Για την δημιουργία της ΜΟΠΑΚ, και την συνολική αντιμετώπιση, των απορριμμάτων στη Λευκάδα, καθώς και τα νέα δεδομένα που προκύπτουν μετά την ολοκλήρωση του τεράστιου αυτού έργου σε λίγα χρόνια, μίλησε στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 και τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Κουνιάκη, ο αντιδήμαρχος καθαριότητας κ Στάθης Βλάχος.
Αναφερόμενος στην κριτική που ακούστηκε, ότι δεν μνημονεύτηκε επαρκώς, η προσπάθεια που έγινε τα προηγούμενα χρόνια, από τις προηγούμενες δημοτικές αρχές για την αντιμετώπιση του προβλήματος, ο κύριος Βλάχος ανέφερε, ότι τόσο η δημοτική αρχή, όσο και ο δήμαρχος Λευκάδας, ποτέ δεν υποτίμησαν την προσπάθεια που έκαναν οι προηγούμενες δημοτικές αρχές για το θέμα.
“Πρέπει να γνωρίζουμε, ότι αυτό το πρόβλημα υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια και όλοι κάτι έχουν προσφέρει στην αντιμετώπιση του” ανέφερε, ενώ απαντώντας στους ισχυρισμούς ότι άργησε η δημοτική αρχή, είπε ότι αυτό δεν συνέβη καθώς βρήκαν μία χρηματοδότηση το Σεπτέμβριο του 2014, το ΕΣΠΑ έληγε το 2015, αλλά όσοι πιστεύουν ότι το έργο θα έπρεπε να είχε τελειώσει τότε, δεν κάνουν μία ψύχραιμη προσέγγιση του όλου θέματος.
Στην αναφορά του πρώην Δημάρχου Κώστα Αραβανή, ότι υπήρχε έτοιμο τεχνικό δελτίο, ο κύριος Βλάχος υποστήριξε, ότι το Τεχνικό δελτίο, είναι μία πρόταση προς το Υπουργείο με κάποια τεχνικά στοιχεία, καθώς παλιά υπήρχε η ευκολία να μπαίνουν τα έργα μέσα χωρίς μελέτες, από τότε άλλαξαν πολλά όπως και η Ελλάδα, υποστήριξε.
“Τελικές μελέτες δεν υπήρχαν για να γίνει το έργο, καθώς λόγω της περιφέρειας οι περιβαλλοντικοί όροι μας πήραν περίπου ενάμιση χρόνο. Επίσης δεν υπήρχε ο χώρος για να πηγαίνει το υπόλειμμα, καθώς είναι λογικό να δημιουργήσεις ένα εργοστάσιο απορριμμάτων σε έναν νόμο, ή ένα Δήμο, ωστόσο αν δεν εξασφαλίσεις το που μπορεί να πηγαίνει το υπόλειμμα αυτό μπορεί να σου ανατρέψει τον όλο σχεδιασμό.
Η συμφωνία που πετύχαμε με το δήμο Ακτίου-Βόνιτσας, δεν ήταν μία εύκολη απόφαση, καθώς, υπήρχε μία αμοιβαία δυσπιστία, τόσο από τους συμβούλους και την τοπική κοινωνία, καθώς το πρόβλημα των απορριμμάτων στην Ελλάδα, είναι μία μεγάλη αμαρτία, υπάρχει ένας αναθεματισμός από όλο τον κόσμο.
Όλα αυτά τα στοιχεία μας καθυστέρησαν, ενώ τον Αύγουστο του 2016 καθώς ήμασταν έτοιμοι για να δημοπρατήσουμε με τη μονάδα, άλλαξε ο νόμος και μέχρι να καταλάβουν οι υπηρεσιακοί παράγοντες, τα νέα δεδομένα χρειάστηκαν περίπου έξι μήνες.”
Ο κ Βλάχος εκτίμησε ότι βρισκόμαστε στην τελική ευθεία, όμως η ευθεία είναι μακριά.
