Καλεσμένος στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 ήταν ο πρώην Δήμαρχος Λευκάδας, επικεφαλής της παράταξης “Όλοι για τη Λευκάδα”, Κωνσταντίνος Δρακονταειδής, αναπτύσσοντας τις θέσεις της παράταξής του για την ζεύξη της Λευκάδας.
Μάλιστα η παράταξη του μέσω επιστολής στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, ζητάει να συζητηθεί αναλυτικά το ζήτημα αυτό και επόμενο δημοτικό συμβούλιο.
“Εδώ και 27 μήνες που έχουμε την παρούσα δημοτική αρχή, ποτέ δεν έχει κουβεντιαστεί το ζήτημα της ζεύξης και επειδή είχε ανοίξει μία μεγάλη κουβέντα, εμείς αναμέναμε το θέμα να συζητηθεί με πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής την οποία όμως δεν βλέπουμε και θεωρούμε πως ένα θέμα που απασχολεί και συζητιέται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο στο επίπεδο της κοινωνίας πρέπει να αποτέσει και θέμα του ίδιου του δημοτικού συμβουλίου, όπως κάναμε εμείς την αντίστοιχη περίοδο 2015- 2019, όπως έκανε και την περίοδο 2011-2014 ο κύριος Αραβανής.
Αυτός είναι ο λόγος να συζητήσουμε επί της ουσίας και αν χρειαστεί να αποφασίσουμε ως δημοτικό συμβούλιο τι ακριβώς ζητάμε από αυτό που λέμε ζεύξη της Λευκάδας.
Σχετικά με την συμμετοχή της παράταξής του σε επόμενα δημοτικά συμβούλια, είπε πως η παράταξη του με πολύ κομψό τρόπο ζήτησε , από τη στιγμή που δόθηκε η δυνατότητα μέσα από το υπουργείο να γίνεται η συνεδρίαση των συλλογικών οργάνων, όπως δημοτικά συμβούλια κι άλλα όργανα δια ζώσης με μικτό σύστημα.
Από τις αρχές Αυγούστου που θέσαμε το ζήτημα, για δυόμισι μήνες δεν έγινε τίποτα σε αυτή την κατεύθυνση και κάποια στιγμή είπαμε ως εδώ και μη παρέκει, τόσο εμείς αλλά και άλλες παρατάξεις του δημοτικού συμβουλίου.
Εμείς θα συμμετέχουμε σε συνεδρίαση η οποία θα γίνει με τον μεικτό τρόπο και δια ζώσης και με τηλεδιάσκεψη, όσο αυτό ισχύει από τη μεριά του Υπουργείου.
Αν υγειονομικές συνθήκες απαγορεύσουν αυτού του τύπου τις συνεδριάσεις, φυσικά θα είμαστε στις τηλεδιασκέψεις όπως είμαστε εδώ και δύο περίπου χρόνια.
Έχουμε την δέσμευση της δημοτικής αρχής και μέσα από τις συνεδριάσεις των δύο τελευταίων δημοτικών συμβουλίων που εμείς απείχαμε ότι κάτι τέτοιο θα είναι εφικτό την επόμενη φορά, η οποία θα είναι οπότε επιλέξει ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου να συνεδριάσουμε ξανά.”
Σχετικά με το θέμα της ζεύξης ο κ. Δρακονταειδής είπε πως τα τελευταία χρόνια έχει ξεσηκωθεί μία ολόκληρη συζήτηση για την απόφαση που πήρε η δικής μας δημοτική αρχή το 2015 και με βάση την οποία αρνηθήκαμε το συγκεκριμένο μοντέλο προωθούνταν για τη ζεύξη.
“Το 2014 όταν αναλάβαμε εμείς την δημοτική αρχή είχαν γίνει άγονοι διαγωνισμοί με σκοπό να γίνει η υποθαλάσσια ζεύξη.
Πρέπει να διευκρινίσω πως μιλάμε για προσκλήσεις ενδιαφέροντος και όχι για διαγωνισμούς με την έννοια πως έχω ένα προϋπολογισμό και μία μελέτη για να κάνω ένα διαγωνισμό και το ποιος θα εκτελέσει το έργο.
