Ο ναυπηγός Αντώνης Φίλιππας, ο άνθρωπος που είχε την επίβλεψη, αλλά και την τοποθέτηση της πλωτής γέφυρας στη Λευκάδα πριν περίπου 33,5 χρόνια, μίλησε στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6.
Στο ερώτημα αν η συγκεκριμένη γέφυρα έχει ημερομηνία λήξης, εφόσον γίνεται κανονικά η συντήρηση της απάντησε ότι δεν έχει ημερομηνία λήξης, καθώς η ζωή της μπορεί να παραταθεί για αρκετά χρόνια με σωστή συντήρηση.
“Η συντήρηση της είναι σε συνεχή βάση από τη στιγμή που λειτουργεί 24 ώρες το εικοσιτετράωρο επί 365 ημέρες το χρόνο.”
Όπως ανέφερε όταν κατασκευάστηκε η πλωτή γέφυρα, ο κυκλοφοριακός φόρτος του νησιού ήταν πολύ μικρότερος από τον σημερινό, σε σχέση με το 1985, παρόλα αυτά η αντοχή της είναι επαρκής και μπορεί να ανταποκριθεί και στον σημερινό κυκλοφοριακό φόρτο που υπάρχει σήμερα.
Σύμφωνα με τον κύριο Φίλιππα η αρχική θέση της πλωτής γέφυρας δεν ήταν στο σημείο το οποίο βρίσκεται σήμερα, αλλά επρόκειτο να τοποθετηθεί νοτιότερα στη θέση που προβλέπεται να γίνει σήμερα υποθαλάσσια ζεύξη, στην οδό Φιλοσόφων.
Ωστόσο έπρεπε να γίνουν κάποια έργα, προσωρινά τοποθετήθηκε στη θέση που είναι σήμερα όμως παρέμεινε μόνιμα στη θέση αυτή.
“Όσον αφορά τη συντήρηση της όπως γνωρίζουν όλοι οι Λευκαδίτες κάθε τέσσερα χρόνια γέφυρα φεύγει από τη θέση της και πηγαίνει σε ναυπηγείο στον Πειραιά όπου γίνεται η συντήρηση που προβλέπεται για την τετραετία και για την διάρκεια αυτή τοποθετείται αμφίδρομο φέρυ μποτ που λειτουργεί όπως και η γέφυρα.
Το κόστος αυτή συντήρησης είναι αρκετό, όμως αυτό γίνεται κάθε τέσσερα χρόνια, αν το πάρουμε σε μέση ετήσια βάση, το κόστος της υπολογίζεται σε 290.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ το χρόνο.
Μία νέα παρόμοιων διαστάσεων γέφυρα σήμερα θα κοστίσει γύρω στα 5 με 6 εκατομμύρια ευρώ.”
Στο ερώτημα αν ο ίδιος πιστεύει ότι μία άλλη λύση όπως για παράδειγμα η υποθαλάσσια εξυπηρετεί τεχνικά καλύτερα περισσότερο, είπε ότι για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα πρέπει να δούμε τα δεδομένα.
“Αυτή τη στιγμή δημιουργείται κάποιο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην είσοδο και την έξοδο της Λευκάδας κατά τους θερινούς μήνες και ιδιαίτερα τον Αύγουστο μήνα που τα οχήματα είναι πάρα πολλά.
Ο λόγος που δημιουργείται αυτός ο κυκλοφοριακός φόρτος έχει να κάνει με τρεις λόγους:
Ο πρώτος είναι η θέση της γέφυρας, όπου ο άξονας του δρόμου που έρχεται από την Στερεά Ελλάδα προς τη Λευκάδα ταυτίζεται με τον άξονα της γέφυρας.
Ο άξονας όμως του δρόμου που έρχεται από την πόλη της Λευκάδας προς την γέφυρα ή από την Γύρα, είναι κάθετος προς τον άξονα της γέφυρας με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα που έρχονται από την Στερεά Ελλάδα και βγαίνουν προς τη Λευκάδα να είναι υποχρεωμένα να στρίψουν κατά 90 μοίρες, είτε αριστερά είτε δεξιά, πράγμα που δημιουργεί καθυστερήσεις.
