Η Εργοθεραπεία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που μελετά και χρησιμοποιεί τα ανθρώπινα έργα στους τομείς της αυτοφροντίδας, της παραγωγικότητας και της αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου, με στόχο να παρέχει την δυνατότητα σε άτομα με περιορισμούς στη λειτουργικότητα να εκτελούν τις καθημερινές δραστηριότητες στο μέγιστο των ικανοτήτων τους.
Όσον αφορά την λειτουργία της στον ρόλο του παιδιού χρησιμοποιεί δραστηριότητες που είναι βασισμένες επάνω στις ανάγκες του κάθε παιδιού ξεχωριστά, με σκοπό την ανάκτηση των απαραιτήτων δεξιοτήτων τους.
Απώτερος στόχος είναι το παιδί να συμμετέχει στην διαδικασία της μάθησης ώστε να ενισχύσει την προσαρμοστικότητα του στις ανάγκες του εκάστοτε περιβάλλοντος.
Τομείς εκτέλεσης (παρέμβασης)
Το παιδί δραστηριοποιείται σε τρεις βασικούς τομείς: στους τομείς της αυτουπηρέτησης (αυτοφροντίδας),της παραγωγικότητας (προσχολικό- σχολικό περιβάλλον) και της αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου. Σε αυτούς του τομείς παρεμβαίνει η Εργοθεραπεία βοηθώντας το παιδί να λειτουργεί ανεξάρτητα, να αποκτήσει κίνητρο και να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση του.
Με την Εργοθεραπεία το παιδί:
- Αποκτά καλύτερη αντίληψη του σώματος του, μαθαίνοντας τα μέλη του, την αριστερή/ δεξιά πλευρά του για την συμμετοχή του σε οποιανδήποτε δραστηριότητα.
- Αποκτά αισθητηριακή επίγνωση και αισθητηριακή επεξεργασία της κάθε δραστηριότητας που έχει να κάνει.
- Γίνεται επιδέξιο σε δραστηριότητες αδρής κινητικότητας, αποκτώντας καλύτερη στάση σώματος, έλεγχο κίνησης και αυξημένη αντοχή-δύναμη για την συμμετοχή του και σε αθλητικές δραστηριότητες.
- Βελτιώνεται σε δραστηριότητες που απαιτούν λεπτή κινητικότητα καθώς εκπαιδεύεται στην εδραίωση δυναμικής τριποδικής λαβής για την χρήση μολυβιού(γραφής), ψαλιδιού και μικροαντικειμένων με ορθότητα και ακρίβεια.
- Ενισχύει τον αμφίπλευρο συντονισμό για την συγχρονισμένη χρήση των δυο πλευρών του σώματος για πλήθος δραστηριοτήτων αλλά και την πλευρίωση για την εκτέλεση δραστηριοτήτων που αφορούν ένα υψηλό επίπεδο δεξιοτήτων.
- Εκπαιδεύεται σε δραστηριότητες οπτικής αντίληψης και οπτικοκινητικού συντονισμού όπου απαιτείτε συντονισμένη δράση ματιού- χεριού, δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την γραφή και τον αθλητισμό.
- Αποκτά χωροχρονικό προσανατολισμό μαθαίνοντας τις βασικές έννοιες του χώρου- χρόνου για καλύτερο προσανατολισμό και αξιοποίησης του χρόνου.
- Ενισχύει τις αντιληπτικές και γνωστικές δεξιότητες του όπως την κατηγοριοποιήσει , την οπτική- ακουστική μνήμη, την κριτική ικανότητα και την επίλυση προβλημάτων.
- Ενισχύει την βλεμματική επαφή και την ικανότητα συγκέντρωσης, σημαντικά στοιχεία για την εκπαιδευτική διαδικασία.
- Κοινωνικοποιείται μαθαίνοντας να προσαρμόζει την συμπεριφορά του ανάλογα με τις συνθήκες και τους ρόλους που αναλαμβάνει κάθε φορά.
- Εντάσσεται στην διαδικασία του παιχνιδιού (κινητικό, συμβολικό, δημιουργικό, εκπαιδευτικό- ψυχαγωγικό).
Με τις παραπάνω δεξιότητες το παιδί εξελίσσεται στην αναπτυξιακή του πορεία. Έτσι η Εργοθεραπεία είναι μια επιστήμη που αντιμετωπίζει παιδιά που έχουν κάποιες δυσκολίες στην κίνηση τους , στην αντίληψη τους, στην μάθηση τους, στην αισθητηριακή επεξεργασία τους, στο παιχνίδι, στην κοινωνικοποίηση και στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής.
Ο ρόλος του Εργοθεραπευτή είναι διαγνωστικός, θεραπευτικός και συμβουλευτικός. Σε συνεργασία με την Λογοθεραπεία:
- Στοχεύουμε στην αξιολόγηση των δεξιοτήτων του κάθε παιδιού και στην αντιμετώπιση των αναγκών του.
- Στον σχεδιασμό της εξατομικευμένης θεραπευτικής παρέμβασης βασισμένη στις ανάγκες του κάθε παιδιού.
- Στην εφαρμογή του θεραπευτικού προγράμματος στα πλαίσια της κάθε συνεδρίας αλλά και σε εναλλακτικά πλαίσια όπου το κάθε παιδί δραστηριοποιείται ( σχολείο, σπίτι, εξωτερικό περιβάλλον).
- Στην συχνή επανεκτίμηση της πορείας του προγράμματος και την αναπροσαρμογή του.
- Στην ανοιχτή επικοινωνία με τους γονείς με σκοπό την επίλυση των διάφορων προβλημάτων γύρω από το παιδί.
- Στην επικοινωνία με φορείς, με εκπαιδευτικούς η με άλλους συναδέλφους που συναναστρέφονται με το παιδί με στόχο την σφαιρική αντιμετώπιση των δυσκολιών του.
Η ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ (BOBATH N.D.T.)
ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