Θέματα Οδικής Ασφάλειας έθεσε στο περιφερειακό συμβούλιο Ιονίων Νήσων η Περιφερειακή Σύμβουλος της λαϊκής συσπείρωσης Ευγενία Κολυβά.
Μεταξύ αυτών ήταν ο νέος δρόμος “Φτερνό-Ρούδα” αλλά και ο περιφερειακός του Νυδριού ο οποίος δεν έχει παραδοθεί ως έργο επίσημα ποτέ!!
Συγκεκριμένα η κυρία Κολυβά ανέφερε:
Ο Περιφερειακός δρόμος του Νυδρίου έχει δοθεί στην κυκλοφορία οχημάτων την δεκαετία 2000, χωρίς ποτέ να γίνει επίσημη παράδοση του έργου. Την ανάγκη στήριξης κατασκευής του δρόμου στήριξαν οι κάτοικοι του Περιγιαλιού, με υποσχέσεις από τις τότε Αρχές ότι θα ολοκληρωθεί το σχέδιο πόλης του Περιγιαλιού και όποιες αποζημιώσεις προέκυπταν θα συμψηφίζονταν σε μελλοντικές κινήσεις. Αποτέλεσμα είναι αρκετές ιδιοκτησίες να μην είναι άρτιες, γιατί “άφησαν” τη γη τους. Μάλιστα, το σχέδιο πόλης ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2012. Το σχέδιο πόλης μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει, το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί και γι’ αυτό δεν έχει γίνει η επίσημη παράδοση του.
Ο δρόμος αυτός λειτουργεί ο οποίος λειτουργεί σαν επαρχιακός, καθίσταται αρκετά επικίνδυνος για πάρα πολλούς λόγους.
Η κατασκευή του δρόμου έγινε με τέτοιο τρόπο, όπου η πλειοψηφία από τις σούδες έχουν κλείσει από τον ίδιο το δρόμο αφήνοντας μόνο ένα μικρό ποσοστό υδάτων να βρίσκουν διέξοδο προς τη θάλασσα. Η διευθέτηση ροής στις λίγες σούδες που πλέον υπάρχουν έγινε με αλλαγές στη ροή τους, με ζιγκ- ζαγκ, με αποτέλεσμα το νερό που έρχεται με ορμή να ξεχειλίζει στις απότομες στροφές στις κοίτες.
Τα πλημμυρικά φαινόμενα στο τέλος του επαρχιακού δρόμου, στην περιοχή στο Μεγάλο Αυλάκι είναι πλέον σύνηθες σε κάθε δυνατή βροχόπτωση.
Η διευθέτηση της απορροής των νερών από τους χείμαρρους που υπάρχουν είναι υπόθεση συνολικής, επιστημονικά σχεδιασμένης ανάγκης και με κριτήριο την καλύτερη δυνατή απορροή των νερών. Απαιτεί γενναία χρηματοδότηση, ακόμα και για διαδικασίες όπως πιθανές απαλλοτριώσεις. Να μελετηθεί έργο ώστε οι χείμαρροι Κούταβος και Λαγκάδα να οριοθετηθούν και να διευθετηθούν, ώστε να καταλήγουν ανεμπόδιστα στη θάλασσα.
Σε μεγάλο μήκος του δρόμου, ενώ προβλέφθηκε η κατασκευή πεζοδρομίων, δεν κατασκευάστηκαν. Στον δρόμο αυτόν έχουν παρατηρηθεί τόσο ατυχήματα οχημάτων, όσο και απώλεια ζωής από πεζό που προσπάθησε να διασχίσει τον δρόμο. Επίσης, στο σημείο του κάθετου δρόμου προς τα σχολεία του Νυδριού, λόγω της απουσίας διαβάσεων παρατηρούνται καθημερινά απότομα φρεναρίσματα, ενώ απουσιάζει εντελώς η σήμανση και ο οδοφωτισμός που αποτελούν αρμοδιότητα και ευθύνη της Περιφέρειας και του Δήμου.
