ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΕΖΩΝ ΚΑΙ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΛΕΥΚΑΔΑ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ, ΤΗΝ Π.Ε. ΛΕΥΚΑΔΑΣ, ΤΟ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
Κύριοι/ες,
απευθυνόμαστε σ’ εσάς ως τους πλέον αρμόδιους φορείς για την οδική ασφάλεια και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Π.Ε. Λευκάδας. Η τουριστική σαιζόν βρίσκεται πλέον στην έναρξή της και αγωνιούμε για καίρια θέματα που άπτονται της ασφάλειας και των συνθηκών διαβίωσης στο νησί μας. Επιτρέψτε μας να αναφερθούμε στα κάτωθι ζητήματα και να θέσουμε τα ερωτήματα και τα αιτήματά μας.
ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Γνωρίζουμε όλοι την αυξανόμενη συχνότητα τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων σε ολόκληρο το οδικό μας δίκτυο. Το Τμήμα Τροχαίας της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λευκάδας και το Λιμεναρχείο Λευκάδας διαθέτουν και τα στατιστικά στοιχεία των τροχαίων συμβάντων. Πρόκειται για ένα οδικό δίκτυο γεμάτο παγίδες το οποίο δέχεται συνεχώς αυξανόμενο κυκλοφοριακό φόρτο.
Επί δύο χρόνια, τα έτη 2020 και 2021 ακούγαμε συνέχεια για την αξία κάθε ζωής και ταυτόχρονα το οδικό μας δίκτυο έχει αφεθεί στην εγκατάλειψη και την αποσπασματική αντιμετώπιση των προβλημάτων προκαλώντας δεκάδες θανάτους. Ακόμη και ένα μη θανατηφόρο ατύχημα μπορεί να συνεπάγεται μήνες ταλαιπωρίας και ανικανότητας προς εργασία, χώρια τα απίστευτα έξοδα τα οποία προκύπτουν. Προσκαλούμε τουρίστες και ταυτόχρονα τους αφήνουμε είτε στο έλεος κατεστραμμένων και κακώς σηματοδοτημένων δρόμων, είτε στο έλεος επικίνδυνων οδηγών, ντόπιων και ξένων. Ποια είναι δηλαδή στην πράξη η αξία που αποδίδεται σε κάθε ζωή;
Πώς συνάδουν αυτά με την συνεχώς προβαλλόμενη επιθυμία για ποιοτικότερο τουρισμό; Ποιος είπε ότι ο ποιοτικός τουρίστας δεν ενδιαφέρεται για την σωματική του ακεραιότητα και τη ψυχική του ηρεμία στις διακοπές του; Χιλιάδες εργαζόμενοι και επιχειρηματίες διανύουν χιλιόμετρα καθημερινά για την εργασία τους. Ποια είναι η παρεχόμενη ασφάλεια κατά τις μετακινήσεις τους; Ατομική ευθύνη είναι το να οδηγώ σεβόμενος τον ΚΟΚ. Αυτό όμως δεν με προστατεύει από αυτόν που δεν τον σέβεται, ούτε εξασφαλίζει ότι δεν θα βρεθώ μέσα σε μια λακκούβα μετά από μία στροφή ή ότι η μηχανή μου δεν θα εκτοξευτεί από ένα κατεστραμμένο οδόστρωμα! Αυτά είναι ευθύνη των αρμόδιων φορέων να τα παρέχουν και να τα ελέγχουν.
Ολόκληρο το οδικό δίκτυο του νησιού χρειάζεται συντήρηση, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό. Αυτά απαιτούν συγκοινωνιακές μελέτες και χρηματοδότηση, τα οποία είναι δική σας ευθύνη να συνεργαστείτε ώστε να προγραμματιστούν στο άμεσο μέλλον. Φυσικά, δεν μπορεί να αναβαθμιστεί ολόκληρο το οδικό δίκτυο πριν αρχίσει ο φετινός συγκοινωνιακός φόρτος. Είναι, ωστόσο, υποχρέωσή σας να ληφθούν κάποια ελάχιστα μέτρα προκειμένου να βελτιωθεί η υπάρχουσα κατάσταση.
