Κάθε Τρίτη και Παρασκευή στις 11.55 το πρωί και στις 18.55 το απόγευμα ο Χρήστος Παπαρούνης παρουσιάζει την επιστήμη του Management με απλό τρόπο. Με παραδείγματα και απλά καθημερινά marketing tips ξεκαθαρίζει έννοιες και διαλύει μύθους που πολλές φορές υπάρχουν στη σύγχρονη επιχειρηματικότητα.
Ακούστε την εκπομπή της Παρασκευής:
ή διαβάστε την εκπομπή της Παρασκευής:
Στην προηγούμενη εκπομπή μιλήσαμε για τα πρώτα βήματα που πρέπει να κάνει ο επαγγελματίας από τη στιγμή που θα αποφασίσει να κάνει το πολύ σημαντικό βήμα για την επιχείρηση του και να διαφημιστεί. Επίσης αναλύσαμε πώς μπορείτε στην καθημερινότητα να ανταπεξέλθετε στο καταιγισμό διαφημιστών και διαφημιστικών μέσων που δέχεστε καθημερινά και να επιλέξετε αυτό που πραγματικά σας ταιριάζει και όχι αυτό που απαραίτητα σας διευκολύνει.
Σήμερα συνεχίζοντας αυτό το κεφάλαιο της διαφήμισης, θα μιλήσουμε αναλυτικά για τα μέσα τα οποία είναι διαθέσιμα στην περιοχή μας, πώς λειτουργούν και τι προσφέρει το καθένα.
Ακόμα και στα μέσα υπάρχουν αρκετοί μύθοι σχετικά με τη διαφημιστική δυναμική τους, ειδικά στην περιοχή μας.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από την αρχή. Και η αρχή είναι η ανάγκη για επικοινωνία.
Σκοπός άλλωστε της επιχείρησης μας είναι να την επικοινωνήσουμε. Να την κάνουμε γνωστή στο ευρύτερη κοινό.
Η πράξη της επικοινωνίας έχει αναλυθεί εκτενώς από πολλούς. Μια από τις κλασικές αναλύσεις της επικοινωνίας πραγματοποιήθηκε στη δεκαετία του ’40 και τη δεκαετία του ’50 όταν ερευνητές, όπως οι Claude Shannon, Warren Weaver, Wilbur Schramm και άλλοι , περιέγραψαν με διάφορα μοντέλα το πώς πραγματοποιείται η διαδικασία της επικοινωνίας.
Γενικά, όταν μιλάμε για επικοινωνία εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία οι
άνθρωποι ανταλλάσσουν σημαντικές πληροφορίες.
Για να υπάρξει επικοινωνία πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον δύο συμμετέχοντες:
- Η πηγή μηνυμάτων (source): Η πηγή επικοινωνίας είναι το συμβαλλόμενο
μέρος που μεταβιβάζει τις πληροφορίες σε ένα άλλο συμβαλλόμενο μέρος.
Η πηγή του μηνύματος είστε εσείς. Ή η επιχείρηση σας γενικότερα.
- Δέκτης μηνυμάτων: Ο δέκτης της επικοινωνίας είναι ο προοριζόμενος στόχος των προσπαθειών που κάνουμε να επικοινωνήσουμε μαζί του. Στην περίπτωση μας φυσικά είναι το κοινό που απευθυνόμαστε. Το target group στο οποίο στοχεύουμε να μεταδώσουμε το μήνυμα μας.
Για να μπορέσουμε να μεταφέρουμε όμως το μήνυμα της επιχείρηση μας στο κοινό, χρησιμοποιούμε επικοινωνιακά μονοπάτια. Τα λεγόμενα ΚΑΝΑΛΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ.
Στο μάρκετινγκ το Κανάλι Επικοινωνίας μπορεί να είναι κάποιο μέσο μαζικής επικοινωνίας (π.χ., Διαδίκτυο, τηλεόραση, ραδιόφωνο, τύπος), κάποιο Outdoor μέσο προώθησης (αφίσα, πινακίδα, ταμπέλα) ή ακόμη και απευθείας ανθρώπινη επαφή από στόμα σε στόμα.
