Δεν χωρά καμιά αμφιβολία πως η πρόσφατη εξέλιξη που είχε η πασίγνωστη στο Λευκαδίτικο κοινό υπόθεση <<ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΤΗΣ ΛΑΓΓΑΔΑΣ>> στους Σφακιώτες, είναι μια εξέλιξη που χαροποιεί ολόκληρο τον κόσμο της ΟΡΕΙΝΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ, αφού βλέπει, επιτέλους, να οριστικοποιείται μια λύση για αυτόν τον τόσο κεφαλαιώδους σημασίας δρόμο, για το πιο φτωχό κα δυσανεκτικό κομμάτι του νησιού, την ΟΡΕΙΝΗ ΛΕΥΚΑΔΑ.
Προσωπικά αυτό προσπαθούσα δυο χρόνια τώρα με την αρθρογραφία μου και την κινητοποίηση του κόσμου, να δώσω να καταλάβουν οι αρχές του νησιού, την σημασία αυτού του δρόμου για την ανάπτυξη αυτού του χώρου, αφού είναι ένας δρόμος ΕΡΓΑΛΕΙΟ για την περιοχή και όχι μόνο μια απλή διέξοδος προς την θάλασσα, ώστε να μην καθυστερούν τόσο τις αποφάσεις για αποκατάστασή του, μένοντας ο δρόμος δύο σεζόν κλειστός.
Αυτή μου η προσπάθεια, για ανάδειξη της σπουδαιότητας αυτού του δρόμου για την ΟΡΕΙΝΗ ΛΕΥΚΑΔΑ δεν είναι μόνο της τελευταίας διετίας, έχει ξεκινήσει απ’ τον πρώτο μεγάλο σεισμό του 2003, όταν υπήρχαν τεράστιες κατολισθήσεις στον δρόμο Τσουκαλάδες-Άγιος Νικήτας. Στην τοπική εφημερίδα <<ΣΦΑΚΙΩΤΕΣ>>, που εκδίδονταν τότε, είχα γράψει κύριο άρθρο με τίτλο: <<H ΛΥΣΗ ΚΑΙ Η ANAΠΤΥΞΗ ΠΕΡΝΑ ΑΠ’ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΛΑΓΓΑΔΑΣ!>>, αναφέροντας, χαρακτηριστικά πως, αυτός ο δρόμος, μπορεί να αποτελέσει, αν φτιαχτεί σωστά , την εναλλακτική λύση πρόσβασης στις θάλασσες του Αγίου Νικήτα, για όλο το νησί, σε περίπτωση που στο μέλλον υπάρξει και πάλι έντονο πρόβλημα στον δρόμο Τσουκαλάδες-Άγιος Νικήτας!!!
Βλέπω, λοιπόν, με πολλή μεγάλη χαρά στην σχετική ανακοίνωση της ΠΙΝ, που συνοδεύει την εξαγγελία για την εξασφάλιση κονδυλίου 2.800.00 ΕΥΡΩ για τον δρόμο αυτόν, βλέπω να υπάρχουν αυτές οι δύο ορθολογιστικές και ρεαλιστικές αξιολογήσεις και προσεγγίσεις . Πρώτη αξιολόγηση-επισήμανση, στην ανακοίνωση της ΠΙΝ, είναι ότι αποτελεί έναν δρόμο κομβικής σημασίας για τα χωριά της ΟΡΕΙΝΗΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ και δεύτερη πως μπορεί να αποτελέσει και εναλλακτική λύση αν υπάρξει πρόβλημα στον δρόμο Τσουκαλάδες-Άγιος Νικήτας!
Επειδή διακρίνω ευήκοα ώτα, μεθοδικότητα, ορθολογισμό και ρεαλισμό στην ΠΙΝ, προσωπικά θα καταθέσω σήμερα στα δική μου αναλυτική άποψη για τον δρόμο αυτό, ώστε πράγματι να είναι η ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΛΥΣΗ, για όλο το νησί, πρόσβασης στις καταπληκτικές θάλασσες της Βορειοδυτικής Λευκάδος, σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά με τον δρόμο Τσουκαλάδες-Άγιος Νικήτας.