Στην επιθυμία μας να βοηθήσουμε ώστε να γίνει αυτό, έχουμε επισημάνει σημεία στα οποία η επικινδυνότητα είναι ιδιαιτέρως αυξημένη και προτείνουμε μερικές άμεσα εφαρμόσιμες ρυθμίσεις ώστε να μειωθεί η πιθανότητα ατυχημάτων και δυστυχημάτων, ενώ σαφώς εξακολουθεί να είναι δική σας ευθύνη το να λάβετε σοβαρά υπόψη την υπάρχουσα κατάσταση και να μελετήσετε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που απαιτούνται για την τρέχουσα τουριστική περίοδο. Τα απαριθμούμε στη συνέχεια, ωστόσο η λίστα δεν είναι εξαντλητική:
1) Είσοδος στο νησί, οδός Γολέμη: εκτός από παραλιακή οδό με μεγάλη τουριστική κίνηση, είναι και η είσοδος του νησιού. Δεν χρειάζεται να περιγράψουμε το κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί κατά τους θερινούς μήνες, σας είναι γνωστό από εμπειρία. Δεδομένης και της μείωσης θέσεων στάθμευσης λόγω των έργων που εκτελούνται στο παραλιακό μέτωπο της πόλης, τί έχετε προβλέψει ώστε να μην καταστεί εντελώς εκτός ελέγχου η κατάσταση στη συγκεκριμένη οδό κατά τους θερινούς μήνες;
Επιτρέψτε μας να προτείνουμε ορισμένες ρυθμίσεις για την τουριστική περίοδο (Μάιος – Οκτώβριος) τις οποίες ευελπιστούμε ότι θα εξετάσετε εγκαίρως:
α) καθορισμός θέσεων στάθμευσης μόνο για μόνιμους κατοίκους της περιοχής σε εγγύτητα της οδού Γολέμη, με αυστηρό έλεγχο.
β) απαγόρευση της στάθμευσης για όλους τους υπόλοιπους οδηγούς, ντόπιους και μη.
γ) να επιτρέπεται μόνο ολιγόλεπτη στάση σε συγκεκριμένες θέσεις για μόνιμους κατοίκους και επισκέπτες ώστε να εξυπηρετηθούν από επιχειρήσεις όπου αυτό απαιτεί λίγα λεπτά, όπως φαρμακεία, περίπτερα, take away, άφιξη/αναχώρηση τουριστών και μόνιμων κατοίκων που χρησιμοποιούν τον λιμένα. Θα αναλύσουμε λίγο το τελευταίο σημείο: ούτε ο μόνιμος κάτοικος μπορεί να αφήνει το αυτοκίνητό του τους θερινούς μήνες τρεις μέρες στον λιμένα επειδή πήγε εκδρομή με σκάφος, ούτε ο τουρίστας. Γνωρίζετε ότι η οδική ροή βασίζεται στην πρόβλεψη ότι υπάρχει συνεχής εναλλαγή των σταθμευμένων οχημάτων. Κάθε μόνιμη θέση στάθμευσης που δημιουργείται αυξάνει τον συγκοινωνιακό φόρτο. Είναι κατανοητό να δεσμεύονται μερικές θέσεις στάθμευσης για μόνιμους κατοίκους μίας συγκεκριμένης περιοχής αλλά όχι για κάθε περαστικό που χρησιμοποιεί τον λιμένα.
δ) καθορισμός μίας θέσης στάθμευσης ανά επιχείρηση για την εξυπηρέτηση των αναγκών της.
ε) συνεχής επιτήρηση της οδού για παρανόμως σταθμευμένα οχήματα και ειδικά αυτών που είναι διπλοπαρκαρισμένα. Η οδός Γολέμη βρίσκεται ακριβώς κάτω από τα παράθυρα του Λιμεναρχείου Λευκάδας το οποίο έχει και την αρμοδιότητα επί της οδού. Δεν ζητάμε τίποτα περισσότερο από την εφαρμογή του νόμου.
στ) καθορισμός θέσεων για άτομα με κινητικές δυσκολίες, μερικές ειδικά για μόνιμους κάτοικους της περιοχής και κάποιες επιπλέον για επισκέπτες. Δεν είναι γεγονός ότι δεν υπάρχουν τέτοια άτομα στην Λευκάδα. Είναι γεγονός ότι δεν έχουν κανένα τρόπο να μετακινηθούν με ασφάλεια εντός και εκτός της πόλης. Όμως υπάρχουν και είναι υποχρέωσή μας να προβλέπουμε ώστε να μπορούν να συμμετέχουν στη ζωή του τόπου.