Όμως προσοχή. Για να φτάσει το μήνυμα από εσάς στον δέκτη πρέπει το μήνυμα να είναι ξεκάθαρο και να μην δημιουργεί παρανοήσεις. Δηλαδή πρέπει να υπάρχει σωστή κωδικοποίηση του μηνύματος σας. Φανταστείτε να χρησιμοποιείται στο μήνυμα σας π.χ Ισπανικά ενώ το κοινό που απευθύνεστε μιλάει Γερμανικά! Ναι μεν το μήνυμα θα μεταφερθεί από τα κανάλια επικοινωνίας αλλά δε θα γίνει κατανοητό.
Όλα αυτά είναι προβλήματα που καλούμαστε οι Marketers να λύσουμε. Η επικοινωνία του μηνύματος λοιπόν δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Ένα από τα λάθη που παρατηρώ – όχι ευτυχώς συχνά – είναι το εξής: Κάποιες φορές οι επαγγελματίες αναλαμβάνουν οι ίδιοι την δημιουργία του μηνύματος με βάση βέβαια το δικό τους προσωπικό κριτήριο και γούστο και όχι τα χαρακτηριστικά του target group που απευθύνονται. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι μια τέτοια προώθηση μπορεί να μεταφέρει το μήνυμα κανονικά, αλλά το μήνυμα να μην αποδώσει.
Ένα άλλο πρόβλημα που ενδεικτικά αναφέρουμε είναι ο θόρυβος. Εννοούμε οτιδήποτε αποσπά την προσοχή από το να λάβει κάποιος το μήνυμα. Οτιδήποτε παρεμβάλλεται. Οτιδήποτε διαταράσσει την επικοινωνία μεταξύ πομπού και δέκτη.
Π.χ ένα μεγάλο ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό break αποσπά την προσοχή του ακροατή ή τηλεθεατή.
Είναι λοιπόν κρίσιμο να έχουμε το κατάλληλο μήνυμα, να χρησιμοποιήσουμε τα κατάλληλα Κανάλια Επικοινωνίας και να στοχεύσουμε στο κατάλληλο ΚΟΙΝΟ-ΣΤΟΧΟ
Τηλεόραση – Ραδιόφωνο – Τηλεόραση
Στο σημείο αυτό θα αναφερθούμε στα πιο γνωστά κανάλια επικοινωνίας που έχουμε διαθέσιμα στην περιοχή μας και τον τρόπο που κάθε ένα από αυτά λειτουργεί και αποδίδει.
Και μην ξεχνάτε, κάθε μέσο έχει την αξία του αλλά και τη δυναμική του. Αλλά η δυναμική δεν είναι ίδια. Γνωρίζοντας λοιπόν μπορούμε να κινηθούμε έξυπνα και να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο το κανάλι επικοινωνίας που μας ταιριάζει.
- Τηλεόραση.
Η δυναμική της τηλεόρασης είναι αδιαμφισβήτητη. Είναι το μέσο που παρακολουθούμε αρκετές ώρες την ημέρα και λόγω της εικόνας και του τρόπου που επιχειρείται η μετάδοση του μηνύματος είναι εξαιρετικά αποτελεσματική διαφημιστικά. Τα budget στην τηλεόραση είναι επίσης αρκετά υψηλά και αφορούν σε περισσότερο εταιρίες και, ή πολυεθνικές. Στην περιοχή μας με υπάρχουν ελάχιστα τηλεοπτικά κανάλια αλλά η πραγματικότητα είναι ότι δεν έχουν την γνωστή δυναμική που έχουν τα κανάλια πανελλήνιας εμβέλειας.
