Περί «αξιολογήσεων» ο λόγος…
Βλέπουμε να συκοφαντούνται και να τρώνε ξύλο εκπαιδευτικοί…Γιατί άραγε; Γνωρίζουν οι γονείς και οι υπόλοιποι συμπολίτες μας τον πραγματικό λόγο;
Ακούμε συνέχεια: «οι δάσκαλοι είναι τεμπέληδες, δημόσιοι υπάλληλοι, κάθονται, δεν θέλουν να αξιολογηθούν…». Η γνωστή καραμέλα που κυκλοφορεί με μοναδικό στόχο να υποβαθμίσουν το έργο των εκπαιδευτικών και να εξοντώσουν τα δημόσια σχολεία, σε όφελος των ιδιωτικών. Και απευθύνω το βασικό ερώτημα: ποιοι από όλους εσάς έχετε διαβάσει όλα τα άρθρα που αποτελούν το νέο Νομοσχέδιο της Κεραμέως, μετά από εντολή της Κυβέρνησης, στα οποία μιλάει για «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» και για εξωτερική και εσωτερική αξιολόγηση σχολικής μονάδας; Η απάντηση προφανώς είναι εύκολη. Ελάχιστοι, για να μην πω κανείς!
Ποια «αναβάθμιση» και «ενδυνάμωση» θα φέρει το έκτρωμα Κεραμέως;
Φέρνει σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων βάζοντας τους εκπαιδευτικούς να τρέχουν και εκτός εργασιακού ωραρίου για εξεύρεση χορηγών και πόρων! Δηλαδή, αγαπητοί μου γονείς, θεωρείτε φυσιολογικό, αυτοί και αυτές που διδάσκουν τα παιδιά σας να βγαίνουν και να ζητιανεύουν από τοπικούς παράγοντες να κάνουν δωρεές για να μπορεί να βάλει το σχολείο πετρέλαιο ώστε να ζεσταθούν οι μαθητές/τριες, να πληρώσει την ΔΕΗ, την ύδρευση-αποχέτευση, την γραφική ύλη, κλπ! Τι είναι οι εκπαιδευτικοί, managers;; Αυτό είναι εξευτελισμός του επαγγέλματος και αποσκοπεί στη δημιουργία δημοσίων σχολείων δύο ταχυτήτων. Από τη μια τα «κολλέγια» στα οποία οι εκπαιδευτικοί θα έχουν καταφέρει να εξοικονομήσουν χορηγίες -κάτι που δεν γίνεται στα ιδιωτικά σχολεία-κολέγια, αφού εκεί τις χορηγίες τις εξοικονομούν οι manager τους και όχι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λειτουργοί- και από την άλλη, τα «ακατάλληλα» σχολεία που δεν θα έχουν ούτε τα βασικά.
Γιατί θα πρέπει να αξιολογηθούν οι εκπαιδευτικοί για το αν έχουν βρει χορηγούς και κεφάλαια για το σχολείο και αυτό να καθορίζει την επαγγελματική τους εξέλιξη;; Γιατί αυτό ψήφισαν να κάνουν! Συνδέουν τους σπόνσορες και τις δωρεές που θα γίνονται με το αν οι εκπαιδευτικοί είναι καλοί στην δουλειά τους! Τι σχέση έχει η διδασκαλία με αυτό;;; Τότε να αξιολογήσουμε και τους γιατρούς για το εάν μπορούν να …χτίσουν έναν ουρανοξύστη!!!
Τα πράγματα είναι επικίνδυνα και γι’ αυτό πρέπει να μπουν στην σωστή τους διάσταση!
Στην πραγματικότητα η αυτοαξιολόγηση – αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, όπως νομοθετήθηκε, αποτελεί το πρώτο βήμα για την παραχώρηση του ελέγχου των στις τοπικές αρχές, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Σχολείο στον δήμο σημαίνει περιορισμένη χρηματοδότηση και σίγουρη πορεία από το δημόσιο σχολείο στο σχολείο της αγοράς. Γι’ αυτό θεσμοθέτησαν και τα κουπόνια-vouchers (επιλογή από τον πελάτη των υπηρεσιών και των παρόχων εκπαίδευσης) που θα καλούνται οι γονείς να πληρώσουν. Ο στόχος είναι η δημιουργία καλών και κακών σχολείων. Αυτών που κάνουν δημόσιες σχέσεις βρίσκοντας χορηγούς και αυτών που δεν καταφέρνουν να πείσουν για εύρεση κεφαλαίου με συνέπεια την δημιουργία έντονων προβλημάτων αφού δεν θα μπορούν να καλύψουν ούτε τις καθημερινές ανάγκες της σχολικής μονάδας.