2) Οδός Αναπαύσεως: ένα κομβικό σημείο περιμετρικά της πόλης που εξυπηρετεί όλους τους οικισμούς και τις παραλίες του δυτικού μέρους του νησιού από το οποίο διέρχονται χιλιάδες μόνιμοι κάτοικοι και τουρίστες καθημερινά. Εξυπηρετεί ακόμη το Νοσοκομείο Λευκάδας, το νεκροταφείο Λευκάδας και ένα γήπεδο 5*5. Μία οδός επί της οποίας υπάρχουν τρία πρατήρια καυσίμων, τα δύο σε απόσταση αναπνοής μεταξύ τους πάνω σ’ ένα S επικίνδυνων διαδοχικών στροφών και μέσα στον οικισμό της Απόλπαινας, όπου μέσα στους τρεις καλοκαιρινούς μήνες του έτους 2022 συνέβηκαν 15 τροχαία ατυχήματα εκ των οποίων τα δύο θανατηφόρα. Η οδός που εξυπηρετεί τα βαρέα οχήματα που αναγκαστικά εισέρχονται στην πόλη και το υπόλοιπο νησί από την “τουριστική” οδό της Γύρας. Στον δρόμο αυτό δεν υπάρχει σηματοδότηση, έλεγχος της ταχύτητας διέλευσης των οχημάτων, επιτήρηση της οδικής ασφάλειας από το Τμήμα Τροχαίας Λευκάδας. Πόσα ακόμη ατυχήματα και δυστυχήματα πρέπει να συμβούν σε αυτόν τον δρόμο ώστε να παρθούν μέτρα ασφάλειας άμεσα; Δεν θα παραδοθεί στο εγγύς μέλλον στην κυκλοφορία ο προβλεπόμενος κόμβος, δεν θα υπάρξει διαπλάτυνση του δρόμου μέσα σε έναν μήνα, δεν θα δημιουργηθούν αιφνιδιαστικά θέσεις στάσης για το νεκροταφείο και το γήπεδο 5*5. Τί μπορεί να γίνει άμεσα;
α) να τοποθετηθούν φανάρια στη διασταύρωση νεκροταφείου και Φιλοσόφων, είτε τρίχρωμα (κόκκινο, πορτοκαλί, πράσινο), είτε έστω προειδοποιητικά κίτρινα που αναβοσβήνουν και επισημαίνουν επικίνδυνη διασταύρωση.
β) να τοποθετηθούν ομάδες ελέγχου της Τροχαίας ώστε να μην υπερβαίνουν οι οδηγοί το όριο των 50 χιλ/ώρα και ίσως να κατέβει το όριο αυτό στα 40 χιλ/ώρα για το σημείο από τον Άγιο Μηνά έως την Απόλπαινα.
γ) να υλοποιηθεί η υπ’αριθμ.128/24-9-21 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που όριζε έλεγχο επικινδυνότητας του επικίνδυνου σημείου της Απόλπαινας και καθορισμό χρήσης γης, όπως επίσης και η υπ’ αριθμ. 59-7/18-3-23 απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στο ίδιο περίπου πλαίσιο της απόφασης του Δ.Σ., κάτι που θα συμβάλλει στην μείωση της επιβάρυνσης επικινδυνότητας του σημείου καρμανιόλα, και για το οποίο 2 χρόνια συνεχόμενα διαμαρτύρονται οι κάτοικοι του οικισμού.
3) Διασταύρωση Καλλιγονίου: είναι απορίας άξιον πώς η διασταύρωση αυτή δεν έχει φανάρια εδώ και χρόνια στο σημείο όπου διασταυρώνονται η επαρχιακή οδός Λευκάδας – Νυδριού στο ύψος της επιχείρησης Lidl με την οδό Καραβέλα στο τέρμα της. Είναι μία διασταύρωση οδών όπου ακόμη και τον Οκτώβριο η κίνηση είναι μεγάλη και μάλιστα επί της επαρχιακής οδού είναι μεγάλος ο αριθμός οχημάτων που αναπτύσσουν υπερβολική ταχύτητα, ενώ η διασταύρωση βρίσκεται επί κλειστής στροφής, χωρίς ορατότητα.
