ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ
«ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ-ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ»
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΠΟ
ΤΟ ΕΣΠΑ 2014-2020 ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ
Εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ιόνια Νησιά 2014-2020» η πράξη αποκατάστασης του Ιερού Ναού Αγίου-Σπυρίδωνα Λευκάδας με απόφαση της Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων κ. Ρόδη Κράτσα-Τσαγκαροπούλου με προϋπολογισμό 910.000Ευρώ.
Η παραπάνω ένταξη είναι αποτέλεσμα μιας πολύχρονης και πολύμοχθης προσπάθειας που ξεκίνησε το 2007 και ολοκληρώθηκε με την παραπάνω απόφαση-ένταξη από την Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων.
Με την αριθμ. 276/2007 απόφαση το Δ.Σ. του Δήμου Λευκάδος έπειτα από εισήγηση του τότε Δημάρχου Βασίλη Φέτση αποφάσισε να προχωρήσει σε συγκεκριμένες ενέργειες και δράσεις για την διάσωση και αποκατάσταση του Ιερού Ναού Αγίου Σπυρίδωνος, εξουσιοδοτώντας τον τότε Δήμαρχο να υλοποιήσει την παραπάνω απόφαση του Δ.Σ.
Με σχετικά έγγραφα και προσωπικές παραστάσεις προς τους εκάστοτε Υπουργούς Πολιτισμού, Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, Υπουργείο Πολιτισμού, Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, Νομαρχία Λευκάδας και όλους τους μαζικούς φορείς της Λευκάδας και τον τοπικό τύπο ζητούσε την ένωση των δυνάμεων όλων των παραπάνω φορέων για την επίτευξη του παραπάνω στόχου.
Με το τέλος της θητείας του Δημάρχου Βασιλείου Φέτση το 2010 και την ολόπλευρη στήριξη του Συλλόγου Αγιομαυριτών Λευκάδας και στην συνέχεια με την ίδρυση του Σωματείου «Φίλοι Ιερού Ναού Αγίου-Σπυρίδωνος Λευκάδας» συνεχίστηκαν σε δικαστικό επίπεδο οι προσπάθειες του για τον Ιερό Ναό
. Με πρόσθετες δικαστικές παρεμβάσεις του Σωματείου «Φίλοι Ιερού Ναού Αγίου-Σπυρίδωνος Λευκάδας» στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Λευκάδας, στο Εφετείο Αγρινίου, στον Άρειο Πάγο και τελευταία στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Λευκάδας για τη διόρθωση των αρχικών κτηματολογικών εγγραφών υπό τη νομική καθοδήγηση του καθηγητή της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνο Παπαγεωργίου κατά του κ. Σπύρου Τσαρλαμπά και υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, έδωσε την νομική κάλυψη και στήριξη υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου στο οποίο τελικά με την αριθμ. 4/2018 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Λευκάδας ανήκει ο Ιερός Ναός.
Έτσι, έπειτα από παρεμβάσεις, ενέργειες, δικαστικούς αγώνες που κράτησαν δεκατρία ολόκληρα χρόνια φτάσαμε στην ευτυχή συγκυρία της ένταξης και χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ 2014-2020, με την υπογραφή της σχετικής πράξης από την Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων κ. Ρόδη Κράτσα-Τσαγκαροπούλου.
Οφείλουμε να αναφέρουμε για λόγους δεοντολογίας αλλά και ηθικής υποχρέωσης, όλους όσους συνεισέφεραν ο καθένας από την θέση του για την ολοκλήρωση του παραπάνω στόχου. Πρωτίστως την Υπουργό Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη η οποία προσωπικά έδωσε τις απαραίτητες κατευθύνσεις για την ολοκλήρωση των διαδικασιών από την πλευρά του Υπουργείου Πολιτισμού για την υποβολή της πρότασης στο ΕΣΠΑ 2014-2020, την Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων κ. Ρόδη Κράτσα-Τσαγκαροπούλου, τον Αντιπεριφερειάρχη Λευκάδας κ. Ανδρέα Κτενά, την Προισταμένη της Εφορείας Αιτωλοακαρνανίας & Λευκάδας κ. Ολυμπία Βικάτου, τον Προιστάμενο του Τμήματος Αναστηλώσεων του Υ.Π.Π.Ο. κ. Θεμιστοκλή Βλαχούλη, την Προσταμένη της Κτηματικής Υπηρεσίας Λευκάδος κ. Μαρία Τζωρτζοπούλου, την κ. Ελένη Κατσούλη Μηχανικό της Εφορείας Αρχαιοτήτων, την κ. Νίκη Σαλεμή Αρχιτέκτονα Μηχανικό του Υ.Π.Π.Ο. και τον Βουλευτή Λευκάδας κ. Αθανάσιο Καββαδά για την βοήθειά τους. Θερμότατες ευχαριστίες στον Πρόεδρο της Διαχειριστικής Αρχής και αγαπητό φίλο κ. Κώστα Ασπιώτη για την βοήθειά του.
