Την προσπάθεια της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει την φοροδιαφυγή στους ελεύθερους επαγγελματίες βάζοντας τεκμήρια σχολίασε στον Prisma 91,6 ο πρόεδρος της ΕΦΕΕ Άρτας Φιλιππιάδας, καθώς και μέλος της πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γιώργος Θεοδόσης.
Το ήδη δύσκολο φορολογικό νομοσχέδιο δεν είναι μόνο όσα ακούστηκαν στην τηλεόραση, αλλά υπάρχουν χιλιάδες σελίδων φορολογικών κανόνων στην Ελλάδα.
Όταν όλοι ισχυριζόμαστε και φωνάζουμε ότι τα τεκμήρια πρέπει να καταργηθούν και να υπάρχει η φιλοσοφία να φορολογείται ο κάθε πολίτης το πραγματικό του εισόδημα κι αν δεν είναι σωστό πρέπει να υπάρχουν έλεγχοι, η κυβέρνηση φέρνει ουσιαστικά ένα καινούργιο χαράτσι, γιατί ουσιαστικά έχει προϋπολογίσει να εισπράξει κάποια χρήματα που τα έχει ανάγκη για να τα δώσει για κοινωνική μέριμνα.
Από όταν μπήκα στον κλάδο εδώ και αρκετά χρόνια οι παλαιότεροι έλεγαν ότι τα τεκμήρια είναι μαχητά μπορείς να πας στον προϊστάμενο της ΔΟΥ και να τα διεκδικήσεις, που ποτέ όμως δεν γινόταν αυτό.
Καταλαβαίνεις πολύ καλά πως όταν μπαίνει ένα τεκμήριο στη ζωή μας πόσο διεκδικήσιμο μπορεί να είναι από κει και πέρα.
Η σημερινή κυβέρνηση καταλαβαίνουμε ότι είναι μία συνέχεια της προηγούμενης, είχε βάλει ένα πλάνο και πολύ σωστά να εντοπίζει την φοροδιαφυγή με την βοήθεια της τεχνολογίας . Για αυτό το λόγο δημιούργησε ηλεκτρονικές πλατφόρμες όπως είναι το my data, μετέφερε από τους συνταξιούχους μέχρι τις επιχειρήσεις το πλαστικό χρήμα οι συναλλαγές να περνούν μέσα από αυτό για να ελέγχεται η καθεμία. Εισχώρησε στις τράπεζες και ελέγχει τους λογαριασμούς μας, με λίγα λόγια είχε ένα πλάνο Να προσδιορίσει και να εντοπίσει αυτούς που φοροδιαφεύγουν.
Πρέπει να διευκρινίσουμε πως η φοροδιαφυγή μπορεί να υπάρξει και στα 5.000 ευρώ, στα 10.000, στα 500.000 και στο ένα εκατομμύριο ευρώ, αρκεί να εντοπιστεί.
Αυτή τη στιγμή φέρνει ένα μέτρο που ουσιαστικά είναι ένα πισωγύρισμα αναφορικά με τον εντοπισμό της φοροδιαφυγής.
Η καθιέρωση του μέτρου του τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματος ως ελεύθερος επαγγελματίας, αποδεικνύει πως όλα αυτά τα μέτρα που έπαιρνε πριν ΑΑΔΕ ως μεγαλόπνοοα απέτυχαν και επιστρέφουμε πίσω στη δεκαετία του 1990 με τον αντικειμενικό προσδιορισμό εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών.
Η φοροδιαφυγή υπάρχει σε όλους τους φορολογούμενους, σε μισθωτούς και συνταξιούχους και δεν γίνεται μονομερώς, απλά πάντα υπάρχουν δύο.
Δεν θέλω να σχολιάσω την ηλεκτρονική πλατφόρμα που ανέβασε το υπουργείο που είναι για καταγγελίες για τυχόν φοροδιαφυγή, γιατί σε ένα σύγχρονο κράτος και με τους μηχανισμούς που έχει πλέον να ελέγχει όλους μας, θεωρώ πως είναι πισωγύρισμα ο έλεγχος της φοροδιαφυγής με απειλές και δοσολογίες και να γυρίσουμε σε παλιότερες εποχές που μας χαρακτήριζαν.
