ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς Εσωτερικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας
Η δρομολογημένη απένταξη από το «Ταμείο Ανάκαμψης» ενός βασικού έργου υποδομής, αυτό του αποχετευτικού δικτύου της ανατολικής πλευράς του νησιού μαζί με την βελτίωση του βιολογικού καθαρισμού, δίκαια έχει αναστατώσει τους κατοίκους του νησιού. Η αιτία, σύμφωνα με τον Γ.Γ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Μ. Γραφάκο, όπως αναφέρεται στην επιστολή του προς τον Δήμο Λευκάδας, είναι η μη επίτευξη του ορόσημου της ανάδειξης αναδόχου του έργου μέχρι τις 31-12-2023.
Όμως, εδώ και χρόνια συντελείται ένα περιβαλλοντικό έγκλημα στην περιοχή του διαύλου – ανατολικού παραλιακού μετώπου, με σημαντική μόλυνση του θαλάσσιου χώρου σε Καρυώτες- Λυγιά- Νικιάνα λόγω της λειτουργίας της προβληματικής, πλέον, μονάδας βιολογικού καθαρισμού και της απαγωγής του επεξεργασμένου «προϊόντος» στον δίαυλο.
Η υποχρηματοδότηση της λειτουργίας του, η έλλειψη προσωπικού έχουν οδηγήσει σε σοβαρή υποβάθμιση της λειτουργικότητάς και της αποτελεσματικότητάς του με ολέθριες συνέπειες.
Το έργο που οδηγείται σε απένταξη περιλαμβάνει αρκετές παρεμβάσεις που πλέον είναι παραπάνω από αναγκαίες, όπως αποχετευτικά δίκτυα σε χωριά-οικισμούς, την βελτίωση της μονάδας του βιολογικού καθαρισμού και τον αγωγό για την απαγωγή του «προϊόντος» στην ανοιχτή θάλασσα, στο Ιόνιο Πέλαγος. Η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου θα μπορούσε να βελτιώσει την κατάσταση στην ανατολική πλευρά του νησιού, που σήμερα βρίσκεται ή και ξεπερνά τα όρια του «υγειονομικού κινδύνου».
Η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο έχει την βασική ευθύνη για την δρομολογημένη απένταξη του έργου. Το «Ταμείο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας», με τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, οδηγώντας, όπως φαίνεται, σε «εύκολες απεντάξεις» αφήνει συστηματικά εκτός χρηματοδότησης έργα που αφορούν τις λαϊκές ανάγκες. Τέτοια ήταν και η απένταξη του έργου του αγωγού ύδρευσης Άρτας- Πρέβεζας- Λευκάδας από τις πηγές του ποταμού Λούρου και έκτοτε αγνοείται οποιαδήποτε πηγή χρηματοδότησης.
Αποδεικνύεται ότι πέραν του δανειακού του χαρακτήρα και πέραν των μνημονιακού τύπου δεσμεύσεων του «Ταμείου», είναι ένα πακέτο χρηματοδότησης-δάνειο που δεν εξυπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες, αλλά τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, αφού εκεί κατευθύνονται τα κονδύλια κατά κύριο λόγο.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί, τι μέτρα προτίθενται να πάρουν ώστε να εξασφαλιστεί η απαραίτητη κρατική χρηματοδότηση, που να καλύπτει τις ανάγκες μιας σύγχρονης μονάδας βιολογικού καθαρισμού, του αγωγού μεταφοράς του «προϊόντος» στο Ιόνιο Πέλαγος και της δημιουργίας του αποχετευτικού δικτύου της ανατολικής πλευράς του νησιού και άλλων οικισμών, εκεί που δεν υφίσταται.
Οι Βουλευτές
Καραθανασόπουλος Νίκος, Μανωλάκου Διαμάντω, Παπαναστάσης Νίκος
Να αρχίσει άμεσα η μεταφορά του αγωγού βιολογικού καθαρισμού στην Γυτράπετρα.
Και να αφήσουν τις χρόνια καταστάσεις πονηρίας που εξέτρεψαν τον αγωγό εκτός μελέτης- με κρατική χρηματοδότηση δηλαδή χρήματα των φορολογουμένων – πρός τον Δίαυλο. Και με βάση την εκροή του αγωγού στην Γυράπετρα- Ιόνιο Πέλαγος – να γίνουν όπου προβλεπόνταν και οι δεξαμενές.
Και καλά είναι όλοι στην Λευκάδα να ζητήσουν να δοθούν στην δημοσιότητα τα έγγραφα αποφάσεων εκτροπής – κατά παράβασιν μελέτης επίσημα διατυπωμένο- του αγωγού . Ποίοι πήραν τις αποφάσεις και κάτω από ποιές συνθήκες ??