Στη συνέχεια θα γινόντουσαν κι άλλες διαδικασίες ώστε να φτάναμε όταν θα επέλεγε το Υπουργείο τον τελικό από όσους είχαν ενδιαφερθεί, να κάνει διεθνή διαγωνισμό και να υπογράψει μαζί τους σύμβαση για την υλοποίηση του έργου.
Όμως τότε θα γινόντουσαν οι μελέτες οι οριστικές και θα παίρναμε τις οριστικές αδειοδοτήσεις για να μπορέσει να το υλοποιήσει οποίος εργολάβος το αναλάμβανε.
Το έργο ήταν πλήρως ανώριμο, καθώς υπήρχε μία πρόσκληση του Υπουργείου τους ενδιαφερόμενους.
Στον έκτο διαγωνισμό επειδή ήταν άγονοι οι προηγούμενοι και το έργο οικονομικά δεν έβγαινε έγινε μία σημαντική προσθήκη να γίνει υποθαλάσσια ζεύξη, αλλά ταυτόχρονα σε ένα τμήμα του ιχθυοτροφείου που βρίσκεται παράλληλα με το δρόμο του Κάστρου, να γινόταν Μαρίνα Mega Yacht, θα κατασκευάζονταν ένας προβλήτας κρουαζιερόπλοιου μέσα σε μία περιοχή που για μας έχει μία εξαιρετική σημασία και Περιβαλλοντικά και αισθητικά και θα είχε επίσης και διόδια.
Να αναφέρω πως και το δημοτικό συμβούλιο και του πρώην Δημάρχου κ. Αραβανή κινήθηκε περίπου στην ίδια κατεύθυνση, δεν επιθυμούσαν ένα τέτοιο έργο με τη δημιουργία Μαρίνας μεγάλων σκαφών.
Μπορείτε να φανταστείτε στο ιχθυοτροφείο της Λευκάδας, ένα τμήμα του να αράζουν 100 πολυώροφα σκάφη;
Οπότε και η διοίκηση του κ. Αραβανή και η δική μας αυτή τη λύση την απορρίψαμε και είπαμε πως θέλουμε τη ζεύξη αλλά όχι με αυτό τον τρόπο.
Επίσης προτείναμε και εναλλακτικές. Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου τότε λέει με πολύ μεγάλη σαφήνεια ότι υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές λύσεις και μάλιστα στην εισήγηση που είχα κάνει το 2015 μίλησα και για την λύση της δεύτερης γέφυρας σαν την σημερινή στην σημερινή θέση εξόδου της πόλης.
Με απλά λόγια είναι η πρόταση που έκανε ο κύριος Αντώνης Φίλιππας πριν λίγες μέρες, όπως αντίστοιχες προτάσεις έκανε και ο κύριος Τσιλιγιάννης.
Έχει πολύ μεγάλη σημασία να γίνει αντιληπτό πως αυτό το έργο με τους όρους που ήταν να γίνει δεν το θέλαμε, προτείνοντας ταυτόχρονα και εναλλακτικές.
Απαντώντας στην ερώτηση αν η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου έβγαζε το έργο αυτό από την λίστα των μεγάλων έργων της τότε κυβέρνησης ο κ. Δρακονταειδής απάντησε πως δεν το έβγαλε.
“Αμέσως μετά το αιτιολογικό της απόρριψης από το υπουργείο το καλοκαίρι του 2016, καθώς πρέπει να ανοίξω μία παρένθεση και να σας πω πως δεν ήμασταν μόνο εμείς αντίθετοι με αυτό το μοντέλο αλλά και το Επιμελητήριο Λευκάδας και έχει εκφράσει από έναν πολύ μεγάλο φορέα του νησιού τις αντιρρήσεις του καθώς και άλλοι μεγάλοι φορείς.
Επίσης είναι ενδεικτική η τάση και από την δημοσκόπηση που φιλοξενείται εδώ και πάρα πολλούς μήνες στην ιστοσελίδα σας lefkadatoday.gr, έχουν ψηφίσει περίπου δυόμισι χιλιάδες άτομα και τα ποσοστά λένε 58% να είναι υπέργεια και 38% και αυτό το λέω για να δείξω τον διχασμό της κοινής γνώμης που υπάρχει σε σχέση με τις ενδεχόμενες λύσεις και όχι για να στηρίξω την άποψή μου πάνω στην ηλεκτρονική δημοσκόπηση.
