Στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 και τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Kουνιάκη, μίλησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Notion Γιώργος Νικητίδης, αναφερόμενος τόσο στην επένδυση της εταιρείας στο πρώην οινοποιείο του ΤΑΟΛ, αλλά και στα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε η εταιρεία προς το λιμενικό ταμείο.
Ο κύριος Νικητίδης ανέπτυξε το σκεπτικό που εταιρεία σκέφτηκε να επενδύσει στο Ιόνιο και συγκεκριμένα στη Λευκάδα, λέγοντας ότι η συνεργασία με το ΤΑΟΛ ξεκίνησε με τη διακήρυξη του 2013 και το ενδιαφέρον του συναιτερισμού να μισθώσει το ακίνητό του πρώην οινοποιείου, προκειμένου μία εταιρεία να το εκμεταλλευτεί και ο Συνεταιρισμός να έχει κάποιο όφελος από τη χρήση του.
“Ο Συνεταιρισμός δεν είχε προσδιορίσει το είδος της επένδυσης, άφηνε αυτή την επιλογή στην εταιρεία που θα το ανέπτυσσε.”
“Η άποψη της εταιρείας ήταν ότι το συγκεκριμένο κτίριο του οινοποιείου, θα έπρεπε να αναπτυχθεί ως ξενοδοχειακό συγκρότημα, με σαφείς αναφορές στη μορφή και τη λειτουργία του, στην ιστορία του σαν κτίριο ως οινοποιείο και αυτό είχαμε προτείνει με την πρώτη μας προσφορά στο συνεταιρισμό, να δημιουργηθεί ένα wine Hotel, με χώρους γευσιγνωσίας, αλλά και με πολύ συγκεκριμένα κομμάτια από την παραγωγή του οινοποιείου, και ταυτόχρονα με χώρους που θα αποδίδονται στο συνεταιρισμό για να μπορεί να πουλάει κομμάτια της παραγωγής του και ενδεχομένως όχι μόνο κρασιά.”
Η τότε πρόταση αφορούσε ένα ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων, με κόστος περίπου 4 εκατομμυρίων ευρώ. Μάλιστα ο κύριος Νικιτίδης διευκρίνισε ότι στην τελευταία πρόταση της εταιρείας προς το ΤΑΟΛ, αυτό έχει αναθεωρηθεί προς τα επάνω σημαντικά, καθώς με την τελευταία εκτίμηση είναι πάνω από 5 εκατομμύρια και πλέον μιλάμε για πεντάστερο ξενοδοχείο, όπως είπε.
Μάλιστα διευκρίνισε ότι από το 2013 μέχρι και σήμερα μεσολάβησαν δύο με τρεις διακηρύξεις του ΤΑΟΛ, το 2013 ξεκίνησαν να συμμετέχουν τρεις με τέσσερις επιχειρήσεις που ενδιαφερόντουσαν και φτάσαμε το φθινόπωρο του 2017 να συμμετέχουμε μόνο εμείς, χωρίς να αδικώ τις άλλες που έφυγαν όπως είπε.
“Μάλιστα λόγω των ιδιαιτεροτήτων και των ειδικών αδειοδοτήσεων, προτείναμε στο συνεταιρισμό, επειδή δεν είχε ούτε την οικονομική αλλά και χρονική ευκαιρία να προχωρήσει σε ανάθεση μελετών οι οποίες θα οδηγούσαν σε εγκρίσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού κτλ, προτείναμε να γίνει ένας διαγωνισμός του οποίου πρωτογενώς να μην είναι το αντικείμενο η μίσθωση, αλλά η ανάθεση της ωρίμανσης του έργου και εφόσον αυτός που θα αναλάμβανε την ωρίμανση κατάφερνε να ολοκληρώσει το διαδικαστικό κομμάτι, τότε δεσμευτικά να είναι ο προτιμητέος μισθωτής.
“Ακόμα και σήμερα θεωρούμε ότι αυτή η πρόταση είναι ότι πιο λογική με όρους αγοράς που μπορεί να συμβεί. Εμείς είπαμε στον συνεταιρισμό ότι αν τρέξει τον διαγωνισμό με αυτούς τους όρους προτιθέμεθα να τρέξουμε την αδειοδοτική διαδικασία, είτε έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα, είτε φάμε τα μούτρα μας, καθώς ακόμα κι αν δεν είχαν ολοκληρωθεί οι αδειοδοτήσεις, εμείς θα είχαμε ξοδέψει ένα διόλου ευκαταφρόνητο χρηματικό ποσό.”
“Ο Συνεταιρισμός έκανε τον τελευταίο διαγωνισμό με αυτή τη λογική, το αντικείμενο ήταν η υπογραφή ενός μνημονίου συνεργασίας με ορισμένους όρους, κάποιοι θα αναλάμβαναν να τρέξουν τις αδειοδοτήσεις μέσα σε ένα χρονικό διάστημα 18 μηνών περίπου και αν καταφέρναμε να φέρναμε τις αδειοδοτήσεις αμέσως μετά θα υπογράφαμε ένα μισθωτήριο, για ένα σοβαρό χρονικό διάστημα, ώστε να είναι λογική και θεμιτή και εφικτή η απόσβεση της επένδυσης και της όλης διαδικασίας.”
