Σε πρόσφατη τοποθέτησή του ο αντιδήμαρχος Λευκάδας κ Λύγδας είπε ότι η Λευκάδα δεν έχει τις υποδομές για να φιλοξενεί ένα τέτοιο μεγάλο όγκο επισκεπτών. Αυτό είναι αλήθεια, είναι ακριβώς έτσι. Θέλουμε όμως να προσθέσουμε τα εξής. Η ανάπτυξη του τουρισμού σε κάθε τόπο έχει όρια μόνο που αυτά δεν συναρτώνται μόνο με τις υποδομές. Τα όρια αυτά καλό θα είναι να τα συνειδητοποιήσουμε και να χαραχθεί μία πολιτική που δεν θα τα υπερβαίνει, αλλιώς θα υπάρξουν μεγάλες διαχρονικές συνέπειες και βαριές επιπτώσεις.
Ως όρια μπορούν να θεωρηθούν η ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος, η υπεράσπιση της υγείας των ανθρώπων ντόπιων και επισκεπτών και η καλή διαβίωση τους, η διαμόρφωση των καλύτερων συνθηκών.Οπωσδήποτε σημαντικό ρόλο παίζουν οι δυνατότητες κάθε περιοχής, οι αντοχές της, η παραγωγή τους και η διοχέτευση σε αυτήν ενός τουλάχιστον τμήματος της κατανάλωσής του τουρισμού. Βεβαίως παίζουν σημαντικό ρόλο και οι υποδομές, όμως είναι λάθος να παραγνωρίζουμε όλα τα προηγούμενα. Μπορεί κάποια περιοχή να έχει εξαιρετικές υποδομές αλλά και πάλι υπάρχει όριο το οποίο δεν πρέπει να υπερβεί.
Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι από τη μία μπαίνουν τα κριτήρια αυτά που αφορούν πρωτίστως τον άνθρωπο και από την άλλη η επιδίωξη του κέρδους και η μεγιστοποίηση του, η απληστία.
Από πολλές απόψεις η Λευκάδα τα τελευταία χρόνια πιθανόν να έχει υπερβεί τα όρια αυτάαπό κάθε άποψη, ενώ όσον αφορά τις υποδομές αυτό είναι βέβαιο.
Σε αυτό το τελευταίο θα σταθούμε.
Η Μετωπική Δράση ανέδειξε από τη στιγμή της δημιουργίας της την τεράστια σημασία των υποδομών, τις πολύ μεγάλες ελλείψεις και την ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων. Θεωρούσε και θεωρεί ότι η αποφασιστική βελτίωση τους και η επάρκεια τους πρέπει να είναι ο κεντρικός άξονας των προσπαθειών των τοπικών αρχών και του Κράτους και όχι τα μεγαλεπήβολα έργα, όπως η υποθαλάσσια ζεύξη που ετοιμάζεται ως έργο που θα υλοποιήσει ιδιώτης και με υπέρογκα αντισταθμιστικά πέραν των διοδίων διέλευσης. Είναι γνωστό ότι με την κατασκευή της υποθαλάσσιας έχει συνδεθεί η δημιουργία μεγάλης μαρίνας στον Κόλπο του Βλυχού που θα επιφέρει μεγάλη ρύπανση του και την καταστροφή του περιβάλλοντος.
Η Λευκάδα ζει από τον τουρίστα πού μπαίνει συνήθως με το αυτοκίνητό του, νοικιάζει δωμάτιο, φουλάρει βενζίνη, τρώει στο εστιατόριο, πάει ταβέρνα και καφετέρια, ψωνίζει στα καταστήματα. Η ανάπτυξη αυτού του τουρισμού πρέπει πρωτίστως να είναι μέλημα των αρχών, ένας τουρισμός ήπιος συμβατός με το περιβάλλον και την προστασία του που το όφελος που αποφέρει θα διαχέεται σε όσο το δυνατόν περισσότερους κατοίκους. Ένας τουρισμός που θα ωφελεί τους πολλούς και όχι τους μεγαλοεπιχειρηματίες και την διόγκωση των κερδών τους, ένας τουρισμός τέτοιος απαιτεί όσο το δυνατόν καλύτερες υποδομές, υψηλής ποιότητας.
Την κατάσταση που επικρατεί τη γνωρίζουμε όλοι καλά. Σοβαρή έλλειψη νερού το καλοκαίρι, πολύ κακή λειτουργία της αποχέτευσης, πλημμελής καθαριότητα, εξαιρετικά ανεπαρκές και επικίνδυνο οδικό δίκτυο για τον μεγάλο όγκο των οχημάτων, ανυπαρξία χώρων στάθμευσης, όλο το νησί είναι ένα παρκινγκ και θα μπορούσαμε να προσθέσουμε ακόμη περισσότερα.