Εμείς στη συνέχεια ξεκινήσαμε μία μεγάλη μάχη με συνεχείς επισκέψεις σε υπουργεία και φτάσαμε μέχρι τον πρωθυπουργό, στο τέλος του 2018 που ανακοίνωσε επίσημα στο περιφερειακό συνέδριο της Κέρκυρας ότι πάρθηκε η απόφαση να προχωρήσει η ζεύξη.
Αμέσως μετά το Δεκέμβρη του 2017 που ανακοίνωσε ο τότε πρωθυπουργός ότι η ζεύξη θα υλοποιηθεί, το Υπουργείο ξεκίνησε διαδικασίες που ολοκληρώθηκαν το Μάιο του 2019, αφού προσέλαβε εμπειρογνώμονα τον κ. Μπουκουβάλα κατέθεσε και την τεχνική του έκθεση, καθώς με βάση αυτή την έκθεση πορεύτηκαν δυόμισι χρόνια μετά οι σημερινοί κρατούντες.
Οι ενέργειες στις οποίες αναφέρει ο βουλευτής Λευκάδας κ. Καββαδάς το δελτίο τύπου του, στηρίχθηκαν στην έκθεση του τεχνικού εμπειρογνώμονα κύριο Μπουκουβάλα.
Εγώ θέλω να διευκρινίσω πως δεν έχω καμία προσωπική διαμάχη με τον βουλευτή Λευκάδας κ. Καββαδά, συζητάμε και ζητήματα όποτε βρισκόμαστε και δεν είναι προσωπικό το ζήτημα, αλλά διαφορετική πολιτική αντίληψη για το πώς πρέπει να γίνει η ζεύξη του νησιού.
Το τελευταίο διάστημα κατατέθηκαν από Λευκαδίτες επιστήμονες πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις πρέπει αυτές να τις κουβεντιάσουμε γιατί υπάρχουν πολύ σοβαρά ζητήματα.
Εγώ θεωρητικά σας λέω πως αύριο υποθαλάσσια ζεύξη είναι έτοιμη και χωρίς διόδια, ρωτώ κάθε θεσμικό που έχει ασκήσει διοίκηση και έχει μία σχετική γνώση των συνθηκών της Λευκάδας, θα αντέξουν υπάρχουσες υποδομές την αλόγιστη αύξηση που θα έχουμε σε τουρισμό και επισκέπτες; Η απάντηση είναι όχι.
Στην επισήμανση του δημοσιογράφου, ότι θα πρέπει να σκεφτόμαστε με μία πιο μακροπρόθεσμη λογική και όχι με βάση τα προβλήματα των υποδομών που υπάρχουν στο νησί, ο κ. Δρακονταειδής ανέφερε ότι ο ίδιος προσωπικά δεν είναι αντίθετος με την υποθαλάσσια ζεύξη.
“Σας είπα τις ενέργειες που κάναμε μέχρι το 2019. Λέμε ότι πρέπει να ανοίξει μία σοβαρή συζήτηση, το Υπουργείο ακόμα δεν έχει πάρει καμία απόφαση, οι διαδικασίες που έχουν γίνει είναι ελάχιστες σε σχέση με τον όγκο απαιτούνται για να φτάσει το έργο να δημοπρατηθεί και όλα αυτά πρέπει να πάνε παράλληλα.
Για ποιο λόγο αυτή τη συζήτηση που λέμε εμείς έστω και τώρα δεν την κάναμε τα προηγούμενα δυόμισι χρόνια;
Φυσικά το Υπουργείο θα πάρει τις αποφάσεις του και αυτό πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε, αλλά γιατί να μην μπουν στο τραπέζι και λύσεις που έχουν προταθεί και ως προς την θέση και ως προς την όδευση.
Στο ερώτημα αν οι δράσεις του Βουλευτή Λευκάδας Θανάση Καββαδά, έβαλαν πάλι το έργο σε τροχιά, απάντησε κατηγορηματικά όχι.
Αυτός δεν είναι οδικός χάρτης αλλά ένας πίνακας τριών τεσσάρων ενεργειών, εξαιρετικά δευτερεύουσας σημασίας.
Το Υπουργείο διαδικαστικά θα έπρεπε να κάνει αυτό που λέει δηλαδή στο τέλος της ανακοίνωσης του αν θυμάμαι καλά ο κύριος βουλευτής, όπως η πρόσληψη τεχνικού συμβούλου.
