Στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 μίλησε ο πρόεδρος της Φιλαρμονικής Λευκάδας Φίλιππος Μελάς καθώς μετά από περίπου έξι μήνες ξεκινούν οι εγγραφές στα μουσικά τμήματα.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε εδώ και 170 χρόνια η Φιλαρμονική Εταιρεία Λευκάδας δεν είχε σταματήσει ποτέ τη λειτουργία της για κανένα λόγο. “Η μόνη εξάμηνη παύση ήταν επιβεβλημένη λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων της πανδημίας και ελπίζουμε ότι τελειώνει εδώ.
Όπως είπε, κάτω από τα αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα θα λειτουργήσουν φέτος στην φιλαρμονική τα εξής τμήματα:
-Σχολή θεωρητικών της μουσικής
-Σχολή πνευστών οργάνων (ξύλινα, χάλκινα)
-Σχολή κρουστών
Έναρξη μαθημάτων και προβών από 5/10/2020.
Το μάθημα θα γίνεται ένας προς έναν δεν θα υπάρχει συνωστισμός στις τάξεις και θα προσπαθήσουμε να διαφυλάξουμε όσο είναι δυνατόν την υγεία των μαθητών των διδασκόντων και όσων γενικότερα μπαίνουν μέσα στο κτίριο Φιλαρμονικής.”
Αναφερόμενος στην οικονομική κατάσταση της Φιλαρμονικής ο κύριος Μελάς είπε ότι ανέκαθεν αντιμετώπιζε κάποια οικονομικά προβλήματα, γιατί πρέπει να τονίσουμε πως είναι το μοναδικό σωματείο στην Λευκάδα τουλάχιστον το οποίο πληρώνει φόρους, ΕΝΦΙΑ, και τα σχετικά.
Πάντα στις εκδηλώσεις του καλοκαιριού και τις μεγάλες συναυλίες που κάναμε με επιφανείς καλλιτέχνες υπολογίζουμε πολύ σε αυτή την οικονομική ένεση για να μπορούμε να καλύπτουμε σχεδόν όλες τις οικονομικές υποχρεώσεις της Φιλαρμονικής, τόσο σε επίπεδο εφορίας όσο και σε επίπεδο πληρωμής των προγυμναστών και των δασκάλων.
Φέτος με όλη αυτή την Πανδημία που ζούμε έχουν ανασταλεί τα πάντα και η Φιλαρμονική δεν έχει κανένα έσοδο, καθώς τα μαθήματα έχουν σταματήσει από τον Μάρτιο και δεν υπάρχουν δίδακτρα από τους μαθητές.
Επίσης η ετήσια συνδρομή των μελών είναι πλέον πολύ δύσκολο να εισπραχθεί, γιατί ο καθένας αντιμετωπίζει κάποιο οικονομικό πρόβλημα στη ζωή του οπότε και εκεί υπάρχει κάποια αναστολή.
Όλα αυτά έχουν γιγαντωθεί και έχουμε κάνει έκκληση στους θεσμούς, αλλά ακόμα είμαστε σε αναμονή των εξελίξεων.
Έχουμε στείλει γραπτώς το πρόβλημά μας και είμαστε σε αναμονή των εξελίξεων, τις οποίες δεν ξέρω ποιες θα είναι.
Από την πλευρά των θεσμών, γιατί πρέπει να ξεχωρίζουμε τον κόσμο είμαστε σε μία φάση “άρνησης” καθώς δεν δίνεται η δυνατότητα άμεσης χρηματοδότησης ενός σωματείου. Άρα από εκεί τρώμε μία ευγενική πόρτα.
Όσον αφορά την ανταπόκριση του κόσμου μετά την πρόσφατη ανακοίνωσή μας με μεγάλη μας χαρά βλέπουμε ότι υπάρχει μία μικρή μεν ανταπόκριση αλλά ουσιαστική, από τον απλό κόσμο στον οποίον η Φιλαρμονική βασίζεται στους φίλους και τα μέλη της.”
Ο κύριος Μελάς υπογράμμισε για άλλη μία φορά τη στάση αναμονής της Φιλαρμονικής αναφορικά με την χρηματοδότηση των θεσμικών, καθώς σαν μονάδες μέσα στο διοικητικό συμβούλιο, αλλά και σαν σύνολο πολιτών Λευκάδας κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να ξυπνήσουμε τους Λευκαδίτες για την ανάγκη επιβίωσης της Φιλαρμονικής.
Θέλω να πιστεύω ότι στην επόμενη ραδιοφωνική μας συνέντευξη θα μιλάμε για την επόμενη συναυλία της Φιλαρμονικής και όχι για την οικονομική της κατάσταση η οποία είναι οριακά ελεγχόμενη.
Ο κόσμος πρέπει να γνωρίζει πως η Φιλαρμονική για πάντα θα είναι στο πλευρό του και στόχος μας είναι να επαναφέρουμε σε μία φυσική κατάσταση τόσο τα οικονομικά της Φιλαρμονικής όσο και την ίδια γενικότερα.”