Στην τοποθέτησή του κυρίου Γληγόρη στο δημοτικό συμβούλιο, ότι όταν ανέλαβε η δημοτική αρχή, είχε στο μυαλό της έναν διαφορετικό σχεδιασμό, με τη δημιουργία ΧΥΤΥ στη Λευκάδα, ανέφερε ότι αυτό ισχύει, ωστόσο δεν εμπόδισε την δημοτική αρχή να λειτουργεί παράλληλα με την λύση συνεργασίας.
Μάλιστα εκφράζοντας την προσωπική του άποψη, είπε ότι η Λευκάδα η οποία αναπτύσσεται οικονομικά χρόνο με το χρόνο, πρέπει να έχει μία αυτονομία στο θέμα των απορριμμάτων, όσο και στην διαχείριση των υδάτων.
Επίσης ανέφερε ότι και ένας παράγοντας καθυστέρησης μπορεί να ήταν και η σχετική απειρία του δήμου, καθώς και ο ίδιος όταν ανέλαβε αντιδήμαρχος, δεν μπορούσε να πατήσει ένα κουμπί και να γίνει γνώστης όλων των πραγμάτων.
Εξηγώντας την όλη διαδικασία από δω και πέρα, ο κύριος Βλάχος είπε ότι έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση δημιουργίας της ΜΟΠΑΚ, ωστόσο απαιτείται η δημοπράτηση του έργου, κάτι το οποίο μπορεί να καθυστερήσει λόγω του ότι ο διαγωνισμός είναι διεθνής, υπάρχει το θέμα των ενστάσεων, ενώ θα πρέπει να τροποποιηθούν κάποια σχέδια που υπάρχουν, καθώς και κάποιοι περιβαλλοντικοί όροι, από τη στιγμή που είναι μέσα και η Βόνιτσα, ωστόσο αυτή η διαδικασία δεν είναι χρονοβόρα.
Η υπηρεσία του δήμου πρέπει να ασχοληθεί εντατικά με το θέμα αυτό, καθώς σκοπός του δήμου είναι να δημιουργηθεί ένα επιτελείο μηχανικών αποκλειστικά για την ΜΟΠΑΚ, ενώ θα πρέπει να υπάρχει μία πολύ καλή συνεργασία με το υπουργείο, καθώς θα το παρακολουθούν και θα μας καθοδηγούν αν πηγαίνουμε καλά ή όχι.
Αναφερόμενος σε δηλώσεις και του Δημάρχου, ο κ Βλάχος εκτίμησε ότι τον Οκτώβρη το έργο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται, λέγοντας πλέον ότι εξαρτάται από εμάς αν θα τρέξουν τα πράγματα, αναγνωρίζοντας το βάρος αυτής της ευθύνης.
Όπως είπε ο κ Βλάχος εάν αρχίσει η κατασκευή του έργου τον Οκτώβριο του 2018, στο τέλος του 2019 θα έχει ολοκληρωθεί, μετά προβλέπονται δύο χρόνια δοκιμαστικής λειτουργίας που αναλαμβάνει η εταιρεία που θα το κατασκευάσει, ωστόσο ένα πολύ σημαντικό κομμάτι είναι η ενημέρωση της κοινωνίας, στο να καταλάβουν ότι κάτι έχει αλλάξει.
Μάλιστα όπως είπε θα υπάρξει μία επικοινωνιακή εκστρατεία, θα τυπωθούν φυλλάδια, θα δοθούν κάποιες οδηγίες θα γίνουν κάποια σεμινάρια, με σκοπό να καταλάβει ο κόσμος πώς πρέπει να λειτουργεί όσον αφορά την λειτουργία των απορριμμάτων, και αυτός που όπως είπε είναι πολύ σημαντικό τα νοικοκυριά να μειώσουν την παραγωγή σκουπιδιών και να ανακυκλώνουν περισσότερο.
Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο στοίχημα που αφορά την ενημέρωση, ωστόσο εκτίμησε ότι θα κερδηθεί, καθώς η κοινωνία θα ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα.