Στο σταδιακό άνοιγμα της οικονομίας και τα βήματα που θα ακολουθήσουν, αναφέρθηκε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ.
«Φεύγουμε από τις επιδοτήσεις και πάμε προς την ενίσχυση των επιχειρήσεων με ρευστότητα για να στηρίξουν οι επιχειρήσεις τους εργαζόμενους», εξήγησε ο κ. Σταϊκούρας.
Όπως είπε, 20.000 επιχειρήσεις έχουν ήδη ζητήσει την άρση της αναστολής του προσωπικού τους και θα υπάρξουν πολλές ακόμη «όταν θα αρχίσει να ανοίγει η οικονομία», συνεπώς θα πρέπει να υπάρξει ευελιξία.
«Το κράτος, τους εργαζόμενους που δεν θα τους πάρει (πίσω) η επιχείρηση ή δεν θα λειτουργεί η επιχείρηση, θα συνεχίσει να τους καταβάλει το χρηματικό ποσό που έχουμε συμφωνήσει, αλλά όταν ένας επιχειρηματίας ζητήσει πίσω τον εργαζόμενο, το κράτος θα συνεισφέρει για τον αριθμό των ημερών που δεν είναι σε εργασία», σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών.
Κληθείς να σχολιάσει δημοσίευμα της Καθημερινής ότι εξετάζεται επιδότηση μισθών 40% ή 60%, είπε ότι αυτές τις ημέρες γίνεται η επεξεργασία του σχεδίου της κυβέρνησης για το χρονικό διάστημα της μετάβασης έως την απόλυτη κανονικότητα.
Σχετικά με τις πληρωμές φόρων, ο υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι «προφανώς θα υπάρξουν διευκολύνσεις» και αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε ρυθμίσεις και δόσεις.
Εξήγησε πως η έκταση των ρυθμίσεων αυτών δεν μπορεί να προσδιοριστεί τώρα «θα το δούμε ανάλογα με την έκταση και την ένταση του προβλήματος», σημείωσε.
Ο κ. Σταϊκούρας, τόνισε ότι οι ανακοινώσεις για την προστασία της α’ κατοικίας θα γίνουν εντός της εβδομάδας.
«Θα πράξουμε με αίσθημα δικαίου, προφανώς δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα της κοινωνίας, αλλά διατηρώντας και την κουλτούρα πληρωμών», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.
Τόνισε ότι οι συζητήσεις με τους θεσμούς για το θέμα συνεχίζονται αλλά το χρονικό όριο εξαντλείται ενώ αποκάλυψε ότι υπήρξε και στο παρελθόν διαφωνία της κυβέρνησης με τους θεσμούς για την μείωση του ΕΝΦΙΑ και για την προστασία της α’ κατοικίας.
Παράλληλα, εντός της εβδομάδας, με ΠΝΠ της κυβέρνησης θα επεκταθεί η περίοδος διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης με μειωμένο συντελεστή έως τις 15 Μαΐου, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών.
Έχουν ωριμάσει οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες για κούρεμα δανείων ( το σωστό είναι αποκοπή χρεών).
Είναι ενδεικτική η στροφή πλεονασμού σε προσφορά για σταθερά ενοικιαζόμενα ακίνητα , και όχι πλέον ως για την εκμετάλευση ως RNBRN ή λοιπές βραχυχρόνιότατες μισθώσεις. Το σχέδιο αυτό ουσιαστικά απέτυχε ακόμα και στην βραχυχρονία, μια και ουσιαστικά δεν ωρίμασε πέραν αυτής 1-3 χρόνια. Και αυτό λόγο της πανδημίας και της ανασφάλειας ως προοπτική της πανδημίας.
Άρα η προσπάθεια τόνωσης της οικονομικότητας των ακινήτων μέσω αξίας χρήσης , που ήταν η προοπτική πάνω στην οποία δεν νομιμοποιούνταν το κούρεμα δανείων, ουσιαστικά πέταξε. Και για τούτο η αυξημένη προσφορά σε ενοισκιαστήριο για σταθερές ενοικιάσεις των ακινήτων. Η αξία ιδιοκτησίας ως αξιακό οικονομικό μέγεθος παραμένει ως προοπτική. Αυτό διαβάζεται και παραπέρα. Διότι έτσι βρίσκει την ευκαιρία το κράτος – καλά είναι να μην ην βρεί η Νέα Δημοκρατία- να εμφαίνει στον ενφια, μια και η προσπάθεια της ιδιοκτησίας να περισώσει το ακίνητο ως κατοχή έρχεται στο προσκήνιο. Και αυτός ο κοινωνικός πιθαναγκασμός μέχρι και πιθαναγκαστικός ατομικός ιδιοκτησιακός αυταρχισμός , κρυβόνταν πίσω από την νυχτιάτικη αθλιότητα του πολιτικού εκείνου που επέβαλε καθ υπαγόρευσιν το ΕΤΤΗΔΕ και μάλιστα φασιστικοποιώντας την επιβολή του μια και από έκτακτο ( ενιαύσιο) το έκανετριετή και παραπέρα μετονομάστηκε σε μόνιμο ενφια.