Στη διαπίστωση ότι κανείς μας δεν μπορεί να φανταστεί την Λευκάδα δίχως Φιλαρμονική ο κύριος Μελάς είπε ότι απεύχομαι την στιγμή όταν θεωρούν τη Φιλαρμονική δεδομένη σε παρελάσεις, λιτανείες και διάφορες πολιτιστικές δράσεις, όταν δεν θα είναι σε θέση για όλους αυτούς τους λόγους να είναι παρούσα και αυτό είναι πολύ σημαντικό και πρέπει όλοι να το σκεφτούν πολύ καλά.
To οικονομικό πρόβλημα που βρίσκονται διάφορα κοινωφελή σωματεία εν Ελλάδι ( και η φιλαρμονική στην Λευκάδα), δύσκολα γίνεται κατανοητό και σε όρους χρεωκοπίας της χώρας ή δυσκόλου συγκυρίας οικονομικής γενικότερης.
Η ύπαρξη των κοινωφελειών και δή όπως οργανώθηκαν στην ιστορίες οι κοινωφέλειες αποτελεί μια κοινωνική συνθήκη – δεν αναφέρεται εδώ η ιδιωτική πρωτοβουλία ώς κοινωφέλεια – μια αποδεχτή συλλογική συγκρότηση για την προώθηση ου κοινωνικού στοιχείου ( του συνδέσμου μεταξύ των πολιτών) για την ευρυθμότερη λειτουργία και υποστήριξη του αγαθού της κοινωνικής διαβίωσης.
Στην Αριστοτέλεια αρχή ; ” του ανθρώπου ώς ζώον κοινωνικό” ακουμπά η οργάνωση της κοινωφέλειας. Και αυτή η έκφραση είναι και η αρχική επωδός και αιτία δημιουργίας των απανταχού κοινωφελών ιδρυμάτων, με βάση αυτο τον πυρήνα ο μεγαλοβιομήχανος του Ατσαλιού Αμερικανός Καρνέγκι διέθεσε όλη την περιουσία στα κοινωφελή ιφρύματα που φέρουν το ονομά του, η ίδια αρχή υπάρχει στο κατστατικό των ιφρυμάτων Ρόκ Φέλλερ, Μπίλ Γκαίητς , κλπ κλπ ιδιωτικά κοινωφελή ακόμη και φιλανθρωπικά ιδρύματα παγκοσμίως.
Η κοινωνική συμφωνία , ουσιαστικά συμφωνία οικιστικής διαβίωσης πέρα από τις άλλες χωροταξικές και διαβιωτικές νόρμες , υπονοεί και επιβάλει και σε κάθε εποχή και εκδοχές ανίχνευσης των κοινωνικών πρωτοπορειών για την παραπέρα προώθηση σχεδιασμό και εξέλιξη της κοινωνικής ζωής και συμβίωσης.
Ο τύπος των εκδηλώσεων ποικίλει ανά εποχή, μετεξελίσεται εμπλουτίζεται οργανώνεται ( εδώ ακουμπά ο όρος διοργανισμός για να δείξει την εξελικτική συνέχεια των παραμέτρων συγκρότησης της συλλογικής κοινωφέλειας) και προχωράει πάντα ώς βάση έδρασης της λειτουργίας του κοινωνικού στοιχείου.
Μορφή κοινωφέλειας ήταν και η συγκρότηση των εκκλησιαστικών ενοριών σε όλο τον Ελλαδικό χώρο , και στην Λευκάδα με ένταση από τα τέλη του 18ου αιώνα ώς κοντά τα μέσα του 19ου αιώνα, και κάτω από συνθήκες άλλης διοίκησης πέρα της Ελλαδικότητας που υπονοούσε ο χώρος , η γλώσσα, τα ήθη, τα έθιμα, και η παραγωγική και οικονομική οργάνωση μέχρι και δόμηση οικιστικά της κοινωνικής ζωής.
Οι φιλαρμονικές στην Ελλάδα στοιχείο πρός την συγκρότηση παραπέρα μια Ελλαδικότητας χώρου και κοινωνικής ζωής τον 19ο αιώνα, ήταν ένα απ τα βήματα πρός αυτή την κατεύθυνση και που έσπρωχνε και στην τις κοινωνικές εξελίξεις για την παραπέρα προβάλουσα ιστορική κρατική Εθνική οργάνωση.
Οι Εθνικές κοινωνικές οικονομικές πολιτικές εξελίξεις και τάσεις έδωσαν και έφεραν το αποτέλεσμα η φιλαρμονική Λευκάδος – και κάθε φιλαρμονική – να διατρέχει σταθερά μετεξελισσόμενη το κοινωνικό τοπίο , για την παγίωση και υπενθύμιση ότι η συνέχεια της κοινωνικής του τόπου συλλογικότητας εξασφαλίζεται ώς λειτουργία, ώς συμβάν και εμπειρία στον ιστορικό χρόνο, η κοινωνική λειτουργική ώς αρχή λειτουργεί ενσωματώνει γεννεαλογικά τα νέα μέλη … και ώς συλλογικότητα η φιλαρμονική αποτελεί ένα απ τα στοιχεία της ιστορικής συνέχειας του κοινωνικού υπάρχει και γίγνεσθαι στο προσδιορισμένο εκάστοτε τόπο, για τούτο Φιλαρμονική Λευκάδος, φιλαρμονική Κερκύρας, Φιλαρμονική Πάτρας … κλπ.
