Ο κ. Κωνσταντίνος Κίτσος, διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Μύτικα από το Νοέμβριο του 2007, μίλησε στο Βασίλη Κούρκουλα και στο prevezatoday.gr για την ένταξη των ρομά μαθητών στο Δημοτικό σχολείο του Μύτικα, τις καχυποψίες και το φόβο που υπήρχε στην αρχή αλλά και τη βελτιωμένη πλέον εικόνα που παρουσιάζει το σχολικό περιβάλλον του σχολείου. Μίλησε για τα κτιριακά προβλήματα του σχολείου και κάνοντας μια ιστορική διαδρομή, έκλεισε κάνοντας έκκληση στους γονείς να στηρίξουν το Πολυπολιτισμικό αυτό σχολείο, όπως το ονομάτισε, το οποίο σύμφωνα με τον ίδιο δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα υπόλοιπα σχολεία της πόλης.
Ο κ. Κίτσος ανέφερε χαρακτηριστικά: <<Σε αυτό το σχολείο πριν από εμένα, οι προηγούμενοι συνάδελφοι, έκαναν πολύ μεγάλες και φιλότιμες προσπάθειες στο να ενταχθούν και να λάβουν μόρφωση κάποιοι μαθητές Ευάλωτων Κοινωνικών Ομάδων (ΕΚΟ), όπως οι Ρομά της βιομηχανικής περιοχής Πρέβεζας. Μιλάμε για την περίοδο περίπου 2000. Πριν ενταχθούν, το σχολείο λειτουργούσε ως τριθέσιο και μετά την ένταξη τους, δόθηκε η διαβεβαίωση από την Α/βάθμια Εκπ/ση, η οποία και υλοποιήθηκε και έτσι το σχολείο αναβαθμίστηκε σε εξαθέσιο. Η προσπάθεια εξεύρεσης άλλων τριών αιθουσών διδασκαλίας ναι μεν αναβάθμισε το σχολείο, αλλά το <<κομμάτιασε>> σε τρία διαφορετικά σημεία: στο υπάρχον σχολείο, στο χώρο του πρώην κοινοτικού καταστήματος και σε διπλανό σπίτι βορειοανατολικά του σχολείου. Καταλαβαίνετε, ότι αυτό το μοντέλο του σχολείου ήταν δυσλειτουργικό και η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου ήταν το ζητούμενο σε καθημερινή βάση :δεν υπήρχαν διαλείμματα σε κοινό αύλειο χώρο, επικίνδυνη πρόσβαση στους άλλους διπλανούς χώρους λόγω δημοσίου δρόμου, η επιτήρηση των μαθητών ήταν πάρα πολύ δύσκολη κ.λπ. Πριν την ένταξη και φοίτηση τους στο Δημοτικό Σχολείο του Μύτικα, οι ρομά μαθητές είχαν εγγραφεί και φοιτούσαν για πρώτη φορά διασπαρμένοι σε κάποια σχολεία μέσα στην πόλη της Πρέβεζας, κάτι όμως που δεν απέδωσε και έφερε αντιδράσεις. Βλέπετε… τα πολιτικά κόστη σ’ αυτήν τη συγκεκριμένη περίπτωση είχαν μεγαλύτερη βαρύτητα από τα προσδοκώμενα μελλοντικά οφέλη στην κοινωνία γενικότερα.. Έτσι, η φιλόδοξη αυτή προσπάθεια δεν συνεχίστηκε και με τη λογική ότι και αυτοί θα έπρεπε να ενταχθούν σε κάποια σχολείο, επιλέχτηκε το Δημοτικό σχολείο του Μύτικα να τους εκπαιδεύσει. Προσωπικά, πιστεύω, κατά την ταπεινή μου γνώμη, θα ήταν πιο αποτελεσματική μια τέτοια ένταξη αυτών των μαθητών, γιατί θα είχαν αφομοιωθεί καλύτερα στην εκπαιδευτική διαδικασία, παρά αν εντάσσονταν όλα μαζί σε ένα σχολείο-σε όποιο σχολείο-, αφού η αντίσταση τους στη μόρφωση λόγω του τρόπου ζωής τους θα καθίστατο ισχυρή. Οι μαθησιακές-γνωσιακές αφετηρίες των ρομά μαθητών ήταν και παραμένουν διαφορετικές με αυτές των γηγενών στο ξεκίνημά τους στο σχολείο. Σκεφτείτε ότι, δεν λαμβάνουν ούτε τα στοιχειώδη από την προσχολική αγωγή, γιατί απλά οι γονείς δεν τα εγγράφουν στα νηπιαγωγεία. Για να μην δημιουργηθεί πρόβλημα στο κομμάτι της μάθησης και της εκπαίδευσης γενικότερα, αρχικά ο διευθυντής αναλάμβανε να διδάξει αυτούς τους μαθητές και οι υπόλοιποι δάσκαλοι δίδασκαν στις κανονικές τάξεις. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το επιπλέον τμήμα των τσιγγανοπαίδων. Από πρόπερσι εντάχθηκαν και οι ρομά μαθητές στις κανονικές τάξεις και εδώ και τρία χρόνια συνεχώς παρουσιάζεται κάθε Οκτώβριο και ένας επιπλέον δάσκαλος για το τμήμα αυτό. Η πρόσληψη και η παρουσία αυτού του δασκάλου γίνεται μέσω προγραμμάτων ΖΕΠ (Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας), όπου ο ίδιος ενεργώ κάθε Σεπτέμβριο τις κατά τις νόμο διαδικασίες, που συνιστούν αναγκαία την παρουσία αυτού του επιπλέον δασκάλου. Διδάσκονται τα βασικά μαθήματα Γλώσσα και Μαθηματικά και στη συνέχεια εντάσσονται στις τάξεις τους για να παρακολουθήσουν όλοι μαζί πλέον οι μαθητές τα άλλα δευτερεύοντα λεγόμενα μαθήματα (γυμναστική, εικαστικά, μουσική κ.λπ.).
