Το θέμα της ΜΟΠΑΚ οπως ήταν αναμενόμενο συζητήθηκε στο περιφερειακό συμβούλιο που συνεδριάζει στην Λευκάδα, έπειτα από ερώτηση της παράταξης ΑΝΑΣΑ και τον Θοδωρή Γαλιατσάτο.
“Μετά από πολυετή δικαστική διαμάχη μεταξύ κατασκευαστικών φορέων που είχαν λάβει μέρος στον σχετικό διαγωνισμό, άνοιξε στο τέλος του 2023 ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής από τον δήμο Λευκάδας που είναι ο κύριος του έργου.
Η Μονάδα Προπεξεργασίας Ανακύκλωσης & Κομποστοποίησης Απορριμμάτων της Λευκάδας (ΜΟΠΑΚ) με προϋπολογισμό περίπου 10.000.000 ευρώ, χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ, αδειοδοτήθηκε και δημοπρατήθηκε από τον δήμο Λευκάδας.
Σημαντική παράμετρος του σχεδιασμού του εν λόγω έργου είναι η συνεργασία με το Δήμο Βόνιτσας. Συνεργασία που επικυρώθηκε με την προγραμματική συμφωνία που έχει υπογραφεί από το 2017 και η οποία προβλέπει ότι τα υπολείμματα της Μονάδας μετά την ανακύκλωση και παραγωγή χρήσιμων προϊόντων θα διατίθενται στον Χ.Υ.Τ. της Παλαίρου. Ως εκ τούτου, η Λευκάδα στέλνει τα απορρίμματά της στον ΧΥΤΑ Παλαίρου, μέχρι να κατασκευασθεί και να λειτουργήσει η ΜΟ.Π.Α.Κ.
Μέχρι σήμερα η κατασκευαστική σύμβαση δεν έχει υπογραφεί, ούτε από τον δήμαρχο 2019-2023 κ. Καλό, ούτε από τον νυν δήμαρχο κ. Βεργίνη, δημιουργώντας εύλογα ερωτηματικά για την τύχη του έργου και τις προθέσεις των ιθυνόντων.
Προβάλλεται ο ισχυρισμός ότι το γήπεδο που θα κατασκευαστεί η μονάδα , ιδιοκτησία του ελληνικού δημοσίου, δεν έχει ακόμη παραχωρηθεί στον δήμο.
Πέραν του ότι το ελληνικό δημόσιο, και σωστά, δεν έθεσε αντίρρηση στην διαγωνιστική διαδικασία, αντίθετα συνηγόρησε επανειλημμένα στην προώθηση του, εν τούτοις θεωρούμε ως ΑΝΑΣΑ ότι η τυπική αυτή εκκρεμότητα μπορεί να θεραπευθεί ταχύτατα, εφόσον ο δήμος και ο ΦΟΔΣΑ πλέον το απαιτήσουν.
Το έργο της κατασκευής της ΜΟΠΑΚ για την διαχείριση των στερεών αποβλήτων της Λευκάδας είναι μεγάλης σημασίας και πρέπει να γίνει ό,τι χρειάζεται για να υλοποιηθεί.
Η Λευκάδα είναι ώρα να απελευθερωθεί από την μέγγενη της προβληματικής και κοστοβόρου διαχείρισης που, αναγκαστικά, υπάρχει τις τελευταίες δεκαετίες.
Είναι αλήθεια ότι η μελέτη της ΜΟΠΑΚ απαιτεί επικαιροποίηση ώστε η διαχείριση να συμβαδίζει με τις σύγχρονες τεχνολογίες και ιδιαίτερα ως προς το ποσοστό της ανακύκλωσης. Αυτά όμως θα προκύψουν στην πορεία και μετά την υπογραφή της σύμβασης και την έναρξη υλοποίησης του έργου.
Η ΑΝΑΣΑ ανησυχεί για την αδικαιολόγητη,πλέον, καθυστέρηση έχοντας υπόψη και παράλληλες κυβερνητικές ενέργειες που αν υλοποιηθούν οδηγούν στην παράκαμψη του σχεδιασμού που προβλέφθηκε στον ΠΕΣΔΑ Ιονίων νήσων το 2016 μέσα από εντατική διαβούλευση μεταξύ κυβέρνησης, περιφέρειας και δήμου.