Ίσως κάποιος φορέας να μας ενημερώσει ότι δεν προβλέπονται φανάρια επί των επαρχιακών οδών ή ότι απαιτείται ειδική συγκοινωνιακή μελέτη για την τοποθέτησή τους. Θα απαντήσουμε ότι το Βιβλίο Συμβάντων της Τροχαίας δίνει την επιβαλλόμενη απάντηση! Θα ρωτήσουμε, επίσης, πόση ώρα πρέπει να περιμένει όλη η κίνηση που έρχεται από την οδό Καραβέλα (και είναι η κίνηση όλου του ανατολικού τμήματος του νησιού) μέχρι να περάσει με ασφάλεια τη διασταύρωση για να εισέλθει στην επαρχιακή οδό; Ένα φανάρι δίνει ασφαλή και σταθερή απάντηση. Το να προσποιούμαστε ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος είναι αυτός που ήταν είκοσι ή τριάντα χρόνια πριν το μόνο που κάνει είναι να αφήνει εκτεθειμένους και τους μόνιμους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού. Προτείνουμε λοιπόν την τοποθέτηση φωτεινού σηματοδότη που θα καθορίζει την ασφαλή διέλευση των οχημάτων.
4) Άγιος Μηνάς: Δεν είναι το σταυροδρόμι που θυμόμαστε κάποτε. Είναι όλη η κίνηση εντός και εκτός της πόλης και του νησιού! Είτε προς ανατολικά κινηθεί κάποιος, είτε προς δυτικά, είτε περιμετρικά της πόλης, θα διέλθει κάποια στιγμή από εκεί. Κατ’ ευφημισμόν υπάρχει ποδηλατοδρόμος. Κατ’ ευφημισμόν υπάρχουν θέσεις στάσης, όχι στάθμευσης. Καθημερινά βλέπουμε σταθμευμένα οχήματα ακόμη και κάθετα επάνω στον ποδηλατοδρόμο ενώ συχνά ομάδα της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λευκάδας είναι “σταθμευμένη” έξω από την εκκλησία του Αγίου Μηνά, απέναντι ακριβώς από τα παρανόμως σταθμευμένα οχήματα! Μπορείτε να μας εξηγήσετε τί συμβαίνει; Μπορείτε, επιτέλους, να επιληφθείτε της εφαρμογής του νόμου; Δεν χρειάζεται τίποτα να προσθέσουμε για αυτή την διασταύρωση παρά μόνο ίσως ένα φανάρι κυκλοφορίας για τους θερινούς μήνες ή έναν τροχονόμο, και την εφαρμογή της υπάρχουσας ρύθμισης περί στάσης και όχι στάθμευσης οχημάτων.
5) Συνολικό δημοτικό και επαρχιακό δίκτυο: δεν νοείται να μην υπάρχουν τα κάτωθι σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο κάθε τόπου:
α) διαγράμμιση των ορίων των λωρίδων κυκλοφορίας και των ορίων ΛΕΑ. Οδηγούμε σε δρόμους με ανύπαρκτες διαγραμμίσεις, σε μια μαύρη επίπεδη επιφάνεια. Πώς μπορούν οι άνθρωποι που δεν κατοικούν εδώ να γνωρίζουν τα όρια κάθε λωρίδας; Πώς μπορούμε να τα σεβόμαστε όλοι ειδικά τη νύχτα;
β) διαγράμμιση κάθε σημείου εισόδου και εξόδου από μία οδό μεγάλης κυκλοφορίας προς παράπλευρες οδούς. Έχουμε επισκέπτες αλλά και μόνιμους κατοίκους που επί 200 μέτρα οδηγούν με alarm γιατί δεν ξέρουν πού θα στρίψουν.
γ) διαγράμμιση διαβάσεων πεζών. Εδώ να σημειώσουμε ότι ακόμη και μέσα στην πόλη της Λευκάδας, από τον κυκλικό κόμβο της Αστυνομίας και προς τον Άγιο Μηνά δεν υπάρχει καμία διαγράμμιση για διάβαση πεζών. Ειδικά στο σημείο που βρίσκεται το mini market του Βάθυ, ένα σημείο που εξυπηρετεί εκατοντάδες πεζούς, υπάρχει μία πολύπλευρη διασταύρωση οχημάτων χωρίς κανένα ασφαλές και οριοθετημένο σημείο για τους πεζούς να διέλθουν από τη μία πλευρά του δρόμου στην άλλη!
δ) διαγράμμιση διαβάσεων πεζών σε κάθε οικισμό μέσα από τον οποίον διέρχεται επαρχιακή οδός, ειδικά σε οικισμούς όπου δεν υπάρχουν πεζοδρόμια για την ασφαλή κίνηση των πεζών όπως το Μαραντοχώρι, η Κοντάραινα, η Εξάνθεια, το Καλαμίτσι.
