Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου “η Δική μου Λευκάδα”, ο δημοσιογράφος Ηλίας Γεωργάκης μίλησε στον Prisma 91,6 και τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Κουνιάκη.
“Το βιβλίο αυτό έχει χαρακτηριστεί η “Βίβλος της Λευκάδας”, γιατί έχω καταγράψει ένα μεγάλο οδοιπορικό στο νησί, σταματώ σε κάθε χωριό και στην πόλη και παρέχω τουριστικές ιστορικές και λαογραφικές αναφορές.
Έχω καταγράψει περίπου στα 800 παρωνύμια των κατοίκων της πόλης. Παραθέτω ιστορικά και λαογραφικά στοιχεία, ήθη, έθιμα και παραδόσεις και εκφράσεις από το Λευκαδίτικο γλωσσικό ιδίωμα, έχω καταγράψει 30 χιουμοριστικές ιστορίες των παλιών κατοίκων της πόλης και έχω ειδικό αφιέρωμα στον Λευκάδιο Χέρν, Καρσανικο κέντημα, παραδοσιακά προϊόντα του νησιού τοπική κουζίνα και Λευκαδίτικο κρασί, επίσης πολλές σπάνιες φωτογραφίες και ποιήματα που έχω γράψει για τη Λευκάδα.
Το βιβλίο αυτό κυκλοφορεί από τις εκδόσεις fagotto books και είναι ιστορικά 280 σελίδες.
Θεωρώ ότι για μένα είναι έργο ζωής, γιατί κόπιασα πάρα πολύ, καθώς ήθελε πολύ μεγάλη έρευνα, γιατί το βιβλίο είναι γραμμένο το δημοσιογραφικά, δεν πλατειάζω στα κείμενα, είναι γραμμένο τηλεγραφικά για να μην κουράζει τους αναγνώστες.
Το βιβλίο αυτό είναι μία γέφυρα του χθες με το αύριο, θεωρώ πως ήταν χρέος μου να το ολοκληρώσω, να το αφήσω στις νεότερες γενιές και θεωρώ ότι εκπλήρωσα ένα χρέος μου στην ιδιαίτερη πατρίδα μου.”
Σχολιάζοντας και θέματα προτεραιοτήτων στο νησί ο Ηλίας Γεωργάκης έκανε λόγο για τεράστιο πρόβλημα υποδομών το νησί και αυτό δεν πρόκειται να λυθεί αν δεν υπάρξουν άνθρωποι με όραμα και πάθος.
“Θα φέρω ένα παράδειγμα της υποθαλάσσιας ζεύξης που ήταν να γίνει η προηγούμενη δημοτική αρχή την απέρριψε και θεωρώ ότι αυτό ήταν ένα ιστορικό λάθος, γιατί η Λευκάδα έχει ανάγκη την υποθαλάσσια ζεύξη όχι μόνο για το κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται το καλοκαίρι, αλλά κυρίως για τον θαλάσσιο τουρισμό που είναι το μέλλον της Λευκάδος.
Δεν είναι δυνατόν να περιμένει το σκάφος όπως έρχεται κάποιος από την Ολλανδία και Γερμανία να κάνει ιστιοπλοΐα να ανοίξει μία γέφυρα 25 μέτρων, ζούμε πλέον το 2020 και όπως βλέπετε στην Πρέβεζα έχει γίνει υποθαλάσσια, τώρα γίνεται στη Σαλαμίνα και μιλάμε για τεράστιες αποστάσεις, για εμάς που είμαστε απέναντι και περνάμε κολυμπώντας δεν καταφέραμε να κάνουμε μία υποθαλάσσια ζεύξη μόνο και μόνο γιατί υπάρχουν ιδεολογίες και ιδεοληψίες κολλημένες στο παρελθόν.
Από ανάγκη η υποθαλάσσια ζεύξη θα γίνει ωστόσο θα καθυστερήσει πάρα πολύ, καθώς αν παρακολουθήσετε το καλοκαίρι οι ωραίες φτάνουν σχεδόν μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.
