Ο Αντιπεριφερειάρχης περιβάλλοντος, ενέργειας και χωροταξίας Σπύρος Ιωάννου ήταν καλεσμένος στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Κουνιάκη.
Όπως ανέφερε “σχετικά με τον τομέα του περιβάλλοντος και της ενέργειας εκτελούνται με γρήγορο ρυθμό τα έργα που έχουν σχέση με την διαχείριση των απορριμμάτων που η χώρα μας δυστυχώς αυτό το πλαίσιο είναι ουραγός και έχει καταδικαστεί με πρόστιμα.
Είναι μία κατάσταση που πρέπει να αφήσουμε πίσω μας, να αποτελέσει πολύ γρήγορα παρελθόν για να μπορέσουμε εμείς ως κοινωνίες, αλλά κυρίως εμείς οι πολιτικοί να δώσουμε μία άλλη διάσταση και προοπτική στους συμπολίτες μας και αυτή είναι η δική μας η ευθύνη για το πόσο γρήγορα μπορούμε να υλοποιήσουμε αυτά τα έργα.
Αν εστιάσουμε στο πρώτο βαθμό έχω κάνει παρεμβάσεις και εντός εισαγωγικών έχω γίνει κακός θέτοντας ενώπιον της ευθύνης του αναφορικά με τις επιλογές ανακύκλωσης, καθώς ο μπλε κάδος δεν μπορεί να μας ικανοποιεί πλέον και αυτό το τονίζω όπου βρίσκομαι.
“Ωστόσο για να περάσουμε στο επόμενο βήμα θα πρέπει να γίνουν γρήγορα από τους δήμους οι μελέτες, καθώς χρήματα υπάρχουν, για να θυμηθούμε και κάποιον πολιτικό της κεντρικής μας σκηνής το 2011 ο οποίος λοιδορήθηκε για αυτή τη φράση όμως αυτό εννοούσε.
Η Ευρώπη έχει κονδύλια, το θέμα είναι πως εμείς τα απορροφούμε και τα διαχειριζόμαστε, πρέπει αρχικά να δούμε τη δική μας συμπεριφορά ως αυτοδιοίκηση, αλλά και ως κεντρική πολιτική σκηνή για να δούμε αν μπορούμε να πούμε πως αυτό το κάνουμε σωστά και αυτό αφορά το περιβάλλον, γιατί καταρχήν είναι το μέρος που μένουμε και κατεβούμε και αυτό προσφέρουμε στους επισκέπτες μας πού είναι ο τουρισμός μας και η βαριά βιομηχανία.”
Ο κύριος Ιωάννου αναφερόμενος στην μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων που αναμένεται να δημιουργηθεί στη Λευκάδα και στην δημόσια αναφορά που έχει ειπωθεί για επανασχεδιασμό της στρατηγικής της Κυβέρνησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων και στο αν υπάρχει στο μυαλό τόσο της περιφέρειας και του κράτους ενδεχόμενη μη ολοκλήρωση του εργοστασίου, έδωσε τη δική του απάντηση.
Σαφή εικόνα επ αυτού και κατευθυντήριες γραμμές δεν έχουν δοθεί από την κεντρική πολιτική σκηνή και συγκεκριμένα από το υπουργείο. Το ότι πρέπει να επαναχαρακτεί ουσιαστικά ο τρόπος λειτουργίας των μονάδων είναι κάτι που έχω αναφέρει, γιατί αυτό ήταν μία επιλογή του Υπουργείου ουσιαστικά για την μετάβαση μας σε ένα πιο φιλικό και πράσινο περιβάλλον.
“Με αυτό εννοώ πως το υπόλειμμα το οποίο παράγεται να είναι το μικρότερο δυνατό και αυτός ήταν ο σχεδιασμός και κεντρική στόχευση.
Οι περισσότερες μονάδες που ήταν προς δημοπράτηση ουσιαστικά είχαν παρωχημένα συστήματα και για αυτό αναγκάστηκε ο ΦΟΣΔΑ όπως συνέβη με το εργοστάσιο της Κεφαλονιάς να θέσει όρο ως προαίρεση την τεχνολογική αναβάθμιση του εργοστασίου.
Αυτό σημειώθηκε και με την Κέρκυρα, ωστόσο δεν πρόλαβε αυτό να ενταχθεί γιατί είχε ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία, όπως ακριβώς και με το εργοστάσιο της Λευκάδας.”