Αναφερόμενος στα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε η εταιρεία στο λιμενικό ταμείο, με αφορμή τη συμμετοχή της εταιρείας στον εν λόγω διαγωνισμό, ο κύριος Νικητίδης, είπε ότι τα ασφαλιστικά μέτρα εκδικάστηκαν την προηγούμενη Τετάρτη και δεν ήθελε να σχολιάσει περαιτέρω την όλη υπόθεση.
Αναφερόμενος στο ιστορικό της όλης υπόθεσης, είπε ότι ” το λιμενικό ταμείο είχε κάποιες διαδοχικές διακηρύξεις για την μίσθωση του τουριστικού περιπτέρου και σε μία από αυτές που έπεσε στην αντίληψή μας τον Ιούνιο του 2017, διαβάζοντας την διακήρυξη στείλαμε μία επιστολή ένστασης στο λιμενικό ταμείο και στο δήμο Λευκάδας, βάζοντας τον προβληματισμό ότι με δεδομένο πως δεν έχουν προκύψει δεδομένες αδειοδοτήσεις, ο Δήμος Λευκάδας δεν έχει κάνει την απόλυτη διαδικασία σε σχέση με το τι μπορεί να λειτουργήσει στο τουριστικό περίπτερο, καθώς ανεξάρτητα με το τι είχε λειτουργήσει το 70 του 80 και 90, τότε ήταν διαφορετικά το νομοθετικά δεδομένα.
“Εμείς είπαμε ότι το λιμενικό ταμείο θα μπορούσε να προκηρύξει διαγωνισμό, όταν έχει μία εικόνα για το τι μπορούσε να γίνει εκεί και όταν είχε διευθετήσει πράγματα σε σχέση με την νόμιμη υπόσταση των κτιρίων, καθώς γνωρίζουμε ότι κτίρια που κατασκευάστηκαν ανά την Ελλάδα από τον ΕΟΤ κάποτε γινόντουσαν χωρίς άδεια και θα έπρεπε να μπουν σε διαδικασία τακτοποίησης.
Εμείς είπαμε ότι όλα αυτά θα έπρεπε να προηγηθούν, ωστόσο στο διαγωνισμό του Ιουνίου, δεν χρειάστηκε να εκδικαστεί αυτή η ένστασή μας, καθώς ενδεχομένως δεν θα γινόταν δεκτή γιατί δεν συμμετείχαμε στο διαγωνισμό, ωστόσο ο διαγωνισμός κηρύχτηκε άγονος.”
Η επανάληψη του έγινε το Νοέμβριο 2017, εμείς κατεβήκαμε σε αυτό το διαγωνισμό, κάναμε την πρόταση μας αλλά ταυτόχρονα είπαμε και τις επιφυλάξεις μας για τα ίδια θέματα.
Η διαδικασία του διαγωνισμού προχώρησε, και όταν άνοιξαν οι φάκελοι των δικαιολογητικών, προέκυψε ένα θέμα επί του οποίου κάναμε μία ένσταση και η αρμόδια επιτροπή- όπως όριζε ο διαγωνισμός- έκανε δεκτή την ένσταση μας και συνέχισε μετά από δύο με τρεις εβδομάδες στο άνοιγμα των οικονομικών και μετά των τεχνικών προσφορών.
Όταν ανοίχτηκαν οι οικονομικές προσφορές, η διακήρυξη έρχεται με απόλυτο τρόπο και λέει ότι ο πλειοδότης είναι εκείνος του οποίου η οικονομική προσφορά σε συνολικά νούμερα είναι η πιο συμφέρουσα για το λιμενικό ταμείο.
Η προσφορά της εταιρείας μας ήταν κατά 504.000 ευρώ μεγαλύτερη από την προσφορά της άλλης εταιρείας. Η επιτροπή επιφυλάχθηκε για κάποιους λόγους να ανακοινώσει αποτέλεσμα εκείνη την ώρα και μετά από δύο μήνες ενημερωθήκαμε ότι η επιτροπή έβγαλε αποτέλεσμα υπέρ της άλλης επιχείρησης, έχοντας ξανά γνωμοδοτήσει μέσω κάποιου Νομικού αναφορικά με την ένσταση που σε πρώτο στάδιο είχαμε υποβάλλει.
Κρίνοντας τρεις μήνες συνολικά μετά την πρώτη ένσταση μας εκείνη την ένσταση μη αποδεκτή μας έβγαζε έξω από το διαγωνισμό.
Ωστόσο ούτε διαδικαστικά, ούτε νόμιμα κατά την άποψή μας, αλλά ούτε και με όρους αγοράς, μπορεί κανείς να θεωρήσει άμεμπτη μία τέτοιου είδους απόφαση, όταν στο μεταξύ έχουν ανοιχτεί οικονομικές προσφορές και έχουν δει τα μέλη της επιτροπής, η διοίκηση του Λιμενικού ταμείου, αλλά και ο Δήμος Λευκάδας ότι κάποιος έχει μία καλύτερη προσφορά και άρα είναι ο προτιμητέος.