Γιατί παραβιάστηκε η κρατικά χρηματοδοτηθείσα μελέτη ?? Χρήματα των φορολογουμένων ήταν και η μελέτη.
Ποίοι είχαν συμφέροντα να παραβιαστεί η μελέτη και να εκτελεστεί ο αγωγός και οι εγκαταστάσεις για τον Δίαυλο ??
Και το ίδιο το κράτος και οι αρχές του θα πρέπει να ερευνήσουν το όλο θέμα.
Καλά είναι και η επιτροπή που συστάθηκε για την διεκδίκηση του αποχετευτικού, να ενεργοποιηθεί για την διερεύνηση των συνθηκών μεταφοράς του αγωγού στον Δίαυλο κατά παράβασιν της μελέτης . Να υποδειχτούν όσοι ονομαστικά ενήργησαν και απεφάσισαν για αυτό το χάλι και να πάρουν και την ιστορική τους διάσταση ώς πρόσωπα διαχειριστές ή συμμετέχοντες των κοινών της Λευκάδος ώς καταστροφείς και παράσπονδοι . Και οποιαδήποτε συλλογικότητα δήθεν εμφανισθεί απ την διερεύνηση , να πάψει να κρύβεται πίσω από το ανευθυνο’υ’πέυθυνο των συλλογικών αποφάσεων , διότι οι συλλογικότητες που αποφασίζουν αποτελούνται από μεμονωμένα άτομα συμμετέχοντες στις συλλογικότητες.
Όχι σε όλα ποιητική αδεία χρόνου κοινωνική αμνηστεία και ωχ αδερφισμός . Διότι τα προβλήματα που προκάλεσε η απόφαση εκτροπής του αγωγού του βιολογικού, τα ζεί η ηλικία και γεννιά που ήταν – είναι σύγχρονη- της απόφασης αυτής εκτροπής .
Εκτός και αν αυτή η ηλικία και η γενιά η ζώσα ενεργώς ενεστωτική θέλει να αυτοκορο’ι’δεύεται για να διαιωνίζονται και να αναπαράγαγωνται αυτές οι καταστάσεις .
Στο όνομα ποιάς υπολογισθείσης ευταξ΄ίας και αποχετευτικής καθαριότητας πάρθηκαν οι αποφάσεις μεταφοράς του αγωγού στον Δίαυλο κατά παράβασιν της μελέτης ??
Και ποιοί πήραν αυτές τις αποφάσεις και μ΄έσω ποίων καναλιών και γραφειοκρατικών διοικητικών καναλιών ( λούκια ) έγινε η όλη αυτή αθλιότητα ??
Για να λειτουργήσει η χώρα σε δημόσιες- δημοτικές- περιφερειακές υποδομές χρόνια, έπρεπε να πέφτει σπάταλο χρήμα. Και τα έργα και οι συντηρήσεις που μπορούσαν να γίνουν – αν υπήρχε τακτότητα διαχείρησης και προγραμματισμός- με 10 ευρώ γινόνταν με 50-60 και όχι τόσο κάθε φορά ακέραια . Αυτή είναι η Ελληνική πραγματικότητα χρόνια , ώς που προέκυψε η οικονομική του κράτους χρεωκοπία που άλλαξε κάπως τα δεδομένα και με τις μειώσεις δαπανών και θέσεων προσωπικού, μαζί με το προβοκάρισμα πρόωρης συνταξιοδότησης ( για την μείωση των δαπαν΄ών και αυτό) κάτω απ την εργασιακή ανασφάλεια των εργαζομένων, οδήγησε τις συντηρήσεις βελτιώσεις και γενικά διατηρησιμότητα των υποδομών της χώρας σε οικτρή κατάσταση.
Ακόμη ένα πρόσθετο στοιχείο που αφορά τους ιδιωτικούς οικογενειακούς προυπολογισμούς και σχετίζεται με την φορολόγηση των ακινήτων ( ΕΤΤΗΔΕ- ΕΝΦΙΑ) από το 2010 ώς τώρα 15 χρόνια. Αν ένα μέσο ΕΝΦΙΑ είναι 500 ευρώ τον χρόνοχ15 χρόνια είναι 7500 ευρώ σωρρευτικά. Να η απούσα συντήρηση των ιδιωτικ΄ών κατοικιών .
Το φαινόμενο της μη συντήρησης , μη ορθής λειτουργίας, και μη διατηρησιμότητας των υποδομών της χώρας και γενικά της έκπτωσης συντήρησης και ιδιωτικών κατοικιών, έχει να κάνει και με τις παραπάνω παραμέτρους αλλά και με την χρόνια διαμορφωθείσα εν Ελλάδι ιδεολογία της ανυπαρξίας συντήρησης κάθε υποδομής και δημόσιου έργου ή αγαθού. Δεν συμβα΄ίνει το ίδιο στα έργα γέφυρα του Αντιρίου Ρίου και άλλα που οι χρήστες πληρώνουν.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι την δεκαετία του 2010, ούτε θέρμανσαη δεν είχαν νοσοκομεία και σχολεςία, πέφτανε ταβάνια σοβάδες στ αίθουσες σχολείων, και γενικά ήταν μια εποχή που η καθαριότητα- όποια υπήρχε- είχε υποχωρήσει δραματικά και απότομα.
