πόρους απορροφάς κάθε φορά στο ετήσιο πρόγραμμα σου και ποιο είναι τελικά το αποτέλεσμα, που κατευθύνονται αυτές οι απορροφήσεις των έργων, τι είναι αυτά τα έργα που παρουσιάζονται στην τοπική κοινωνία και πόσο ωφελείται από την εξέλιξη των πραγμάτων.
Για παράδειγμα στην Κέρκυρα ήρθαν στα χέρια της 18 εκατομμύρια, γιατί αυτά ήρθαν σε εμάς στο τέλος του 18 με μεγάλη αναζήτηση σχετικά με το οδικό δίκτυο που είναι γερασμένο στο νησί.
Αυτά τα χρήματα είχε την ευκαιρία να τα δημοπρατήσει και να μπορούν σήμερα να υλοποιούνται βοηθώντας την Κέρκυρα να αποκτήσει για κάποια χρόνια ένα πιο διορθωμένο οδικό δίκτυο.
Χαιρόμαστε που εξελίσσεται στο 60% του προγράμματος, όμως δεν παύει να υπάρχει τέτοιο πρόβλημα.
Έρχεται και η επόμενη μέρα, μπορεί να βρήκαν συγκεκριμένα ποσά σε Κέρκυρα, Kεφαλονιά και Λευκάδα, τα οποία αξιοποιείται λέω και πάλι σε κάποιο ποσοστό, εμείς ή οποίος θα βρεθεί και πάλι στην διαχείριση των τοπικών υποθέσεων το 2023, 1-1-2024 τι θα μπορέσει να υλοποιήσει όταν αυτή τη στιγμή η εικόνα που παρουσιάζεται, δεν είναι μία εικόνα με πλούσια χρηματοδότηση στην εξέλιξη των έργων, διότι η εμπιστοσύνη που έχει η κεντρική κυβέρνηση προς την δυνατότητα της περιφερειακής αρχής να υλοποιεί έργα όλο και μειώνεται.
Αυτό συμβαίνει στην Κεφαλονιά κυρίως με τα έργα που έρχονται Να αντιμετωπίσουν τον Ιανό που συνέβη πριν δύο χρόνια.
Τότε ζητήθηκε μία χρηματοδότηση από την Περιφερειακή Ενότητα κεφαλονιάς περίπου 120 εκατομμυρίων.
Η κυβέρνηση σοφά παραχώρησε 20 εκατομμύρια και στη συνέχεια είπε ότι θα παραχωρήσει νέα χρηματοδότηση.
Έχουν περάσει περίπου δύο χρόνια και από αυτά τα χρήματα δεν έχει δαπανηθεί ούτε ένα ευρώ.
Για αυτό όταν ήρθε ο κύριος Μητσοτάκης στην Κεφαλλονιά πριν μερικούς μήνες, είδε την κατάσταση από κοντά και διόρισε επιτροπή από γενικούς γραμματείς σαν ένα είδος επιτροπείας στην Περιφερειακή αρχή.
Κάποια πράγματα που αφήσαμε ευτυχώς μπορούν να υλοποιηθούν και δεν είναι ένα και δύο είναι πάρα πολλά, αλλά το βασικό ζήτημα είναι ποια θα είναι η εικόνα το επόμενο χρονικό διάστημα.
Για παράδειγμα αυτές τις μέρες εξελίσσεται μία συζήτηση για τα Κέντρα Υγείας.
Στα θέματα αυτά είναι μπερδεμένη όλη η περιφέρεια και δεν ξέρουν τι τους γίνεται σε αυτό το θέμα από την αρχή.
Πριν δύο χρόνια μας είχαν πει ότι κάνουμε μία προγραμματική σύμβαση με την 6η ΥΠΕ για να επισκευάσουμε και να αναβαθμίσουμε τα 12 Κέντρα Υγείας της περιφέρειας Ιονίων Νήσων.
Εμείς συμφωνήσαμε με μία μικρή διαφορά, καθώς είπαμε πως οι μελέτες που θα κάνετε για τους τεχνικούς συμβούλους να μη γίνουν χωριστά αλλά μία, της έκαναν χωριστά ήταν ένα δευτερεύον θέμα και δεν επιμείναμε.