Στις φωνές που ακούγονται και λένε ότι η ταλαιπωρία είναι μόνο για ένα μήνα το καλοκαίρι, απάντησε ότι αυτός ο μήνας είναι και πιο ουσιαστικός καθώς αποτελεί λαμβάνουμε το μοναδικό προϊόν της Λευκάδας είναι τουρισμός.
“Πάντα οι Έλληνες αντιδρούν σε κάτι καινούργιο και το φοβούνται, θα σας φέρω για παράδειγμα την γέφυρα για όταν μπαίνεις στην είσοδο της Λευκάδας την ξύλινη γέφυρα που αποκαλούμε Γέφυρα των στεναγμών όταν έγινε επί δημαρχίας Παναγιώτη Σκληρού υπήρχαν σφοδρές αντιδράσεις και θυμάμαι ότι είχα ασχοληθεί και εγώ γιατί μου είχε κάνει εντύπωση.
Αυτή τη στιγμή η συγκεκριμένη γέφυρα είναι το νούμερο ένα φωτογραφημένο σημείο της Λευκάδας, Επίσης ίδιες αντιδράσεις υπήρχαν και για την δημιουργία της Μαρίνας, είχαμε αντιδράσεις και για την πεζοδρόμηση της κεντρικής αγοράς, θυμάμαι το είχε καλύψει δημοσιογραφικά γιατί είχε γίνει διαδήλωση από τους καταστηματάρχες εναντίον της πεζοδρόμησης.
Πάντα υπάρχει φόβος σε κάτι νέο, όμως η υποθαλάσσια ζεύξη είναι υποχρέωση να γίνει, γιατί η Λευκάδα αναπτύσσεται η κίνηση αυξάνεται, τα ιστιοπλοϊκά και τα σκάφη αυξάνονται και θα φτάσουμε μία μέρα η ουρά των αυτοκινήτων να φτάσει στη Βόνιτσα.
Επίσης κάτι πολύ απλό δεν υπάρχει στη Λευκάδα, δεν υπάρχουν ταμπέλες προορισμών. Μπαίνεις στο νησί και έχεις χαθεί, εγώ επειδή μένω κοντά στη διασταύρωση του πνευματικού κέντρου, δεκάδες αυτοκίνητα με ρωτάνε κάθε μέρα για το πού θα πάμε καθώς δεν υπάρχουν πινακίδες για το πώς θα πάνε στις δημοφιλέστερες παραλίες του νησιού.
Αυτό είναι πρωτοφανές για ένα νησί που θέλει να λέγεται τουριστικό να μην έχει πινακίδες προορισμού οι οποίες έχουν μηδαμινό κόστος.
Επίσης κλείνει η οδός Σικελιανού στις 6:00 το απόγευμα και γίνεται πεζόδρομος και δεν υπάρχει πινακίδα πώς θα φύγεις από την πόλη, αν δεν υπήρχαν τα GPS θα επικρατούσε χάος.
Πραγματικά μπαίνεις στην γέφυρα και σε υποδέχονται δυο κανόνια, λες και μπαίνεις σε κάποια πολεμική ζώνη τα οποία κανόνια για μένα είναι αίσχος. Μπαίνεις στο νησί και δεν ξέρεις πού να πας, φτάνεις στη διασταύρωση του Αγίου Μηνά και δεν υπάρχει πουθενά πινακίδα για το πού θα πας, είτε στο Πόρτο Κατσίκι είτε στο Καλαμίτσι και αυτά είναι τα βασικά και στη συνέχεια μιλάμε για ανάπτυξη.
Επίσης το ιστορικό κέντρο έχει γίνει ένα απέραντο πάρκινγκ, σε όλες τις πόλεις του κόσμου τα ιστορικά κέντρα είναι κλειστά για τα αυτοκίνητα, νομίζω ότι αυτά που συζητάμε είναι τα αυτονόητα.”