- Ραδιόφωνο
Το ραδιόφωνο είναι σίγουρο το δεύτερο σε αποδοτικότητα διαφημιστικά. Αλλά κάποια από τα πλεονεκτήματα του υπάρχουν μόνο σε αυτό. Έχει το πλεονέκτημα να προσφέρει ψυχαγωγία και είναι το μέσο που παραδοσιακά το κοινό ακολουθεί σε όλη τη διάρκεια της ημέρας. Μάλιστα το ραδιόφωνο ακόμα και αν το 2017 η τεχνολογία έχει αλλάξει τον τρόπο που λειτουργεί, εξακολουθεί να διατηρεί μια μαγεία γύρω από το όνομα του.
Το Ραδιόφωνο πουλάει. Και πουλάει με αμεσότητα. Αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι το ραδιόφωνο προσεγγίζει τακτικά τους καταναλωτές, από δύο ώρες πριν, μέχρι και τη στιγμή της τελευταίας αγοράς της ημέρας. Υπάρχει καλύτερη στιγμή να προσεγγίσετε τους πελάτες σας, από τη στιγμή που οδηγούν για να ξεκινήσουν πχ τα ψώνια της ημέρας; Αυτή τη δυνατότητα δεν θα τη βρείτε σε άλλο μέσο.
Επίσης μην ξεχνάτε ότι το ραδιόφωνο είναι παντού. Στο σπίτι, στο αυτοκίνητο, στο smartphone, στο κατάστημα που θα μπείτε.
Το Ραδιόφωνο πουλάει με οικειότητα.
Στην προσωπική μας ζωή, όταν θέλουμε να πούμε κάτι σημαντικό σε ένα πρόσωπο, τι προτιμάμε– να δείξουμε μια φωτογραφία, να του/της γράψουμε ένα σημείωμα ή να επικοινωνήσουμε με την οικειότητα και το συναίσθημα της ανθρώπινης φωνής;
Αυτή είναι και η μεγαλύτερη δύναμη του Ραδιοφώνου: στο Ραδιόφωνο τα προϊόντα και οι υπηρεσίες διαφημίζονται με τη δύναμη της ανθρώπινης οικειότητας. Το Ραδιόφωνο πρωταγωνιστεί στο μυαλό του ακροατή. Είναι το πιο ζωντανό μέσο και το βασικότερο, δίνει στον επαγγελματία την δυνατότητα να ελέγξει το κοινό-στόχο. Κάτι που δεν είναι πάντα τόσο ξεκάθαρο στα άλλα μέσα.
Το σύγχρονο ραδιόφωνο σε σχέση με ένα παλιομοδίτικο προφανώς μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην μετάδοση του μηνύματος σας. Το σύγχρονο ραδιόφωνο οφείλει να είναι στοχευμένο. Η συνταγή του” λίγο απ όλα” έχει ξεπεραστεί από τα τέλη της δεκαετίας του 90 όπου τα ραδιόφωνα άρχισαν να λειτουργούν στοχευμένα. Οπότε επιλέξτε τα ραδιόφωνα εκείνα που έχουν ξεκάθαρο ρόλο και στόχο.
Δε θα θέλατε να αφήσετε στην τύχη το διαφημιστικό σας μήνυμα. Επιλέγοντας το ραδιόφωνο που ταιριάζει στο κοινό-στόχο έχετε διανύσει ήδη το μισό δρόμο στο να γίνει το μήνυμα σας αποδοτικό.
Ένα ραδιόφωνο με λίγο ελληνικά λίγο ξένα και λίγο ειδησιογραφία είναι από τα μέσα που στο Marketing αναφέρουμε ως τοξικά και αυτό γιατί αν και μας φαίνεται καλή ιδέα – καθώς κάποιοι σκέφτονται ότι καθώς παίζει λίγο απ΄όλα άρα απευθύνεται σε ποιό διευρυμένο target group – αυτό όμως είναι ένα φοβερό λάθος. Το κοινό δεν λειτουργεί έτσι. Η πολυπλοκότητα και ο μη σαφής στόχος μπερδεύει το κοινό και αυτού του είδος τα ραδιόφωνα αποτυγχάνουν να κερδίσουν τον ακροατή .