Επίσης στην συζήτηση που έγινε στις 28/2/2022 στο Περιφερειακό Συμβούλιο, εγγράφτηκε στον προϋπολογισμό συνολικό ποσό 3.110.000 ευρώ για τον «Νέο δρόμο Φτερνό – Ρούδα».Θα θέλαμε να ενημερωθούμε σε ποιό στάδιο βρίσκεται το έργο, έχοντας συσσωρεύσει μέχρι σήμερα μεγάλη πείρα από την απόσταση που χωρίζει την εγγραφή ενός έργου στον προϋπολογισμό μέχρι την εκτέλεση του έργου. Αυτό φυσικά δεν αφορά μόνο την δική σας Περιφερειακή Αρχή αλλά την λειτουργία του αστικού κράτους που επιλεκτικά, είναι ικανό και γρήγορο στην στήριξη των επιχειρηματικών σχεδιασμών αλλά πολύ αργό και ανίκανο για έργα που αφορούν στις λαϊκές ανάγκες.
Στην απάντηση του ο αντιπεριφερειάρχης Ανδρέας Κτενάς για τον περιφερειακό δρόμο Νυδριού έκανε λόγο για εύστοχες παρατηρήσεις και εύλογους προβληματισμούς.
Στη συνέχεια είπε πως η Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας δεν έχει καμία εμπλοκή, γιατί είναι αναρμόδια και ο φερόμενος ως περιφερειακός δρόμος του Νυδρίου είναι δρόμος του σχεδίου πόλεως του Νυδριού και εμπίπτει στην αρμοδιότητα του δήμου Λευκάδος.
“Προφανώς όταν υλοποιήθηκε η διάνοιξη της συγκεκριμένης οδού και κατά τον μελετητικό στάδιο αφού συνιστά προαπαιτούμενο θα είχε μελετηθεί και προβλεφθεί που θα πηγαίνουν τα όμβρια ύδατα.
Επομένως όλα αυτά τα καίρια ζητήματα που θέσατε περί αποζημιώσεων ιδιοκτητών για τις απαλλοτριώσεις, περί σχεδίου πόλεως και ακύρωσης τους από το συμβούλιο της επικρατείας, περί επικινδυνότητας της Οδού, εν γένει η αντιπλημμυρικών και κυκλοφοριακών έργων, ορθότερο θα ήταν να τα απευθύνετε στο δήμο Λευκάδας πού είναι ο καθ ύλην αρμόδιος.
Από την πλευρά μας ως Περιφερειακή αρχή μέσα από την τήρηση όλων των νόμιμων διαδικασιών είμαστε πάντα διαθέσιμοι και επιδιώκουμε τη συνεργασία με τον πρώτο βαθμό αυτοδιοίκησης, όπως επιτάσσει ο θεσμός της περιφέρειας που υπηρετούμε αλλά κυρίως για το κοινό συμφέρον των συμπολιτών μας.
Αναφορικά με τα αντιπλημμυρικά έργα στο Νυδρί και την ευρύτερη περιοχή ως Περιφερειακή αρχή, είτε στα πλαίσια έργου, είτε στα πλαίσια Πολιτικής Προστασίας έχουμε φροντίσει και έχουμε κατορθώσει να ολοκληρώσουμε σημαντικές αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις, στις οποίες αναφέρθηκε αναλυτικά.
Για το μεγάλο Αυλάκι και την ανάγκη για πεζοδρόμια η Περιφερειακή αρχή ολοκλήρωσε πρόσφατα τις μελέτες ανάπλασης δεύτερης φάσης του κεντρικού δρόμου Νυδρίου που αφορούν κυρίως το Περιγιάλι και το Μεγάλο Αυλάκι.
Παράλληλα εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση για την κατασκευή του έργου 1.450.000 ευρώ από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2020 και σύντομα θα δημοπρατηθούν με το σπουδαίο έργο για την ευρύτερη περιοχή που εκτός των πεζοδρομίων περιλαμβάνει κόμβους αλλά και διευθέτηση ομβρίων υδάτων.
Αναφορικά με την εξέλιξη του έργου νέος δρόμος “Φτερνό-Ρούδα” οι ενέργειες της περιφερειακής αρχής αποδεικνύουν την ξεκάθαρη πολιτική βούληση μας το σημαντικό αυτό έργο να προχωρήσει βήμα-βήμα.
Αναμφισβήτητα έχει γίνει σημαντική πρόοδος, αφού απαιτήθηκε και χρηματοδότησε με 80.000 ευρώ από αποθεματικό της περιφερειακής ενότητας Λευκάδας για τις μελέτες τις οποίες που ολοκληρώσαμε και παρέμεναν στάσιμες επί χρόνια.
