05.12.2018
ΘΕΜΑ:
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΛΥΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
Χωρίς αμφιβολία, η αντιμετώπιση του θέματος των σκουπιδιών έχει καθυστερήσει δραματικά. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος και η κατασκευή της Μονάδας Προεπεξεργασίας Απορριμμάτων και Κομποστοποίησης, (ΜΟ.Π.Α.Κ.), δεν έχει ακόμη ξεκινήσει.
Το αίτημα της Δημοτικής Αρχής προς το δήμο Ακτίου-Βόνιτσας για μεταφορά 10.000 τόνων δεματοποιημενων απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ Παλαίρου, δε μπορεί να χαρακτηριστεί ούτε ως προσωρινή λύση, δεδομένου ότι σύμφωνα με τη δημοτική αρχή παράγονται ετησίως 30.000 τόνοι απορριμμάτων, ενώ ήδη υπάρχουν αποθηκευμένοι 5.500 τόνοι δεματοποιημένων που πρέπει να μεταφερθούν το δυνατόν συντομότερο, για να αποφευχθεί ο κίνδυνος αυτανάφλεξης.
Επιπροσθέτως πρέπει να σημειωθεί ότι οι προθέσεις των γειτόνων μας δεν κρίνονται θετικές.
Το αντίστοιχο αίτημα της Δημοτικής Αρχής προς τον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, (ΦΟ.Δ.Σ.Α.), Ιωαννίνων, είναι μάλλον προσχηματικό.
Αφενός ο ΧΥΤΑ Ελληνικού Ιωαννίνων είναι σχεδόν κορεσμένος, ο δε όγκος των σκουπιδιών και το κόστος μεταφοράς και επεξεργασίας στο εργοστάσιο απορριμμάτων της ΤΕΡΝΑ, στο Ελευθεροχώρι Δωδώνης, που πρόκειται να λειτουργήσει στους προσεχείς μήνες, καθιστά απαγορευτική κάθε σκέψη για την εξυπηρέτηση των αναγκών της Λευκάδας στην περιοχή της Ηπείρου.
Στην περίπτωση που δεν καταστεί δυνατή η αποδοχή των απορριμμάτων της Λευκάδας σε κοντινό ΧΥΤΑ για τα επόμενα 3-4 χρόνια, μέχρι την ολοκλήρωση κατασκευής και τη λειτουργία της ΜΟ.Π.Α.Κ., πρέπει με αποφασιστικότητα να προχωρήσουμε σε υλοποίηση μεταβατικής λύσης ολοκληρωμένης διαχείρισης, με κινητή μονάδα, και εξοπλισμό διαλογής απορριμμάτων στην πηγή.
Θεωρώ λοιπόν αναγκαία τα παρακάτω βήματα:
Γωνιές ανακύκλωσης – Πράσινα σημεία με 6 – 8 θυρίδες καθεμιά, σε κεντρικά σημεία του νησιού, για χωριστή διαλογή ξηρών ανακυκλώσιμων υλικών και βιοαποβλήτων.
Καφέ κάδοι για κάλυψη κεντρικών σημείων του δήμου, με έμφαση σε εστιατόρια, ξενοδοχεία, λαϊκή αγορά, κ.λ.π.
Κινητή μονάδα προεπεξεργασίας, (κινητή συστοιχία μηχανημάτων/μίνι εργοστάσιο), ανάκτησης υλικών και κομποστοποίησης οργανικών, καφέ κάδου και σύμμεικτων.
Άμεση αποκατάσταση της χωματερής, ώστε να εκλείψουν άμεσα τα φαινόμενα των επικίνδυνων οσμών και πυρκαγιών. (Το ποσό που απαιτείται είναι σχετικά μικρό και όπως πληροφορούμαι είναι διαθέσιμο από κονδύλια που αφορούν σε σχετικές δράσεις του δήμου μας, σχετικές με τη διαχείριση των αποβλήτων).
Οργάνωση «καμπάνιας ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης, συνεργασίας όλων των πολιτών, για την αναγκαιότητα διαχωρισμού – ανακύκλωσης (σε οργανικά, ανακυκλώσιμα κλπ), ως σημαντικό μέτρο μείωσης του όγκου απορριμμάτων και της ρύπανσης», σύμφωνα και με τη σχετική ανακοίνωση του συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του Μουσικού Σχολείου Λευκάδας.