Γονιέ, γνωρίζεις τι μας ζητούν να κάνουμε;
Να γράφουμε ΕΜΕΙΣ αξιολογήσεις για τους μαθητές, συμπληρώνοντας κουτάκια- δείκτες στο κεντρικό σύστημα και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου αλλά ΚΑΙ στην ιστοσελίδα του σχολείου ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ. Να αναγράφουμε τις επιδόσεις των μαθητών ώστε να μπορούν οι γονείς και οι δικοί μας «αξιολογητές» να διαλέγουν και να κατηγοριοποιούν τα σχολεία! Ναι, καλά διαβάσατε ! Αυτά τα στοιχεία θα μπορούν να τα βλέπουν όλοι γιατί τα θεωρούν «στατιστικά της αγοράς» όπως λένε!!! Τσεκάρισμα, κατηγοριοποίηση, επιλογή σχολείου, ταμπέλα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Θα υπάρξουν περιπτώσεις στιγματισμού σχολικών μονάδων, αφού θα επιλέγεται το τάδε «καλό σχολείο» γιατί έχει οικονομικές δυνατότητες και οι μαθητές του έχουν καλές επιδόσεις ενώ το άλλο σχολείο που δεν έχει χρήματα, δεν έχει φωτοτυπικό, δεν έχει πετρέλαιο, δεν έχει καλούς μαθητές κ.α., οπότε είναι και ένα κακό σχολείο θα υποβαθμίζεται! Αυτό δεν θα δημιουργήσει τεράστια κοινωνικά προβλήματα και καταπάτηση προσωπικών δεδομένων αφού θα είναι ορατά στις ιστοσελίδες των σχολείων και του Υπουργείου;
Η σχολική μονάδα που αξιολογήθηκε αρνητικά, θα αποτελείται -με βάση τα δικά τους κριτήρια- στην πλειοψηφία, από μαθητές υποβαθμισμένου βιοτικού και οικογενειακού επιπέδου, επειδή οι γονείς τους δεν έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν τίποτε παραπάνω από το κουπόνι (voucher). Έτσι θα έχουμε ένα «κυνήγι» από την διοίκηση και το «management» του σχολείου, για να βρει τρόπους να αναβαθμίσει την αξιολόγηση του, ώστε ή να προσελκύσει μαθητές και να μην συγχωνευθεί ή να κλείσει με αποτέλεσμα και την απόλυση του προσωπικού. Και φανταστείτε την δυσχερή θέση των εκπαιδευτικών, όταν θα αξιολογούνται ΟΧΙ για την διδακτική τους επάρκεια αλλά πρώτα και κύρια για την ικανότητά τους να προσελκύσουν δωρεές και χορηγούς για το σχολείο!
Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα; Η σχολική μονάδα θα συρρικνώσει τις δαπάνες της (και τη μισθοδοσία) για να τροφοδοτεί οικονομικά προγράμματα, διαφημίσεις και επιμορφώσεις, προκειμένου να γίνει ελκυστικότερη. Προφανώς και αυτό δεν θυμίζει την δωρεάν, αναβαθμισμένη και τεχνολογικά εξελιγμένη Παιδεία που υπόσχεται η Κυβέρνηση αλλά ακριβώς το αντίθετο!
H Δημόσια Εκπαίδευση είναι ουσιαστικά καταδικασμένη, από την στιγμή που θα περάσουν τα σχολεία στους δήμους.
Με δεδομένο ότι η Αυτοδιοίκηση σήμερα αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υπάρχουσες υποχρεώσεις της, είναι προφανές τι θα συμβεί αν κληθεί να διαχειριστεί και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Αυτά προωθεί το υπουργείο και η κυβέρνηση της ΝΔ και το πλασάρει ως αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με νομοθετική ρύθμιση (αρχές Σεπτεμβρίου) η οποία τονίζει πως αν δεν πειθαρχήσουμε, θα διαπράττουμε ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα!!!
Είμαστε αποφασισμένοι να προστατεύσουμε την δημόσια εκπαίδευση, τα παιδιά κι εμάς τους ίδιους.
Γι’ αυτό κηρύχθηκε Απεργία – Αποχή από την υποτιθέμενη αξιολόγηση. Συμμετείχαν η Διδασκαλική Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών (ΔΟΕ), η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ) και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ). Μια πανεκπαιδευτική αντίδραση από όλους τους εκπαιδευτικούς φορείς!!! Από τους φορείς που αντιλαμβάνονται και εκτιμούν ότι οι κυβερνώντες δεν θέλουν ουσιαστικά να αξιολογήσουν εάν είναι καλοί οι εκπαιδευτικοί στην δουλειά τους , αντιθέτως θέλουν να διαλύσουν τα δημόσια σχολεία όλων των βαθμίδων!
Γι’ αυτό η κ. Κεραμέως με εντολή του Πρωθυπουργού, κατέθεσε κατεπείγουσα αγωγή στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών και κατάφερε να χαρακτηρίσει παράνομη την απεργία – Αποχή και το συνταγματικό μας δικαίωμα, που η ίδια ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΑ κατήργησε νομοθετώντας πριν λίγες μέρες! Έτσι και μέσα σε μια εβδομάδα η Ν. Κεραμέως κατέθεσε τρεις (3) αγωγές, πηγαίνοντας στα δικαστήρια αυτούς που υποκριτικά …εκθειάζει όποτε της δοθεί η ευκαιρία!!!