Δεκαετίες τώρα συνεχίζεται αυτή η κατάσταση και επιδεινώνεται. Δεν εκπονήθηκε ποτέ ένα συνολικό σχέδιο κοστολογημένο και με τις αναγκαίες μελέτες και το οικονομικό κόστος τους ώστε να βελτιωθούν οι υποδομές και να απαιτήσουν οι τοπικές αρχές τους πόρους από το κράτος. Πάντα οι δημοτικές αρχές κινούνταν στη λογική της υπεράσπισης της κυβέρνησης τους καθεμία και της επανεκλογής τους για αυτό προωθούσαν κάποια μικρομπαλώματα για να βγει η τετραετία. Η δημοτική αρχή του Κώστα Αραβανή με κυβέρνηση τότε ΠΑΣΟΚ και ύστερα Νέα Δημοκρατία και με βάση την απόφαση της να υπερασπιστεί και να προωθήσει πάση θυσία τη μνημονιακή πολιτική που συνέτριψε τη χώρα,η δημοτική αρχή υπό τον Κώστα Δακονταειδή που παρασύρθηκε από τη μνημονιακή στροφή του ΣΥΡΙΖΑ και την πειθάρχηση στο τρίτο μνημόνιο και στις καλές σχέσεις με τους δανειστές και τα μεγάλα συμφέροντα εντός της χώρας και η σημερινή αρχή, τουλάχιστον μέχρι τώρα, που δεν προχώρησε κάτι ουσιαστικό και φαίνεται να έχει χάσει τον έλεγχο της κατάστασης. Είναι καθεστώς πλέον οι δημοτικές αρχές να διαβουλεύονται και ζητούν κάποιες λύσεις στα γραφεία και τους διαδρόμους και όχι να κινητοποιούν το λαό και να διεκδικούν δείγμα και αυτό της ‘’φιλολαϊκότητας’’ της πολιτικής τους
Δεν θα σταθούμε αναλυτικά στα προβλήματα των υποδομών μόνο εν τάχει σε δύο εξ αυτών.
Πρώτο ο δρόμος της Αγίας Μαρίνας όλο το χρόνο και ακόμη περισσότερο κατά την τουριστική σεζόν είναι απαράδεκτος και ιδιαίτερα επικίνδυνος. Από αυτόν διέρχεται όλη η βαριά κυκλοφορία που μπαίνει στο νησί, διέρχονται εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες ΙΧ κάθε μέρα, δίκυκλα και πλήθος κόσμου πού πάει με τα πόδια στη θάλασσα, Το οδόστρωμα είναι κατεστραμμένο. Πόσο θα συνεχιστεί αυτό; Η Μελέτη του έργου σύνδεσης της περιοχής του Κλειστού Γυμναστηρίου με την οδό Φιλοσόφων στο ύψος της διασταύρωσης Πεφανερωμένης και Φιλοσόφων ώστε να συνδεθεί με τον Περιφερειακό και να αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία, έργο ενός χιλιομέτρου όλο κι όλο και τα κονδύλια κατασκευής του έχουν εξασφαλιστεί. Τι εμποδίζει;
Δεύτερο η αποχέτευση της πόλης και των γύρω περιοχών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα πράγματα στο υπόλοιπο νησί είναι ρόδινα. Ολόκληρο τον Αύγουστο κάτοικοι και επισκέπτες ξυπνούσαν μέσα σε ένα βόθρο, μία βρώμα αφόρητη. Αιτία δεν είναι η παλαιότητα απλά, αλλά η πλήρης καταστροφή της τεχνολογικής υποδομής του βιολογικού. Για 30 χρόνια και περισσότερα ζήτημα είναι αν συντηρήθηκε κανονικά μια-δυο φορές, ποτέ δεν είχε όλο το αναγκαίο προσωπικό οπότε η καταστροφή ήταν δεδομένη, μαζί είναι δεδομένη όμως και η μόλυνση της θάλασσας και των γύρω περιοχών και οι επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων και η δυσφήμιση του νησιού.
Τμήματα της πόλης και μεγάλο τμήμα της γύρω περιοχής δεν έχει αποχέτευση και λειτουργεί με απορροφητικούς βόθρους. Σήμερα στην περιοχή αυτή υπάρχουν χιλιάδες τουριστικές κλίνες και ο όγκος των αποβλήτων είναι τεράστιος και διοχετεύεται στη γη και τη μολύνει και εν τέλει καταλήγει στη θάλασσα. Που οδηγείται αυτή η κατάσταση;
Η ολοκληρωμένη αποκατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού του βιολογικού άμεσα και η πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού είναι επιτακτική ανάγκη. Πρέπει να αποσυνδεθεί από την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς των λυμάτων στο Ιόνιο, όχι γιατί αυτή δεν είναι απολύτως αναγκαία, αλλά ένα κόστος σχετικά μικρό της τάξης των 200- 250 χιλιάδων ευρώ μπορεί να αντιμετωπιστεί άμεσα και εύκολα και παράλληλα να πιέζουμε για να υλοποιηθεί το μεγαλύτερο έργο και να σταματήσει να μολύνεται ο στενός πορθμός μεταξύ Λευκάδας και Αιτωλοακαρνανίας.