Επιπροσθέτως υπηρεσία που θα λειτουργήσει μακροπρόθεσμα στην Α/βάθμια εκπαίδευση, ακόμη και με σχολικούς διαγωνισμούς, για 5 μήνες κατά έτος, με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού.
Αν ακολουθήσουμε την προτεινόμενη διαδικασία, το μη αδρανές υπόλειμμα που πρέπει να πάει για περαιτέρω επεξεργασία ή ταφή, υπολογίζεται στο 40% της αρχικής μάζας των στερεών αποβλήτων και επομένως το κόστος διαχείρισης μειώνεται καθοριστικά τόσο για την προτεινόμενη μεταβατική λύση, όσο και μετά την κατασκευή της ΜΟ.Π.Α.Κ..
Μας δίνεται ενδεχομένως έτσι και η δυνατότητα, να προτείνουμε στους γείτονες την έναρξη της συνεργασίας ευθύς αμέσως μετά την εγκατάσταση της κινητής μονάδας. Δηλαδή να φέρνουν τα δικά τους σκουπίδια για επεξεργασία στην κινητή μονάδα που θα λειτουργήσει στη Λευκάδα και να τους στέλνουμε το μη αδρανές υπόλειμμα για ταφή στο ΧΥΤΑ Παλαίρου.
Οι λεπτομέρειες του προτεινόμενου εγχειρήματος είναι στη διάθεση της Δημοτικής Αρχής.
Από την πλευρά μας δεσμευόμαστε ότι θα στηρίξουμε την όποια ρεαλιστική προσπάθεια, με τον οποιοδήποτε τρόπο μας ζητηθεί και χωρίς πρόθεση δημαγωγίας και ανέξοδης κριτικής.
Για μας προέχει η «Λευκάδα,ο Δήμος που αξίζουμε».
Γιατί το εργοστάσιο hitech επεξεργασίας σκουπιδιών δεν είναι άμεσα προτεινόμενο, ώστε η όλη επιδίωξη εκβιάσει την συμμετοχή κοινωνικά.
Η Ελλάδα έχει τεχνογνωσία για την δημιουργία μεγάλου έστω κόστους μονάδων μέσω της συμμετοχής με πάγιο – διπλή ταρίφα- για την υλοποίηση του έργου.
Και η ΔΕΗ ( EBASCO αρχικά ως βάση ), και ο ΟΤΕ από την δεκαετία του 1950 και η ΕΥΔΑΠ αργότερα κλιμάκωσαν στην βάση της συμμετοχής των πολιτών την όλη διευρυνσή των.
Το άλλο θέμα που πρέπει να προταθεί όσο το δυνατόν επιτρέπει το θεσμικό πλαίσιο- που σκόπιμα πολιτικά χρόνια παραμένει θολό- είναι η παρέμβαση του Δήμου στην διαχείρηση των πολυκατοικιών και την ευταξία στις οριζόντιες ιδιοκτησίες και συμπεριφορές συγκατοίκησης , καταβολή υποχρεώσεων, καθαριότητα, θέρμανση, αποχέτευση, ώρες που κατεβάζουν τα σκουπίδια, συντήρηση ασανσέρ, κλιμακοστάσια ελεύθερα, μπαλκόνια.
Η από την μεταπολεμική αντιπαροχική εποχή μαζική δόμηση των πολυκατοικιών, άφησε σκόπιμα , τονίζεται ότι άφησε σκόπιμα ( το γιατί είναι κατανοητό) , το θέμα ρύθμισης των υποχρεώσεων και τάξης στην πολυκατοικία ( το προνομοιακό πεδίο άσκησης οικονομικής πολιτικής για χρόνια). Οι κοινόχρηστοι χώροι της πολυκατοικίας, εφ όσον απ αυτούς εξαρτώνται θέματα ασφάλειας και υγιεινής των κατοίκων και πολιτών.. είναι περίπου δημόσιο αγαθό,( όχι αυστηρά δημόσιο ) το οποίο οφείλουν να υποστηρίζουν και να συντηρούν οι διαβιούντες πολίτες στην βάση της κοινωνικής ασφάλειας και ευταξίας. Όπως και τα πεζοδρόμια που ήταν οικόπεδα ιδιωτικά αλλά στην οικοδομική γραμμή έγιναν δημόσιοι χώροι.