Στην πορεία άρχισαν να διαπιστώνουν ότι δεν μπορούν να υλοποιήσουν αυτή την υπόθεση διότι όλα τα Κέντρα Υγείας δεν ανήκουν στην 6η ΥΠΕ και στο κέντρο υγείας.
Τα λεγόμενα αστικού κέντρου Κέντρα Υγείας το λεγόμενο ΙΚΑ ανήκουν στον Υπουργό εργασίας.
Επομένως δεν θα μπορούσε η 6η ΥΠΕ να τα εκπροσωπούσε στην προγραμματική σύμβαση έτσι λοιπόν φτάσαμε σε αφαίρεση των κέντρων υγείας που είναι στις πόλεις και που ανήκουν στον ΕΦΚΑ και στο υπουργείο εργασίας.
Είχαν εξαγγελθεί χρηματοδοτήσεις από την κυρία Κράτσα οι οποίες όμως δεν υλοποιήθηκαν, γιατί ακόμα οι μελέτες που προκήρυξε η κυρία Κράτσα και η Περιφερειακή αρχή όπως είναι και η δική σας στη Λευκάδα δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί.
Φτάσαμε στο σημείο να λέει προχθές η κυρία Κράτσα σε ένα δελτίο τύπου ότι το έργο εντάχθηκε στο ταμείο ανάκαμψης.
Τι σχέση έχει η προσπάθεια που κάναμε ως περιφερειακό συμβούλιο, ως Περιφερειακή οικονομική επιτροπή, ως Περιφερειακή αρχή εν τέλει που ξεκίνησε η διαδικασία αυτή με αυτό που εξελίσσεται τώρα και είναι μία δουλειά που κάνει η κυβέρνηση.
Την ίδια στιγμή ειδικά για τη Λευκάδα συμβαίνει ο κ Κτενάς λέει σε ένα δελτίο τύπου το Σεπτέμβρη ότι προχωρά και τελειώνει η μελέτη των 49.600 ευρώ που είχε προκηρύξει για τη Λευκάδα και με αυτή τη μελέτη όταν τελειώσει θα προχωρήσει η διαδικασία για την υλοποίηση στον έργον του κέντρου υγείας της Βασιλικής.
Στη συνέχεια έρχεται ο βουλευτής Θανάσης Καββαδάς και λέει ότι το κέντρο υγείας Βασιλικής θα είναι το πρώτο που θα εκτελεστεί από το ΤΑΙΠΕΔ στα πλαίσια υλοποίησης του πανελλαδικού σχέδιο που εκτελεί το Υπουργείο Υγείας, για αυτό και ήρθε στη Λευκάδα να κάνει αυτοψία για να δει πώς ακριβώς έχει η κατάσταση.
Μάλιστα το έργο θα γίνει με μελέτη κατασκευή, επί τη βάσει μιας αρχικής προμελέτης που είχε κάνει αν θυμάμαι καλά ο κύριος Κατηφόρης ως πολιτικός μηχανικός.
Εδώ δεν μπορεί να παίζουμε με όλα αυτά. Εμείς πληρώνουμε ως Περιφερειακή ως ελληνικός λαός και τόπος μία μελέτη 50.000 Ευρώ πού θα μείνει ανεφάρμοστη γιατί η κυβέρνηση υλοποιεί ένα άλλο σχέδιο μελέτης κατασκευής, άρα τα χρήματα της μελέτης θα πληρωθούν από το ίδιο το έργο που θα εκτελεστεί από το ΤΑΙΠΕΔ
Κάποιος πρέπει να δώσει εξηγήσεις δεν μπορεί ο καθένας να κάνει διαγωνισμό και να προβάλλει αυτό το ιδεολογική πρέπει να συνεννοηθούν. Δεν μπορούμε να τα ακούμε αυτά γιατί εδώ μιλάμε για διασπάθιση δημόσιου χρήματος.
Σχετικά με το ζήτημα των απορριμμάτων στα Ιόνια νησιά υπογράμμισε πως έρχεται και η ώρα της Λευκάδας.