Επίσης ευχαριστούμε τον κ. Γιάννη Πανταζόπουλο Πρόεδρο του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Αχαΐας, την κ. Ολγα Αλεξανδρίδου, τον κ. Λάμπρο Λογοθέτη και την κ. Ευαγγελία Γουρζή για την συνεισφορά τους στην όλη προσπάθεια για τον Ιερό Ναού του Αγίου Σπυρίδωνα.
Θερμές ευχαριστίες στον Σπύρο Αργύρη Πολιτικό Μηχανικό φίλο και συνεργάτη που μαζί ξεκινήσαμε την προσπάθεια για τον Άγιο Σπυρίδωνα και στήριξε με τις τεχνοκρατικές γνώσεις του τις όποιες ενέργειες απαιτούνταν στις εκάστοτε περιστάσεις.
Ιδιαίτερα θέλω να αναφερθώ και να εκφράσω τις πιο θερμές μου ευχαριστίες και την ευγνωμοσύνη στην κ. Χαρά Παπαδάτου-Γιαννοπούλου Αρχιτέκτονα-μηχανικό που υπήρξε ανιδιοτελώς και με διάθεση πολυεπίπεδης προσφοράς στην όλη προσπάθεια για τον Άγιο-Σπυρίδωνα, ακάματος εργάτης και συνεργάτης όχι μόνο για την υπόθεση του Αγίου-Σπυρίδωνα αλλά και για πολλές παρεμβάσεις της, πάντα αφιλοκερδώς και με διάθεση προσφοράς για την Λευκάδα. Ευχαριστούμε επίσης στον Σύλλογο Αγιομαυριτών Λευκάδος, και τον Δικηγόρο κ. Κώστα Παπαγεωργίου καθηγητή στο Α.Π.Θ. για τις νομικές του υπηρεσίες στο Σωματείο μας.
Όλους τους συντοπίτες μας για την στήριξή τους στην προσπάθεια που κάναμε για τον Άγιο-Σπυρίδωνα.
Τέλος να ευχαριστήσω τα μέλη του Δ.Σ. του Σωματείου «Φίλοι του Ιερού Ναού Αγίου-Σπυρίδωνος Λευκάδας» Σπύρο Αργύρη, Θανάση Σίδερη, Νίκο Κοκόλη, και Θοδωρή Γεωργάκη για την συνεργασία τους και την προσφορά τους στην προσπάθεια για τον Άγιο-Σπυρίδωνα.
Τελειώνοντας θέλω να αναφέρω ότι κάναμε ότι είχαμε ηθική υποχρέωση και καθήκον να κάνουμε απέναντι στους συντοπίτες μας, την τοπική κοινωνία και στον Άγιο-Σπυρίδωνα.
Ας έχουμε την βοήθειά του και την ευλογία του
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΦΕΤΣΗΣ
Η υπόθεση του ναού Αγίου Σπυρίδωνα έπρεπε να μην εμπεριέχει αποφάσεις και κσταφυγές σε δικαστήρια.
Και μόνο αποδοχή και συγκατάβαση απ όλους.
Η μεγαθυμία των παλαιών κτητόρων ώς σχέση κοινωνική που έχει πλέον υπερβληθεί έπρεπε να τους οδηγεί στην αυτοαοοδυνάμωση της κτητορικής σχέσης υπερ της κοινωφέλειας ώς πολιτισμικής σήμανσης του τόπου.
Από την άλλη πλευρά την θεολογική και κοινωνική κτητορική, στην ίδια την πολιτισμική σήμανση θα έπρεπε να έχει εδρασθεί η μη εγκατάλειψη του ηλιακού ρολογιού της προσόψεως. Ωε ελάχιστο -minimum- μιας κοινωνικής συνολικά συμφωνίας για την ανάγκη υπαρκτότητας του ναού μνημείου κσι όχι ώς κτιριακό χρόνια ερείπιο. Μνημείο ώς ερείπιο δεν νοούνται στην σύγχρονη πολιτισμικότητα.
Οι κοινωνικές διεργασίες στις μέρες μας απομακρύνονται απ το υπόβαθρο των συναινέσεων έστω και ώς συμπεριφορικές συμβατικότητες ( σημαίνοντα) που θα άφηναν και υπονοούσαν τον επεξεργαστικό επέκεινα ώς σημαινόμενο.
