Στο απογευματινό μαγκαζίνο του Prisma 91,6 μίλησε ο αντιδήμαρχος Γιώργος Φίλιππας ο οποίος αναφέρθηκε στην εμπλοκή που έχει προκύψει στο Κτήμα Πασσά και την προσπάθεια διεκδίκησης που κάνει η δημοτική αρχή.
Ο κύριος Φίλιππας έκανε μια ιστορική αναδρομή από την αρχική απαλλοτρίωση των εκκλησιαστικών κτημάτων και το μοίρασμα τους σε όσους είχαν αναλάβει να καλλιεργούν κάποια κτήρια από τις Μονές.
“Την διαχείριση έκανε ένα συμβούλιο το οποίο αποτελείται από ακτήμονες, αλλά τα διοικητικά τα κάνουν μηχανικοί.
Η διανομή γίνεται, αλλά παραμένουν αδιάθετα κάποια τμήματα για να παραμένουν τα ζώα όταν καλλιεργούν όπως το κομμάτι της κοινότητας Πλατυστόμων και κάτι άλλα κομμάτια τα οποία στην πορεία εξαφανίστηκαν.
Ένα κομμάτι ήταν και το κτήμα Πασσά, το οποίο μετετράπη σε αγροκήπιο και δόθηκε στο ελαιοκομικό Λευκάδας για να ιδρυθεί Ελαιοκομικός σταθμός.
Η χρήση αυτή δόθηκε από τον συνεταιρισμό ακτημόνων με τον όρο ότι όταν το Γεωργικό σχολείο ολοκληρωθεί να γυρίσει στους ακτήμονες, μιλώντας για την εποχή του 1939, καθώς υπάρχει έγγραφο από την Γεωργική υπηρεσία του Νομού Πρεβέζης, που ουσιαστικά δείχνει ότι με κάποιο τρόπο πέρασε στο δημόσιο.”
“Η κοινότητα Πλατυστόμων κατά καιρούς ζητούσε να το αξιοποιήσει και ερχόμαστε στο 1990 που με συγκεκριμένες αποφάσεις παραχώρησε τις εκτάσεις για αξιοποίηση και το 1994 περίπου η συμφωνία με το Υπουργείο Εσωτερικών για να γίνουν κατασκηνώσεις του υπουργείου.
Η σύμβαση αυτή τελείωσε το 2010 και ο δήμος επανήλθε με νέο αίτημα 4-3-2011 ζητόντας να συνεχίσει η χρήση από τον δήμο, ωστόσο για λόγους που δεν έχει να κάνει με τον δήμο δεν ευοδώθηκε.
Ο δήμος Λευκάδας επανήλθε το 2015 με επιστολή του κυρίου Δρακονταειδή και σαν συνέχεια της προηγούμενης δημοτικής αρχής, ήρθαν σε επαφή με τον κύριο Αποστόλου ο οποίος εξέφρασε την πρόθεση να το δώσει στον δήμο, όπως έγιναν και σε αλλα κομμάτια στην Ελλάδα, με το σκεπτικό ότι σαν υπουργείο δεν μπορεί να κάνει κάτι, αυτά θα καταπατηθούν και καλύτερα να τα εκμεταλλευτούν οι τοπικές κοινωνίες.
Το θέμα συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο το 2016 και ξεκίνησαν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και οι γνωματεύσεις, μια χρονοβόρα διαδικασία.
Το θέμα είχε κολλήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα στην περιφέρεια, καθώς δεν υπήρχε υπάλληλος, καταλήγοντας ότι λόγω αγκυλώσεων παρέμενε κολλημένο για μεγάλο χρονικό διάστημα.
“Το υπουργείο καθόρισε τις χρήσεις γης για της οποίες μπορεί να παραχωρηθεί οι οποίοι είναι για κοινωνικούς σκοπούς και δεν τις επέλεξε ο δήμος.
Όσον αφορά την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης είχαμε την πολιτική βούληση από τον Υπουργό κ. Αποστόλου, λέγοντας ότι δεν γνωρίζει η καινούρια ηγεσία του υπουργείου τι θα πράξει και κάτω από τις τρέχουσες εξελίξεις, ελπίζοντας να έχει την ίδια βούληση.”