Σε ερώτηση για τις σχέσεις μεταξύ γηγενών και ρομά μαθητών αλλά και για τις αντιδράσεις των γονιών, ο κ. Κίτσος είπε:<< Στην αρχή υπήρχε καχυποψία και δικαιολογημένος φόβος γιατί δεν υπήρχε μεταξύ τους καθημερινή επαφή και επικοινωνία. Για μένα οι γονείς οι << Μυτικιώτες>> είναι ήρωες, τους το έχω πει άλλωστε, γιατί τους δέχτηκαν και αν και υπήρξαν στην αρχή κάποια προβλήματα συμπεριφοράς, έδειξαν κατανόηση. Πλέον τα πράγματα έχουν βελτιωθεί, τα προβλήματα δεν έχουν εξαλειφθεί πλήρως, αλλά έχουν ελαχιστοποιηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Είχαμε και έχουμε μια άψογη συνεργασία με τα μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ( απερχόμενων και παρόντων) καθώς και με τα μέλη της πρώην Σχολικής Επιτροπής Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου. Είχαμε και έχουμε συνεχή συνεργασία με το Τμήμα Προστασίας Ανηλίκων της Εισαγγελίας Πρέβεζας σε ό,τι αφορά την φοίτησή τους, αν και υπάρχουν ακόμη περιπτώσεις μεγάλων ηλικιακά μαθητών, που παρουσιάζουν ελλιπή φοίτηση στο σχολείο. Με τις κατάλληλες παρεμβάσεις μας όμως τις αντιμετωπίζουμε από κοινού. Επίσης, με την Πρόνοια Πρέβεζας συνεργαζόμαστε στο θέμα της υγείας τους. Σήμερα δεν υπάρχει μαθητής ρομά ανεμβολίαστος. Η Εκκλησία με τη δική της συμβολή βοηθάει στην καθημερινή διατροφή ενός προγεύματος στο σχολείο γι’ αυτά τα παιδιά. Τέλος, ο Πρόεδρος της Κοινότητας με το Τοπικό Συμβούλιο βοηθάει ώστε, το σχολείο να λειτουργήσει ακώλυτα, όπως για παράδειγμα η παραχώρηση μιας ισόγειας αίθουσας του πρώην κοινοτικού καταστήματος του χωριού για να τη χρησιμοποιήσει το σχολείο ως γυμναστήριο τους χειμερινούς μήνες. Αν ξέχασα να αναφέρω κάποιον άλλο φορέα ή πρόσωπο για το θέμα της βιωσιμότητας και αναβάθμισης του σχολείου, ζητώ συγγνώμη, αλλά δεν είναι στις προθέσεις μου κάτι τέτοιο. Έτσι φαίνεται πως, όλοι μαζί και ο καθένας από το μετερίζι του αγκαλιάζουμε αυτά τα παιδιά, από τα οποία όσα βέβαια έρχονται πιο τακτικά, έχουν εγκλιματιστεί γρηγορότερα στο σχολικό περιβάλλον.>>
Ιδιαίτερη αναφορά θέλω να κάνω για όλους τους συναδέλφους που πέρασαν από αυτό το σχολείο (προηγούμενους και τωρινούς), όπου το φιλότιμό τους και η επαγγελματική τους ευσυνειδησία τους και η διδακτική τους εμπειρία τους καθιστούν πάρα πολύ σημαντικούς στην συγκεκριμένη εκπαιδευτική διαδικασία. Πραγματικά, εδώ βρίσκει εφαρμογή μια όψη του Παιδαγωγικού Ιδεώδους, που εκτός των άλλων, οι ευκαιρίες για μόρφωση που παρέχονται σ’ αυτά και στα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου αυτού είναι ίσες. Όλοι οι μαθητές ( γηγενείς και ρομά) έχουν μόνο να κερδίσουν από την καθημερινή σχολική πραγματικότητα και επικοινωνία. Οι σχέσεις τους διαπιστώνουμε πως όλο και περισσότερο εξομαλύνονται και καλυτερεύουν. Υπάρχει όλο και περισσότερη αποδοχή, αλληλοσεβασμός και αλληλοκατανόηση στη διαφορετικότητα. Αποδεικνύεται περίτρανα πλέον πως, όλοι μαζί αγκαλιάζουμε αυτά τα παιδιά, τα οποία όσα βέβαια έρχονται και πιο τακτικά έχουν εγκλιματιστεί στο σχολικό περιβάλλον.