Ότι έχει συμβεί στα εργοστάσια επεξεργασίας απορριμμάτων στα νησιά θα συμβεί και στη Λευκάδα.
Έχουμε το πρωτοφανές γεγονός να τετραπλασιάζονται οι προϋπολογισμοί των εργοστασίων.
Εγώ θα είμαστε σε λίγο καιρό που θα ακούσετε, δεν γνωρίζω ακόμα ποια εξέλιξη θα έχει διαδικασία της ανάθεση στον μειοδότη, γιατί νομίζω πως είναι ακόμα σε δικαστική διαδικασία, έχω όμως την εντύπωση ότι μόλις βγει η απόφαση και θα είναι οριστική από κει και μετά θα έρθει ο φοσδα και θα πει ότι αυτό το εργοστάσιο που είχε δημοπρατηθεί για τη Λευκάδα, δεν είναι στις προδιαγραφές που θέλουμε τώρα, θα χρειαστεί αναβάθμιση και εκεί θα έχουμε τον πολλαπλασιασμό του προϋπολογισμού όπως έγινε και στα προηγούμενα νησιά.
Γιατί ο ΦΟΣΔΑ θα πρέπει να δεσμεύει δημοτικές και περιφερειακές αρχές με αποφάσεις που μπορεί να ληφθούν αργότερα;
Εμείς από την αρχή είχαμε πει πως αυτό το μόρφωμα δεν έχει έρθει για καλό, καθώς αντί να οργανώσει και να συντονίσει με έναν αποδοτικό τρόπο και ορθολογικό την διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα Ιόνια νησιά το μόνο το οποίο ασχολείται είναι με αυτές τις διαδικασίες οι οποίες σας περιγράφω.
Ρωτάω λοιπόν γιατί δεν ασχολείται ο ΦΟΣΔΑ μαζί με τους δήμους για το θέμα της ανακύκλωσης και της διαλογής στην πηγή πού είναι η προϋπόθεση για να έχουν επιτυχία και τα εργοστάσια όταν τελειώσουν λειτουργήσουν;
Όταν η Κέρκυρα έχει να διαχειριστεί 70.000 τόνους ετησίως και το εργοστάσιο είναι πολύ χαμηλά οι δεκάδες χιλιάδες τόνοι που δεν θα μπορεί κανείς να του στείλει στο εργοστάσιο γιατί δεν θα μπορεί να τους διαχειριστεί που θα πάνε;
Αυτή η διαφορά έπρεπε να καλύπτεται από την διαδικασία της ανακύκλωσης και της επιλογή στην πηγή.
Αντί να ασχολούνται με αυτά τα ζητήματα που είναι εξαιρετικά κρίσιμα. γιατί πρέπει να πειστούν οι συμπολίτες μας να οργανώσουν αυτοί τη δουλειά της διαλογής της πηγής και να συμμετάσχουν στη διαδικασία της ανακύκλωσης για αυτό δεν γίνεται καμία συζήτηση και έτσι τα πράγματα δυστυχώς και τα επόμενα χρόνια θα κινηθούν σε ένα δύσκολο τοπίο όπου ο μόνος κερδισμένος θα είναι ένας από αυτούς τους εργολάβους πού για την ώρα στα δύο με τρία νησιά είναι ο ίδιος, οι υπόλοιποι θα καταβάλουμε το μηνιαίο αντίτιμο αυτής της πρακτικής που ακολουθείται από τον ΦΟΣΔΑ και την κυρία Κράτσα
Σχολιάζοντας τις ενισχύσεις της περιφέρειας στα νοσοκομεία και στην αναφορά της περιφερειάρχη που έκανε λόγο για έλλειψη γιατρών που φεύγουν στο εξωτερικό το αίτημα της ότι ζητάνε γιατρούς για να στελεχώσουν τα νοσοκομεία στα Ιόνια νησιά, απάντησε πώς η κ. Κράτσα λέει τη μισή αλήθεια πως εξελίσσονται.