Χρόνια όμως στην οργάνωση της Ελληνικής κοινωνίας και του κράτους έπρεπε να σπαταλώνται πολλά χρήματα σε προυπολογισμούς για να γίνονται έργα και εργασίες συντήρησης των υποδομών.. που αν χρόνια είχαν θεωρηθεί αλλέως για την εύρυθμη λειτουργία τους , θα ήταν βελτιωμένες οι καθημερινότητες λειτουργίας αυτών των υποδομών και με μικρότερο κόστος.
Αλλά και οι πληροφορίες που έρχονται απ όλη την Ευρώπη, και δη τις μεγάλες χώρες και πόλεις αλλά και επαρχίες ή μικρότερες πόλεις , είναι ότι στην τωρινή Ευρωπαική πραγματικότητα παντού η καθαριότητα και οι υποδομές( σχολεία- δημόσια κτίρια -δρόμοι- φωτισμός -υπόνομοι – ρέματα- πλατείες πεζοδρόμια ) είναι όλα αφημένα στην τύχης τους σχετικά με την παλαιότερη πραγματικότητα.
Στο Βερολίνο που ο πολίτης ήταν σε πρώτη θέση, έχει επικρατήσει μια ζούγκλα ακαθαρσίας και προβλημάτων στους δημόσιους χώρους και πλατείες. Είναι γνωστό βεβαιωμένο ότι τα δημόσια κτίρια στην Γερμανία την δεκαετία του 2010 ( τα χρόνια της δήθεν βιομηχανικής παραγωγικότητας) όλα εγκαταλείφθησαν και κύρια τα σχολικά κτίρια.
Το Παρίσι βρωμάει αυτο τον καιρό , και γενικά στις πόλεις της Ιταλίας τα ίδια και τα ίδια σε προβλήματα.
Παντού έχει επικρατήσει η εγκατάλειψη της σημασίας διαρκούς συντήρησης των κάθε λογής υποδομών και δημοσίων χώρων και υποβάθμιση της ποιότητας των δημοσίων αγαθών.
Στην Ελλάδα ήταν που ήταν ποροβληματική η άποψη για την ευθ΄ύνη ( όλων) για τις υποδομές , και τις χρόνια προβληματικές οικονομικές σπάταλες αντιμετωπίσεις κάθε λογής υποδομών, για τούτο και επήλθε πρόβλημα και θα μεγαλώνει όλο αυτό το πρόβλημα ..
Και αν για την Ελλάδα μείνει κανείς σε μια παραδοσιακή κρατική κακοδαιμονία σπατάλης και πελατειακότητας ( όχι ότι δεν υπάρχει αυτό σε προηγμένες μεγάλες χώρες ), για τις μεγάλες χώρες αυτή η συνθήκη της υποβάθμισης της συντήρησης και λειτουργίας των υποδομών και δημοσίων αγαθ΄ών.. καλά είναι να υποβληθεί και στην άποψη του Ιγνάθιο Ραμονέ το 1996 ( Δντής της Γαλλικής Λε Μόντ Ντιπλοματίκ ) για τις αποφάσεις του Δουβλίνου ( τα κράτην δεν θα επενδύουν και δεν θα παράγουν θέσεις εργασίας ). Έγραψε τότε : ” Εφ όσον η διαχείρηση της Ευρώπης αφέθηκε στα χέρια της Budesbank είναι εξασφαλισμένος ο δρόμος για την κοινωνική καταστροφή ”.
Κοινώς ”Ο Παίζων χάνει και ο πίνων μεθά”. ”Και αυτή η στάνη τέτοιο τυρί βγάζει ”.
Οι Έλληνες και Ελληνίδες και οι Λευκαδίτες και οι Λευκαδίτισες .. ας βγούν να διεκδικήσουν την λειτουργική των υποδομών , την συντήρηση , τις θέσεις εργασίας, και τότε κάτι θα βελτιωθεί.
Η κοινωνία της Λευκάδος δεν διεκδίκησε την εφαρμοστικότητα της μελέτης για τον βιολογικό καθαρισμό , και ανέχτηκε την παραβίαση της ( της μελέτης ).
Η κοινωνία της Λευκάδος δέχεται τα πεζοδρόμια και οι πλατείες να κλείνουν ώς εμπορικές χρήσεις, και η κοινωνία της Λευκάδος δέχεται τα πάντα για τα οποία διαμαρτύρεται.