Ευθύς εξ αρχής θα πω πως δεν έχω γνώσεις μηχανικού, όμως εμπειρικά και με κοινό νου, αλλά έχοντας και βιωματική αντίληψη σαν Σφακισάνος, ισχυρίζομαι πως είναι μια χρυσή ευκαιρία τώρα, ο δρόμος της Λαγγάδας να δεχθεί εκείνες τις καθοριστικές παρεμβάσεις, πέραν απ’ τις αυτονόητες στο επίμαχο σημείο των κατολισθήσεων, έτσι ώστε να περνούν και μεγάλα λεωφορεία στην διαδρομή του!!! Μόνον τότε θα μπορούμε να ισχυρισθούμε πως θα υπάρχει και σαν εναλλακτική λύση. Για να συμβεί αυτό πρώτιστο καθήκον, κατά την ταπεινή μου γνώμη, αποτελούν δύο καίριες παρεμβάσεις, εκτός απ’ την κύρια παρέμβαση στο επίμαχο σημείο των κατολισθήσεων.
Πρώτη παρέμβαση εκεί που ξεκινά ο δρόμος, στον πλάτανο του Φρυά. Υπάρχει, καταβαίνοντας, η πρώτη μεγάλη ολόκλειστη αριστερή στροφή, που είναι <<Καρύκωμα>> και χωρά μόλις και μετά βίας ένα Ι.Χ! Ανοίχθηκε έτσι ο δρόμος το 1975, προκειμένου να διασωθεί ο υπάρχων εκεί παραδοσιακός νερόμυλος. Σωστά έγινε τότε έτσι η χάραξη. Τώρα, όμως, θα πρέπει ένας νέος δρόμος-εναλλακτικός να πατήσει πάνω στην κοίτη του ποταμιού και να αφήνει στα δεξιά του τον νερόμυλο καταργώντας αυτή την στροφή-καρύκωμα!
Δεύτερη καταλυτική παρέμβαση. Να καταργηθούν οι τρείς αλεπάλληλες στροφές που βρίσκονται ακριβώς στο μέσον του Φαραγγιού της Λαγγάδας! Και αυτή η παρέμβαση απαιτεί να μεταφερθεί ο δρόμος πάνω στην κοίτη του ποταμιού ξεκινώντας από ψηλότερα, περνώντας δίπλα απ’ την αγροτική δεξαμενή των Ασπρογερακάτων και καταλήγοντας εκεί στα πλατάνια, που αρχίζει η πρώτη δεξιά στροφή ανεβαίνοντας!
Ειλικρινά δεν γνωρίζω αν το ποσόν των 2.800.00 ΕΥΡΩ είναι ικανό και για τις δύο αυτές παρεμβάσεις. Αυτό, όμως που θέλω με στεντόρεια φωνή να πω είναι πως πρόκειται για μια ΧΡΥΣΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ, τώρα, να γίνει μια συνολική παρέμβαση στον δρόμο της Λαγγάδας, η οποία να είναι οριστική και συνολική παρέμβαση, ώστε, πράγματι, να μπορεί να τον μετατρέψει και σε εναλλακτική λύση για όλο το νησί, όπως υποστηρίζει και στην ανακοίνωσή της η ΠΙΝ. Διότι, επαναλαμβάνω, το ζητούμενο είναι να διέρχονται όχι μόνο τα μικρά ΙΧ απ’ τον δρόμο, αλλά και τα μεγάλα λεωφορεία, για να μπορέσει να παίξει αυτόν τον ρόλο του εναλλακτικού δρόμου…
Η παρούσα χρονική στιγμή, πιστεύω προσωπικά, πως είναι χρυσή ευκαιρία και κατάλληλη στιγμή, γι αυτές τις οριστικές παρεμβάσεις στον δρόμο της Λαγγάδας. Θα είναι κρίμα να χαθεί αυτή η ευκαιρία και π.χ το 2025 να ξανασυζητάμε τα ίδια πράγματα…