“Πλην όμως υπάρχει προοπτική ιδιαίτερα στο εργοστάσιο της Κέρκυρας μετά από μία διαδικασία που παρατηρήθηκε κατόπιν προσφύγων εταιρειών η μία απέναντι στην άλλη να δοθεί μία τέτοια δυνατότητα με μία επαναδημοπράτηση και δεν αποκλείω κάτι τέτοιο να συμβεί και με τη Λευκάδα, είναι κάτι που ο ΦΟΣΔΑ που έχει την αρμοδιότητα και ουσιαστικά ακολουθόντας τις κατευθυντήριες γραμμές της ευρωπαϊκής ένωσης και του τρόπου που λειτουργούν οι μονάδες, οι οποίες μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν.
Όμως για αυτό μίλησα νωρίτερα ότι δεν μας αρκεί πλέον ο μπλε κάδος, καθώς είναι επιτακτική ανάγκη οι συμπολίτες μας να μειώσουν τον όγκο των απορριμμάτων που θα πηγαίνουν προς επεξεργασία και να γίνεται η ανακύκλωση των απορριμμάτων με πρωτογενή πηγή στην πηγή, δηλαδή να έχουμε 9 κάδους, 9 χρωματικές επιλογές, αλλού να ρίχνουμε το χαρτί, το χαρτόνι, το μέταλλο, το αλουμίνιο, καθώς αυτό συρρικνώνει τους όγκους, οδηγούνται πολύ πιο μικροί όγκοι στις οποίες μονάδες που θα λειτουργήσουν, ώστε να παράγουν πολύ μικρότερο υπόλειμμα και δεν είναι φιλικές προς το περιβάλλον και στο οποίο υπόλειμμα θα παραχθεί να πηγαίνει για ενεργειακή αξιοποίηση και παραγωγή ενέργειας σε 4 με 5 μονάδες που κεντρικά θα λειτουργούν στη χώρα.
Αναφορικά με την ανακύκλωση στην πηγή ο κύριος Ιωάννου αναφέρθηκε σε μία δράση που τρέχει, καθώς σύντομα θα έρθουν στη Λευκάδα και οι αφίσες που έχει παραλάβει, θα μπουν σε όλα τα νησιά και εκεί θα καλούμε πλέον με μηνύματα, μέσω ημερίδων στα σχολεία, καθώς ο κορονοϊός δεν μας το επέτρεπε, να περάσουμε πλέον το μήνυμα αυτό και να ευαισθητοποιήσουμε τον πολίτη.
Σχετικά με το περιβαλλοντικό τέλος ταφής και το ένα επιπρόσθετο κόστος που καλούνται να πληρώσουν οι δήμοι, όταν για παράδειγμα η διαδικασία ολοκλήρωσης του εργοστασίου στη Λευκάδα δεν έχει ολοκληρωθεί, ο κύριος Ιωάννου ανέφερε πώς είναι γεγονός πώς πολλές φορές ένας νόμος δεν ακολουθεί τη λογική.
Είναι ένα αίτημα όμως που η τοπική αυτοδιοίκηση το πρώτο βαθμού σε τέτοιες περιπτώσεις που είναι αυταπόδεικτες θα πρέπει να το θέσει και να υπάρξει μείωση του τέλους και να μην υποβληθεί ο δήμος σε ένα υπέρογκο ποσό το οποίο άδικα θα καταβάλει και θα πρέπει να διεκδικήσει η αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού.
Στη συνέχεια ο Αντιπεριφερειάρχης αναφέρθηκε στο πρόγραμμα life του υπουργείου περιβάλλοντος, μία πιλοτική δράση που αφορά την αποτύπωση, παρακολούθηση καταγραφή και την διάβρωση των ακτών των Ιονίων Νήσων με την χρήση drones η οποία θα υλοποιηθεί σε 50 παραλίες της περιφέρειας.
“Συγκεκριμένα στη Λευκάδα έχουν επιλεγεί 9 παραλίες, είναι η περιοχή στο Κάστρο, Άγιος Ιωάννης, Βασιλική, Μύλος, Κάθισμα, Εγκρεμνοί, Πόρτο Κατσίκι, παραλία Καλαμιτσίου, Μεγάλη Πέτρα και Γιαλός.
Υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα με την κτηματική αλλαγή που παρατηρήθηκε στη διάβρωση των ακτών και η περιφέρεια Ιονίων νήσων ηγείται σε αυτό το πρόγραμμα είναι από τις πρώτες περιφέρειες που το υλοποιεί και θα ξεκινήσει η αποτύπωση των ακτών από τους επόμενους μήνες.”
Ο ΑντιΠεριφερειάρχης κ Ιωάννου αναφέρθηκε και στο πρόσφατο πρόστιμο ύψους 30.000 Ευρώ που επέβαλε στο δήμο Λευκάδας, μία απόφαση που προκάλεσε την αντίδραση της δημοτικής αρχής και προσωπικά του δημάρχου Χαράλαμπου Καλού.