Επίσης τα αυτοκίνητα που έρχονται από τη Λευκάδα προς τη γέφυρα είναι υποχρεωμένα να στρίψουν όταν φτάσουν στη γέφυρα δεξιά και αυτές οι κινήσεις δημιουργούν πολύ μεγάλη καθυστέρηση στο κυκλοφοριακό.
Το άλλο ζήτημα είναι ο κυκλοφοριακός φόρτος των σκαφών στο δίαυλο Λευκάδας που την καλοκαιρινή περίοδο είναι αυξημένος, με αποτέλεσμα για να διώχνουμε όλα τα σκάφη κάθε φορά που φεύγει γέφυρα χρειάζονται κάποια λεπτά της ώρας περίπου 10 με 20.
Το τρίτο έχει να κάνει με την διαχείριση κυκλοφορίας επάνω στη γέφυρα, καθώς τα οχήματα που έρχονται για πρώτη φορά στη Λευκάδα από την Στερεά Ελλάδα όταν φτάνουν στη γέφυρα φρενάρουν και διστάζουν να περάσουν τη γέφυρα με την ταχύτητα που είχαν, περνάνε πολύ σιγά με αποτέλεσμα να δημιουργείται πρόβλημα τα οχήματα που ακολουθούν.
Αν λυθούν αυτά τα προβλήματα, τότε θα μειωθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα και δεν θα υπάρχει αυτό το ζήτημα που δημιουργείται κάθε καλοκαίρι.
Αυτό μπορεί να γίνει όταν μεταφερθεί η γέφυρα στη θέση για την οποία έχει σχεδιαστεί, τότε οι άξονες των δρόμων που έρχονται από την Στερεά Ελλάδα και την Λευκάδα θα ταυτίζονται με τη γέφυρα, οπότε δεν θα χρειάζεται να κάνουν στροφή, θα βγαίνουν και θα μπαίνουν σε ευθεία γραμμή και δεν θα υπάρχει πρόβλημα στροφής που δημιουργεί καθυστέρηση.
Τα περισσότερα σκάφη που διέρχονται από το δίαυλο είναι αυτά που είναι αραγμένα στη Μαρίνα της Λευκάδας, τα οποία όταν βγαίνουν πηγαίνουν προς Βορά και λιγότερα προς το Νότο, άρα λοιπόν θα έχουμε λιγότερα σκάφη με αποτέλεσμα να μένει λιγότερη ώρα γέφυρα κλειστή για τα αυτοκίνητα.
Επίσης αν τοποθετηθεί η γέφυρα στην κανονική της θέση, τότε ο Δίαυλος θα μπορέσει να διαπλατυνθεί και από 50 μέτρα απόσταση να γίνει 70. Στην περίπτωση αυτή αν φαρδύνει ο Δίαυλος, θα υπάρχει μεγαλύτερη ευχέρεια στα σκάφη και θα ξεμπλοκάρει πολύ πιο γρήγορα η κυκλοφορία και η γέφυρα θα επανέρχεται στην κανονική της λειτουργία γρηγορότερα και δεν θα έχουμε τόσο μεγάλο πρόβλημα στην κυκλοφορία και καθυστερήσεις των οχημάτων.”
Στο ερώτημα όμως που θα προκλυψει ότι η γέφυρα έχει συγκεκριμένο μήκος 50m και από 10 μέτρα ο κάθε καταπέλτης, απάντησε ότι μπορεί η καινούργια γέφυρα που θα γίνει να έχει μήκος 70 μέτρων ή αν δεν γίνει καινούργια ήδη υπάρχουσα να επιμηκυνθεί κατά 20 μέτρα και σε αυτή την περίπτωση διευρύνεται ο διάυλος και τα σκάφη που περνάνε ξεμπλοκάρουν και εύκολα.
Αναφορικά με την διαχείριση της κυκλοφορίας τους καλοκαιρινούς μήνες είπε ότι ίσως η Λευκάδα είναι το μοναδικό νησί πού στην είσοδο του δεν υπάρχει κάποιο όργανο του Λιμενικού Σώματος, να παρακολουθεί τα εισερχόμενα και εξερχόμενα οχήματα στο νησί.
