Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσφεύγει ο Σύλλογος Αρχαιολόγων Ελλάδας
Στις 21 Ιανουαρίου εκδικάζεται στο ΣτΕ η προσφυγή του ΣΕΑ για τη μεταβίβαση μνημείων στο Υπερταμείο
Πέραν τούτου, το ΥΠΠΟΑ, στην από 23/10/2018 ανακοίνωσή του, δήλωνε κατηγορηματικά πως: «Καμία πράξη μεταβίβασης ή άσκησης διαχείρισης δεν έχει επιχειρηθεί και δεν πρόκειται να επιχειρηθεί από την ΕΤΑΔ για τον κατάλογο των 10.119 Κωδικών Αριθμών Εθνικού Κτηματολογίου, πριν ολοκληρωθεί η ταυτοποίηση των εξαιρουμένων ακινήτων, που διενεργείται από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και άλλων φορέων. Ακολουθεί, εξάλλου, αντίστοιχος έλεγχος και για τον κατάλογο των περίπου 72.000 ακινήτων που έχει βρεθεί να διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ από το παρελθόν». Ωστόσο, η ΕΤΑΔ ΑΕ προχωρά κανονικά σε μεταγραφές ακινήτων που της έχουν μεταβιβαστεί από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο (σύμφωνα με το πρακτικό Συνεδρίασης Διοικητικού Συμβουλίου ΕΤΑΔ 559/5.9.2018), πολύ πριν ολοκληρωθεί ο έλεγχος των ακινήτων από το ΥΠΠΟΑ. Τελικά τι ισχύει; Δεν γνωρίζει το ΔΣ της ΕΤΑΔ τι έχουν εξαγγείλει οι αρμόδιοι υπουργοί, ή οι εξαγγελίες των υπουργών είναι κενές περιεχομένου;
Η κυβέρνηση, παρά την απροθυμία της, θα χρειαστεί άμεσα να προχωρήσει σε θεσμικές κινήσεις, καθώς η αίτηση ακύρωσης που κατέθεσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, από κοινού με τους Δημάρχους Πατρέων και Σπάρτης, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει προσδιοριστεί να εξεταστεί στις 21 Ιανουαρίου 2019.
Ως τότε ο Υπουργός Οικονομικών είτε θα πρέπει να έχει εξαιρέσει θεσμικά τα μνημεία και τα κτίρια αρμοδιότητας ΥΠΠΟΑ είτε να έρθει στο ΣτΕ και να υπερασπιστεί την μεταβίβαση που έχει υπογράψει ο ίδιος. Σε κάθε περίπτωση, οι προφορικές δεσμεύσεις και τα δελτία τύπου προφανώς δεν υπάρχει περίπτωση να ληφθούν υπόψη από το ανώτατο δικαστήριο. Ας αναλάβει λοιπόν η κυβέρνηση τις ευθύνες της κι ας σταματήσει να κωλυσιεργεί και να θολώνει τα νερά.
Ζητάμε:
1. Την άμεση δημοσιοποίηση του πλήρους καταλόγου αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων και γενικότερα ακινήτων που χρησιμοποιούνται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και τα οποία περιλαμβάνονται στον κατάλογο των 10.119 ακινήτων που μεταβιβάζονται στην ΕΤΑΔ ΑΕ.
2. Την έκδοση σχετικής Υπουργικής Απόφασης ονομαστικής εξαίρεσης από τη μεταβίβαση κάθε δικαιώματος (κυριότητας και διαχείρισης) όλων των παραπάνω και του περιβάλλοντος χώρου αυτών ή μέρους των ακινήτων αυτών που δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016 προς την ΕΤΑΔ ΑΕ και οποιαδήποτε συναφή εταιρεία ή οργανισμό στο διηνεκές. Το ίδιο να ισχύσει και για τυχόν άλλα παρόμοια ακίνητα που θα αποκαλύπτονται ή θα χαρακτηρίζονται στο μέλλον, συμπληρώνοντας την πολιτιστική μας κληρονομιά.
3. Τη διασφάλιση με νομοθετική ρύθμιση ότι επίσης εξαιρούνται της μεταβίβασης και τα μνημεία, οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μουσεία και άλλα συναφή ακίνητα αρμοδιότητας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που συμπεριλαμβάνονται στην παράγραφο 5 του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016, για τα οποία η ίδια η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ αποδέχεται ότι, ακόμη και αν εξαιρεθεί η μεταβίβαση κυριότητας, η ΕΤΑΔ ΑΕ διατηρεί την διαχείρισή τους και επομένως την νομή τους. Πρόκειται για 72.000 ακίνητα, τα οποία κατά τον χρόνο δημοσίευσης του Ν. 4389/16 είχαν ήδη μεταβιβασθεί, ενώ λόγω της αυτοδίκαιης προστασίας τους από το Σύνταγμα, θα πρέπει η διαχείρισή τους από την ΕΤΑΔ να εξαιρείται.
4. Τη νομοθετική διασφάλιση των κτηρίων των αρχαιολογικών μουσείων, των αρχαιολογικών αποθηκών και συναφών κτηρίων ή υπαίθριων χώρων που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο και χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, της φύλαξης αρχαιοτήτων και γενικότερα για αρχαιολογικούς σκοπούς.