Όσο για το θέμα του κτιρίου ο διευθυντής του σχολείου ανέφερε ότι έγιναν κάποιες επισκευαστικές εργασίες μετά το σεισμό, όσο αφορά τα δεσίματα στην οροφή και στις ενισχύσεις στους τοίχους, αλλά υπάρχουν ακόμα βασικά προβλήματα. Ειδικότερα, πριν από δυο χρόνια που μεταστεγαστήκανε οριστικά στο υπάρχον φυσικό χώρο του σχολείου, έγιναν σημαντικές κατασκευαστικές και επισκευαστικές προσαρμογές για να καλυφθούν οι ανάγκες του σχολείου. Βλέπουμε όμως πως αυτές δεν επαρκούν, γιατί το σχολείο πρέπει να έχει άλλη μια αίθουσα διδασκαλίας. Για παράδειγμα, δεν μπορεί σήμερα να γίνεται το μάθημα των αγγλικών σε έναν βοηθητικό χώρο του σχολείου διαστάσεων στην κυριολεξία 2Χ2. Μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι, με τα τωρινά δεδομένα του μαθησιακού πληθυσμού οι χώροι είναι αρκετοί και άνετοι, αλλά υπάρχει πρόβλημα μιας επιπλέον αίθουσας διδασκαλίας, γιατί είναι αναγκαία. Ο κ. Κίτσος τόνισε ότι, σε πρόσφατο σχολικό συμβούλιο ζητήθηκε από τον πρόεδρο του χωριού τον κ. Ντίτσο να μεταφερθεί ένα προκάτ βαρέου τύπου και να τοποθετηθεί σε μια γωνία του αύλειου χώρου του σχολείου σαν αμεσότατη λύση. Αυτό, με κατάλληλες καλαίσθητες παρεμβάσεις θα εξωράιζε το σχολικό περιβάλλον γενικότερα. Ο κ. Ντίτσος αντέτεινε λέγοντας ότι, το θέμα της αίθουσας θα τακτοποιηθεί μέσα στο καλοκαίρι μέσω των κατασκευαστικών κονδυλίων του Δήμου Πρέβεζας. Ο ίδιος δεσμεύτηκε να το προωθήσει. Τέλος, έχω απευθυνθεί προς τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου μέσω της Σχολικής Επιτροπής εγγράφως και δια ζώσης προς τον προϊστάμενο αυτών των υπηρεσιών για την αντικατάσταση φθαρμένων σωληνώσεων της κεντρικής θέρμανσης καθώς και για τον έλεγχο της στέγης λόγω εισροής όμβριων υδάτων στις αίθουσες διδασκαλίας. Ο ίδιος με διαβεβαίωσε ότι, θα επιληφθεί του θέματος όταν υπάρξει η χρηματοδότηση.