Θα πρέπει να υπάρχει κάποιος διαχειριστής κυκλοφορία στη γέφυρα, που να επιταχύνει τη διέλευση των οχημάτων, ένας τροχονόμος ή ένα λιμενικό όργανο, που να παροτρύνει τα αυτοκίνητα που διέρχονται πάνω από τη γέφυρα να φεύγουν γρήγορα και να μην κοντοστέκονται .
Στην επισήμανση ακροατή ότι τα αυτοκίνητα που θα παίρνουν την Φιλοσόφων αν μεταφερθεί η γέφυρα δεν θα έχουν πού να παρκάρουν, απάντησε ότι είναι απαραίτητες κάποιες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και εύρεση χώρων πάρκινγκ.
Κλείνοντας την τοποθέτηση του ο Αντώνης Φίλιππας είπε ότι όλη η ανάπτυξη της Λευκάδας έχει περάσει επάνω αυτή τη γέφυρα, καθώς πριν από 30 χρόνια η Λευκάδα ήταν πολύ πίσω σε σχέση με τα άλλα νησιά του Ιονίου.
Ότι έχει χτιστεί στη Λευκάδα τα τελευταία 30 χρόνια έχει περάσει πάνω από την πλωτή γέφυρα και συνέβαλε πάρα πολύ στην ανάπτυξη της Λευκάδας.
“Εγώ μπορεί να είμαι συναισθηματικά δεμένος με τη γέφυρα αυτή, αλλά δεν είπα ποτέ ότι είμαι κατά της υποθαλάσσιας ζεύξης, όμως θεωρώ σκόπιμο ότι θα πρέπει να μελετηθούν οι δύο λύσεις που είναι στο τραπέζι αυτή τη στιγμή, να βρεθούν τα υπέρ και τα κατά, από κοινωνικής οικονομικής και τουριστικής άποψης, να συνεκτιμηθούν τα στοιχεία και να βρεθεί η βέλτιστη λύση που θα έχει σχέση με τη ζεύξη της Λευκάδας.
Πολύ ενδιαφέρουσα η εναλλακτική της τοποθέτησης νέας πλωτής γέφυρας στο σημείο που αναφέρει ο κύριος Φίλιππας. Επιπλέον, μία νέα πλωτή γέφυρα θα έχει υποπολλαπλάσιο μέσο ετήσιο κόστος συντήρησης για αρκετά χρόνια, κάτι το οποίο θα πρέπει να προσμετρηθεί σε σύγκριση με την υπάρχουσα. Αν θα έχει την δυνατότητα να διέρχονται ταυτόχρονα περισσότερα βαρέως τύπου οχήματα, θα αποτελούσε ένα ακόμα θετικό στοιχείο. Πάντως, καλό θα ήταν για το όλο θέμα να ζητηθεί και η άποψη συγκοινωνιολόγων. Όχι μόνο ενός, αλλά περισσότερων. Μπορεί να προκύψουν και άλλες ενδιαφέρουσες εναλλακτικές ή συμπληρωματικές προτάσεις.
Η μακροπρόθεσμη προοπτική αναπτυξιακά της Νήσου Λευκάδος είναι η θαλάσσια συγκοινωνία και η εξυπηρέτηση με υδροπλάνα.
Μόνο επικουρικά πρέπει να επιδιώκεται η οδική σύνδεση.Και δεν πρέπει στον βραχύ και μέσο χρόνο να εντείνονται οι προσπάθειες για την οδική σύνδεση με υποθαλάσσια ή με πλωτή γέφυρα.
Στον μέσο χρόνο πρέπει να προγραμματίζεται η απεξάρτηση προοδευτικά απ την οδική συγκοινωνία , που στον βραχύ χρόνο σημαίνει την εγκατάλειψη του λεξιλογίου κάθε μορφής για ενίσχυση της τωρινής οδικής σύνδεσης.
Η Λευκάδα είναι και πρέπει να γίνει νησί όχι οδική επέκταση της Ηπειρωτικής Ελλάδος.
Οι κοντόθωρες και κοντόφθαλμες απόψεις για την Νήσο Λευκάδα , που θέλουν την εκμηχάνιση οδικά της συνδεσιμότητας με κριτήρια άλλης γεωφυσικής και βιογεωπολιτιστικής αναφοράς δεν έχουν καμμιά αναπτυξιακή μακροχρονιότερη κατάληξη.