Στο ερώτημα αν η Λευκάδα έχει καταλήξει ποια είναι η ταυτότητά του και τι τουρισμό αναζητά, απάντησε αρνητικά και για αυτό το λόγο έχει χαμηλού επιπέδου τουρισμό. Για εμένα η Λευκάδα θα έπρεπε να είναι πιο πάνω από τη Μύκονο και την Σαντορίνη, γιατί έχει και την οδική πρόσβαση, ανωτέρας κλάσεως παραλίες και φυσικό περιβάλλον.
Εγώ αρθρογραφώ εδώ και 30 χρόνια και δεν έχει αλλάξει τίποτα στο νησί, έστω ένα θέμα.
Ακόμα και στα πάρκινγκ δεν υπάρχουν πινακίδες για το πώς μπορεί να το βρει κάποιος, εγώ τα ζω καθημερινά και έχω τρελαθεί.
Εγώ είμαι δημότης Λευκάδας, ωστόσο ζω και αρθογραφώ στην Αθήνα και δεν παρακολουθώ από κοντά τα τοπικά δρώμενα ούτε τα δημοτικά συμβούλια για να κρίνω τη νέα δημοτική αρχή, όμως αυτά που σας περιέγραψα και είναι τα αυτονόητα θα έπρεπε να έχουν γίνει τον πρώτο χρόνο, όπως η πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου τα πάρκινγκ και οι πινακίδες τα 3Π όπως τα λέω εγώ.
Εγώ σε κάθε νέα δημοτική αρχή στέλνω πάντα μία επιστολή με τις προτάσεις μου εδώ και χρόνια, όμως δεν παίρνω ποτέ απάντηση για αυτά τα απλά ζητήματα τα οποία δεν έχουν οικονομικό κόστος. Όλα αυτά τα κάνω από την αγάπη μου για τον τόπο.
Ωστόσο πρέπει να σημειώσουμε ότι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο οι άνθρωποι που ασχολούνται με τα κοινά να έχουν ταξιδέψει στο εξωτερικό, ξέρω ανθρώπους που έχουν πάει μόνο στην Αθήνα για εξετάσεις. Άμα δεν έχεις ταξιδέψει και δεν έχεις δει τι γίνεται στις άλλες πόλεις και δεν έχουν ανοίξει οι ορίζοντες σου δεν μπορείς να προσφέρεις τίποτα γιατί δεν έχεις αναπτύξει την απαραίτητη κουλτούρα.
Εγώ έχω επισημάνει πως αν ολοκληρωθεί η Αμβρακία οδός, και ο E65 που θα ενώνει τη Θεσσαλία με την Εγνατία και θα έρχονται στη Λευκάδα από Τρίκαλα και Καρδίτσα, θα έχει τεράστια αύξηση εσωτερικός τουρισμός γιατί θα είναι κοντά οι αποστάσεις.
Με την ολοκλήρωση της Αμβρακίας οδού θα μπαίνεις στο Ρίο-Αντίρριο και θα φτάνεις Λευκάδα θα γίνει και ο δρόμος Βόνιτσα Λευκάδα οποίος έχει δημοπρατηθεί καταλαβαίνετε λοιπόν τι αύξηση θα υπάρχει στην κίνηση και όλα αυτά τα αυτοκίνητα θα περιμένουν να ανοίξει μία γέφυρα 25 μέτρων, πρέπει αυτό να είναι παγκόσμιο ρεκόρ.”
Αναφορικά με το δίκτυο ύδρευσης του νησιού είπε ότι είναι παλιό και αντιμετωπίζεται με μπαλώματα εκτιμώντας ότι ήταν λάθος που δεν προχώρησε η λύση της ΕΥΔΑΠ.
Ακούστε όλο το ηχητικό της συνέντευξης:
Το επίπεδο και ο πήχυς πολιτισμού ( που πάντα θέλανε να είναι ψηλότερα στην Λευκάδα των πολλών γραμμάτων, των ακαδημα’ι’κών, των επιστημόνων, των γιορτών τέχνης και λόγου των ποιητών και συγγραφέων και των εκπαιδευτικών μηδέ των αριστούχων μαθητών ) δεν είχε αναφορά καθόλου στις υποδομές υγιεινής και διευθετήσεις σκουπιδικής ??? Γιατί πάει πολλά χρόνια αυτό το υψηλό επίπεδο- και μάλιστα πολυδιαφημιζόμενο και νοσταλγικά συγγραφικά- που σώρευσε λειτουργικά αξεπέραστα προβλήματα, που το ίδιο αυτό το υψηλό επίπεδο τα ανακαλύπτει αφού δεν τα έβλεπε μια και ήταν πολύ απασχολημένο στην ανάγκη ανόδου του πολιτισμικού πήχυ???