Είναι επιτακτική η ανάγκη συνεργασίας Δήμου και Περιφέρειας προκειμένου να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν ένα έργο συνολικής διαγράμμισης όλων των σημείων του δημοτικού και επαρχιακού δικτύου, όπως απαιτείται. Αυτό το έργο το προλαβαίνετε πριν ξεκινήσει η θερινή περίοδος για το μεγαλύτερο μέρος του νησιού.
ε) συνεχής έλεγχος σεβασμού των ορίων ταχύτητας και του ορίου κατανάλωσης αλκοόλ σε ολόκληρο το επαρχιακό και δημοτικό δίκτυο.
στ) μελέτη μονοδρόμησης κάποιων δημοτικών οδών, τουλάχιστον για τη θερινή περίοδο άμεσα, εντός της πόλης της Λευκάδας αλλά και εντός οικισμών που δέχονται αυξημένη οδική κίνηση.
ζ) να ληφθεί άμεσα μέριμνα για την επισκευή των κατεστραμμένων τμημάτων των δημοτικών και επαρχιακών οδών. Ακόμη και αν θεωρήσουμε ότι βασίζεστε στο γεγονός ότι οι μόνιμοι κάτοικοι μιας περιοχής έχουν μάθει πού είναι οι κακοτοπιές (χωρίς αυτό να το καθιστά αποδεκτό), είναι δυνατόν οι τουρίστες να γνωρίζουν σε ποιο σημείο του δημοτικού ή επαρχιακού δικτύου κινδυνεύουν να βρεθούν με σκασμένα λάστιχα και στραβωμένες ζάντες; Για ποια αναβάθμιση της τουριστικής εμπειρίας μιλάμε όταν δεν ξέρουμε τί θα μας βρει στην επόμενη στροφή κι εμάς και τους τουρίστες;
η) δημιουργία έστω και πρόχειρων κυκλικών κόμβων με πλαστικές νησίδες New Jersey (πλαστικά στηθαία): είναι κατανοητό ότι δεν κατασκευάζονται κυκλοφοριακοί κόμβοι εν μία νυκτί. Ωστόσο, μήπως μπορούν έστω και πρόχειρα με πλαστικά στηθαία να κατασκευαστούν κυκλικοί κόμβοι σε επικίνδυνες διασταυρώσεις όπως στη διασταύρωση Αναπαύσεως και Φιλοσόφων, Καλλιγονίου και επαρχιακής οδού Λευκάδας – Νυδριού, στο Περιγιάλι, στο Νυδρί, στον Πόρο; Η μέθοδος αυτή έχει χρησιμοποιηθεί ακόμη και στο εθνικό δίκτυο, όταν τα έργα βρίσκονταν υπό κατασκευή.
θ) Να αναφέρουμε εδώ και άλλες διασταυρώσεις όπως η είσοδος/έξοδος προς τον περιφερειακό δρόμο Νυδριού και τις καθέτους προς αυτόν, τη διασταύρωση του Πόρου, η επιβίβαση/αποβίβαση στο φέρυ της Βασιλικής.
ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
Είναι η ώρα να αντιμετωπίσουμε κάποιες πανανθρώπινες αλήθειες:
α) η Λευκάδα δεν ανακάλυψε τον τουρισμό! Υπάρχουν χιλιάδες νησιά και χιλιάδες ιστορικές πόλεις με εκατομμύρια τουρίστες που δεν είναι κατασκευασμένες για τον κυκλοφοριακό φόρτο που δέχονται! Δεν κατασκεύαζαν οι άνθρωποι πόλεις και χωριά σκεπτόμενοι ότι μετά από πεντακόσια ή εκατό χρόνια θα κυκλοφορούν χιλιάδες οχήματα. Όλοι αυτοί οι προορισμοί βρήκαν λύσεις, φυσικά περιορίζοντας την απολύτως ελεύθερη κίνηση και στάθμευση των οχημάτων τουλάχιστον κατά τους μήνες του κυκλοφοριακού φόρτου. Ας δούμε την εμπειρία τους και ας αντλήσουμε παραδείγματα.
β) όσο βελτιώνεις το οδικό δίκτυο, τόσο περισσότερα οχήματα θα το χρησιμοποιούν.
γ) όσο περισσότερα οχήματα χρησιμοποιούν ένα οδικό δίκτυο, τόσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός θέσεων στάθμευσης που θα χρειάζονται. Αφού κάποιος φτάνει με ασφάλεια και ταχύτητα με το αυτοκίνητό του σε έναν προορισμό, προσδοκά ότι θα μπορεί να σταθμεύσει με την ίδια ασφάλεια και σχετική ευκολία.
