Ο πρώην θεματικός Αντιπεριφερειάρχης αναπτυξιακού σχεδιασμού και Υποδομών Ιονίων Νήσων, Γιάννης Μαλακάσης μίλησε στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6.
Στο ερώτημα για ποιο λόγο τέσσερα χρόνια δεν είχε τοποθετηθεί δημόσια για τα δρώμενα στο νησί, απάντησε ότι πάντα ήταν παρών, πάντα παρακολουθούσε τις εξελίξεις με ενδιαφέρον για τη Λευκάδα, είχε δυσαρεστηθεί από τον τότε περιφερειάρχη κ. Σπύρου και είχε αποχωρήσει από το συνδυασμό,μη υποβάλλοντας υποψηφιότητα την προηγούμενη τετραετία, αλλά πάντα ήταν παρών στις εξελίξεις και τις παρακολουθούσε, από ενδιαφέρον περισσότερο για τη Λευκάδα.
Όπως ανέφερε ο κύριος Μαλακάσης, θεωρούσε και θεωρεί ότι Λευκάδα αυτή τη στιγμή υστερεί από εκπροσώπηση.
Την προηγούμενη τετραετία με τον κύριο Σπύρου, η φτωχή κατά τους άλλους Λευκάδα, αλλά η πλουσιότερη για εμένα των Ιονίων Νήσων, εκπροσωπούνταν με δύο θεσμικούς, χωρικό και θεματικό αντιπεριφερειάρχη, τότε που η περιφέρεια είχε τρεις θεματικούς αντιπεριφερειάρχες.
Στην συνέχεια οι θεματικοί αντιπεριφερειάρχες έγιναν επτά και η Λευκάδα εκπροσωπείται μόνο με τον χωρικό αντιπεριφερειάρχη.
Φανταστείτε λοιπόν όταν γίνεται η εκτελεστική επιτροπή που είναι όλοι οι αντιπεριφερειάρχες, ποια είναι η εκπροσώπηση και η φωνή της Λευκάδας.
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι η Λευκάδα δεν είχε φωνή σαν τις φωνές των προηγούμενων χρόνων.
Στο ενδεχόμενο να είναι υποψήφιος στις επερχόμενες εκλογές, ανέφερε ότι γίνονται κάποιες επαφές, με τον ίδιο να προτίθεται να βοηθήσει, ωστόσο όπως είπε, μέσα από την προσπάθειά μου θέλω να αλλάξουν πολλά πράγματα, θέλοντας βασικά να αλλάξει ο ρόλος του δεύτερου βαθμού της τοπικής αυτοδιοίκησης.
“Πρέπει η Περιφερειακή αρχή, να είναι πιο ψηλά από τον πρώτο βαθμό του δήμου.
Έτυχε να είμαι αντιπεριφερειάρχης αναπτυξιακού σχεδιασμού, κάναμε τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της περιφέρειας, ωστόσο ο κάθε Δήμος έκανε τον δικό του αναπτυξιακό σχεδιασμό, που δεν είχε σχέση ο ένας με τον άλλον, δεν υπήρχε μία λογική σειρά των πραγμάτων, ώστε όλοι αυτοί οι σχεδιασμοί των δήμων να περνάνε μέσα από τον κεντρικό σχεδιασμό της περιφέρειας, για αυτό και έχουμε τα προβλήματα με τα σκουπίδια, ύδρευση, καθώς γίνονται αποσπασματικές κινήσεις.
Η πολιτεία πρέπει να δώσει σαφείς αρμοδιότητες στην περιφέρεια ώστε να είναι ένα κλικ παραπάνω από τον πρώτο βαθμό.
Το περιφερειακό συμβούλιο θα πρέπει να ασχολείται και με το σχεδιασμό και με τις εντάξεις έργων και όλα τα αιτήματα των δήμων να περνούν μέσα από το περιφερειακό συμβούλιο.