Χάθηκαν 2,5 χρόνια όπως είχαν χαθεί και προηγούμενα και θέλω να είμαι δίκαιος, καθώς και στη δική μας θητεία το 2016 όταν το Υπουργείο είπε σταματάω αυτού του τύπου το έργο και θέλω να το πάω με άλλο τρόπο βεβαίως και εκεί υπήρξε καθυστέρηση και πρέπει να την πούμε.
Πρέπει να δούμε αν για το καλό του τόπου μας, γίνονται εκείνες οι ενέργειες που προωθούν το έργο με τους σωστούς όρους.
Εγώ θέλω σε επόμενη συνέντευξη σας με τον βουλευτή Λευκάδας να του θέσετε ένα ερώτημα που έθεσα στην ανακοίνωση μου και δεν απάντησε, αν με τους τότε όρους με δημιουργία μαρίνας mega Yacht συμφωνούσε;
Σε αυτό πρέπει να μας απαντήσουν τόσο και ο κύριος δήμαρχος ο κύριος Αντιπεριφερειάρχης. Οφείλουν να απαντήσουν σε αυτά τα ερωτήματα γιατί δεν μπορούν να κάνουν λόγο για καθυστερήσεις και να μην λένε ποια λύση βλέπουν.
Εμείς κάναμε και κάτι άλλο γιατί επειδή οι συνθήκες του 2015 μέχρι του 2017 ήταν συνθήκες σκληρού μνημονίου. Δεν είναι το ίδιο με τώρα που για παράδειγμα το ταμείο ανάκαμψης δίνει λόγο πανδημίας μία σειρά από Πόρους σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες άρα και στην Ελλάδα.
Επειδή βλέπαμε ότι επειδή ναι μεν το Υπουργείο δέχτηκε την πρότασή μας να μη γίνουν οι μαρίνες Mega Yacht και όλα αυτά που σας περιέγραψα, αλλά το έργο πήγαινε να δοθεί σε ιδιώτη επειδή δεν μπορούσε να κατασκευαστεί από το πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων, που αυτό εμείς επιθυμούσαμε ή από Ευρωπαϊκά προγράμματα, για αυτό το λόγο προχωρήσαμε και τις διαδικασίες και υπογράψαμε προγραμματική σύμβαση για να είναι βιώσιμο το έργο και επιλέξαμε το ζήτημα της μαρίνα του Βλυχού, γιατί μπορεί το έργο να το ισοσκελίσει με ευεργετικές ιδιότητες και στο θέμα των διοδίων, πού είμαστε κατηγορηματικοί σε αυτό πως δεν πρέπει να πληρώνουν ούτε οι Λευκαδίτες ούτε οι εργαζόμενοι που μένουν απέναντι και εργάζονται στη Λευκάδα.
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησης του ο κ. Δρακονταειδής επανέλαβε πως η παράταξη του δεν έχει απορρίψει τη λύση της υποθαλάσσιας.
“Εμείς λέμε πως η όδευση της υποθαλάσσιας, ή της άλλης λύσης που πρότεινε ο κύριος Φίλιππας των δύο γεφυρών που είναι μια πιο φθηνή λύση, το έχουμε δηλαδή μία άλλη γέφυρα στο σημείο εξόδου της πόλης στην περιοχή που είναι το ΚΤΕΛ.
Σχολιάζοντας ένα παρελθοντικό δελτίο τύπου του Βουλευτή στις 2 Μαρτίου του 2020 το Υπουργείο είναι αρνητικό στις εναλλακτικές λύσεις που είχαν προταθεί λέγοντας πως δεν είναι κατάλληλες, καθώς σε Ζώνη Β του αρχαιολογικού χώρου Λευκάδας ενώ ενδέχεται να υπάρξουν και βυθισμένα σημαντικά ευρήματα λόγω της ύπαρξης αρχαίας γέφυρας, έφερε πως το πρόβλημα είναι εξαιρετικά σύνθετο και θέλει ζύγισμα των υπέρ και κατά.
Αν ρωτούσατε την άποψή μου εγώ θα σας έλεγα ξεκάθαρα πως περίπου εκεί που στρίβουμε για Περατιά, ο δρόμος να έρθει και να βγει στο πιο στενό σημείο της Λευκάδας, στο ύψος της Περατιάς και στο ύψος της Λευκάδας που είναι στην περιοχή των Καρυωτών και στη συνέχεια ο δρόμος από εκεί να περάσει απέναντι.