Πιστεύω ότι πολλές μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν θα αντέξουν. Η κυβέρνηση πολύ καλά λέει πως ένας μεγάλος αριθμός ελεύθερων επαγγελματιών και επιχειρήσεων δηλώνει πολύ μικρά εισοδήματα, υπάρχουν όμως μέσα σε αυτό το ποσοστό και οι πραγματικές επιχειρήσεις που τόσος είναι ο τζίρος τους, τόσο είναι και τα κέρδη τους.
Ας μην αναφερθούμε σε ορεινές και δυσπρόσιτες περιοχές, όπως για παράδειγμα ένα καφενείο σε ένα χωριό, η είσαι μία μικρή επιχείρηση στην Ήπειρο.
Αρμόδιος για να κρίνει αν κάποιος έχει ζημιές στην επιχείρησή του είναι ο έλεγχος και όχι όπως γίνεται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, γιατί και εκεί υπάρχει ένα θέμα καθώς εφαρμόζοντας η ΑΑΔΕ τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου, βγαίνουν κάποια ποσά υπέρογκα, που ουσιαστικά από μία μικρομεσαία επιχείρηση, όσο και να φοροδιαφεύγει αδυνατεί να πληρώσει τα μεγάλα αυτά τα νούμερα που προκύπτουν από τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου.
Ένα περιουσιολόγιο θα έλυνε όλα αυτά τα προβλήματα τα οποία αναφέρουμε, αλλά καμία κυβέρνηση διαχρονικά δεν θέλησε να το φτιάξει ώστε να φαίνονται όλα τα έσοδα και δαπάνες, όχι ατομικά ενός επιχειρηματία γιατί μπορεί κάποια στιγμή να έχει πάθει μία ζημιά, αλλά να έχει έσοδα από ενοίκια, να έχει έσοδα η σύζυγος του και να καλύπτει τις ανάγκες του οικογενειακού προϋπολογισμό του.
Φυσικό επόμενο είναι ότι μία επιχείρηση είναι προβληματική για το σύστημα όταν έχει 10 χρόνια έναρξη και 10 χρόνια ζημιά και δεν μιλάμε για τέτοιες περιπτώσεις.
Μιλάμε για περιπτώσεις που μία ή δύο χρονιές τυγχάνει να έχει ζημιά και μάλιστα αυτή αναγνωρίζεται ως λογιστικό αποτέλεσμα και μεταφέρεται και στις επόμενες χρήσεις, γιατί είναι ένα Λογιστικό αποτέλεσμα η ζημιά που μπορεί να προκύψει από μία χρήση.
Σε κάθε περίπτωση για να είμαι ξεκάθαρος εμείς είμαστε κατά της φοροδιαφυγής, δεν μπορούμε να δεχόμαστε όμως πρακτικές και εφαρμογές που ουσιαστικά είναι φοροεισπρακτικές για τον κόσμο.
Ακούστε την τοποθέτηση στο ηχητικό που ακολουθεί:
Για την αθλιότητα χρόνια των κλάδων ελευθέρων επαγγελματιών ,με εισοδήματα ουσιαστικά δηλωθέντα ελάχιστα, και σπίτια αυτοκίνητα και διαβίωση προκλητική, τι κάνατε ώς και σεις φορολογούμενοι χρόνια??
Με 5-8 χιλιάδες φορολογητέο δικαιολογείαι αγροτικό 40-50 χιλιαδων ευρώ αγορά και σπίτια μεγάλα?? Ή και ιδιωτικές μπέμπες (BMW κλπ..)??
Για έλεγχο όμως χρόνια πίσω 20ετίας δεν ξέρει κανένας τίποτα.
Στην χειροκίνητη παραλαβή και εκαθάριση φορολογικών δηλώσεων χρόνια,ώς το 2012, 2012, 2014 πότε υποβαλόνταν η δηλώσεις?? Είναι σίγουρο ότι υποβαλλόνταν μέσα στην καταληκτική ημερομηνια??
Ή στην ανωνυμία των αστικών πληθυσμών μόνο ίσχυαν οι ημερομηνίες ,και στην περιφέρεια κατά το δοκούν??