Εφ όσον η πανδημία ως συγκυρία και εμπειρία έδειξε την αδυναμία θεώρησης του ακινήτου ως περιστασιακό στοιχείο είσπραξης , με στόχο την υιοθέτηση της αξίας χρήσης του και όχι την αξιακότητα της κατοχής, για τούτο πλέον πιέζεται και η κυβερνητική πολιτική ώστε να ακολουθήσει τις παραμέτρους εκείνους που πιστοποιούν την σημασία της αξιακότητας του ακινήτου ως περιουσιακό στοιχείο, με εγγεγραμμένη την αξία του. Αλλά ποια εγγεγραμένη αξία πλέον όταν, πρώτον τιμές των ακινήτων τα τελευταία 10 χρόνια έχουν καταβαθρωθεί, λόγω της χρεωκοπίας της χώρας, οι φόροι επί των ακινήτων αποσπούν σταθερά – και θα αποσπουν τουλάχιστον ως το 2031 ( κατά σύριζα από το 2016 σταθερά) ένα ποσό αξίας μέσω ενφια και των συναφών τελών κτηματολόγησης ( άλλο περίεργο ατοπογράφητο σύμπτωμα τούτο )- ένα μέρος αξίας σωρευτικά, και οι καταβολές για τις δόσεις των ρυθμίσεων δανείων , ελάχιστα αφαιρούν από το υπόλοιπο κεφαλαίων των δανείων επί 10 χρόνια τώρα, στο βαθμό που τα δανειακά κεφάλαια για τα ενυπόθηκα δάνεια, στην καλύτερη περίπτβση έχουν μείνει ως μεγέθη τα ίδιο με το 2010, ( 10 χρόνια οι δανειολήπτες πληρώνουν ουσιαστικά μόνο τόκους ) , και σε πολλές περιπτώσεις τα σημερινά κεφάλαια των δανείων – μετά από 10 χρόνια ρυθμίσεις και καταβολέςω απ τους δανειολήπτες) είναι μεγαλύτερα από τα υπόλοιπα του 2010??? Και ακόμη ποια εισοδηματική προοπτική πλέον , και λόγω χρόνιας χρεωκοπίας , αλλά και πανδημικής συγκυρίας ( που είναι στην κοινωνική της ακόμη χρονική αρχή ), μπορεί ναεγγεγράφεται σε δανειοδοτημένα ασυντήρητα εν πολύς κουφάρια δανειοδοτημένων και υπερχρεωμένων ακινήτων μονοκατοικιών εγκατελελειμένων και διαμερισμάτων ξενοίκιαστων????
Η γεννεαλογική προοπτική αυτών των ακινήτων και των δανείων που φέρουν, που όλα τα δάνεια λόγω ρυθμίσεων και διευκολύνσεων έχουν διάρκεια μέχρι το 85ο έτος ηλικίας των δανειοληπτών ( οι ρυθμίσεις γίνονταν μέχρι και 40 χρόνια διάρκεια και το 85ο της ηλικίας ) και μπορει και παραπάνω , έτσι η γεννεαλογική προοπτική αναπτυηιακά αλλά ακόμη και εξοικονομητικά της αξίας, ποια μπορεί να είναι, και με βάσει το επίπεδο της οικονομικής εισοδηματικής προοπτικής στην χώρα και του συνταξιοδοτικού προοπτικού δεδομένου ????
Και η παρούσα κυβέρνηση θα πλανάται πλάνην οικτρά, αν προς στιγμή νομίσει ότι η αξιακότητα της παγιοποίησης στην Ελλάδα μπορεί ως αξιακά παγιδευμένη στον χρόνο δανειακά, μπορεί να αποτελέσει αναπτυξιακό στοιχείο έστω και προσωρινά εισπρακτικά . Και την ίδια στιγμή δίνει δάνεια 25 χιλιάδες ευρώ νε βάσει το τζίροεπιχειρήσεων αλλά με υποθήκη, αναγνωρίζοντας την αξια του ακινήτου ως εχέγγυο οικονομικής δραστηριότητας, για να αντιμετωπιστεί έστω και εξοικονομητικά η πανδημική κρίση και τα αποτελέσματά της. Πολλά ακίνητα που θα προσφερθούν ως εχέγγυα υποθήκης για την χρηματοδότξηση με 25 χιλιάδες ευρώ σε επιχειρήσεις βάσει τζίρου, δεν θα έχουν υπολοιπόμενη αξία για να υποθηκευτεί. Γιατί είναι ήδη υποθηκευμένα με βάση τις τωρινές εμπορικές εκτιμώμενες αξίες. Το κούρεμα των δανείων στην Ελλάδα είναι αξιακός οικονομικός κοινωνικός μονόδρομος. Και αυτό πρέπει να το καταλαβαίνει η σημερινή κυβέρνηση που είναι και στην αρχή της τετραετούς πολιτικής πολιτειακά περιόδου.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη συλλογικά, κσι ο ίδιος ο πρωθυπουργός έψουν την ιστορική ευκαιρία με νόμο διαγραφής χρεών και δανείων να ονοματισθούν ιστορικά στην σειρά των υπόλοιπων ονοματοδοτούμενων προσωπικά της Νεοεληνικής ιστορίας αλλά της Ελληνικής ιστορίας.
Όπως η σεισάχθεια του Σόλωνα.
Όπως ο νόμος Σβώλου το 1944
Όπως η Υποτίμηση του Μαρκεζίνη το 1953
Όπως ο νόμος Κατσέλη το 2010
Θα γίνει : Ο νόμος Μητσοτάκη για το κούρεμα χρεών και δανείων.