Από την στιγμή που είναι στο Υπουργείο Οικονομικών είναι αναμενόμενο να ενταχθεί στην ΕΤΑΔ, είπε ο κύριος Φίλιππας.
Όσον αφορά την έκταση έχει δημιουργηθεί ένα μπάχαλο από τον αρμόδιο υπάλληλο της Περιφέρειας που δεν εκτίμησε κατάλληλα την κατάσταση.
“Έχουμε ένα κτήμα το οποίο ανήκει στο δημόσιο και δηλώνει στο Κτηματολόγιο η διεύθυνση Γεωργίας Λευκάδας με συνολική έκταση 20.759 μέτρα.
Υπάρχει ενημερωτικό σημείωμα που έχει στείλει ο αιρετός Νομάρχης κ. Μαργέλης με ημερομηνία 1990 και ήταν απόφαση της κυρίας Γιάπρου, υπάρχει και το 2002 η απόφαση Σπύρου ότι η έκταση είναι 11.870 και 4.270 επάνω από τον δρόμο τα δυο κομμάτια.
Αυτά σε σχέση με το Κτηματολόγιο έχουν μια απόκλιση που είναι γύρω στο ένα στρέμμα και αυτή μπορεί να οφείλεται στην διαπλάτυνση του δρόμου, στην τοποθέτηση της γραμμής απαλλοτρίωσής του Επαρχιακού δρόμου και αφετέρου στον καινούριο δρόμο που άνοιξε επί προεδρίας Πραξιτέλη Σούνδια, με Νομάρχη τον κύριο Λάζαρη και λείπει η σκαλίτσα που είναι μπροστά από το γήπεδο. Εδώ δεν έχουμε την απόκλιση που επικαλούνται των επτά στρεμμάτων.
“Από το κτηματολόγιο μας λένε ότι όλη η έκταση των τριών κομματιών είναι 20.759 μέτρα, εμείς κάναμε αποτύπωση και το βρήκε 21.253, βάζοντας μέσα τον Αιγιαλό και την ζώνη απαλλοτρίωσης και αυτή η έκταση είναι η ίδια την οποία έχει ένα παλιό τοπογραφικό το 2000 επί Δήμου Ελλομμένου και το έκανε ο κύριος Κανετάκης που το είχε ζητήσει να μελετήσει το κτήμα.
Σε αυτές τις καταγραφές εμείς βγαίνουμε παραπάνω πενήντα μέτρα από το Κτηματολόγιο.
Η περιφέρεια κάνει λόγο για μια απόκλιση επτά στρεμμάτων, λέγοντας ότι αυτό οφείλει η Περιφέρεια να το εντοπίσει που είναι, διότι είναι δρόμος που πάει στην Νικιάνα και αυτός που περνάει από το Περιγιάλι είναι ο παλιός ενετικός που προϋπήρχε. Πρέπει να εντοπίσουν που είναι τα επτά στρέμματα, λέγοντας ότι το ζητούν από τον Γενάρη να το πράξουν.
Επίσης επειδή ακούστηκε από τον κύριο Γληγόρη ότι βάζοντας χρήση γης αναγνωρίζουμε τους καταπατητές, ανέφερε ότι ο ιδιοκτήτης αυτή την στιγμή φέρεται το δημόσιο, δέκα χρόνια που έχουμε κτηματολόγιο γιατί δεν έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες για να διορθωθεί το Κτηματολόγιο, καθώς ο δήμος δεν μπορεί και όταν χρειάστηκε το δικαστήριο είπε ότι δεν έχει έννομο συμφέρον.
Δεν μπορεί να μεταφέρονται τεχνηέντως από κάποιους και να διακινείται ότι ο δήμος ζητάει δώδεκα στρέμματα και μάλιστα αυτοί που το διακινούν είναι και δημοσιογράφοι, λέγοντας ότι μπορεί να κάνουν μια έρευνα να δουν από τα χαρτιά τι ζητάμε, ωστόσο είμαστε σε προεκλογική περίοδο και ο καθένας θέλει μαζέψει ψήφους.