Συγχρόνως διεκδικήσαμε και εξασφαλίσαμε 3.110.000 ευρώ από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2020 για την κατασκευή του έργου σε μία περίοδο που οι νέες χρηματοδοτήσεις ήταν απαγορευτικές.
Έτσι λοιπόν σήμερα έχουμε ολοκληρώσει τις μελέτες, έχουμε λάβει τις απαραίτητες περιβαλλοντικές Εγκρίσεις από την αποκεντρωμένη διοίκηση και βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο εξασφαλίσεις γνωματεύσεων από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.
Σημειωτέον δεν είναι η πρώτη φορά που η Περιφερειακή αρχή επιχειρεί να προχωρήσει ένα τόσο δύσκολο έργο που περιλαμβάνει απαλλοτριώσεις, τολμάμε πιστεύουμε στη δουλειά μας και είμαστε αποφασισμένοι να το προχωρήσουμε σταδιακά γιατί αποτελεί ένα απαραίτητο έργο με πολλαπλά οφέλη για την περιοχή.
Με παρέμβαση του ο περιφερειακός σύμβουλος κ Χαλικιάς είπε ότι η συγκεκριμένη μελέτη που ανέφερε ξεκίνησε επειδή κοιτούσε αιτίας και δεν ήταν παγωμένη.
Ο κύριος Κτενάς ανταπάντησε “ποια ήταν η πρόοδος των μελετών τα πέντε χρόνια και πόσα χρήματα σπαταλήσατε για αυτές τις μελέτες”
Για το θέμα του περιφερειακού δρόμου επανήλθε η κυρία Κολυβά, λέγοντας πως ο μισός δρόμος είναι ορφανός και αν για αυτό έχει ευθύνη η περιφέρεια από τον χρησιμοποίησαν επαρχιακό, ζητώντας να μάθει αν θα κάνει Κάποιες ενέργειες με το δήμο ή κάποια προγραμματική συμφωνία για να λυθούν αυτά τα προβλήματα, γιατί το μπαλάκι πέφτει στο δήμο.
Δεν μπορεί η περιφέρεια να κάνει κάτι σε συνεννόηση με τον Δήμο γιατί οι κάτοικοι υποφέρουν, μην το βλέπετε μονο σαν ένα πλατύ δρόμο.
Ο κύριος Κτενάς απάντησε πως είμαστε στην διάθεση του δήμου Λευκάδας αν θέλουν να συνεργαστούμε και να βοηθήσουμε σε οποιοδήποτε επίπεδο, από εκεί και πέρα δεν είναι δική μας αρμοδιότητα.
Κάποια στιγμή πήρε το λόγο ως πολίτης ο πρώην αντιδήμαρχος Γιώργος Φίλιππας για να τοποθετηθεί, κάτι που προκάλεσε την αντίδραση του προέδρου του περιφερειακού συμβουλίου Νίκου Μουζακίτη ο οποίος είπε ότι αυτό δεν προβλέπεται από τη διαδικασία και δεν έχει δικαίωμα να πάρει το λόγο.
Επί προσωπικού ζήτησε το λόγο η κυρία Μπαλού η οποία κατηγόρησε τον κύριο Μουζακίτη για το ύφος στο οποίο απευθύνθηκε επικρατώντας ένταση.
Στο τέλος η κυρία Μπαλού είπε ότι οι παρευρισκόμενοι κάτοικοι μπορούν να ζητήσουν τον λόγο και με απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου να τους δοθεί, με τον πρόεδρο του περιφερειακού συμβουλίου να λέει πως αυτό μπορεί να συμβεί στα θέματα και την κυρία Μπαλού να διαφωνεί.
Τέλος ανέφερε πως το τυπικό του κανονισμού πολλές φορές μπορεί να ερμηνευτεί, έχουμε όμως και το δικαίωμα δημοκρατικά σκεπτόμενοι να δώσουμε το λόγω κατά παρέκκλιση του κανονισμού.
Εγώ αν ήμουν πρόεδρος θα έδινα το λόγο για τρία λεπτά να μιλήσετε, δεν θα πάθετε κάτι.