Είναι αλήθεια ότι οι γιατροί δεν έρχονται στα νησιά μας, είναι αλήθεια ότι αυτά τα χρήματα δόθηκαν από το ΕΣΠΑ Ιονίων Νήσων, όπως και από το ΕΣΠΑ όλων των περιφερειών, γιατί ζητήθηκαν οριζοντίως από την κυβέρνηση εκείνη την περίοδο, καθώς έπρεπε να υπάρξουν γιατροί συμβασιούχοι στα νοσοκομεία για να αντιμετωπίσουν τις αυξημένες ανάγκες λόγω της πανδημίας.
Επομένως γιατροί, νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό δουλέψαν στα νοσοκομεία αυτή την περίοδο με χρηματοδοτήσεις που εκδόθηκαν από το ΕΣΠΑ από όλες τις περιφέρειες της χώρας.
Στο ζήτημα της παρουσίας γιατρών στα νοσοκομεία ειδικά της περιοχής μας, υπάρχει μία υποκρισία από την πλευρά της κυρίας Κράτσα.
Σας θυμίζω ότι εμείς ως παράταξη από το 2015 έχω μέσα για μία διαδικασία, ζητώντας από την τότε κυβέρνηση να τροποποιήσει ελαφρά την ισχύουσα νομοθεσία και να επιτρέψει να δίνουμε στους επικουρικούς γιατρούς και εν συνεχεία και στους αγροτικούς ένα μηνιαίο επίδομα, χρηματικό βοήθεια όχι μόνο σε είδος, για να μπορούν να έχουν μία ανακούφιση λόγω των αυξημένων εξόδων που υπάρχουν στα νησιά μας από άλλες περιοχές.
Αυτό εδώ και 7 χρόνια ισχύει και βοηθάει πάρα πολλούς γιατρούς αγροτικούς, αλλά κυρίως επικουρικούς να παραμένουν στον τόπο μας, να προτιμούν τα νοσοκομεία μας και να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους.
Φαίνεται όμως ότι ούτε αυτό αρκεί για να λύσει το βασικό μας πρόβλημα. Βλέπουμε ότι έχουμε αποψίλωση των θέσεων των γιατρών στα νοσοκομεία, φεύγουν γιατροί από την Κεφαλλονιά και Κέρκυρα.
Η λύση είναι μπροστά μας. Υπάρχουν αποφάσεις και των οργάνων των γιατρών που θα έπρεπε ήδη να έχουν υλοποιηθεί. Αυτό που χρειάζεται είναι να γίνουν συγκεκριμένες κινήσεις για τα περιφερειακά νοσοκομεία.
Πρέπει να ανέβει ο μισθός των νοσοκομειακών γιατρών, γενικά ανεξάρτητα είναι εδώ στην Αθήνα, που αυτό έχει επικυρωθεί και από αποφάσεις δικαστηρίων που δεν έχουν υλοποιηθεί ποτέ.
Επίσης υπάρχει και ένα πρόβλημα που σχετίζεται με την επιστημονική τους επάρκεια και την εξέλιξη στον κλάδο τους. Θα έπρεπε να υπάρχει μία τέτοια ρύθμιση η οποία θα έπρεπε να συνυπολογίζει την υπηρέτηση αυτού του προσωπικού στα δικά μας νησιά, με έναν διαφορετικό τρόπο λόγω της νησιωτικότητας.
Δεν είναι θέμα παραβίασης κανόνων που λένε μερικοί, αλλά κάνουν που πρέπει να επιβάλλονται λόγω της νησιωτικότητας.
Το ζήτημα είναι το θέμα των προκηρύξεων των θέσεων των μόνιμων γιατρών, οι οποίες σταθερά περισσότερες φορές παραμένουν άγονες.
Όσο συνεχίζεται να είναι μία τυπική διαδικασία και δεν σχετίζεται με τις πολιτικές που είπαμε πριν, ώστε να δοθούν ουσιαστικά δύο βασικά κίνητρα μισθός και επιστημονική εξέλιξη, λαμβάνοντας υπόψιν τους την παρουσία σε νησιωτικές περιοχές θα συνεχίσουμε να έχουμε το ίδιο πρόβλημα σε όλα τα νησιά.