Έχουμε έναν προορισμό που διαφημίζει το γεγονός ότι φτάνεις με ταχύτητα και ασφάλεια οδικώς με το δικό σου αυτοκίνητο. Δηλαδή, αυξάνει από μόνος του ο προορισμός τον κυκλοφοριακό φόρτο που θα δεχτεί. Έχουμε ένα νησί που προσκαλεί τους τουρίστες να το επισκεφθούν με αυτοκίνητο αλλά δεν έχει κανένα σχέδιο για το πού θα σταθμεύσουν τα αυτοκίνητα, ούτε πώς θα κινούνται στο οδικό δίκτυο.
Δεν έχει διαφημίσει τις εξαιρετικές υπηρεσίες του ΚΤΕΛ Λευκάδας. Φτάνεις εξίσου γρήγορα και με ασφάλεια στην Λευκάδα οδικώς με το ΚΤΕΛ και με εξαιρετικά μικρότερο κόστος. Επίσης, κινείσαι πολύ εύκολα και σχετικά γρήγορα με το ΚΤΕΛ σε ολόκληρο το νησί της Λευκάδας, όλους τους μήνες του χρόνου και ειδικά το καλοκαίρι με επιπλέον δρομολόγια καθημερινά, προς όλους τους προορισμούς του νησιού. Τί σημασία έχει αυτό; Ένα λεωφορείο μετακινεί πενήντα άτομα, τα οποία θα χρειάζονταν περίπου δεκαπέντε με σαράντα ΙΧ για να μετακινηθούν, τα οποία θα έπρεπε να βρουν τις αντίστοιχες θέσεις στάθμευσης, πράγμα που δεν χρειάζεται ένα λεωφορείο.
Θεωρούμε ότι ο συνδυασμός της βελτίωσης και αναβάθμισης του οδικού δικτύου, η αύξηση των χώρων στάθμευσης, η ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς και η εναρμόνιση του αριθμού των επισκεπτών με τη φέρουσα δυνατότητα του νησιού μπορούν να δώσουν τις απαραίτητες λύσεις.
Ας δούμε μερικές προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος της στάθμευσης. Κάποιες χρίζουν περαιτέρω διερεύνησης, κάποιες είναι άμεσα εφαρμόσιμες.
α) αξιοποίηση του χώρου στάθμευσης βαρέων οχημάτων του Δήμου Λευκάδας απέναντι από το ΚΤΕΛ Λευκάδας. Ας τοποθετηθούν κάμερες ασφαλείας και φύλακες σε συνεργασία με τους επαγγελματίες που έχουν μεγάλα και βαρέα οχήματα. Αν αυτά τα οχήματα απελευθέρωναν την οδό Φιλοσόφων κατά μήκος της Μαρίνας μέχρι το ΚΤΕΛ Λευκάδας, αυτομάτως θα δημιουργούνταν πολλές θέσεις στάθμευσης για ΙΧ. Ας εφαρμοστεί κατά τους θερινούς μήνες, παρότι αυτός ο χώρος στάθμευσης προβλέπονταν να χρησιμοποιείται όλο τον χρόνο.
β) αξιοποίηση δημοτικών οικοπέδων που δημιουργήθηκαν από πράξεις εφαρμογής σχεδίου πόλεως και οικισμών.
γ) αξιοποίηση οικοπέδων στην πόλη όπως πίσω από τον ΟΤΕ και πίσω από το κλειστό γυμναστήριο με ενοικίαση ή αναγκαστική απαλλοτρίωση ή απευθείας αγορά.
δ) ενίσχυση του δικτύου του ΚΤΕΛ με κανονικά λεωφορεία προς και από την πόλη της Λευκάδας και οικισμούς με μεγάλη τουριστική κίνηση όπως ο Άγιος Νικήτας, το Νυδρί, η Βασιλική.
ε) ενίσχυση του δικτύου του ΚΤΕΛ με mini bus περιμετρικά της πόλης της Λευκάδας και μεγάλων οικισμών.