Εδώ εντάσσονται έργα από οποιοδήποτε φορέα, χωρίς να γνωρίζει ο κάθε περιφερειακός σύμβουλος ποια είναι αυτά, ποια προτείνονται και ποια κόβονται.”
Ο κύριος Μαλακάσης επιβεβαίωσε ότι μιλάει με την υποψήφια περιφερειάρχη κυρία Κράτσα, ωστόσο δεν έχει αποφασιστεί ακόμα τίποτα, γιατί με το νέο εκλογικό σύστημα κάθε μεγάλη παράταξη θα εκλέξει από ένα σύμβουλο, ενώ παλιότερα έβγαιναν τρεις μαζί με τον χωρικό αντιπεριφερειάρχη.
“Το νέο εκλογικό σύστημα μακροπρόθεσμα μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε καλό , όμως με τις συνθήκες που ζούμε στην Ελλάδα φανταστείτε τι θα γίνει, όταν ο περιφερειάρχης που θα εκλεγεί με ένα ποσοστό που θα πάρει την πρώτη Κυριακή, που θα βγουν οι σύμβουλοι, από τους 44 που θα έχει η περιφέρεια, θα έχει 15 με 16 συμβούλους, με τον περιφερειάρχη να πρέπει να είναι οργανωτικός, συγκαταβατικός, να συνδιαλέγεται, να υποχωρεί σε πολλά πράγματα να έχει πειθώ, κάτι που εκτιμώ ότι η κυρία Κράτσα τα παρέχει.”
“Η Λευκάδα την τελευταία τετραετία είναι παραγκωνισμένη, δεν μπορούν να αντιπαρατεθούν στα έργα που προχωρήσαμε εμείς, όπως ο Δίαυλος ο οποίος είχε ενταχθεί από τον κύριο Μαργέλη, αλλά είχε πολλά προβλήματα, το τρέξαμε και το δημοπρατήσαμε.
Το τουριστικό αγκυροβόλιο της Βασιλικής, περπατήσαμε το έργο του νοσοκομείου, το δημοπράτησαμε και το έργο εκτελείται, καθώς και σημαντικά έργα οδοποιίας.
Εγώ εδώ πλέον δεν βλέπω τίποτα παρά μεγάλα λόγια.”
Σχολιάζοντας μάλιστα την απόρριψη της χρηματοδότησης του γηροκομείου για τυπικούς λόγους, υπογράμμισε την προσπάθεια του αντιπεριφερειάρχη κ. Χαλικιά να δικαιολογήσει ότι φταίει η διαχειριστική αρχή και κάποιες τοπικές εφημερίδες έγραφαν το ίδιο.
Θέλω να καταλάβουν οι ακροατές ότι δεν είναι λάθος της διαχειριστικής αρχής, το λάθος είναι καθαρά δικό μας γιατί η προκήρυξη βγήκε συγκεκριμένα από ότι φάνηκε στην πορεία, για ένα γηροκομείο της Κεφαλλονιάς, το οποίο ήταν το μοναδικό ιδιοκτησίας Νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, ενώ της Λευκάδας το γνώριζαν από την αρχή με τη μελέτη, ότι ήταν ιδιωτικού δικαίου, άρα δεν μπορούσε να επιλεγεί μέσα στη συγκεκριμένη προκήρυξη.
Οι όποιες αναφορές κάνουν λόγο για “φωτογραφικό” κάνουν ζημιά στο ίδιο το έργο, για τη διαχειριστική αρχή όταν κάνει τον έλεγχο θα δυσκολευτεί πάρα πολύ να το εγκρίνει.
“Δεν μπορεί να βγει μία διακήρυξη φωτογραφίζοντας ένα συγκεκριμένο έργο, για αυτό το λέω γιατί πρέπει να το προσέξουν, γιατί από ότι μαθαίνω προχωρούν κάποιες διαδικασίες, να βγει μία άλλη διακήρυξη που να επιτρέπεται να ενταχθεί, παρόμοιο έργο νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου.”