Τα δύο προβλήματα που αναφέραμε είναι ενδεικτικά, είναι ένα πολύ μικρό τμήμα των τεράστιων αναγκών που έχουν οι υποδομές του νησιού, αν προσθέσουμε και όλα τα άλλα έχουμε ένα περίγραμμα των προβλημάτων και της καταστροφής που συντελείται. Υπονομεύεται ηυγεία του κόσμου και καταστρέφεται η προοπτική του νησιού.
Η Μετωπική Δράση έχει αναδείξει επανειλημμένα το τεράστιο πρόβλημα της καταστροφής των ακτών ιδιαίτερα στη βορειοδυτική Λευκάδα και ακόμη περισσότερο στην περιοχή Αη Γιάννη – Γύρας που συνεχίζεται εδώ και δεκαετίες και ποιος ξέρει για πόσο ακόμη χωρίς κανείς αρμόδιος να συγκινείται.
Η λύση είναι ένα συνολικό σχέδιο καταγραφής των αναγκών αυτών και διεκδίκησης των αναγκαίων πόρων και από ότι έδειξε η ζωή οι δημοτικές αρχές δεν είναι διατεθειμένος να το κάνουν ακριβώς επειδή δεν είναι διατεθειμένες να συγκρουστούν και να χαλάσουν τη σούπα της Κυβέρνησης και να αμφισβητήσουν τη γενικότερη πολιτική της.
Ακριβώς για αυτό το λόγο η πλατιά κινητοποίηση του λαού είναι εκείνος ο παράγοντας που μπορεί να δώσει τη λύση.
Γεράσιμος Αραβανής
Περιμένουν κάθε χρόνο να εισπράξουν , και το φθινόπωρο να αρχίσουν τις απόψεις το τι δε έγινε , και πρέπει να γίνει, για να μην γίνει ποτέ.
Κάθε χρόνο και χειρότερα έτσι προχωράει η κατάσταση.
Η μυρωδιά λυμάτων- σκουπιδιών έγινε πλέον μόνιμη.
Το κυκλοφοριακό εξαχρειώθηξε και στα ημιορεινά πλέον παντού.
Αυτή η κοινωνική οργάνωση βρίζει ουσιαστικά και τους επισκέπτες και κατοίκους όσοι απ αυτούς ενδιαφέρονται για μια καθημερινότητα βατή.
Το κράτος εκχώρησε την διαβίωση υπερ της εισπρακτικής , και για τούτο επιχαίρεται για ανάπτυξη 16,2% το τρίμηνο ( οι άνθρωποι δεν ξέρουν ούτε πράξεις αριθμητικές να κάνουν, που να σκεφτούν για αναγωγές ). Η τροχαία το καλοκαίρι του 2021 Αύγουστο ήταν ανύπαρκτη, και όποιος ήθελε έκλεινε δρόμους ώς πάρκινγκ υπερ εμπορικής δήθεν διαχείρησης.
Τα πεζοδρόμια παντού κλεισμένα για να εισπράξουν και οι επαγγελματίες και ο Δήμος. Αρκεί να μην περνάνε οι πεζοί.
Ούτε φανάρι ρύθμισης κυκλοφορίας πλέον έδειξαν ότι δεν θέλουν ώς τοπος, αφού όλα είναι για την είσπραξη.
Η αστιφυλική οργάνωση της χώρας χρόνια, έφερε στο προσκήνιο την αναγκαιότητα μικροδιακοπών και την κινητικότητα τουριστικά πρός κάθε τόπο που ανακαλύπτεται – σκόπιμα υπερ της είσπραξης- ώς τουριστικός. ΚΑι αυτό το ξέρουν οι κατά τόπους επιτήδιοι, για τούτο και στον τόπο αυτό κυκλοφορεί ευρέως η άποψη, ανερυθρίαστα :” Που θα πάνε οι τουρίστες εδώ θα έρθουν ”. Για τούτο και τους κάνουν το καψόνι 3-7 ωρών στην είσοδο στην γέφυρα για να μπούν. Και το ίδιο για να φύγουν. (” Αφού φτάσανε ώς εδώ δεν θα φύγουν ”).
Τώρα απ το φθινόπωρο 2021 και ώς τον Ιούνιοτου 2022, να αρχίσουν πάλι οι συζητήσεις και οι αναφορές για να γίνονται και μόνο. Είναι όλος ο Χειμώνας μπροστά.. πολύς καιρός καφενοβειακών συζητήσεων, με τσίπουρα και προτάσεις στον καφενοβειακό αέρα.