Ας δούμε τώρα τα επόμενα «κατορθώματα» αυτής της «μεταρρύθμισης»!
Σύμφωνα με το άρθρο 108 έχει ψηφιστεί να διενεργούνται εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο, για την ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού και την Τρίτη Γυμνασίου, κάθε χρόνο, σε θέματα ευρύτερων/ γενικών γνώσεων από την Γενική Τράπεζα Θεμάτων! Δηλαδή, οι εξετάσεις (Πανελλήνιες) δεν θα σχετίζονται με την ύλη που έχει πραγματικά διδαχθεί ο μαθητής/τρια και θα είναι συγκεκριμένη και εξειδικευμένη για το κάθε σχολείο, αλλά θα εξετάζεται σε γενικά θέματα που πιθανά να μην έχει καν διδαχθεί και μελετήσει, καθώς θα υπάρχουν σχολεία που δεν θα έχουν επαρκές διδακτικό προσωπικό, σχολεία δυσπρόσιτα που δεν θα έχουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς εκπαιδευτικούς ή σχολεία με άλλα προβλήματα λειτουργίας χωρίς πόρους και χορηγούς.
Επίσης η ΝΔ φρόντισε ώστε το υπουργείο Παιδείας να έχει το δικαίωμα να ζητήσει και από άλλες τάξεις -ακόμη και ΟΛΕΣ τις τάξεις- να γίνουν εξετάσεις. Αν οι μαθητές δεν πάνε καλά (ξανατονίζω σε άγνωστη ύλη) και η βαθμολογία του σχολείου είναι για παράδειγμα κάτω από 50, αυτό να έχει επίδραση στην ατομική βαθμολογία του εκπαιδευτικού και του σχολείου, το οποίο θα συγχωνεύεται ή θα κλείνει!!! Προφανώς αντιλαμβάνεστε τι έρχεται στη συνέχεια!
Η απόδοση των μαθητών είναι συνυφασμένη με όλους τους εξωτερικούς παράγοντες όπως η οικογενειακή κατάσταση, η οικονομική κατάσταση ,οι συνθήκες διαβίωσης και άλλα προβλήματα που υφίστανται. Είναι εντελώς απαράδεκτο το Υπουργείο να μην λαμβάνει υπόψη αυτούς τους καθοριστικούς παράγοντες, ως ανασταλτικούς όσον αφορά την απόδοση των μαθητών και αντίθετα να θεωρεί δεδομένο ότι ο εκπαιδευτικός δεν ανταποκρίνεται στο έργο του. Ειδικά σε συνθήκες πανδημίας, όπου η ψυχολογική επιβάρυνση μαθητών, γονιών, εκπαιδευτικών είναι μεγάλη!
Η Κυβέρνηση της ΝΔ ξεκινά την υλοποίηση του σχεδιασμού της για προώθηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης, πάση θυσία. Κι’ όλο αυτό το βάφτισε «αξιολόγηση», που κάποιοι θέλουν να θεωρούν ότι οι εκπαιδευτικοί αρνούνται να αποδεχθούν! Όμως η αλήθεια είναι μία: όποιος έχει οικονομική άνεση θα στέλνει τα παιδιά του στο ιδιωτικό σχολείο γιατί το δημόσιο θα το έχουν πρώτα απαξιώσει και μετά καταργήσει! Αυτό δεν είναι αξιολόγηση, είναι κοινωνικό έγκλημα! Δεν αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς, επιδιώκουν την δημιουργία αμόρφωτων γενιών !
Τέλος να θυμίσω ότι το νομοσχέδιο ψηφίστηκε ΜΟΝΟ με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας και εν μέσω σφοδρής αντιπαράθεσης με σύσσωμη την αντιπολίτευση απέναντι. ΟΛΟΙ ζητούν να μην εφαρμοστεί γιατί θα διαλύσει έναν από τους βασικούς πυλώνες της κοινωνίας: ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΔΙΑΛΥΣΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ!
Φίλες και Φίλοι,
Αν θέλουμε το καλύτερο για τα παιδιά μας σήμερα αλλά και τις μελλοντικές γενιές, ας σταθούμε απέναντι στις προθέσεις και τα έργα Κεραμέως και Μητσοτάκη. Ας αντιδράσουμε στην παραπληροφόρηση και ας ενημερωθούμε. Γιατί η σωστή ενημέρωση και πληροφόρηση θα μας βοηθήσει να βάλουμε τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση, σε όφελος της κοινωνίας μας!
Μαρία Σολδάτου
Εκπαιδευτικός-Καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Αντιπρόεδρος Συλλόγου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λευκάδας “Άγγελος Σικελιανός”