Για να μπορέσει να ενταχθεί και να μην έχει πρόβλημα η διαχειριστική αρχή, θα πρέπει να μπουν κάποια άλλα συνοδά έργα, να σιγοντάρουν το δικό μας το έργο, για να μην φανεί ότι γίνεται φωτογραφική διάταξη.
Όλη αυτή η διαδικασία μπορεί να πάρει τέσσερις με πέντε μήνες, το θέμα είναι να ενταχθεί το έργο και να έχουμε όφελος.
Το ότι γίνανε λάθη, είναι αλήθεια και τα λάθη ξεκίνησαν από εμάς, πιστεύοντας ότι ο περιφερειάρχης παγιδεύτηκε, γιατί δεν μπορεί να ανακοίνωσε ότι σε λίγες μέρες θα ενταχθεί το έργο και το έργο να απεντάσσεται.
Ας αρχίσουν να τρέχουν, για να μπορέσει να ενταχθεί το έργο και αυτός είναι ο σκοπός.”
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κύριος Μαλακάσης, αναφερόμενος στα έργα που επικαλείται η περιφέρεια Ιονίων νήσων για τη Λευκάδα, έθεσε κάποια ερωτήματα.
Όπως είπε από τον σεισμό που έγινε το 2015, μας είχαν βγάλει κονδύλι ύψους 20 εκατομμυρίων για αποκατάσταση των σεισμών.
Από τα 20 εκατομμύρια, τα 5 εκατομμύρια πήρε Κεφαλλονιά, για αποκατάσταση ζημιών από το σεισμό, για ζημιές που είχαν προκληθεί από τον προηγούμενο σεισμό.
Έμειναν 15 εκατομμύρια ευρώ, ο σεισμός έγινε το 2015, τα χρήματα μπήκαν το 2016 και ερωτώ:” πόσα χρήματα έχουν απορροφηθεί μέχρι σήμερα;” 7 εκατομμύρια ευρώ. Μένουν ακόμα 8 εκατομμύρια ευρώ και θα ήθελα να μάθω για ποιο λόγο δεν τα έχουμε απορροφήσει στο τέλος της θητείας μας;
Σχετικά με την πλωτή γέφυρα, βγαίνει σε συντήρηση κάθε τέσσερα χρόνια, ενώ υπάρχει συντηρητής που αν βγει κάποιο έκτακτο πρόβλημα το επιλύει.
Πρόκειται για μία δημοπρασία ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, ωστόσο με διάφορα τερτίπια δεν έδωσαν τη δημοπρασία στον πρώτο μειοδότη, αλλά στον δεύτερο με τον πρώτο να προσφεύγει στα δικαστήρια και αυτή τη στιγμή δεν έχουμε συντηρητή στη γέφυρα, ενώ έμαθα πρόσφατα ότι έγινε μία μικρή σύμβαση με τον παλιό συντηρητή.
Δίπλα το μικρό το ferry boat που είχαμε παλιά, προβλέπεται ότι πρέπει να είναι αξιόπλοο 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, σε περίπτωση που πάθει ζημιά γέφυρα να λειτουργήσει, ωστόσο έχει εγκαταλειφθεί.
Είναι σαν ναυάγιο και έχω μάθει ότι έχουν εισχωρήσει νερά μέσα και θα βουλιάξει.
Σχετικά με το έργο που αναγγέλθηκε για την λιμνοδεξαμενή στην Εγκλουβή, η προθεσμία υποβολής είναι μέχρι τέλος Απριλίου του 2019.
Σας πληροφορώ ότι δεν πρόκειται να ενταχθεί γιατί δεν υπάρχει μελέτη, προκαλώντας να ρωτήσουμε τον αντιπεριφερειάρχη, αν υπάρχει μελέτη από το υπουργείο.