Να ονειρευτούν οι Λευκαδίτες και Λευκάδιοι την συγκοινωνιακή αντιστοιχία στο σήμερα με την εποχή του Λουτσίντα , την Βενζίνα για την Πρέβεζα και τοπικά , την σύνδεση με την γραμμή του Ιονίου π
σπό Πειραιά ή Πάτρα πρός Ιταλία και τούμπαλιν.Που μαι με μια τακτική σεροπλοική ( με υδροπλάνα ) σύνδεση απογειώσει την Νήσο Λευκάδα πολλαπλώς.
Να ανακατέψουν, οι Λευκαδίτες και οι Λευκάδιοι, τα όνειρά τους με την προοπτική του οριζόντιου απείρου που συνιστά η θάλασσα.
Η χαμηλή ποιότητα τουρισμού της Λευκάδος δεν είναι ανεξάρτητη από την από την καταχώρηση της Νήσου Λευκάδος ώς οδικό τέρμα της Αιτωλοακαρνανίας( ώς Ηπειρωτική Ελλάδα).
Μπορεί η κατασκευή της γέφυρας να αθεωρήθηκε το ποσοτικά αναπτυξιακότερο έργο υποδομής για κάποια χρόνια , αλλά δεν είχε εξ αρχής μακροχρονοτερη κωδικοποιημένη ποιοτική αναπτυξιακή προοπτική. Ήταν τεχνικά υπομελετημένο σε όρους ανθρωπολογικούς έργο , ασύνδετο με το τοπίο αισθητικκά κάί λειτουργικά ταιριάζων σε μια Σοβιετικού τύπου μαζική πιθαναγκαστική εκμηχάνιση μιας κυκλοφοριακής δομής.
Η κατάδειξη δεν είναι παρά οι χώροι πέριξ αυτής ώς ρυπαροί, χορταριασμένοι, με χύμα σκόρπια καλύβια, σίδερα σκουριασμένα, συρματοπλέγματα, βάρκες και ξύλα σαπισμένε, χώροι ατακτοποίητοι ένθεν κακείθεν της γέφυρας. Καμμία ένταξη στο φυσικό περιβάλλον και την αποπνικτική αισθητική του όγκου του βουνού από θαλάσσιο άμμου ( δίπλα απ το κτίριοντου Ταόλ) ώς προοπτική που δεν υπάρχει και αδέσποτα περιφερίμενα εκάστοτε σκυλιά.
Το πέρασμα πάνω από την γέφυρα με το τρίξιμο του αυτοκινήτου απ τις σιδερένιες προεξοχές είναι οδυνηρό για τον ταξιδιώτη μέσα στο αυτοκίνητο και το ίδιο το αυτοκίνητο ( δεν χρειαζόνταν κστασκευαστικά και δεν προφυλάσει τίποτα) και η όλη εξ αρχής κατασκευή ήταν δείγμα όχι ονο προχειρότητας αλλά και βασικής έλλειψης γνώσης της γεφυροποιίας και δή σε σημείο διαύλου θαλάσσιου που απαιτεί πρώτα απ όλα πολιτιστικό ιστορικό γνωσιακό υπόβαθρο για τους μελετητές και κατασκευαστές.
Το όλο αυτό consept της γέφυρας στον δίαυλο Λευκάδος ήταν εξ αρχής κατασκευαστικά έργο αστοιχείωτο που το μόνο που υποσχόνταν ήταν μια χυμαδοποίηση της ανθρώπινης επικοινωνίας και κοινωνικής συνδεσιμότητας και συμβιώσεως. Αυτό που εκπροσωπεί τώρα η τουριστική χαμηλή της Λευκάδος ποιότητα και οικονομικά χωρίς προοπτική ποσότητα.
Η τότε πολιτική επιλογή ήταν ορθή για την συνδεσιμότητα, αλλά πάντα στην Ελλάδα οι διαδικασίες υλοποίησης της πολιτικής απόφασης κανοναρχούν το αποτέλεσμα. Το μόνιμο λειτουργικό χάλι των αντιαναπτυξιακών αγκυλώσεων της Ελλάδος.