Αυτό δεν είναι σχέδιο που μπορεί να προταθεί από Δημοτική αρχή και στο χρόνο να κατακτηθεί υπέρ του γενικά στο χρόνο μικρότερου κόστους συντήρησης σωρευτικά και ασφάλειας και τάξης της καθημερινότητας.
Και είναι χαρακτηριστικό του ανερμάτιστου της φορολόγησης των ακινήτων- ενφια- ως μια προσπάθεια μεταφοράς της Γερμανικής Συνταγματικής επιταγής : ”η ιδιοκτησία κοστίζει” από το 1918. Κοστίζει η ιδιοκτησία αλλά ως νόρμα της επιβαλλόμενης συντηρησής της , και όχι σαν απόφαση για την φορολόγηση υπερ του κάθε κρατικού μορφώματος περαστικών ( το κράτος ως κέντρο διερχομένων ) ,και ταυτόχρονα της μη πρόβλεψης για την συντηρησή του, ή έστω υποστηριξή του από τον εισπράτοντα τον φόρο.
Η ιδιοκτησία πρέπει να κοστίζει πρώτιστα για την συντηρησί της , για να διατηρείται το αξιακό πλαίσιο της ιδιοκτησίας , που συμβάλει και ενισχύει το αξιακό κοινωνικό στοιχείο. Η Δημοτική εκάστοτε αρχή συνολικά μπορεί να επιδιώξει απόσπαση θεσμικοτήτων απ το κράτος περαστικών, με στόχο την βελτίωση της κατάστασης στην οριζόντια πολυκατοικιακή ιδιοκτησία. Ακόμα και στην εδραία ιδιοκτησία.
Η Δημοτική αρχή, μπορεί να ερευνήσει πλέον τρόπους απασχολησιμότητας εγγύς επαγγελμάτων ( επαγγέλματα εγγύτητας ) με στόχο τον σταθερό προοδευτικά καθαρισμό των χορταριών και μαζών δεξιά αριστερά των δρόμων ( ένα περίεργο φαινόμενο που συμβαίνει σε όλη την Ελλάδα ) καθαρισμών αυλακιών , κοπής ξεραμένων δέντρων . Και αυτό ως ανακυκλούμενο πρόγραμμα συντήρησης να βελτιώσει την κατάσταση. Το μεταναστευτικό άνεργο εκάστοτε δυναμικό , μπορεί να αποτελέσει και ως απασχόληση ηπιότερου κόστους , στοιχείο για την εργασία αυτή.
Σε κάποια πευκόφυτη περιοχή οικισμό της Αττικής υψηλού κόστους διαβίωσης, τα ξερά πεύκα δεξιά αριστερά των κεντρικών δρόμων και τα χορτάρια μαζί με τις πευκοβελόνες , και κανένας δεν ενδιαφφέρεται. Τα ίδια συνέβαιναν και στην περιοχή Λεωφόρο Μαραθώνος- Ραφήνα- Μάτι- Βουτζά, ως που ήρθε η πυρκαγιά με τα τραγικά αποτελέσματα.
Οι προτάσεις της κάθε υποψηφιότητος για τις δημοτικές αρχιεραισίες- την επόμενη μέρα των εκλογών οι περισσότερες υποψηφιότητες και σύμβουλοι- θα αποτελούν μέλος του Δημοτικού συμβουλίου- θα πρέπει νάναι προς την κατεύθυνση περισσότερης αυτονομίας απ την κεντρική κρατική διαχείρηση για την αντιμετώπιση των δημοτικών προβλημάτων. Πράγμα που στην πορεία του χρόνου θα φέρει εξορθολογισμό και κόστων διαχείρησης των Δημοτικών προβλημάτων και ικανοποίηση των πολιτών απ την διευθέτηση των Δημοτικών θεμάτων. Και η συγκυρία της χρεωκοπημένης χώρας που θα πάει για χρόνια , είναι η καταλληλότερη να προβάλει για την αντιμετώπιση ( in home ) η Δημοτική κοινωνία των πολιτών. Να επιδιώξει δηλαδή η Δημοτική κοινωνία μεγαλύτερο βαθμό αυτοθέσμησης της. Και αυτό πρέπει νάναι και το πρόταγμα της κάθε υποψηφιότητος για τις Δημοτικές αρχιεραισίες..δηλαδή να τραβήξει και να αναδείξει τις δυνάμεις και τις δυνατότητες της Δημοτικής κοινωνίας για την αυτοεξυπηρετησί της.