Τα ισχυρά οικονομικά συμφέροντα που δραστηριοποιούνται στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων καιροφυλακτούν.
ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ ο περιφερειάρχης, και με την ιδιότητα του προέδρου του ΔΣ του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων:
Τι γνωρίζετε για την καθυστέρηση της συμβασιοποίησης της ΜΟΠΑΚ;
Ποια η θέση σας για την χρησιμότητα του έργου;
Προτίθεσθε να ενεργοποιηθείτε καθ’ οιονδήποτε τρόπο; Θα ζητήσετε την παραχώρηση της κυριότητας του χώρου κατασκευής από το Ελληνικό Δημόσιο;;”
Στην τοποθέτηση του ο περιφερειάρχης Γιάννης Τρεπεκλής είπε ότι θα μιλήσει ως κύριος του έργου, γιατί ο δήμος είναι ο φορέας εκτέλεσης.
“Εμείς θέλουμε να έχουμε την καλύτερη συνεργασία με τον πρώτο βαθμό αυτοδιοίκησης, ο κύριος δήμαρχος έχει πάρει τις δικές του πρωτοβουλίες όμως εγώ πρέπει να υπερασπιστώ τον φορέα”
Ο φορέας ο οποίος είναι κύριος του έργου, υπάρχει ο σχεδιασμός που έχει γίνει από το 2016, καταλαβαίνετε πόσα περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια έχουν ασχοληθεί, πόσες αδειοδοτήσεις έχουν δοθεί.
Γνωρίζω πως υπάρχει εκκρεμότητα με το οικόπεδο, είναι κάτι το οποίο μπορεί να γίνει δεν μας ενδιαφέρει ποιός θα είναι ο ιδιοκτήτης του οικοπέδου.
Σαν περιφέρεια εμείς θέλουμε την χρήση για τα χρόνια που θα υπάρχει η μονάδα και θα λειτουργεί, γιατί όπως ξέρετε είναι προϋπόθεση να υπάρχει το οικόπεδο για να ξεκινήσει ο εργολάβος την εγκατάσταση του.
Είναι θετικό ότι έχουμε την απόφαση του συμβουλίου της επικρατείας που κράτησε αρκετό χρονικό διάστημα αυτή η διαδικασία και πλέον έχει ολοκληρωθεί.
Επίσης είναι επιτυχία που έχουμε μία πρώτη χρηματοδότηση για να ξεκινήσει ένα τέτοιο έργο σοβαρού περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Βεβαίως όπως είπατε και εσείς όταν σχεδιάζουμε το 2012 και υλοποιούμε με το 2024, είναι δύσκολο μία μελέτη του 2012 να υπερασπιστεί μια τεχνολογία του 2024.
Αυτό μπορεί να βελτιωθεί με την έναρξη του έργου και βεβαίως με πρόσθετες χρηματοδοτήσεις έτσι ώστε να φτάσει το εργοστάσιο και να εξελιχθεί και να ευθυγραμμιστεί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Το τελευταίο διάστημα και από πλευράς του υπουργείου υπάρχει η επιθυμία να μαζέψουμε χρήματα και παραγγέλνει συνέχεια να κάνουμε ΜΕΒΑ.
Ωστόσο αυτή η λειτουργία είναι κάτι που δεν έχουμε δει σαν αποτέλεσμα στην πράξη, χρειάζεται σκληρή και επιθετική ανακύκλωση στην πηγή και βεβαίως μαζί με ένα σύγχρονο εργοστάσιο διαχείρισης των ανακυκλώσιμων υλικών να μπορέσεις να πετύχεις ένα στόχο.
Έχω εμπειρία και από τα αποτελέσματα της Κέρκυρας και πιστεύω ότι δεν θα φτάσουμε το 70% το οποίο θα έχουμε σαν ανακύκλωση.