“Όπως ανέφερε, ο ίδιος δεν έχει υπόψιν του κάποια αντίδραση, ή την δυσαρέσκεια από την πλευρά του δήμου καθώς ο κύριος Καλός δεν έχει επικοινωνήσει μαζί μου για να μου πει ότι το πρόστιμο είναι πάρα πολύ ψηλό.
Πρέπει να σας πω πως δεν επιβάλλω εγώ το πρόστιμο, αλλά επιβάλλεται μέσα από το συγκεκριμένο πλαίσιο επιβολής, με βάση το βαθμό ή την ένταση της παράβασης που έχει σημειωθεί από τα τμήματα περιβάλλοντος τα οποία μου εισηγούνται και θα πρέπει εγώ να έχω ειδική αιτιολόγηση για να μην αποδεχτώ την εισήγηση τους.
Οφείλω να πω ότι παρόλο η περιφέρεια Ιονίων νήσων είναι υποστελεχωμένη, καθώς ατυχώς έχει πέντε υπαλλήλους που λειτουργούν στα τμήματα περιβάλλοντος, δύο στην Κέρκυρα και από ένα σε κάθε νησί και αυτό είναι αδιανόητο όταν η Περιφέρεια Κρήτης έχει 28 εξειδικευμένους, καθώς βάσει πληθυσμού θα πρέπει να είχαμε 13 ή 14 υπαλλήλους και αυτή είναι μία μεγάλη δυσαρέσκεια που έχω εκφράσει σε συναντήσεις με τα στελέχη του Υπουργείου και τον υφυπουργό όταν επισκέφθηκε την Κέρκυρα.
“Οι υπάλληλοί μας κάνουν ότι μπορούν και προσπαθούν να είναι και επιεικής. Μόνο σε μία αμέλεια θα μπορούσε να επιβληθεί ένα λάθος πρόστιμο, όμως δεν έχει επισημανθεί κάτι τέτοιο από υπάλληλο του αρμόδιου τμήματος μας, ωστόσο ο δήμος έχει τη δυνατότητα και να το προσβάλλει, ή να με ενημερώσουν και να το δούμε ακόμα και με μία αίτηση θεραπείας, εάν υπάρχουν στοιχεία τα οποία εκ παραδρομής ή έξω ολιγωρίας δεν λήφθηκαν υπόψιν το πρόστιμο να μειωθεί.
Δεν είχα καμία ενόχληση από τον κύριο Καλό με χαρά θα τον άκουγα και θα προσπαθήσω να επικοινωνήσω μαζί του”.
Δεν είναι στόχος μας να δημιουργήσουμε έσοδα, διότι το πρόστιμο δεν το εισπράττει η περιφέρεια, καθώς το μεγαλύτερο μέρος το εισπράττει το ελληνικό δημόσιο και ένα πολύ μικρό μέρος στην περιφέρεια το οποίο ουσιαστικά επιστρέφετε μέσω δράσεων.
Ακόμα όμως και με αυτό τον τρόπο κατανομής προστίμου, στόχος μας είναι να βοηθήσουμε και όχι να εξαντλήσουμε οικονομικά τους ΟΤΑ και να τους εκδικηθούμε για όνομα του Θεού είμαστε σε απόλυτη και αγαστή συνεργασία οι δύο βαθμοί.
Στα πλαίσια διαβούλευσης του σχετικού ΕΣΠΑ έχουν υποβληθεί οι προτάσεις που αφορούν το θεματικό πεδίο, για μία πιο πράσινη, χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και ανθεκτικής Ευρώπης.
Μάλιστα έχω υποβάλλει πάνω από 9 με 10 δράσεις οι οποίες θα μπορούσαν να υλοποιηθούν μέσω συνεργασιών, αλλά και μέσα από ώριμες μελέτες.
Εδώ και οι δήμοι θα πρέπει να αναζητήσουν και να εκμεταλλευτούν τις οποίες τεχνικές βοήθειες που παρέχονται από οποιαδήποτε προγράμματα.
Ένα σημαντικό πρόγραμμα το οποίο αφορά και τη Λευκάδα και τις επόμενες ημέρες θα βγει μελέτη, για την ενεργειακή αναβάθμιση όλο το φωτισμού στα Ιόνια νησιά σε ότι αφορά το επαρχιακό μας δίκτυο, με σωστή αντικατάσταση, με σωστό φωτισμό μέσα από μελέτες μέσα από ένα χρηματοδοτικό εργαλείο το οποίο θα προβλεφτεί και κυρίως επεκτάσεις δικτύων όπου κρίνουν οι ίδιες οι υπηρεσίες κρίνουν ότι πρέπει να γίνει για λόγους ασφαλείας.