Ή εξωγή’ι’νοι ( άτια ) με υπερφυσικές δυνατότητες πήραν τα σκουπίδια και τα σχολεία ώς κτίρια για μια νύχτα τις πρω’ι’νές ώρες και τα τοποθέτησαν δίπλα δίπλα???
Ή πονηροί εχθροί συνωμοτικά εξαπέλυσαν την βρώμα από λύματα στο ”τουριστικό κοσμοπολίτικο θέρετρο ” Νυδρί ώς το Βλυχό ???
Ο υψηλός πολιτισμικός πήχυς που συνδυάζεται ασφαλώς και με τον βαθμό ευμάρειας ( ένας δείκτης είναι και το πλήθος τροχοφόρων και δή με μεγάλα λάστιχα για να παίρνουν αρκετό κοπανιστό αέρα ) , δεν μπορεί να ξεχωρίσει τους χώρους στάθμευσης των αυτοκινήτων από τα πεζοδρόμια και τους ποδηλατόδρομους ??? Ούτε το υψηλό επίπεδο προσφοράς της εμπορίας δεν μπορεί να ξεχωρίζει τα πεζοδρόμια ώς λειτουργία απ τον οικοδομικό εσωτερικό χώρο της εμπορίας ????
Η επίσημη υφαρπαγή νερού ( αγαθό ) – με παροχές που όποιος θέλει φκιάχνει , και η αποφυγή καταβολής δημοτικών τελών , ασφαλώς και είναι αποτέλεσμα της υψηλής διανοητικότητας εφαρμοστικά που εξυπηρετεί και υποστηρίζει τον ψηλά έκπαλε πολιτισμικό πήχυ , που εξυπηρετεί την ευμάρεια της κοινωνικής διαβίωσης , την οποία κοινωνική αυτή διαβίωση και τις παραμέτρους της υμνούν ποιητές συγγραφείς λογοτέχνες ακαδημα’ι’κοί επιστήμονες και λειτουργεί και ώς τρόπος και μεθοδολογία και αντικείμενο μαζί της εκπαίδευσης που δίνει τους αριστούχους , για να συνεχιστεί αυτή η πολιτισμική αριστεία του ψηλού πήχυ σε ανώτερες βαθμίδες.
Μα εδώ αναφέρεται στην ντόπια φιλολογία και μυθολογία το επτανησιακό αναγεννησιακό δυτικότροπο πολιτισμικό , για να διαφοροποιείται απ τους άλλους επί μέρους τόπους της χέρσου Ελλάδος που ασφαλώς δεν ακουμπούν στο επτανησιακό αιώνες πολιτισμικό αυτό αναγεννησιακό ιστορικό υπόβαθρο. Και αυτό το πολιτισμικό υψηλό υπόβαθρο δεν μπόρεσε συμβολικά να συντηρήσει ένα ηλιακό ρολό’ι’ στην πρόσοψη ενός ναού, πράγμα που επεδίωξαν και διατήρησαν στην Πρέβεζα οι μέχρι το 1912 υπό κατοχή και οθωμανική Ανατολίτικη δεσποτεία Πρεβαζάνοι ???
Ο κοπανιστός αέρας στα μεγάλα λάστιχα των τροχοφόρων της ευμάρειας ( και για τα αγροτικά που δεν κουβαλούν τίποτα γεωργικό ) αντικαθίσταται από άζωτο ώς δείγμα ψηλότερου δείκτη και πήχυ ευμάρειας και πολιτισμού.
Πώς και δεν εμφανίστηκε ακόμη στην Λευκάδα το άζωτο για τα λάστιχα των αυτοκινήτων ???