Εδώ τίθεται θέμα κόστους για το 70% που το πάμε και πόσο μα στοιχίζει, γιατί αυτό πως γνωρίζετε είναι υποχρέωση των δήμων που πληρώνουν το φορέα και αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό.
Εγώ με την εμπειρία και με τη γνώση που μπορώ να έχω όλα αυτά τα χρόνια, πιστεύω πως το εργοστάσιο πρέπει να προχωρήσει προς όφελος των συμπολιτών μας, πρέπει να μετεξελιχθεί και ο κύριος φορέας του έργου να διεκδικήσουμε χρηματοδότηση για να φτάσουμε στο αποτέλεσμα που επιθυμούμε άπαντες.
Όταν αλλάζουμε σχεδιασμό σε έργα που έχουν σχέση με το περιβάλλον, θέλω να ξέρουν άπαντες ότι οι διοικητικές τάσεις είναι σκληρές, η γραφειοκρατία είναι εξαιρετικά δύσκολη, η νομοθεσία εξελίσσεται και αντί να διευκολύνει προσθέτει προβλήματα πάνω στην εξέλιξη τέτοιων σοβαρών έργων.
Πιστεύω ότι σύντομα ο δήμος πρέπει να έχει στην κατοχή του το οικόπεδο να κάνουμε τη συμφωνία για την χρήση και να ξεκινήσει το εργοστάσιο χθες όχι αύριο.
Αυτή είναι η εκτίμησή μου ως πρόεδρος του φορέα γιατί όπως καταλαβαίνετε είμαι ο κύριος του έργου. Βεβαίως όταν έχουμε τέτοια έργα τα οποία έχουν φτάσει σε τέτοιο βαθμό ωριμότητας ταυτόχρονα δημιουργούν και νομικές δεσμεύσεις.
Οι νομική δέσμευση στο τέλος θα καταλήξει στον ΦΟΣΔΑ που είναι ο φορέας, ο οποίος στη συνέχεια πρέπει να το εισπράξει από τον δήμο.
Καμία εταιρεία από αυτές τις μεγάλες που είναι σκληρές, θα μπορούσαμε να πούμε ότι περισσότερο είναι νομικές παρά τεχνικές εταιρείες και συναντάμε αυτή τη σκληρότητα και όπως καταλαβαίνετε θα υπάρχουν απαιτήσεις.
Κανείς από την κεντρική εξουσία δεν μπορεί να βάλει την εγγύηση ότι θα απαντήσει ή θα πληρώσει, όλα αυτά τα χρόνια έχουμε μάθει ότι πληρώνει ο πολίτης.
Εγώ ως πρόεδρος του έργου είμαι υποχρεωμένος να υπερασπιστώ αυτή τη γραμμή που έχει ακολουθηθεί όλα αυτά τα χρόνια γιατί η τυχόν αλλαγή μπαίνει σε περιπέτειες και εγώ δεν μπορώ να εισπράξω περιπέτεια την οποία δεν προκαλώ ως φορέας.
Δεν μπορούμε να πάρουμε άλλες δημοσιονομικές κυρώσεις και ποινές στην πλάτη του φορέα τι πραγματικά είναι είδη στα όρια της χρεοκοπίας.
Στην συνέχεια ζήτησε να παρέμβει ο δήμαρχος λευκάδας Ξενοφώντας Βεργίνης, με τον κύριο Τρεπεκλή να δυσφορεί λέγοντας πως εδώ είναι περιφερειακό συμβούλιο ενώ απευθυνόμενο στον δήμαρχο Λευκάδας Ξενοφώντα Βεργινη του είπε πως τόσο καιρό δεν έχει σηκώσει το τηλέφωνο για να μας ενημερώσετε.
“Καλό θα ήταν τόσο καιρό που καίγεστε για το ποια θα είναι η πορεία και διαδρομή του έργου να με είχατε επισκεφθεί και να με έχετε ενημερώσει. Πηγαίνετε στα υπουργεία από μόνος σας εγώ τι να σας κάνω εγώ πρέπει να υπερασπιστώ τον φορέα μου.”