Φυσικά γνωρίζουμε πως εκεί υπάρχει αρχαιολογικός χώρος και είναι δύσκολη η κατάσταση, όμως θέλω να σας θυμίσω ότι δεν έγινε τίποτα για τα αρχαία που ήταν παραπάνω από εξαιρετικής σημασίας στο μετρό της Θεσσαλονίκης.
Η Λευκάδα σε μικρογραφία είναι κάτι σαν το μετρό Θεσσαλονίκης, διότι τα αρχαία τα οποία θα βρίσκονταν φυσικά και δεν θα καταστρεφόταν, όμως θα μπορούσε η αρχαιολογική υπηρεσία να τακτοποιήσει αλλά μιλάμε για κοστοβόρες λύσεις.
Η λύση που σας προτείνω δεν ακουμπάει καθόλου το ιχθυοτροφείο, το πρόβλημα με την Αρχαιολογία μπορεί να λυθεί με το απαιτούμενο κόστος και δεσμεύσεις και εδώ μπαίνει το ζήτημα που επαναλαμβάνω μόνο τον ότι πρέπει να ζυγίσεις τα υπέρ και μιας λύσης και μια σειρά άλλων ζητημάτων.
Εμείς θέλουμε να συζητηθούν όλα αυτά στο δημοτικό συμβούλιο όχι για να πλακωθούμε μεταξύ μας, αλλά να βάλουμε κάτω όλα τα δεδομένα και να αναρωτηθούμε αν μπορούμε να ανεχτούμε να υπάρχουν διόδια.”
Στην επισήμανση ακροατών ως εδώ και 30 χρόνια συζητάμε το ίδιο πράγμα, ο κύριος Δρακονταειδή απάντησε πως ο ίδιος δέχεται να υπάρξει υποθαλάσσια ζεύξη όμως η όδευση της μπορεί να αλλάξει, δηλαδή ο δρόμος που θα οδηγεί στην ζεύξη και αυτό είναι μαχητό.
Το ζήτημα είναι να βρίσκουμε εκείνες τις λύσεις που θα είναι ρεαλιστικές και υλοποιήσιμες γιατί όλα αυτά τα χρόνια δεν έγινε το έργο γιατί υπήρχαν πολύ μεγάλα κόστη και ας μην κρυβόμαστε.
Αν το έργο έκανε πέντε εκατομμύρια ευρώ θα είχε γίνει. Εμείς λέμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό έργο σε σχέση με τους όρους και με το ζήτημα του περιβάλλοντος γιατί αυτό είναι μείζον ζήτημα για εμάς.
Να πω και κάτι τελευταίο, όλα αυτά τα χρόνια υπέμεινα και προσωπικά αλλά και συλλογικά ως παράταξη bullying, από τα παπαγαλάκια ή λεγόμενα τρόλ, μια άνευ προηγουμένου επίθεση ότι εμείς κόψαμε την ζεύξη και ότι δεν την θέλαμε και διάφορα άλλα τρελά. Έχουμε βγάλει κάποιες ανακοινώσεις αλλά κάποιοι θα συνεχίσουν να επιμένουν αυτοί που το ασκούν ως “επάγγελμα”. Νομίζω ότι με τον ποιο κατηγορηματικό τρόπο σας επέδειξα τι απορρίψαμε και προκαλώ με την καλή έννοια του όρου όποιον θέλει θεσμικό να πει εάν αυτό το έργο όπως είχε υλοποιηθεί τότε θα ήθελε να υλοποιηθεί για την Λευκάδα, με τα επιχειρήματα του και να του πω “μπράβο διαφωνούμε”, αλλά τουλάχιστον έχεις το θάρρος της γνώμης σου. Όλοι κρύβονται.
Το μηνυμα που του στειλαμε πριν καποια χρονια στις αυτοδιοικητικες εκλογες πριν καποια χρονια νομιζα οτι το ειχε παρει
Η υπαθαλλάσια όδευση ζεύξη είναι καταστροφή.
Το μήνυμα της καταστροφής ας το πάρουν όλοι.
Γέφυρα ή τίποτα.