Σχετικά με την παράκαμψη Καλαμιτσίου, την οποία διατυμπανίζουν ότι είναι από τα έργα που θα μας αφήσουν, υπάρχει μία παλιά μελέτη, ωστόσο μπορεί να εντάχθηκε το έργο, ωστόσο οι απαλλοτριώσεις δεν έχουν τελειώσει και γνωρίζουμε όλοι μας το πρόβλημα που δημιουργείται με αυτές.
Μόλις πάει ένας εργολάβος να σκάψει μέσα στο χωράφι του ιδιοκτήτη και μάλιστα όταν ένα μεγάλο μέρος των απαλλοτριώσεων είναι εντός οικισμού, εκεί θα υπάρχουν καθυστερήσεις και πρόσφυγες.
Το μόνο θετικό από πιστώνουμε στην Περιφερειακή αρχή, είναι η δημοπράτηση ανάπλασης Νυδριού, ένα αξιόλογο έργο, το οποίο το περπάτησαν.
Ωστόσο εκεί βάζω ένα ερωτηματικό, γιατί με ανησυχεί η μεγάλη έκπτωση του εργολάβου που είναι 52%.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, αναφέρθηκε στην πρόταση που είχε κάνει στον κ. Σπύρου ως αντιπεριφερειάρχης, στο περιφερειακό συμβούλιο για το χωρικό σχεδιασμό που πραγματοποιήθηκε στη Λευκάδα, λέγοντας ότι έβαλε θέμα την έδρα της περιφέρειας, με τον κύριο Σπύρου να αιφνιδιάζεται.
Μάλιστα ίδιος υποστήριξε, ότι και ο Καποδίστριας και ο Καλλικράτης, αναφέρονται σε κέντροβαρηκοτητα, σε εύκολη πρόσβαση και υποδομές, κάτι που διαθέτει Λευκάδα, καθώς είναι στο κέντρο των Ιονίων Νήσων, υπάρχει άμεση πρόσβαση και από κτίριο υπάρχει το διοικητήριο, το κτίριο στο οποίο ήρθε ο δήμος και καλύπτει την περιφέρεια και στην Κέρκυρα πληρώνουμε 600.000 ευρώ το μήνα ενοίκιο.
Πάντα έβαζα πάνω από όλα την Λευκάδα, κατέληξε.
Εφ όσον ή έδρα της περιφέρειας εθναι στην Κέρκυρα , η περιφέρεια σε επίπεδο αποφάσεων λειτουργε σαν τον ΟΗΕ -(Αμερικάνικα δηλαδή Κερκυρα’ι’κά ) του οποίου η έδρα έγινε στην Νρα Υόρκη. Το οικόπεδο( 5 οικοδομικά τετράγωνα) για την δημιουργία των κτιρίων του ΟΗΕ μέσα στον οικιστικό αστικό ιστό στην Νέα Υόρκη ήταν δωρεά του John Rokefeler Junior ( Τζών Ρόκφελερ υιού) αμέσως μεταπολεμικά και εν όψει της μεταπολεμικής παντοδυναμίσς (οικονομικά στρστιωτική πολιτικά ) των ΗΠΑ.
Και η δημιουργία των περιφερειών ώς αυτοδιοικητικές αρχές δεν είναι παρά μια ξενωμένη και ξενωτική λειτουργική κατάσταση για την διαχείρηση κοινωνικά οικονομικά χωροταξικά κάθε τόπου μέσα στα όρια της κάθε περιφέρειας.Και αυτό έγινε -πώς αλλέως?-με την λογική του 19ου αιώνα για την αυτοδιοικητική οργάνωση της χώρας μεταφέροντας και στην περιφέρεια ανακλαστικά το ίδιο σύστημα ( εκλογές) που ισχύει στην κεντρική πολιτική διοίκηση για την ανάδειξη των αιρετών.Χωρίς να λαμβάνεται υπ όψιν η κάθε περιφερειακό τοπική ιδιαιτερότητα.
Περιφερειάρχης πάντα ή κατά κύριο λόγο θα βγαίνει Κερκυραίος και έγινε φανερό αυτό παλαιότερα κάπως εξοργιστικά μια και στις εκλογές της περιφέρειας η πολυπληθείς, ώς νησί μεγάλο στο 2ο γύρω Κερκυραικοί, ψήφοι έπεσαν στον εκ Κερκύρας υποψήφιο έναντι του ανθυποψηφίου που είχε ευρύτερη δυναμική σε όλα τα Ιόνια, αλλά που δεν ήταν Κερκυραίος.
Τότε μάλιστα είχαν ακουστεί και τοπικιστικές απόψεις αλλά παλιές βλαχοδημαρχαί’ι’κες αντιλήψεις.
Το 2007 η Κέρκυρα ήταν σε επίπεδο οδοποιίας και υποδομών κινήσεως στο επίπεδο που ήταν η Λευκάδα την δεκαετία του 1960 και η Κεφαλονιά το 1980 ( απλά είχε άσφαλτο ) και κατά τον διαμήκη άξονα της ώς μακρόστενο νησί αλλά και σε κάθε άλλη κατεύθυνση. Η γεωγραφική θέση της Κέρκυρας μπορεί στα χρόνια της Αυστροουγγαρίας να ήταν η Μεσόγεια αναφορά της αυτοκρατορίσς των Αψβουργων , αλλά με την ανάπτυξη της έννοιας των Εθνών Κρατών, και τις του εικοστού αιώνα κοινωνικές τεχνολογικές οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις, είναι εκτός της αναγκαιότητας του Ελληνικού χωροταξισμού για την ορθή αυτοδιοικητική διαχείρηση οργανωμένη σε περιφέρειες , όπως στην χώρα μας σήμερα.
Και δεν σημαίνει ότι επειδή οι διαδικασίες ανάδειξης των αιρετών της περιφέρειας έρχονται απ την κεντρική της χώρας διοίκηση ( πρωτεύουσα) και πλέον επειδή η Κέρκυρα είναι το μεγαλύτερο νησί, ταυτόχρονα είναι και το καταλληλότερο αυτοδιοικητικά ώς έδρα ορισθείσα της περιφέρεια για την διαχείρηση της περιφέρειας.
Παρωχημένες Μαλθουσιανές μπανάλ απόψεις περί πληθυσμού που δεν βρίσκουν την δικαιωσή τους στις μταπολιτευτικές κοινωνικές οικονομικές παραγωγικές και διοικητικές αναγκαιότητες της χώρας και δή στην συγκυρία της μακροχρόνιας πλέον οικονομικής κοινωνικής κρίσης ( λόγω τής χρεωκοπίας τής χώρας).
Με την παρουσία της έδρας της περιφέρειας στην Κέρκυρα τα υπόλοιπα Ιόνια Νησιά θα τείνουν να προσαρμοστούν στην συνολική αίσθηση του παρωχημένου Κερκυραικού παραγωγικού οικονομικού μοντέλου Μαλθουσιανής αναφοράς, έναντι των αναγκαιοτήτων που και η γεωγραφική θέση και η πληθυσμιακή και παραγωγική κινητικότητα μέχρι και τα παραγωγικά στρατηγικά πλεονεκτήματα υπονοούν για την Λευκάδα-Ιθάκη-Κεφαλονιά-Ζσκυνθο.
Η Κερκυρ(α)οποίηση των παραπάνω Ιονίων Νησιών εισφέρει στην μείωση του βαθμού του αναπτυξιακού προοπτικού δεδομένου των υπολοίπων Ιονίων Νησιών.Μια και παρεμβαίνει αναγκαστικά με διαφορετικές και γεωγραφικό παραγωγικές προείδιες διαχείρησης στα εγγενή γεωγραφικά κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα των άλλων νησιών .