“Μάλιστα για το θέμα αυτό και με αφορμή την βούληση της δημοτικής αρχής να τρέξει ένα δικό της πρόγραμμα για την αναβάθμιση του Δημοτικού οδοφωτισμού, είχα έρθει σε επικοινωνία με τον δήμαρχο Λευκάδας κ. Καλού, ο οποίος μου είχε πει πως επειδή ο Δήμος Λευκάδας είχε προχωρήσει περισσότερο τις μελέτες θα προχωρούσε αυτόνομα κάτι στο οποίο και εγώ συμφώνησα, καθώς είχαμε πει μήπως για λόγους οικονομίας χρόνου αλλά και εξοικονόμησης κονδυλίου να μπορούσα να συναψω προγραμματικές με όλους τους δήμους των Ιονίων νησιών για να μπορέσει να γίνει αυτό ταυτόχρονα από ένα μελετητή, με μία ουσιαστικά πρόταση υλοποίησης με συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά.”
Πλην όμως κάποιοι δήμοι όπως και ο Δήμος Λευκάδας ήταν πιο μπροστά στο πρόγραμμα οπότε δεν μπορούσα να τους δεσμεύσω, εμείς ακολουθούμε τον δικό μας σχεδιασμό ως Περιφέρεια το επόμενο χρονικό διάστημα για το επαρχιακό δίκτυο της Λευκάδας, τώρα για πως θα χρηματοδοτηθεί υπάρχουν επίσης διάφορα εργαλεία χρηματοδοτικά στα οποία αποφαίνονται οι μελετητές όπως το πρόγραμμα “Ελενα” μέσω της τράπεζας επενδύσεων κτλ.
Δεν υπάρχει λόγος διαφωνίας για τους μπλέ πράσινους κίτρινους και καφέ κάδους ανακύκλωσης σκουπιδιών ,χαρτικών ,τροφίμων αντίστοιχα.Διότι προοδευτικά το θέμα θα λυθεί εφ όσον δεν θα υπάρχουν απορίματα για τους κάδους, λόγω του ότι τίποτα δεν θα αγοράζεται λόγω Μητσοτακικού κόστους ή και αν αγοράζεται δεν θα μένει τίποτα να πεταχτεί λόγω οικονομίας.
Πλέον λόγω της Μητσοτακικής κυβερνητικής διαχείρησης και με την βοήθεια του ηλεκτρονισμού 5G του Πιερακάκη , ήδη οι αγορές έχουν εξορθολογισθεί ώς ποσότητες , και απ τα έτοιμα φαγητά με ντελίβερυ τίποτα δεν πετιέται ώς τρόφιμο.
Χαρτόκουτα δεν θα υπάρχουν για πέταμα, διότι τίοοτα πλέον δεν θα αγοράζεται ώς συσκευή λόγω κόστους και ανατιμήσεων απ την μιά μέρα στην άλλη , οπως γίνεται ήδη στις κάθε τύπο βσυσκευές που έχουν χάρτινη συσκευασία.
Με την ολοκλήρωση της 4ετίας του Μητσοτακικού Νεοδημοκρατισμού Ιούνιος 2023, θα έχει προχωρήσει στα μέγιστα το πρόγραμμα μετάμνημονιακής σωτηρίας της χώρας Ελλάδος, με την ηλικιακή γεννεαλογική ωρίμανση και του ασφαλιστικού μέσω της μείωσης του μέσου όρου ζωής των πολιτών, για τούτο και το μέτρα ακρίβειας και κόστους ζωής , ώς Μητσοτακικής συνέχειας της μνημονιακής εποχής και του προτάγματος του οικονομολογικού προτάγματος του μνημονειακού Τσακαλωτισμού.
Ο Τσακαλωτισμός ώς σύστημα και επιδίωξη για την αντιμετώπιση του κοινωνικού ασφαλισμού και κρατικού ταμειακού έχει την συνέχεια του στον Μητσοτακικό Νεοδημοκρατισμό ( δια του Πιερακάκιου ηλεκτρονισμου του Πασοκικού Βενιζελισμού) ώς συνολικό πολιτικό δόγμα διαχείρησης του κοινωνικού στοιχείου μέσα στα πλαίσια του πολιτειακού κοινοβουλευτισμού.
Μέσα σε αυτό το δόγμα προυπόθεση είναι ο κοινωνικό πολιτικός αντιπροσωπευτισμός να ασχολείται με τις υδροροές ( λούκια ή Κιούγκια ή κανάλια) των ιερών ναών, και στις κομματικές συλλογικότητες βάσης να διαγνωνίζονται για τις απαξιωμένες τοπικίστικες καρέκλες.