Όσον αφορά την μεταβίβαση στο υπερταμείο, είπε ότι δεν θα είχαμε πρόβλημα αν είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες στο διάστημα που το τρέχαμε, καθώς θα είμαστε ένα σκαλί επάνω από το πρόβλημα.
Από την στιγμή που έχει καταγραφεί ότι περνάει στο υπερ ταμείο υπάρχει πρόβλημα, καθώς θα πρέπει να συμφωνήσει η επιτροπή διαχείρισης όσον αφορά την μεταβίβαση στον δήμο.
Αυτή η επιτροπή είναι πενταμελής τρεις Έλληνες δύο από έξω και πρέπει να συμφωνήσουν οι τέσσερις.
Δημιουργείται ένα πρόβλημα το οποίο ελπίζουμε να ξεπεράσουμε, διατηρούμε ελπίδες καθώς ο υπουργός Τσακαλώτος έχει κάνει απόφαση η οποία λέει ότι κάθε ένα που μπαίνουν στον κατάλογο θα εξετάζεται αναλυτικά.
Ο κύριος Φίλιππας κατέληξε ότι για το αδιέξοδο υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες από μεριάς κάποιων υπαλλήλων που δεν ξέρω τι εξυπηρετούσαν.
Μέχρι τις εκλογές θάχει πουληθεί και η βρύση της Ζάβκας και ο πλάτανος και να το θυμηθείς αξιότιμε ότι από δώ και πέρα θα πληρώνει ο διαβάτης- δεν υπάρχουν πλέον πεζοί αλλά και όσοι με το αυτοκίνητο σταματούν για να πιούν νεράκι.
Και η αριστερή στροφή κατεβαίνοντας στο ξέφωτο με το αγνάντι στα νησιά , στο δρόμο από Πλατύστομα για ΠΕριγιάλι θάχει πουληθεί, ως για την επ αμοιβή απόλαυση της εκτεινόμενης τοπιογραφίας ( που θάγραφε και ο Βιζυηνός ). Και για απολαύσει το αγνάντιο άνθρωπος θα πληρώνει.
Και κάθε άλλη άποψη ,πέρα απ την κτηματολογικώς περιγεγραμένη κυβερνητικά πρακτική αυτής της κυβερνητικής ομάδας, θάναι ανορθολογική και διωκτέα.
Και για τούτε μην ζοριζόμαστε, άνθρωπoυς ζώα θέλουν να μας καταλήξουν.
Φήμες λένε ότι και η παραλία Πλάκα, 1,5 χιλιόμετρο χωματόδρομο απ τον άι Νικόλα στα Νηρά , θα εκχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ- πώληση- για εκμετάλευση prive με υψηλό τίμημα ανά ομπρέλα και λουόμνο , με δωρεάν είσοδο για τα οικόσιτα σκυλιά των λουομένων, για να ενισχυθούν τα κρατικά ταμειακά πλεονάσματα.
Η αστυνόμευση πέρα από ανθρώπους θα γίνεται και με ντρόουν που θα φωτογραφίζει τον λουόμενο. Και σύμφωνα με τις νέες στοιχειομετρικές ταυτότητες θα ελέγχεται το πόθεν έσχες και τα τεκμήρια του επισκέπτη.
Και η περιοχή Αλώνια στο Πλατύστομα Λευκάδος ( όχι το Πλατύστομο Φθιώτιδος) εκεί που η λαική μούσα θέλει ” στο Πλατύστομα στ’αλώνια που λαλούν τα χελιδόνια ” θα εκχωρηθεί-πωληθεί.
Μάλιδτα υπάρχουν φήμες ότι πρίκειται να βάλουν πινακίδες σε κάθε έκταση που εκχωρείται – πωλείται.
Οι πινακίδες θα γραφούν από ντόπιους παλιούς ( για να μην κοστίσουν σε κατασκευή κσι βαρύνουν τον κρατικό ταμείο ) και έτσι θα γράφουν λογικά ανορθόγραφα : “εκχορίτε -πολίτε ί έκτασι”” για να την καταλαβαίνουν όλοι.