Αν υπήρχε οποιαδήποτε επιφύλαξη από την πλευρά του Λιμενικού ταμείου, θα έπρεπε να έχει σταματήσει η διαδικασία σε εκείνη τη φάση και να περιμένει τη γνωμοδότηση πριν ανοίξουν οι προσφορές.
Επί αυτού έχουμε καταθέσει μία προσφυγή και ζητήσαμε με ασφαλιστικά μέτρα να μην προχωρήσει καμία διαδικασία έως ότου προκύψει οριστική απόφαση επί της προσφυγής μας.”
Στην αναφορά του δημάρχου Λευκάδας στο δημοτικό συμβούλιο υποστηρίζοντας την σύμβαση του Λιμενικού ταμείου και στην αναφορά του “ καθώς δίπλα ακριβώς γίνονται και άλλοι διαγωνισμοί, παροτρύνοντας να δείτε τους όρους και να συγκρίνετε“, ο κύριος Νικητίδης ανέφερε ότι σέβεται την όποια άποψη διατυπώνει καθώς είναι θεσμικό όργανο, ωστόσο επειδή γνωρίζει ότι προέρχεται από τον οικονομικό χώρο, του φάνηκε τουλάχιστον περίεργο, η αναφορά “συμφέρουσα”, καθώς η πιο συμφέρουσα προσφορά για το λιμενικό ταμείο είναι η όποια προσφορά καταλήγει σε μεγαλύτερο οικονομικό αντάλλαγμα.
Αν αναφέρεται ο δήμαρχος Λευκάδας στο διαγωνισμό του ΤΑΟΛ, τα δεδομένα τα οικονομικά όπως θα κατέληγαν και το ΤΑΟΛ, είναι μάλλον θετικότερα τηρουμένων των αναλογιών, καθώς η διακήρυξη του ΤΑΟΛ είναι πιο συμφέρουσα, ακόμα και αν έπαιρνε το ελάχιστο και δεν νομίζω ότι οι όροι που έχουν είναι μη συμφέροντος για το διαγωνισμό.
Ενδεχομένως ο δήμαρχος να αναφέρεται στους όρους του διαγωνισμού του ΤΑΟΛ και στην αναφορά για μνημόνιο συνεργασίας και όχι απευθείας σε μίσθωση, αλλά τι νόημα θα είχε να μισθώσει κάνεις κάτι, το οποίο εντέλει δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει, για αυτό το οποίο περιγράψαμε, πληρώνοντας ενός έτους ενοίκια και χάνοντας μία εγγυητική και να μην γίνει το έργο.
Νομίζω ότι είναι πιο έντιμο και από την πλευρά του φορέα που εκδίδει τη διακήρυξη, να καταλήγει σε μία διακήρυξη που θα οδηγήσει σε μία συμφωνία που είναι πολύ καθαρή.
Προχωράς με δικές του δαπάνες, ωριμάζεις κι όταν ξέρεις ότι αυτό που θέλεις να κάνεις γίνεται κάνουμε ένα μισθωτήριο και έπειτα ξεκινάς και πληρώνεις, ανεξάρτητα αν θέλει δύο ή τρία χρόνια για να κατασκευάσει αυτό που θέλεις.
Η εταιρεία μας στην πράξη, εάν δεν είχαμε ενδιαφερθεί για το ακίνητό του συνεταιρισμού, δεν θα ενδιαφερόμαστε ποτέ για το τουριστικό ακίνητο του Λιμενικού ταμείου, καθώς δεν είναι στη λογική μας να δημιουργήσουμε ένα beach bar.
Εμείς ενδιαφερθήκαμε για το περίπτερο, μόνο γιατί είναι ακριβώς γειτονικό με το οινοποιείο και γιατί θεωρούμε ότι είναι πολύ μικρός χώρος για να λειτουργήσουν δύο επιχειρήσεις, όχι για τον οικονομικό ανταγωνισμό, αλλά για όλα τα υπόλοιπα.
Θεωρείστε για παράδειγμα ότι υπάρχουν δύο χώροι που αναπτύσσουν ομπρελοκαθίσματα στην παραλία και ενδεχομένως παίζουν κάποιες μουσικές, ακόμα και αυτός ο ανταγωνισμός σε ποιο βαθμό παίζει ο καθένας τη μουσική, υποβαθμίσει την περιοχή.
Εμάς η άποψη μας ήταν ότι αυτό πρέπει να λειτουργήσει όλο μαζί σαν ενιαίο πράγμα, το καθένα με τη δική του μεμονωμένου λειτουργία και μορφή. Δεν έχουμε καμία πρεμούρα να γίνουμε beach bar.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κ Νικιτίδης, εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι θα συνεχιστεί η συνεργασία του με το ΤΑΟΛ, γιατί αυτό που προτείνουμε πέρα από το δικό μας επιχειρηματικό συμφέρον, είναι συμφέρον και για το ΤΑΟΛ.