Η φιλαρμονική ώς έννοια και στοιχείο προσδιορισμού ενός τόπου ή και μιας χώρας ( μέσω εκπροσωπησής της διεθνώς ) αποτελεί μια πολιτισμική σταθερά της ιστορικής εξέλιξης και το ενδρανές εκάστοτε στην διαχρονία τοπόσημο – σε όρους συλλογικής κατασκευής για την μουσικότητα και ηχητικότητα του τόπου – πράγμα που μπολιάζει την κίνηση του πολιτισμού και της ιστορίας ώς ένα στοιχείο για την διεθνικότητα σε όρους πολιτισμικής παραστάτικότητας , πολιτιμικών ακουσμάτων , και σήμανσης της πλανητικότητας του διεθνικού στοιχείου με την προσδιορισμένη τοπικά συλλογική κοινωνική κατασκευή.
Δεν είναι διαφορετική διεργασία η συντήρηση μετεξελικτικά των ιερών – πάλαι ποτέ- ενοριακών ναών ώς κοινωνικών κατασκευών , από την συντήρηση της φιλαρμονικής ή της κάθε κοινωφέλειας που διατρέχει τον ιστορικό κοινωνικό χρόνο.
Δεν είναι διαφορετική διεργασία η συντήρηση και μετεξέλιξη της φιλαρμονικής , από την διατήρηση των τοποσημικών στοιχείων προσδιορισμού οικιστικοτήτων,( χάραξη στο χρόνο και οργάνωση των βασικών οικιστικών πυρήνων κοινωνικής λειτουργίας. Εδώ θα μπορούσε να στηριχτεί ότι στον διαβιωτικό ιστορικό χρόνο το παζάρι της Λευκάδος οργανώθηκε πέραν των αναγκαιοτήτων της παραγωγικής ζωής και για να υπάρχουν οι ιεροί ενοριακοί ναοί ώς και για να διέρχεται η φιλαρμονική ώς κοινωνική συλλογικότητα υπομνηστική ( για να υπενθυμίζει την κοινωνική των ανθρώπων αναγκαιότητα).
Τα τελευταία χρόνια και με βάση την οργάνωση και ενίσχυση των Δημοτικών και περιφερειακών διεργασιών ( πλήρης αιρετότητα των αυτοδιοικητικών αρχόντων ), θα πρέπει και οι θεωρήσεις της αυτοδιοικητικής οργάνωσης ( θεωρήσεις ουσιαστικά οργάνωσης και εξυπηρέτησης του κοινωνικού στοιχείου ) να εντάξουν συνεκτικότερα το θέμα των κοινωφελειών μέσα στους εκάστοτε οργανισμούς λειτουργίας των, μεταφέροντας και πρός την κεντρική διοίκηση της χώρας και τα αιτήματα ώσρε να οργανωθεί και ένα καλύτερο πλαίσιο και χρηματοδότησης προγραμματικά των κοινωφελειών , μέσα στις οποίες είναι και σε ικανή προτεραιότητα η φιλαρμονική συλλογικότητα.
Ακόμη και η κοινωνική παραστατικότητα ( και ώς μουσικό και αισθητικό συμβάν και εμπειρία ) της φιλαρμονικής, πρέπει και να υπονοεί και να ερμηνεύει και ένα κοινωνικό με ενδιαφέρον υπόβαθρο πανδημεί ( τονίζεταιο ο όρος πανδημεί ) που υποβαστάζει αυτή την φιλαρμονική παραστατικότητα και μουσικότητα ( δηλαδή την υπαρκτότητα).
Τα όποια εκάστοτε προβλήματα της φιλαρμονικής υπαρκτότητας, δεν είναι παρά δείκτες ανάλογοι μιας υποχώρησης του οργανωτικού κοινωνικού, μιας κάπως αλλοίωσης της ίδιας της κοινωνικής κατασκευής ώς τέτοια, συνδράμουν στην κοινωνική και αισθητική αποσύνθεση ( το παράδειγμα της αποσύνθεσης της πλατείας και κοινωνικά απ την παρουσία του εκκλησιαστικού κτιριακού ερειπίου του Αγίου Σπυρίδωνα είναι υπαρκτό) , εισφέρουν στην συλλογική ασυνενοησία και τελικά συνιστούν τηνκακοφωνία σε όρους μουσικού κοινωνική φιλαρμονικού ακούσματος ώς συμβολισμός.
Μένει στην Νήσο Λευκάς ο στοχασμός για την φιλαρμονική της Νήσου ( Φιλαρμονική Λευκάδος ).
A.Θ