Ήταν η παλιά γραφή με την οποία την αρχή του 20ου αιώνα είχε εκφρασθεί το κοινωνικό κίνημα :”όλι ι έλινες εγράματι'”.
Σχετικά εγχειρίδια υπάρχουν στις βιβλιοθήκες.
Και ο η πλαγιά και ο χώρος πάνω απ την Αγία Κυριακή μέχρι το μνημείο του Γερμανού Αρχαιολόγου Νταίρπφελδ υπάρχουν φήμες ότι θα εκχωρηθεί -πωληθεί.
Υπήρξε και ενδιαφέρον από Γερμανικής με ρίζες Πρωσσικές , πλευράς για να βρεθεί τρόπος να υπάρξει μια αναφορά Γερμανικού εδάφους μέσα στην Ελληνική επικράτεια ( κάτι σαν τα κηρια των πρεσβειών σε άλλες χώρες).
Το σημερινό ενδιαφέρον έχει και μια νοσταλγική χροιά παλιάς Πρωσσικής κατεύθυνσης διότι εκφράστηκε από απογόνους του παλιού Γερμανού -Πρώσσου -αυτοκράτορα Γουλιέλμου Β Κάιζερ, κουνιάδου του Έλληνα Βασιλιά Κωνσταντίνου Α’ , και παπού της Βασιλομήτορος Φρειδερίκης.
Και δεδομένου ότι ο Γερμανός αρχαιολόγος που ταύτησε ουσιαστικά την ζωή του με τις έρευνες στην Λευκάδα , απελάμβανε και της εμπιστοσύνης και της χρηματοδότησης του Κάιζερ ώς μέλος του Γερμανικού αρχαιολογικού ινστιτούτου της Αθήνας , που προσέφερε μεγάλη βοήθεια στην αρχαιολογική οργάνωση της χώρας μας από τον 19ο αιώνα.
Υπάρχουν φήμες και πληροφοφορίες ότι και αυτό το κομμάτι γής ( βραχώδες ώς το πλάτωμα του μνημείου) θα ενταχθεί μέσα στο πλαίσιο εκχώρησης ( όχι πώλησης) σαν μια παροχή πρός το Γερμανικό λαό και το Γερμανικό Έθνος και εις μνήμην του σπουδαίου Γερμανού αρχαιολόγου που έζησε και εργάστηκε στην Λευκάδα από τα τέλη 19ου αιώνα και για μισόν αιώνα.
Οι ίδιες πληροφορίες και φημες λένε ότι το όλο σχετικό βρίσκεται σε συζητήσεις για να κοπούν χαραχθούν τα αζιμουθια των γεωγραφικών συντεταγμένων σε μοίρες επί του χάρτη της περιοχής για να καθοριστούν τα όρια της πρός εκχώρηση μικρής σε έκταση περιοχής.
Και τούτο διότι δεν θέλουν οι Γερμανοί να μιλάνε αόριστα κτηματολογικά ,όπως γίνεται με τα χωρίς τοπογραφική μέτρηση κτήματα που ώς κτηματογραφικά διαγράμματα εκχωρούνται, για πώληση, στο ΤΑΙΠΕΔ ή αντίστιχους φορείς.
Έχει ακουστεί και η σποψη , μάλλον δεν ευσταθεί και είναι σκόπιμη, ότι
στον χωρο πλάτωμα που είναι το μνημείο του αρχαιολόγου ίσως φκιαχτούν και προτομές του Γουλιέλμου Β’ Κάιζερ ,της αδελφής του Σοφίας ( σύζυγος του Έλληνα βασιλέα Κων/νου Α) και της Βασιλομήτορος της Ελλάδος Φρειδερίκης , ώς μια αναφορά στήν ΕλληνοΠρωσσική κοινή ιστορία.
Το ιστορικό βάθος της περιοχής που ερευνήθηκε αρχαιολογικά από το Πρώσσικο ενδιαφέρον θα μπορούσε να το υποθέτει ( χωρίς διάθεση ίντριγκας) αυτό.Και η όλη περιοχή θα μπορούσε να ενισχυθεί τοποσημικά.