- Ίντερνετ
Η διαφήμιση στο ίντερνετ είναι ένας κλάδος με τεράστια ανάπτυξη. Όλο και περισσότερες εταιρίες αυξάνουν το ποσοστό των χρημάτων που διαθέτουν για τη διαφήμιση των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους στο ίντερνετ. Οι λόγοι είναι προφανείς. Η χρήση του ίντερνετ από όλο και περισσότερους ανθρώπους, αναγκαστικά οδηγεί τις εταιρίες να ενδιαφέρονται για τη διαφήμιση τους στο ίντερνετ.
Ένας από τους πιο γνωστούς τρόπους και ο πιο φθηνός είναι η καταχώρησε σε site με τη μορφή BANNER, μιας επαγγελματικής κάρτας δηλαδή η οποία καταχωρείτε αριστερά ή δεξιά της ιστοσελίδας(συνήθως).
Φυσικά υπάρχουν και άλλοι τρόποι προώθησης της επιχείρησης σας στο ιντερνέτ πολύ πιο αποδοτικοί.
Το GOOGLE προσφέρει ελκυστικά πακέτα για διαφήμιση και σε διαφημιστές ιδιοκτήτες website και σε διαφημιζόμενους. Οι λέξεις adsence kai adwords έχουν γίνει η απόλυτη έκφραση για την στοχευμένη διαφήμιση. Και στο χώρο φυσικά έχουν μπει και τα Social Media.
Η διαφήμιση στο ίντερνετ επίσης έχει ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα. Μπορείς πολύ εύκολα να ελέγξεις τα αποτελέσματα της.
Φυσικά υπάρχουν και άλλα είδη διαφήμισης. Σε επόμενες εκπομπές θα συμπεριλάβουμε και άλλους τρόπους που φαίνεται να χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες όπως π.χ Χορηγίες σε ομάδες ή καταχωρήσεις σε οχήματα.
Αναφέραμε σήμερα τα πιο σημαντικά με σκοπό να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο αλλά και να διαλύσουμε τους μύθους που κυκλοφορούν γύρω από τη σύγκριση διαφορετικών ειδών διαφήμισης.
Προσοχή.
Όπως συνεχώς τονίζουμε Κάθε μέσο έχει την αξία του. Kαι σε καμία περίπτωση δεν αφαιρούμε την αξία από κανένα τρόπο προώθησης. Αλλά ξεκαθαρίζουμε το μέγεθος και τη στόχευση που εμείς θέτουμε.
Και γι αυτό προτείνουμε να συμβουλεύεστε ένα ειδικό για το πως να κατευθύνετε το badget σας. Ειδικά αυτές τις εποχές οι επιχειρήσεις έχουν τώρα παρά ποτέ την ανάγκη για προβολή. Αλλά συνετά, σταθερά και στοχευμένα.
ΤIP OF THE DAY
Ο τρόπος που πρέπει να προβάλλεται την επιχείρηση σας χρειάζεται σωστά βήματα. Ακόμα και ένα ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σποτ ακόμα και ένα κείμενο καταχώρησης στο διαδίκτυο έχει τα μυστικά του. Μην το παίρνετε όλο επάνω σας. Με αυτό τον τρόπο έστω και ένα απλό μήνυμα θα μπορέσει να περάσει στο ΚΟΙΝΟ-ΣΤΌΧΟ που έχετε θέσει και χωρίς θόρυβο θα γίνει κατανοητό άρα αποδοτικό.
Για οποιαδήποτε πρόταση ή απορία μην διστάσετε να επικοινωνήστε μαζί μου στο c.paparounis@gmail.com
Και μην ξεχνάτε
Διαφημίζομαι άρα υπάρχω
Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας
Καλή συνέχεια.
Χρήστος Παπαρούνης
(Msc) Management & Marketing consultant.