Και σ αυτό το σημείο επέρχεται η σναγκαιότητα στην προσφυγή του ετερρονομικού προσδιορισμού ( έτερροπροσδιορισμού) της καθ αυτό κοινωνικής λειτουργίας , με την αποδοχή -σε δεύτερκ όμως επίπεδο κοινωνικής λειτουργικής- και κατίσχυση της δικαστικής απόφασης.
Η τοποσημική μηνημικότητα -ώς στοιχείο της ενεργοποιημένης κοινωνικής ιστορίας – είναι παράμετρος της ιστορικής συνέχειας ώς ιστορικότητα. Και όχι αδρανές επίλοιπο ( υπόλειμα) επί του οποίου μπορεί να εγγεγράφονται ερμηνείες αντιστοιχούσες στις γενεαλογικές εκάστοτε ιδεολογικές εκπορεύσεις και μετασχηματισμούς ή αναγκαιότητες. Η διαλεκτική θεώρηση του πολιτισμικού τοποσήμου είναι περιορισμένης επεξεργαστικής δυνατότητας λόγω της οντολογικής ( απ την οποία δεν λείπει κάτι) αυθυπαρξίας του.
Μες την πλατεία της Λευκάδος
στην μια πλευρά
είναι ο Άγιος Σπυρίδων
από παλιά.
Είναι εκκλησία μονόκλιτη βασιλική
Που πάνω στον τοίχο είχαν γράψει
ένα V οι Ιταλοί και Γερμανοί
εκείνα τα χρόνια μες την κατοχή.
Χρόνια εγκαταλείφθηκε η εκκλησία αυτή
διότι δεν ξεκαθάριζε το ιδιοκτησιακό
Με αποτέλεσμα να μην γίνονται λειτουργίες
στον ιερό αυτό ναό.
Ριπίσανε οι τοίχοι έπεσε και η σκεπή
ζημιά θάγινε στον διάκοσμο τον λατρευτικό
και ένα ηλιακό ρολό’ι’ στην πρόσοψη
διαλύθηκε και αυτό με τον καιρό.
Το θέμα έμενε στάσιμο ρήμαζε ο ναός
καταμεσίς της κεντρικής πλατείας
ήταν απαράδεκτο βήμα κοινωνικό
και ταυτόχρονα θέαμα αντιαισθητικό.
Ήταν και επικίνδυνο να καταρεύσει
τα τοίχεια έξω να πέσουν
την στηρίξανε με σιδεριές υποστηλώματα
σαν να ήθελαν το θείο πνεύμα να δεσμεύσουν.
Τα κοινωνικά όμως φουσάτα
με βάθος ανθρώπων ιστορικό
κινητοποθήθηκαν με τάνος
δυνατά δηλαδή κατά του Λάζαρη το λεξικό
για να περισώσουν τον ιερό ναό
και το λατρευτικό πνεύμα στης Λευκάδος τον νομό.
Η συλλογική προσπάθεια απέδωσε καρπούς
σε εποχές μάλιστα αποθέωσης των ιδιωτικοτήτων
και αυτό για την κοινωνική κατάδειξη
του ατελέσφορου των ατομικών ασημαντοτήτων.
Ασημαντότητες που αναβιβάστηκαν
στην πονηρή ορθολογική εποχή
όπου και τα ζητήματα της πίστης στο κοινωνικό
δέχονται ισχυρή κριτική.
Ο ναός θα ανσστηλωθεί
και θα λαμπρύνει την πλατεία
και ματαιοπονούν όσοι βλέπουν
ώς παρωχημένη την κοινωνική συλλογική διεργασία.
Στον Άγιο Σπυρίδωνα πλέον
στο πνεύμα το θεολογικό λατρευτικό
θα εορτάζεται αντάμα
και το του συλλογικού το δοξαστικό.
Η παρέμβαση της συλλογικότητας
για την αποκατάσταση του ναού
ήταν μια εισφορά συνολικά
και στην αισθητική του πολιτισμού.
Οι επαγγελματίες της Λευκάδος χώρας και ιδιώτες πολίτες να βάλουν την συνδρομή των για την αποκατάσταση του Άι Σπυρίδωνα , υπό την αίσθηση πανδημεί και ώς συμμετοχικότητα κοινωνική και για την αύξηση των κρατικών πόρων.
Στην αποκατάσταση του ναού μπορεί να τελεστεί ο όρος συσσωμάτωση ( κράτος και πολίτες ομοουσίως).