Κα η πευκόφυτη πλέον πλαγιά της Καρούλας στην Νότια πλευρά του χωριού Καρυάς, πάνω απ την απάνω βρύση ,υπάρχει εκτίμηση και φήμη ότι θα εκχωρηθεί.
Και υπάρχει υπόβαθρο για τούτο, διότι ώς ένα σημείο παλαιότερα στο κάτω μέρος της πλαγιάς παλαιότερα υπήρχαν σκάλες χωράφια που έβαζαν φακή. Και από ένα σημείο και πάνω ήταν εξόχως πέτρινο το τοπίο και χωρίς δυνατότητα δημιουργίας σκαλών – βαθμίδων με ξερολιθιά- για την καλλιέργεια. Από ένα σημείο και πάνω ήταν αμοιγώς δημόσια ορεινή έκταση , και μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1960 απεφασίσθει να γίνει με πέτρες ασβεστωμένες η κορώνα του τότε Βασιλιά, και πρός αυτό αποσχολήθηκαν οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού σχολείου και ίσως και των τριών τότε τάξεων του Γυμνασίου Καρυάς.
Το όλο σχήμα της βασιλικής κορώνας με ασβεστωμένες πέτρες κράτησε 1-2 χρόνια αλλά με τον καιρό έφυγε ο ασβέστης απ τις πέτρες και ταυτόχρονα μεγάλωσε και η πευκοφύτευση που είχε γίνει ταυτόχρονα σε κάποιο σημείο και το όλο το κατασκευαστικό αυτό χειροτεχνικό consept χάθηκε. Με τα χρόνια μεγάλωσαν και τα πεύκα και από ένα σημείο και πάνω η δασική υπηρεσία έβαλε αγκαθωτό συρματόπλεγμα για να χαράξη την κρατική έκταση και ταυτόχρονα κυρήχθηκε και απαγόρευση στο κυνήγι. Με τα χρόνια έπαψε και η καλλιέργεια στο κάτω καλλιέργήσιμο μέρος της πλαγιάς ( η κατ εξοχήν καρούλα ) και τα πεύκα γιγαντώθηκαν ώς σήμερα. Υπήρχαν και διάφορα γεωργικά επεισόδια την αρχή της δεκαετίας του 1970 ώς το 1975 , διότι τότε ακόμα κάποιες σκάλες καλλιεργούνταν με φακή , η οποία φακή αποτελούσε τροφή για τους λαγούς της περιοχής. Δεδομένου ότι στο επάνω μέρος της καρούλας είχε απαγορευτεί το κυνήγι , οι λαγοί αποτελούσαν πρόβλημα για την καλλιέργεια φακής ή και τα λίγα μποστάνια που υπήρχαν στις παρυφές της Καρούλας πίσω απ τα τελευταία σπίτια του χωριού και που ποτίζονταν με νερό απ την απάνω βρύση.
Δεν ήταν λίγες οι φορές τα χρόνια της αρχής της δεκαετίας ου 1970 που απειλήθηκαν νεύρα και φασαρίες με την αστυνομία του χωριού Καρυά , διότι οι κάτοικοι διαμαρτύρονταν για τις καταστροφές που επέφεραν οι ορδές λαγών που κατέβαιναν απ την περιοχή της Καρούλας που απαγορευόνταν το κυνήγι. Καλοκαίρι μάλιστα μια φορά τα ππνεύματα είχαν οξυνθεί το βράδυ στην πλατεία, διότι οι κάτοικοι θεωρούσαν ότι η αστυνομία δεν τους προστατεύει απ τους λαγούς- μη επιτρέποντας το κυνήγι- και αναγκάστηκε να ανέβει ο φρούραρχος ( ήταν το στρατιωτικό καθεστώς τότε ) απ την Λευκάδα για να ηρεμήσει τα πνεύματα. Η ένταση την βραδυά εκείνη ήταν πολύ μεγάλη, οι χωροφύλακες δεν μπορούσαν να προσφέρουν και μεγάλη βοήθεια ούτε ήξεραν τι να κάνουν για να λύσουν το θέμα που προέκυψε, ορισμένοι γεωργοί της εποχής ήταν πολύ νευρικοί και αθυρόστομοι και απέναντι στην χωροφυλακή, οι λαγοί αποτελούσαν την απειλή των καλλιεργειών και στα λίγα μποστάνια που υπήρχαν με πηγάδια στην είσοδο στα Ρεκατσινάτα, και εκλήθει ο φρούραρχος απ την Λευκάδα νύχτα για να ηρεμησει το όλο σκηνικό. Και γενικώς η παρουσία του φρούραρχου με όρεξη συμβιβασμού και κατανόηση για να αντιμετωπισθεί και η καλοκαιρινή βραδιάτικη φασαρία και το όλο θέμα των λαγών , υπήρξε κατευναστική και ηρεμιστική. Το θέμα βέβαια δεν λύθηκε για τον κάθε επόμενο χρόνο σιγά σιγά εγκαταλείφθηκαν οι καλλιεργήσιμες σκάλες- βαθμίδες στην Καρούλα, και με τα χρόνια γιγαντώθηκαν τα πεύκα και σήμερα είναι ζούγκλα πράσινου.
