Η αρχιτέκτονας- συγγραφέας Xαρά Παπαδάτου μίλησε στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 και το δημοσιογράφο Παναγιώτη Kουνιάκη.
Όπως η ίδια υπογράμμισε έκανε ότι μπορούσε για να παρουσιάσει μετά την δικτατορία την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της Λευκάδας και ίσως σε αυτό να συνετέλεσε το γεγονός ότι η Λευκάδα έχει κηρυχθεί περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, αλλά και ότι λίγο αργότερα ο παραδοσιακός οικισμός της Λευκάδας κηρύχθηκε ως σημαντικός ιστορικός διατηρητέος τόπος.
Η κυρία Παπαδάτου μέσα από την συνέντευξη της κάνει μία ιδιαίτερη ανάλυση στην παραδοσιακή αντισεισμική κατασκευή της Λευκάδας η οποία είναι μοναδική στην Ελλάδα, αλλά και γενικότερα στο εξωτερικό.
“Η Λευκάδα ωστόσο έχει κάνει πολλές ανανεώσεις στα σπίτια της, ευτυχώς όχι στον πολεοδομικό τους ιστό, καθώς κάποτε υπήρχε μία πρόταση να διαλυθούν τα πάντα και να γίνει ένας φαρδύς δρόμος, να μη μείνει τίποτα για να χτιστούν πολυκατοικίες, κάτι το οποίο αποφεύχθη γιατί από το 1981 είχε κηρυχθεί διατηρητέος τόπος η Λευκάδα και έτσι κράτησε τη γραφικότητά της.
Τα σπίτια μπορεί να έχουν ανανεωθεί οι όψεις τους, καθώς παλιότερα οι εξωτερικές όψεις ήταν από ξύλο όπως η οικία Ζαμπελίου, που ελπίζω τώρα που αναπαλαιώνετε να κρατηθούν αυτές λεπτομέρειες, καθώς το ξύλο είναι πάνω από 200 χρόνια και αυτό φαίνεται καθώς από το χρόνο έχει μαυρίσει.
Στην αρχή οι πολίτες κάλυπταν τις εξωτερικές όψεις των σπιτιών τους με ξύλο, όμως λόγω των συχνών σεισμών και επειδή δεν είχαν πολλά χρήματα καθώς επρόκειτο για ακριβή κατασκευή, από το 1920 και μετά που κυκλοφορεί πλέον η λαμαρίνα άρχισαν να τοποθετούν τις ραβδωτές λαμαρίνες, για να προφυλάξουν το εσωτερικό που ήταν από ξύλο για να μην διαβρωθεί από τη βροχή.
Η λαμαρίνα δημιούργησε ένα αισθητικό στοιχείο γιατί την έβαφαν πολύ προσεγμένα με διάφορα χρώματα και κατά κάποιο τρόπο συνδέθηκε με τον παλιό τρόπο κατασκευής.”
Η κυρία Παπαδάτου αναφέρθηκε στην κακή κατάσταση που επικρατεί στον ιερό ναό του Αγίου Σπυρίδωνα, λέγοντας ότι η διαμάχη των κτητόρων από την αρχή ήταν πλαστή, γιατί όπως χτίστηκε ο Άγ Σπυρίδωνας έτσι χτίστηκαν και οι άλλες εκκλησίες. Μαζεύονταν τρεις με τέσσερις ανθρώπους που είχαν χρήματα και σε οικόπεδα του δημοσίου, ζητούσαν άδεια να χτίσουν μία εκκλησία.
“Όλες οι εκκλησίες της Λευκάδας έγιναν έτσι και δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο στο συγκεκριμένο ναό δημιουργήθηκε αυτό το πρόβλημα και δεν θα ήθελα να το αναλύσω, απλά να πω ότι μέχρι το 1999 ο ναός ήταν μία χαρά και είχε λίγες βλάβες.
Ευτυχώς τότε το Υπουργείο είχε αναθέσει σε έναν καθηγητή τον αείμνηστο Μυλωνά που ήταν αναστηλωτής και με μία πολύ καλή ομάδα έκαναν λεπτομερή αποτύπωση όλων των στοιχείων του ναού και έτσι μπορούμε τώρα να τον κατασκευάσουμε.
Από το 2000 και μετά και για 20 χρόνια, έγινε κάποιος σεισμός, η σκεπή έπεσε μέσα με τη βροχή για μένα είναι σαν να πέρασαν πειρατές και να έκαψαν τον Ιερό Ναό και έχουν μείνει μόνο οι τέσσερις τοίχοι και το τέμπλο το οποίο έχουν κάλυψη με νάιλον.
Είναι τραγικό αυτό που συνέβη και όπως έχω γράψει απορώ πως οι Λευκαδίτες επέτρεπαν να βλέπουν το αρχαιότερο μνημείο του νησιού, καθώς με αυτόν ξεκίνησε η Λευκάδα, έξι μήνες μετά την εκδίωξη των Τούρκων από τη Λευκάδα, ζητήθηκε από τους πολίτες της Λευκάδας να γίνει αυτός ο ναός, που στην ουσία είναι ο θεμέλιος λίθος της Λευκάδας.”
Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι ήταν ο πρώτος Ιερός Ναός μετά την τουρκοκρατία, αλλά είναι ο μόνος Ναός που είχε διπλή σειρά στασιδιών γιατί εκεί γινόταν και Διοικητικής φύσεως συγκεντρώσεις, όπως οι εκλογές, ήταν κατά κάποιο τρόπο η αίθουσα αυτοδιοίκησης Λευκάδας.
Πρόκειται για ένα ιστορικό τα το κτίριο και δεν επιτρέπεται να το αφήσουμε σε αυτά τα χάλια.”
Αναφορικά με την τοποθέτηση του μουσαμά ο οποίος τοποθετήθηκε πριν μερικές εβδομάδες υπογράμμισε πως αυτό σημαίνει πως μπαίνουμε στο τελευταίο στάδιο αποκατάστασης του ιερού ναού.
Ακούστε ολόκληρη την ενδιαφέρουσα συζήτηση.
Εφ όσον ο πήχυς του πολιτισμού τοποθετούνταν ολοένα και ψηλότερα , μέχρι οου ώς κοινωνική λειτουργλια ανεπαισθήτως ( κανέναςψδεν ήξερε τίοοτα) τα σχολελια μεταφλερθηκαν διπλα στα σκουπίδια και τα σκουπίδια δίπλα στα σχολεία, στην διαλεκτική σχέση σκουπιδιών και σχολείων ή για την οντολογία σχολεία σκουπίδια.
Σε όρους κοινωνικής ιστορίας , ο προβληματισμός εδώ της χρόνια δραστηριοποιημένης αρχιτέκτονος , αφήνει απ έξω το πλατύτερο τεκτονικό ερώτημα γιατί τα χύμα σκουπίδια στοιχείο της πόλης?? Που μέσα σ’ αυτό το τεκτονικό περίβλημα εξηγείται και η ταυτολογία σχολεία-σκουπίδια και μνημεία- ερείπια.
Να μην εκληφθεί ώς στοιχείο κοινωνικά ελπιδοφόρο ( το αντίθετο εμφατικά είναι) η οποιαδήποτε επισκευή του Άι Σπυρίδωνα μέσω ΕΣΠΑ. Διότι τούτο αφήνει απέξω το κοινωνικά δημιουργικά ενεργοποιημένο στον χρόνο. Μια και το ερώτημα για το πώς ανεπαισθήτως έφτασε εδώ??
Μετά το 1997 το σπίτι ώς αγαθό έγινε εμπόρευμα με την εφαρμογή της εκσυγχρονιστικής κατά Σημίτη πολιτικής.
Μετά το 1997 οι ιδιωτικές αποταμιεύσεις έγιναν χρηματιστηριακός τζόγος σύμφωνα με τις κυβερνητικές επιταγές και για την προετοιμασία του ευρώ.
Μετά το 2002 ο εσκεμένα παραχθείς εκσυγχρονιστικά κυβερνητικά πληθωρισμός έγινε για ευρωνύχτα μεγαλυτερος από τον κατοχικό οληθωρισμό 2 ετών κατοχης.
Στην συνέχεια η αποφορολόγηση επί συντηρητικής Αλογοσκούφειας ήπιας προσαρμογής έγινε κοιινωνική απαίτηση . Και στο κατά Σουφλιά οικονομικό δόγμα , τα εισαγόμενα ακριβά αυτοκίνητα επιδοτήθηκαν.
Προσοχή γιατί τα SUV Porsche Cayenne δεν είναι γνήσια porsche μια και δεν έχουν boxer κινητήρα κρεμασμένο πίσω από τον πίσω άξονα των τροχών. Είναι μούφα porsche. Και τα περισσότερα Mercedes πλέον έχουν κινητήρα Renault και γίνανε προσθιοκίνητα.
Μέσα σε αυτό το παραπάνω οραματικό Delirium και υλικό Ελντοράντο, που να βρεθεί χρόνος από το 1999 κσι ώς το 2000 που ξέσπασε η χρεωκοπία, για να ασχολούνταν η πεπολιτισμένη Λευκάδα με τα τείχια του Άι Σπυρίδωνα στην Πλατεία και τα σκουπίδια!!
Έπρεπε να προτιμηθεί και προτιμήθηκε η σε βιομηχανική εν σειρά γραμμή παραγωγής οργάνωση για το σουβλάκι γύρο πίττα χοιρινό ( γρούνι) και κοτόπουλο ώς νέα εκδοχή.
Μπορούσε και έπρεπε αισθητικά να υστερούν τα σουβλατζίδικα έναντι των μνημείων , ενώ η Νήσος τράβαγε τα βιομηχανικά του σουβλακίου οράματα και οργάνωση??? Δεν μπορούσε.
Μέσα στην Λευκάδα
στα Ιόνια Νησιά
μια θαυμαστή οργάνωση τελείται
σουβλάκι γύρο πίτα τυλιχτά.