Τελειώνοντας ο κ. Κίτσος δήλωσε πως συνολικά στο σχολείο του Μύτικα φοιτούν 46 μαθητές, από τους οποίους οι 16 είναι ρομά. Όπως πάντα κάνω έκκληση στους γονείς, συνέχισε, να στηρίξουν το σχολείο αυτό, το οποίο δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα άλλα σχολεία της πόλης, τα πολυθέσια, τα 6θέσια και πάνω. Πρέπει να δούμε το σχολείο ως ένα τύπο Πολυπολιτισμικού Σχολείου αξιοποιώντας όλα του τα θετικά και δίνοντας βαρύτητα στην ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης και όχι στην ποσότητα. Η κάθε τάξη επίσης είναι ένα ολιγομελές τμήμα και αυτό είναι σημαντικό, αφού ο χρόνος που αφιερώνεται για το κάθε παιδί ξεχωριστά είναι επαρκής. Το λέω αυτό γιατί στο παρελθόν εκφράστηκαν απόψεις από γηγενείς γονείς ότι το παιδί τους δεν τυγχάνει του ευεργετήματος της διδασκαλίας της 2ης ξένης γλώσσας στο δημοτικό , ούτε στελεχώνεται το σχολείο με εκπαιδευτικούς και άλλων ειδικοτήτων (μουσικός, θεατρολόγος κ.λπ.). Έχω να πω πάνω στο πρώτο επιχείρημα ότι, βασικό μας μέλημα θα πρέπει να είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη γνώση, στέρεη κατοχή και καλύτερη χρήση της μητρικής μας γλώσσας καθώς το παιδάκι ξεκινάει να μάθει στο σχολείο. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο επιχείρημα, έχω να πω πως, αν το σχολείο στηριχτεί από όλους και τα παιδιά μένουν να φοιτήσουν στο σχολείο, τότε θα υπάρξει αυξητική τάση του αριθμού εγγραφέντων μαθητών. Τότε αυτό το γεγονός δε θα μπορεί να το παραβλέψει κανένας, οπότε θα ζητηθεί και θα είναι πιο εύκολο το αίτημα της αναβάθμισης της οργανικότητας του σχολείου προς την Α/θμια Εκπ/ση. Ναι, το σχολείο αυτό λόγω της ιδιαίτερης αυτής φύσης του(φοίτηση ρομά), μπορεί να έχει πιο εξειδικευμένες απαιτήσεις, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην εποχή της κρίσης (ιδιαίτερα την περίοδο 2012-2013), τότε που υπήρχε κίνδυνος υποβιβασμού ή συγχώνευσής του με άλλο σχολείο, δεν <<πειράχτηκε>> και σ’ αυτό μαθητών, που ήταν μικρός.
Επίσης, σαν σχολείο λόγω του ότι ενταχθήκαμε στο παρελθόν σε προγράμματα όπως <<Ένταξη τσιγγανοπαίδων στην εκπαίδευση>> ή << Εκπαίδευση των παιδιών ρομά>>, τα οποία υλοποίησε το Πανεπιστήμιο Αθηνών μέσω ΕΣΠΑ, έχουμε τέτοιο εξοπλισμό και τόσο υλικό για τα Τμήματα Δημιουργικής Απασχόλησης, που δύσκολα το βρίσκεις σε άλλα σχολεία.
Έχω να πως στους γονείς ότι είμαστε όλοι έμπειροι και νέοι συνάδελφοι, που πραγματικά προσφερόμαστε και κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας γι΄ αυτό το σχολείο. Πιστεύω στην απόφαση και τη θέληση των γονέων που κρατάνε τα παιδιά εδώ και με λίγη υπομονή και θέληση όλα μπορούν να γίνουν. Το σχολείο του Μύτικα για να κλείσει θα πρέπει να υπάρξει ομαδική διαρροή μαθητών (με μεταγραφές ή καθόλου εγγραφές), κάτι που είναι δύσκολο και δεν είναι και στις προθέσεις της Δ/νσης Α/βαθμιας Εκπ/σης Πρέβεζας. Ίσα- ίσα που το στηρίζουν αυτό το σχολείο και το έχει αποδείξει.
Εκτός των παραπάνω, προσπαθούμε να πείσουμε να εγγραφούν και άλλα παιδιά στο σχολείο. Για να πετύχει όμως αυτό, θα χρειαστεί τις αμέσως προσεχείς ημέρες( την ημερομηνία θα την ορίσει ο κ. Ντίτσος) να κάνουμε από κοινού Δ/ντης Σχολείου, Πρόεδρος Κοινότητας και Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων μια ενημέρωση- συζήτηση με τους άλλους προέδρους ή τους κατοίκους των χωριών που έχουν καταργηθεί τα σχολεία, όπως του Μιχαλιτσίου, της Νικόπολης και των Φλαμπούρων, που φοιτούν τα παιδιά τους στο 8ο Δημοτικό Πρέβεζας να δούνε το χώρο. Στη συζήτηση αυτή πρέπει να παραστούν και όλοι οι γονείς του Μύτικα και αυτοί που φοιτούν τα παιδιά τους στο σχολείο και αυτοί που τα παιδιά τους δεν φοιτούν, αλλά και αυτοί που τα παιδιά τους θα φοιτήσουν στο μέλλον.