Και η περιοχή στους Ταξιάρχες πάνω απ την Βαυκερή φημολογείται ότι θα εκχωρηθεί και κατά πληροφορίες ψάχνουν το ιστορικό κοινωνικό υπόβαθρο της περιοχής. Ακουμπάν στο ότι το πλάτεμα που υπάρχει ήταν παλιά τόπος συγκέντρωσης της παραγωγής σταφυλιών , το μισό πήγαινε στην εκκλησία ( Ταξιάρχες) και το άλλο μισό στους γεωργούς κατά μία πληροφορία. Κατά άλλη ήταν εμπλεκόμενοι και οι άρχοντες της Λευκάδας σε αυτό το ήμισυ της εκκλησίας. Οι κτητορικές των εκκλησιών διαδικασίες παλαιότερα από οικογένειες δεν ήταν αμέτοχες των παραγωγικών σχέσεων. Φήμες μιλάνε για όλη την περιοχή και το αγνάντιο προς τα νησιά- το καλύτερο αγνάντιο- αλλά και σε μεγαλύτερη έκταση , κοντά απ την Βαυκερή. Το αγνάντιο αυτό σκέφτονται φωτογραφικά και τουριστικά να το αξιοποιήσουν οι κρατικές δομές για να ενισχύσουν τα ταμειακά πλεονάσματα και ακούστηκε σε φημολογία ότι θα βάλουν εισιτήριο πρόσβασης στο εν λόγω σημείο και ταυτόχρονα τιμολόγηση ανά καρέ φωτογραφίας στο τοπίο της Ανατολικής Λευκάδος Νυδρί και Νησιά ανά δευτερόλεπτο βίντεο , που θα τραβούν οι επισκέπτες.
Το υπόβαθρο εύκολα το τεκμηριώνουν, μια και από φήμες πάλι επικαλούνται την σχέση Κράτους και Εκκλησίας από το 1838 ( μια και τους εξυπηρετεί εδώ για τον σκοπό αυτό ) άσχετα αν λέγανε καπνοφούμαρα λόγια για τον διαχωρισμό Κράτους και Εκκλησίας , φέρνοντας παράδειγμα σε κομματικές ψευτοπροοδευτικές συγκεντρώσεις ( σαν ψευτομπλούκια ) τον διαχωρισμό Κράτους και Εκκλησίας στην Γαλλία το 1904. Μπροστά στην αναγκαιότητα των ταμειακών πλεονασμάτων !!! τα καπνοφούμαρα λόγια που αμολάγανε θα λογαριάσουν.!!
Αυτά λένε οι αόριστες φήμες εν όψει των ταμειακών πλεονασμάτων.
Θα παρακαλούσα τον κ. Αντιδήμαρχο να κατονομάσει τους υπαλλήλους της Περιφέρειας που κατά την άποψη του έχουν ευθύνες και εξυπηρετούν συμφέροντα. Ο λόγος είναι απλός, για να ξέρουν ποιοι υπάλληλοι θα του κάνουν μήνυση. Είναι αιρετός, δεν μπορεί να εκφράζεται έτσι.