στ) ευνόητο είναι ότι θα πρέπει να εξευρεθούν χώροι στάθμευσης και σε σημαντικούς τουριστικούς οικισμούς όπως το Νυδρί, την Βασιλική, την Εξάνθεια κ.λ.π.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΕΖΩΝ
Είναι απολύτως κατανοητή και σεβαστή η ανάγκη των επιχειρηματιών και εργαζομένων του νησιού μας να δουλέψουν το μέγιστο δυνατό κατά τη θερινή περίοδο ώστε να εξασφαλίσουν τη διαβίωσή τους. Είναι εξίσου κατανοητή η ανάγκη όλων μας, των επιχειρηματιών, των εργαζομένων, των τουριστών και των μόνιμων κατοίκων να προσπαθήσουμε να εξασφαλίσουμε την επιβίωσή μας από τη θερινή περίοδο! Δεν είναι αποδεκτό να τσακιζόμαστε επειδή αναγκαζόμαστε να περπατάμε στους δρόμους αντί για τα πεζοδρόμια!
Ο Δήμος Λευκάδας καλείται να απαντήσει με ποια κριτήρια παραχωρεί τη χρήση πεζοδρομίων, πλατειών και πεζοδρόμων σε επιχειρήσεις για την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, ταμπελών και εμπορευμάτων. Υπάρχει κάποιο όριο που τίθεται ώστε να εξασφαλίζεται και η ασφαλής διέλευση των πεζών; Επιτηρείται αυτό το όριο; Ας δώσουμε μερικά ενδεικτικά παραδείγματα:
α) η κεντρική πλατεία της πόλης είναι ο χώρος στον οποίον συγκεντρώνονται κυρίως οικογένειες με παιδιά. Πόσος χώρος μένει ελεύθερος για τα παιδιά όταν τα τραπεζοκαθίσματα τους μήνες της κορύφωσης της τουριστικής και ντόπιας κίνησης κοντεύουν να φτάσουν στο πεντοφάναρο, ενώ καλύπτουν και μεγάλο τμήμα του πεζόδρομου; Πώς να μην τρέχουν τα παιδιά ανάμεσα στα τραπεζοκαθίσματα δημιουργώντας όχληση αφού δεν έχουν πού αλλού να παίξουν;
β) ο κεντρικός πεζόδρομος, η οδός Σικελιανού, η οδός Γολέμη, ο Άγιος Μηνάς γίνονται αδιάβατοι από τραπεζοκαθίσματα, stand επιχειρήσεων, ταμπέλες. Υπάρχει κάποιο όριο; Πώς να φτάσουμε να μιλήσουμε για ποδηλάτες όταν δεν μπορούν ούτε οι πεζοί να διασχίσουν αυτές τις οδούς; Πώς να φτάσουμε να μιλήσουμε για παιδικά καρότσια και καρότσια ανθρώπων με ειδικές ανάγκες όταν δεν χωράμε να περάσουμε στα δύο μας πόδια; Μα θεωρείται αυτό ποιότητα τουριστικής εμπειρίας;
γ) στην πλατεία Μαρκά το κτίριο του ΚΑΠΗ είναι στην κυριολεξία κατειλημμένο, μη μπορώντας να ανοίξουν ούτε τα παράθυρα από τις μόνιμες ξυλοκατασκευές και τα τραπεζοκαθίσματα. Πώς συνέβη αυτό; Ποια νομοθεσία επιτρέπει το κλείσιμο των παραθύρων ενός κτιρίου από μία επιχείρηση η οποία βρίσκεται απέναντι από το κτίριο;
δ) και ενώ επικρατεί αυτή η κατάσταση κατά τους θερινούς μήνες και η εναλλακτική είναι η κίνηση από τα σοκάκια της πόλης, τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται τραπεζοκαθίσματα και στα σοκάκια της πόλης. Είναι πρόβλημα αυτό; Όχι αν εξακολουθεί να υπάρχει ελεύθερος χώρος για τη διέλευση πεζών, ποδηλάτων και μηχανών. Όταν όμως κλείνει μία επιχείρηση ένα σοκάκι σε σημείο που ούτε πεζός να μην μπορείς να περάσεις, πόσο μάλλον με μηχανάκι ή μηχανή, τότε ναι, υπάρχει πρόβλημα!
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Εν ολίγοις, κύριοι/ες, η πραγματικότητα είναι απλή. Ειδικά οι μήνες Ιούλιος και Αύγουστος έχουν γίνει αφόρητοι και επικίνδυνοι για όλους μας, ντόπιους, τουρίστες, επιχειρηματίες, εργαζομένους, αρμόδιες αρχές και υπηρεσίες, σε ολόκληρο το νησί. Πρέπει να ληφθούν μέτρα άμεσα! Φυσικά τα μέτρα θα μας επηρεάζουν όλους μειώνοντας το περιθώριο ελευθερίας κινήσεων που απολαμβάνουμε τον Νοέμβριο και αυτό είναι εντελώς λογικό και επιβαλλόμενο. Τον Νοέμβριο κινούμαστε λίγοι άνθρωποι, τον Ιούλιο κινούμαστε στο νησί πάνω από εκατό χιλιάδες άνθρωποι. Δεν μπορούμε να αναμένουμε ότι θα ισχύει τον Ιούλιο ό,τι ισχύει τον Νοέμβριο!