Αφού το έργο δεν έχει υπογραφή δημάρχου Λευκάδος- λέει ο κος Καλός- από που δεσμεύτηκε νομικά ο Δήμος ??
Κάτι Κερκυραικό περιφερειακό βρωμάει στην υπόθεση .
Η Περιφέρεια Κέρκυρας- όχι Ιονίων- για να ξέρωμε τι λέμε να κάμει ότι θέλει για πάρτυ της και για τις πονηριές της , και να μην μπλ΄έκει την Λευκάδα. Κομπίνες Κερκυραικές είναι δικό σας πρόβλημα.
Και καλείται ο λαός της Λευκάδας να αντιδράσει για την αποχώρηση της Λευκαδος απ αυτή την αθλιότητα, που λειτουργεί αυταρχικά και θέλει λόγω πληθυσμού τα πάντα δικά της.
H περιφερειακή αρχή, να προκυρήξει έργο για την αλλαγή ροής του ήδη υπάρχοντος βιολογικού καθαρισμού βάσει της μελέτης που είχε καταστρατηγηθεί.
Και ο υπάρχων βιολογικός καθαρισμός – να μεταφερθεί γρήγορα στην Γυράπετρα. Μια και τότε είχαν αλλάξει την ροή του πρός τον δίαυλο.
Και να ερεςυνηθούν και οι ευθύνες ποιοί τότε συλλογικότητες και πρόσωπα και θεσμικοί, καταστρατήγησαν την δημόσια μελέτη για τον βιολογικό.
Αν το ΄έργο μεταφοράς στην Γυράπετρα, ή όπου προβλέπει η καταστρατηγηθείσα μελέτη του ήδη υπάρχοντος βιολογικού καθαρισμού ξεκινήσει, μπορεί σε 1-2 χρόνια να τελειώσει. Και να επανέλθει και η πολιτική κοινωνική και μελετητική νομιμότητα. Και μαζί να δρομολογηθούν και τα έργα για τους όλους βιολογικούς καθαρισμούς – που για την πόλη καταλ΄ήγει στην Γυράπετρα.
Σε αυτό η περιφέρεια ασφαλώς και δεν μπορεί να μην έχει και την στήριξη του φορέα που δραστηριοποιείται στην Λευκάδα τελευταία για την ποιότητα ζωής .
Διότι πώς θα υπάρξει ποιότητα ζωής χωρίς εφαρμογή κοινής αποδοχής των επιστημονικών μελετών ??
Να γίνει κλειστού τύπου εργοστάσιο. με κάλυπτρο από μπετόν ( οπλισμένο σκυρόδεμα ) ώστε να εγκιβωτίζεται η λειτουργία του για αποφυγή τυχόν βιομηχανικών προβλημάτων.
Σε όλο τον κόσμο πλόν τα εργοστάσια επεξεργασίας σκουπιδιών γίνονται με την κλειστή μέθοδο.
Εφ όσον ο ΦΟΣΔΑ είναι κύριος του έργου να προχωρήσει , και εφ όσον δια της άποψης του βουλευτή μπορεί να λυθεί το θέμα του οικοπέδου . Και λογικά η κυβέρνηση δεν έχει λόγο να μην το λύσει.
Στα εργοστάσια κλειστού τύπου επεξεργασίας σκουπιδιών, εφαρμόζονται αρκετές απ τις 10 βασικές βιομηχανικές λειτουργίες . Και αυτό για καλύτερο αποτέλεσμα επεξεργασίας των σκουπιδιών . Εδώ η βιομηχανική τεχνολογία κάνει τα θαυματά της, και θα είναι ευτυχές αν μια τέτοια τεχνολογία φτάσει στην Λευκαδίτικη πραγματικότητα, που μπορεί έτσι να αποτελέσει κίνητρο για παραπέρα επενδύσεις σε επίπεδο ελαφράς μεταποίησης και ελαφρύτερης βιομηχανίας, τηρουμένων των εδαφικών αναλογιών και δυνατότητας υποδομών.
Όλοι περιφέρεια- Δήμος- δημότες το καλύτερο θέλουν για την Λευκάδα και όλα τα νησιά.