Ο κόσμος της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
Μία από τις φράσεις που ακούμε όλο και πιο συχνά τις τελευταίες δεκαετίες στην καθημερινότητά μας είναι ο όρος γυναικεία επιχειρηματικότητα και οτιδήποτε σχετίζεται με αυτήν. Αυτό, βέβαια, δεν αποτελεί την πραγματικότητα μόνο για την Ελλάδα αλλά για τον κόσμο ολόκληρο. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν περισσότερες γυναίκες απ’ ότι άνδρες, στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι γυναίκες επιχειρηματίες αντιπροσωπεύουν μόνο το 1/3 των αυτοαπασχολούμενων. Τις τελευταίες δεκαετίες έχει ήδη αποδειχθεί πως στην πλειονότητά τους οι γυναίκες καταφέρνουν να αναπτύξουν μια επιχείρηση, να την προωθήσουν και να την διατηρήσουν ακμαία μακροπρόθεσμα χάρη στην στρατηγική που ακολουθούν και στην υπομονή που διαθέτουν.
Παρά τη δυναμική και σταθερή παρουσία τους στον επιχειρηματικό κόσμο, όμως, οι γυναίκες επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν ακόμη και σήμερα ποικίλες προκλήσεις. Έρχονται αντιμέτωπες με εμπόδια που καθυστερούν σε κάθε περίπτωση την ισότιμη μεταχείριση ανδρών – γυναικών σε αυτό τον τομέα. Πιο συγκεκριμένα, μία από τις βασικότερες προκλήσεις αποτελούν οι παραδοσιακές κοινωνικές αντιλήψεις αναφορικά με τη θέση των γυναικών και τους ρόλους των φύλων σε διάφορα επίπεδα της καθημερινότητας. Σε αυτό το πλαίσιο, η επιχειρηματικότητα ακόμη θεωρείται βασικό πεδίο δράσης και κυριαρχίας των ανδρών. Και αυτό, γιατί κυριαρχεί ακόμη η εικόνα της γυναίκας – μητέρας που είναι στενά συνυφασμένη με τον θεσμό της οικογένειας.
Παράλληλα, ένα από τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες ήδη από το πρώτο στάδιο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας αποτελεί το γεγονός ότι – σύμφωνα με σχετικές έρευνες – αυτές διαθέτουν μικρότερα κεφάλαια σε σχέση με τους άνδρες. Αυτό σημαίνει ότι σε μία δεδομένη επιχειρηματική ευκαιρία και ανάμεσα σε δύο άτομα εξίσου ικανά και με τα απαιτούμενα γι’ αυτήν προσόντα, η γυναίκα θα πρέπει να εξασφαλίσει επιπρόσθετες πηγές εσόδων σε σχέση με τον άνδρα, ακριβώς γιατί οι γυναίκες διαθέτουν ποσοτικά μικρότερα κεφάλαια παγκοσμίως.
Γίνεται, συνεπώς, αντιληπτό πως η γυναικεία δημιουργικότητα και η επιχειρηματική προοπτική γι’ αυτές – όσες προσπάθειες κι αν έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια – παραμένει ακόμη μία σχετικά ανεκμετάλλευτη πηγή οικονομικής ανάπτυξης και προόδου, που πρέπει να επεκταθεί και να εξελιχθεί ποσοτικά και ποιοτικά, προκειμένου να αυξηθούν και τα επίπεδα του υγιούς ανταγωνισμού της κοινωνίας. Μέσω, λοιπόν, της σωστής εκπαίδευσης, ήδη από τις μικρές ηλικίες, καθώς και με το απαιτούμενο νομοθετικό πλαίσιο, δύναται να ενισχυθεί ο ρόλος τον γυναικών στον επιχειρηματικό κόσμο. Εάν η κοινωνία μας θέλει να αναπτυχθεί και να ευημερήσει στο σύνολο της, ο τομέας της επιχειρηματικότητας οφείλει να κρατά τις πόρτες του ανοιχτές σε όλους, άνδρες και γυναίκες!
Ως γυναίκα επιχειρηματίας, μητέρα και σύζυγος προτρέπω τις νέες γυναίκες να ασχοληθούν με το «επιχειρείν», να κυνηγήσουν τους στόχους τους και να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα.
Γεωργία Λάζαρη
Μέλος ΔΣ Επιμελητηρίου Λευκάδας
Υπεύθυνη Γυναικείας Επιχειρηματικότας