Οφείλουμε να θέσουμε όλοι όρια στη συμπεριφορά μας και οι αρχές οφείλουν να επιτηρούν την τήρηση αυτών των ορίων και να παρέχουν τη βέλτιστη οργάνωση ώστε να μειώνονται οι δυσχέρειες και οι κίνδυνοι. Έργο των αρχών είναι να παρέχουν εκείνες τις συνθήκες που επιτρέπουν την τήρηση των κανόνων και στη συνέχεια θα ελέγχουν την τήρησή τους. Έργο κάθε πολίτη είναι να αντιληφθεί τη σημασία της τήρησης των ορίων είτε δρα ως κάτοικος, επιχειρηματίας, εργαζόμενος, καταναλωτής, οδηγός, τουρίστας, είτε ως αρμόδιο όργανο.
Το γεγονός ότι το οδικό μας δίκτυο διαχωρίζεται σε δημοτικό/αγροτικό και επαρχιακό δίκτυο θα έπρεπε να συνεπάγεται την πλήρη συνεργασία του Δήμου και της Αντιπεριφέρειας Λευκάδας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους για τη συντήρηση και την αναβάθμισή του.
Η Λευκάδα είναι το νησί που αγαπάμε και το βιώνουμε επί δεκαετίες ως έναν παράδεισο. Ας φροντίσουμε ώστε ο παράδεισος αυτός να μην γίνει μία κόλαση από την οποία προσπαθούμε να ξεφύγουμε. Ήδη βρισκόμαστε οριακά εκεί.
Τα μέλη της Κίνησης Ενεργών Πολιτών Λευκάδας
(ακολουθούν υπογραφές)
- Γεράσιμος Αραβανής
- Ευστάθιος Ασπρογέρακας
- Ευστάθιος Βλάχος
- Μαρίνος Γαζής
- Σπύρος Γράψας
- Ιωάννης Καρτάνος
- Στέλλα Λογοθέτη
- Όλγα Λογοθέτη
- Παναγιώτης Λογοθέτης
- Γεράσιμος Σταματέλος
- Νίκος Σταματέλος
- Σπύρος Σταματέλος
- Σοφία Γρακοπούλου
- Νικόλαος Γκίρκας
- Γεώργιος Γιαπλές
- Μαριάννα Τσιούρη
- Πέτρος Ζαβιτσάνος
- Φίλιππος Περδικάρης
- Όλγα Βουκελάτου
- Ανδρέας Γκαμπριλί
- Γεωργία Σκληρού
- Πάνος Κοσμάς
- Κώστας Μεσσήνης
- Γεώργιος Φίλιππας
- Ελένη Κατωπόδη
- Λουκία Κατωπόδη
- Εύα Ματαράγκα
- Θεοδόσιος Σταματέλος
- Νικόλαος Γλένης
- Βελισσάρης Μεσσήνης
- Φίλιππος Κούρτης
- Δέσποινα Λάζου
- Δήμητρα Γαντζία
- Αλέξανδρος Περδικάρης
- Νίκος Μοσχόπουλος
- Δημήτρης Ρήγας
- Ειρήνη Περδικάρη
Στην Καρυά όπου ο κεντρικός δρόμος της πλατείας ελιναι μόνιμα πιασμένος από δίκυκλα διαγώνια τοποθετημένα ή και διαμήκως, και αυτοκίνητα , να γίνει άμεση παρέμβαση της τροχαλιας και του Δήμου.
Και όχι να επικαλείται κάθε ένας ότι έτσι τον βολεύει,και παρκάρει για να κάτσει στην πλατεία το θέρος.
Ακόμη ούτε η συγκοινωνία του ΚΤΕΛ προβληματίζει στην Καρυά, απ τα παρκαρισμένα δίκυκλα και οχήματα.
Λυπάμαι φίλοι μου ότι όλα αυτά τα προβληματα υπάρχουν και θα υπάρχουν διότι πρώτον είμαστε Ελληναρες και δεύτερον το πιο σοβαρό δεν είμαστε Ντουμπάι η το ονειρεμένο κράτος που θέλει ο κάθε σκεπτόμενος πολίτης